Anledningar till att lära en häst stegra?

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

i klassisk/akademisk ridkonst är väl stegring nästan den högsta graden av samling? har man kommit dit i sin ridning så ser jag ingen anledningen att inte ta samlingen vidare; då handlar det väl iofs inte om trickträning längre utan om en kontrollerad form av ridning. det kan ju inte gärna bli fel då heller, så att en nybörjare kan "råka" stegra hästen.
eller har jag fel?

En häst som tränas inom akademisk 'ridkonst' stegrar inte utan gör en så djup resning att den blir stående på bakbena, alltså inte kastar sig upp (stegring) utan lugnt ställer sig på bakbenen (den höga samling/resning du talar om)

När en häst stegrar så är den inte samlad, en häst som stegrar tänker bakåt (där av kastandet), och man vill ju få hästen att tänka framåt, inte sant?? :smirk:

Hälsn. Malin

kl

har ej läst hela tråden nu men..

Jag har bara ett tips till ni som ska lära era hästar att göra "konster" t.ex. buga, stegra, och liknanade saker

GE ALDRIG GODIS SOM BELÖNING (fast det visste ni säkert), för då kan hästen börja stegra, buga och göra saken som ni har lärt hästen, bara för att den vill ha godis.

en kompis till mig har lärt sin häst att skrapa med hoven på kommando, och "dum" som hon var så gav hon ju den godis som belöning. så nu gör han det typ hela tiden, han har haft sönder 2 ikea kassar, en (dyr) ryktbox, 1 grimskaft och sen så har han även fått panik en gång när han fastnade i en ikea-kasse med hoven för att han skrapa och ville ha godis. snälla, ge eran häst för guds skull inte godis som belöning.

Ser att jag var otydlig i mitt svar. Styckena 2 och 3 var allmänt tänkta och inte specifikt till dig.
Sorry!

LIA

Tycker inte att det finns någon som helst anledning att lära hästen att stå på bakbenen, jag anser att man skall ha mål och syfte med den träning man utstätter hästen för. och det finns inget seriöst mål eller syfta för att lära hästen: stegring.
Antar att du i den meningslösheten inkluderar uppvisningarna som görs i olika hästsammanhang?
Är det du som bestämmer över mål och syften i hästvärlden?

Allmänt,
så är det konstigt att så många här inte förstår skillnaden mellan att lära hästen en rörelse respektive att lära den ett kommando för att utföra en viss rörelse.

En annan aspekt är att ett effektivt sätt att börja kontrollera ett oönskat beteende är att lära hästen (eller hunden) att utföra detta beteende på kommando.

Det är också konstigt att några är så kritiska till att någon vill lära sin häst att stegra, eftersom man själv inte ser någon anledning till det. Kan inte andra då få ha sina anledningar?
Ifall någon nu undrar om jag själv tränar stegring med mina hästar, så är svaret nej. Jag har ingen anledning till det för egen del. Men skulle jag av någon anledning råka få en "stegrare" i framtiden, kommer jag antagligen att träna in det kommandot för att få kontroll över stegrandet.

LIA

så är det konstigt att så många här inte förstår skillnaden mellan att lära hästen en rörelse respektive att lära den ett kommando för att utföra en viss rörelse.

LIA

Bra skrivet :bow:

Note: Jag har inte heller lärt min häst att stegra men hoppas att vi ska komma dit någon gång i framtiden. Det är väl ett mål i sig?

Vet ingen som helst anledning till att lära sin häst stegra. Har själv gått över två gånger med en häst som hade stegring som sätt att komma undan, det tog år att få bort detta beteende från henne(dumhet som hon fått fortsätta med å som blivit ovana, som hon visste hon kunde slippa undan krav med).

Ni som vill lära er häst stegra, låna gärna en häst som gjort det till en ovana å känn på hur "härligt" det är när de går på bakbenen kanske slår över för att den har kommit på hur man kan ta över=/

Delvis KL

Jag har lärt min hästtricks som jag kan ha kontroll över,och målen med mina tricker är att vi ska få en bättre komunication!:) Tex,millan kan Buga,bergsgeten och vacker hov.
Millan skulle tex inte gå o buga helt självmant heltplötsligt,samma med dem andra tricken.Och om hon skulle lyfta hoven som i vacker hov så säger jag bara ner,så mina tricks har inga konsekvenser vad jag kan se.:) ngn gång skulle du vara kul att lära henne stegra!:D

En häst som tränas inom akademisk 'ridkonst' stegrar inte utan gör en så djup resning att den blir stående på bakbena, alltså inte kastar sig upp (stegring) utan lugnt ställer sig på bakbenen (den höga samling/resning du talar om)

När en häst stegrar så är den inte samlad, en häst som stegrar tänker bakåt (där av kastandet), och man vill ju få hästen att tänka framåt, inte sant?? :smirk:

Hälsn. Malin

precis, lite slarvig användning av ordet stegring i så fall. alltså, det många vänder sig mot är alltså stegring och inte att resa sig på bakbenen i en hög grad av samling?
att stå på bakbenen är alltså inte per automatik en stegring och inte heller något "dåligt" eller farligt"?

Antar att du i den meningslösheten inkluderar uppvisningarna som görs i olika hästsammanhang?
Är det du som bestämmer över mål och syften i hästvärlden?

Och exakt när i mitt inlägg påstod jag det?

Så du menar att det faktiskt finns ett syfte med att lära hästen att slänga med frambenen?? jag tycker att små ungar inte skall lära sina hästar en sådan sak, om en cirkustränare gör det tycker jag är samma sak, bara för att man tränar hästar för cirkus så betyder inte detta att man är kunnigare om hästar än en 15årig liten hästtjej är.

Det är också konstigt att några är så kritiska till att någon vill lära sin häst att stegra, eftersom man själv inte ser någon anledning till det. Kan inte andra då få ha sina anledningar?

Som sagt, jag ser ingen allmän seriös anledning att lära hästen stregring, så varför skall man ens försöka leta efer en god anledning att få hästen att stegra?? :confused:

Och exakt när i mitt inlägg påstod jag det?
I det jag citerade! Mina frågor speglar den uppfattning du gav mig.

Har jag talat om "slänga med frambenen"?
Vem har talat om "små ungar"?
Om det är Ella_99 du åsyftar, så tycker jag hon verkar ha mer hästkänsla än många betydligt äldre här.

Som sagt, jag ser ingen allmän seriös anledning att lära hästen stregring, så varför skall man ens försöka leta efer en god anledning att få hästen att stegra??
Att DU inte kan se någon anledning, betyder ju inte att det inte finns. Hur många måste man vara och praktisera en övning, för att du ska godkänna den såsom varande "allmän seriös"? Och varför måste den vara det?
Dessutom är det märkligt att du fortfarande tror, att hästar behöver läras stegring!

LIA

Att DU inte kan se någon anledning, betyder ju inte att det inte finns. Hur många måste man vara och praktisera en övning, för att du ska godkänna den såsom varande "allmän seriös"? Och varför måste den vara det?
Dessutom är det märkligt att du fortfarande tror, att hästar behöver läras stegring!

LIA

Ge oss EN BRA anledning då?:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska jag det? Varför ska någon behöva redovisa till *** varför man gör si eller så? Räcker det inte att man vill göra det?
Om Fia vill lära sin häst ett par "trick" till ridklubbens våravslutning så är det väl upp till henne? Så länge hon inte plågar häst eller stör folk, och under förutsättning att hon är kapabel tillräckligt. Åtminstone har jag inga problem med det.

Egentligen är den här tråden roande.

LIA

PS! I inlägg #44 gav jag en bra anledning.

Senast ändrad:

I det jag citerade! Mina frågor speglar den uppfattning du gav mig.

Så du menar alltså att jag bestämmer över diverse syften i hästvärlden?
Och hur skulle jag kunna göra det?

Har jag talat om "slänga med frambenen"?
Vem har talat om "små ungar"?
Om det är Ella_99 du åsyftar, så tycker jag hon verkar ha mer hästkänsla än många betydligt äldre här.

Jag har inte skrivit till dig att du har talat om "slänga med frambenen", men just en 'oseriös' stegring som just "små ungar" lär sina hästar är verkligen att slänga med benen!

Jag har inte sagt att det är just Agnes jag syftar på, dóck är hon väl medveten om att jag ogillar just stegringsmomentet som hon lär Ella.
Spelar ingen roll hur mycket hästkänsla hon har, hon är 14år och kan inte mycket om hästar (inget illa menat direkt mot Agnes, utan yngre hästmänniskor i allmänhet) Man hinner inte lära sig allt om hästar tills man är så ung, vare sig man har hållt på med hästar från man var 1år eller om man var 12år..

SOm jag betonat tidigare, ålder spelar ingen roll. Men det ligger ändå inte en god baktanke bakom att lära en häst att stegra, vare sig man är 14år och lär hästen det eller 44år och lär hästen det.

Så länge det inte ligger en god mening bakom arbetet man gör så varför utföra det? Detta har jag även betonat tidigare.

Självklart så vet jag att en häst kan stegra innan den fått lära sig det på komando, likadant som jag vet att en häst kan lyfta på ena frambenet (som många kallar 'vinka') eller likande saker.
En häst kan ALLT vi 'lär' dom, bara det att vi låter dom göra det på kommandon, likadant med hundar. Dom kan redan sitt, ligg, stanna osv. Bara det att vi lär dom att utföra sakerna när vi behagar de.

Malin

kl* Med tanke på hur oändligt många trådar här på buke som behandlar diverse mer eller mindre stora problem med hästar pga okunskap/ bristande hästvett vad det gäller tex lastning/ ta in-ut hästar från hagen mm mm så hoppas iaf jag att sådana problem tränas först innan man ger sig på trick.
Är väldigt mycket mer värt att ha en lättlastad häst tex än en som kan lyfta en framhov.
Nin

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att "tricks" som att stegra sig, vifta med framhovarna, skrapa med hovarna m.m. ur hästens synvinkel faktiskt uppfattas som jäkligt dominanta rörelser. Saker som att buga sig och lägga sig ner är däremot "undergivna" rörelser (kanske därför vissa hästar gör vissa av övningarna hellre än andra? :p ) Med andra ord: ska man lära sin häst att stegra sig på kommando gäller det att ha ett jäkligt stabilt och bra ledarskap över hästen!
Däremot kan ju hästar faktiskt stegra sig och skrapa med hovarna utan att vi människor behöver lägga oss i och lära dem det, och har vi inte ett stabilt ledarskap är nog risken att hästen börjar hitta på såna här saker i tid och otid ungefär lika stor om vi lärt den att göra det på kommando som om vi inte gjort detta.

kl* Med tanke på hur oändligt många trådar här på buke som behandlar diverse mer eller mindre stora problem med hästar pga okunskap/ bristande hästvett vad det gäller tex lastning/ ta in-ut hästar från hagen mm mm så hoppas iaf jag att sådana problem tränas först innan man ger sig på trick.
Är väldigt mycket mer värt att ha en lättlastad häst tex än en som kan lyfta en framhov.
Nin

:bow: :bow: :bow:

Att lära sin häst att stegra ska man bara göra om man är 100% säker på att man kan sin sak och att hästen är lämpad för detta.

Men, om man är riktigt duktig och har väldigt bra kommunikation med sin häst, varför skulle det då vara fel att lära den tricks?

Den häst jag känner som kan flest tricks (även stegra) är också den häst som jag skulle känna mig trygg med även om vi stod mitt i New Yorks mest trafikerade korsning.
En bra kommunikation och en häst som litar på sin ledare är en klar fördel ur ett säkerhetsperspektiv.

Sen är det klart att man ska tänka sig noga för innan man lär hästen ett sådant trick, t.ex. ev framtida försäljning osv.

Det finns mycket klokare sätt att skapa en fin kommunikation med sin häst. helt UTAN stegring.

Min åsikt: Otroligt okunnigt att ens tänka tanken att lära hästen stegra, kan bli livsfarligt så fort hästen känner sig trängd (vilket ALLA hästar upplever någn gång i samband med människor)

Du som arbetar delvis inom Natural Horsemanship; tycker jag borde ha lite hästvett och förstå att stegring är INTE en bra utväg för att skapa en fin relation.

Gillar ditt vöriga jobb med 'Ella', men när jag fick se att du tränade stegring så blev jag besviken. Med tanke på att du själver säger att du är villig att lära och se från olika perspektiv så är inte stegring den 'rätta' vägen.

Trodde faktiskt du skulle vara smartare än så, men som sagt, alla är barn och som barn begår man misstag, som man senare lär sig av, då man blir äldre. och mognare.

Ursäkta påhoppet.

Hälsn. Malin

Ännu ett :bow::bow: omlägg

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka