Anledningar till att lära en häst stegra?

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

Tycker det var fint skrivet :) Lite så ser jag det också, även fast jag vill understryka att jag inte tycker det är fel om man inte tricktränar sin häst t ex. Men om det görs på ett bra sätt som främjer samarbetet och utvecklar hästen fysiskt och mentalt finner jag inga fel i det heller :)

Jag menar också absolut att det inte är fel att inte trick träna eller vad man nu vill kalla det. Absolut inte så jag menade det om någon uppfattade det så... :o

Jag e rätt trött på d. Min gör d gärna när hon vill protestera ,hon e väldigt lätt fram. Ibland håller hon på o gå runt,inte kul. Så då e d bara o dra henne ur balans innan d blir för mycke..:smirk:

Jag ser ingen som helst anledning att lära hästen stegra. Det ger ingen praktisk fördel (som ex.vis att lära hästen lyfta på fötterna eller kunna stå uppbunden) snarare tvärtom. En kille som lärde sin häst sparka fotboll fick sitt skenben avslaget vid en "miss", lika dumt det.
För mig känns det som en farlig och rätt barnslig grej att lära sin häst stegra på kommando, typ "kolla vad jag kan göra med min häst". Jag har själv inget sådant självhävdelsebehov.

Jag ser ingen mening med att lära min häst att stegra, det är helt enkelt inte ett beteende jag önskar varesig i hantering eller ridning.

Jag ser heller ingen större mening med att lära honom olika trick, av samma anledning.

Och jag tycker man borde tänka på "alla andra" när man lär sina hästar göra sådana saker på kommando. Precis som yngre tar efter de som rider utan hjälm tar de ju efter att ex lära hästarna stegra på kommando. De som har en tanke bakom sina trick och en bra relation med sin häst får säkert inga problem, men alla andra? Som faktiskt bara tycker det är häftigt när hästen stegrar sig?

Och sedan tycker jag man har ansvar för hästen mer eller mindre "livet" ut, även om man säljer den vidare. Som Centaurs iakttagelse (ej direktcitat) "någon har säkert lärt ponnyn buga". Tänk om den nya ägaren oxå leker med hästen och hästen slänger sig upp på bakbenen bara för att den gjorde så med förra ägaren (om än på kommando)?

Jag fick hem en ponny som ofta vände rumpan till när man gick in till henne i hagen. En mycket snäll och vänlig ponny och vi såg ingen anledning till att skälla på henne utan gick bara runt och fångade henne. När ägaren en gång kom över så visade det sig att ponnyn älskade all bli kliad mellan bakbenen och det var bara det hon ville när hon vände rumpan mot en. Men om hon hade hamnat hos någon som blev rädd då? Och som kanska började skälla på henne? Man måste alltid tänka på konsekvenserna. Inget om trickträning dock men en iakttagelse.

Alltså, jag är liksom både för och emot trickträning. Jag följer ofta era trådar och imponeras av många över deras kommunikation med sina hästar på marken. Men jag själv är rätt svag på marken så jag ser väldigt lätt nackdelarna med att ha hästar som lätt plockar fram sådana trick. För oavsett vad man än tycker så har en häst som en gång blivit inlärd till ett visst beteende lättare att plocka fram det än en som aldrig uppmärksammats det minsta för samma beteende.

Och sedan tycker jag man har ansvar för hästen mer eller mindre "livet" ut, även om man säljer den vidare. Som Centaurs iakttagelse (ej direktcitat) "någon har säkert lärt ponnyn buga". Tänk om den nya ägaren oxå leker med hästen och hästen slänger sig upp på bakbenen bara för att den gjorde så med förra ägaren (om än på kommando)?

Det är det jag också tänker på. Om man blir tvungen att sälja sin häst och sedan kanske den i flera omgångar säljs vidare och någon glömmer påtala att den är tricktränad och vips kan en olycka lätt ske. Nej jag är emot trickträning när det gäller stegring och sådant. Bergsget och annat kan man väl hålla på om man vill.

QUOTE]Jag fick hem en ponny som ofta vände rumpan till när man gick in till henne i hagen. En mycket snäll och vänlig ponny och vi såg ingen anledning till att skälla på henne utan gick bara runt och fångade henne. När ägaren en gång kom över så visade det sig att ponnyn älskade all bli kliad mellan bakbenen och det var bara det hon ville när hon vände rumpan mot en. Men om hon hade hamnat hos någon som blev rädd då? Och som kanska började skälla på henne? Man måste alltid tänka på konsekvenserna. Inget om trickträning dock men en iakttagelse.[/QUOTE] :confused: SÅG du inte själv vad hon ville?

LIA

Men vad enligt dig är "rätt anledning"?

Att man gör det i syfte med att utveckla sin relation med hästen, men inte att SKAPA en bra relation för det ska man ha passerat för läääänge sedan innan man börjar tänka på att utföra rörelsen.

Jag minns inte ens hur gammal jag var :angel:

Testade att klia svansroten och rumpan men det hjälpte inte. Hon ville bli kliad längst upp in mellan bakbenen.

Men då hamnade du väl lite utanför trådens ämne? Det du berättar är ju vanlig hästkännedom, alltså exempel på individuella egenheter och idéer. För en ung och oerfaren person blir ju allt med en häst nytt och okänt och därmed potentiellt farligt.

Förutsätter inte alla att en ny häst har andra vanor än den tidigare hästen? :confused:
Finns det två hästägare som är exakt lika i sin hästrelation? Tror inte det. Var och en lär sin häst olika signaler/kommandon för att få olika reaktioner. Gå t ex in på "Körning" och kolla får ni se. ;)

Enligt min uppfattning förutsätter hästägande en viss grad av hästkunskap vilken borde innebära att man klarar av att läsa in en ny häst och ändra dom icke önskvärda beteenden som kan finnas. Har man inte den förmågan ska man vänta med att köpa häst. Vilken okänd häst som helst kan stegra av vilken orsak som helst, dvs det är en av alla dom saker man bör vara öppen för, och därför tycker jag att argumentet, att man av den anledningen inte ska lära sin häst olika saker på kommando, inte håller.

LIA

Kanske jag kommer utanför trådens ämne men ponnyn var ju uppenbart uppmuntrad (genom att bli kliad som hon ju ville åt) att vända rumpan mot en och backa mot en när man kom för att hälsa i hagen. Är man som du säger ung o oerfaren så är det inte så lätt att uppfatta alla nya signaler med den nya hästen. Då hade det ju kanske varit lämplig om ägaren berättade om just sådana egenheter. Tycker jag iaf ;) Det beteendet får ju ungefär samma effekt som en stegring (utan agression eftersom den är inlärd), man förstår först inte vad beteendet kommer ifrån om inte tidigare ägare talat om det.

I mitt fall var jag inte såpass oerfaren att jag blev rädd eller på något vis anklagade ponnyn, jag fattade bara inte vart hon ville bli kliad. Och ang att köpa häst så var det en i ledet av alla mina foderponnyer som jag hade (i vårt stall med min mycket hästkunniga mor) just för att lära mig. Alla är vi barn i början :)

Efter att egentligen inte haft någon uppfattning i frågan, sen blivit lite sugen på stegring som trickträning och ännu lite senare läst erfaret hästfolks olika inlägg ser jag inget skäl till att lära någon av mina hästar det.
Däremot om det fanns tid skulle jag kunna lära dem annat. Tex har jag lärt Dorri att göra halt enligt KFHemplings sänka höften-trick, han kan även byta varv och gångart på kommando. Och det finns säkert fler saker vi kommer jobba med, stegring kommer dock aldrig vara en av dem.

Jag kan tyvärr inte tycka att det finns någon som helst anledning att lära en häst att stegra. Jag förstår alla som säger, å jag ska ALDRIG I LIVET SÄLJA MIN HÄST. Men den dagen det händer då?

Och

• man har lärt sin häst att gå i spansk skritt, vilket kan leda till att hästen kan sparka folk eller öppna box-/stalldörrar vilket jag har sett exempel på.
  • man har lärt sin häst att kicka (sparka bakut) i galoppombytena, vilket kan leda till att hästen sparkar ner bommar från hinderstöd på tävling, vilket jag har sett exempel på, så att ryttaren blev petad ur laget
  • man har lärt sin häst att stegra, vilket har lett till att kommande hästägare har blivit rädd för sin häst, som är svår och problemhäst helt plötsligt... Vilket jag också har sett exempel på.

på grund av att tidigare ägare, vill ha god kommunikation och en kraftfull energisk häst.

Min häst som är 24 år är både kraftfull och energisk, men hon är inte lärd att stegra på kommando.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Kan inte mer än att hålla med! Jag ser ingen anledning till att lära hästar stegra heller!

i klassisk/akademisk ridkonst är väl stegring nästan den högsta graden av samling? har man kommit dit i sin ridning så ser jag ingen anledningen att inte ta samlingen vidare; då handlar det väl iofs inte om trickträning längre utan om en kontrollerad form av ridning. det kan ju inte gärna bli fel då heller, så att en nybörjare kan "råka" stegra hästen.
eller har jag fel?

jag tror att vi kanske är lite konservativa när det gäller hästhållning ibland. vi tror att det vi är vana vid är det som är det mest sansade och kontrollerade.
man skulle kanske någon annanstans säga: "varför uppmuntra hästen till att hoppa? tänk om den börjar hoppa ut ur inhägnader eller börja hoppa när den är ovillig att genomföra det arbete som krävs av den? tänk om den nya ägaren inte är beredd på att hästen kommer att hoppa över saker som kommer i dess väg?"
det finns exempelvis otaliga hoppryttare som har ganska dålig koll på sin häst från marken och som behöver kedjor och starka bett som hjälpmedel när hästarna ska hanteras, då tror jag att det är betydligt säkrare och vettigare att en person med tryggt och bra ledarskap lär sin häst att stegra. allting är relativt!
obs! hoppryttare är bara ett exempel, det är inte så att jag hackar på en enskild grupp, dåligt ledarskap förekommer inom alla discipliner, liksom bra ledaskap förekommer i alla discipliner.

jag skulle själv aldrig lära en häst att stegra, så långt har jag inte kommit i min kunskap om hästar.

• man har lärt sin häst att gå i spansk skritt, vilket kan leda till att hästen kan sparka folk eller öppna box-/stalldörrar vilket jag har sett exempel på.

• Har varit med om folk som har lärt sina ponnysar/hästar att tacka så fort dom fått godis.
    Resulterade i 8 utslagna tänder på en liten ugne som gett hästen en morot :smirk:

Tycker inte att det finns någon som helst anledning att lära hästen att stå på bakbenen, jag anser att man skall ha mål och syfte med den träning man utstätter hästen för. och det finns inget seriöst mål eller syfta för att lära hästen: stegring.

Hälsn. Malin

Men såhär i efterhand tycker jag faktiskt att det, i det här fallet, har förbättrat min och hennes kommunikation och hon har blivit mycket mer uppmärksam och energisk än tidigare.

Det finns mycket klokare sätt att skapa en fin kommunikation med sin häst. helt UTAN stegring.

Min åsikt: Otroligt okunnigt att ens tänka tanken att lära hästen stegra, kan bli livsfarligt så fort hästen känner sig trängd (vilket ALLA hästar upplever någn gång i samband med människor)

Du som arbetar delvis inom Natural Horsemanship; tycker jag borde ha lite hästvett och förstå att stegring är INTE en bra utväg för att skapa en fin relation.

Gillar ditt vöriga jobb med 'Ella', men när jag fick se att du tränade stegring så blev jag besviken. Med tanke på att du själver säger att du är villig att lära och se från olika perspektiv så är inte stegring den 'rätta' vägen.

Trodde faktiskt du skulle vara smartare än så, men som sagt, alla är barn och som barn begår man misstag, som man senare lär sig av, då man blir äldre. och mognare.

Ursäkta påhoppet.

Hälsn. Malin

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka