Anledningar till att lära en häst stegra?

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

Min åsikt: Otroligt okunnigt att ens tänka tanken att lära hästen stegra, kan bli livsfarligt så fort hästen känner sig trängd (vilket ALLA hästar upplever någn gång i samband med människor)

Du tror inte hästen kan använda stegring i trängda situationer även om den inte lärt sig det som trick?

Du tror inte hästen kan använda stegring i trängda situationer även om den inte lärt sig det som trick?

Självklart att dom kan göra det.
Men en häst som fått lära sig att det är ok att stegra medan en människa står framför/på sidan och 'viftar' med armarna (ofta kommandot) och hästen hamnar i en likande trängd situation är det mer troligt att den reser sig.

Har själv vittnat till flertalet situration som liknar den ovan.

Det finns mycket klokare sätt att skapa en fin kommunikation med sin häst. helt UTAN stegring.

Min åsikt: Otroligt okunnigt att ens tänka tanken att lära hästen stegra, kan bli livsfarligt så fort hästen känner sig trängd (vilket ALLA hästar upplever någn gång i samband med människor)

Du som arbetar delvis inom Natural Horsemanship; tycker jag borde ha lite hästvett och förstå att stegring är INTE en bra utväg för att skapa en fin relation.

Gillar ditt vöriga jobb med 'Ella', men när jag fick se att du tränade stegring så blev jag besviken. Med tanke på att du själver säger att du är villig att lära och se från olika perspektiv så är inte stegring den 'rätta' vägen.

Trodde faktiskt du skulle vara smartare än så, men som sagt, alla är barn och som barn begår man misstag, som man senare lär sig av, då man blir äldre. och mognare.

Ursäkta påhoppet.

Hälsn. Malin

Jag blir verkligen ledsen av att läsa sånt här.

Om jag lär min häst stegra är min ensak. Jag tar på mig ett STORT ansvar, men jag känner att jag kan hantera situationen och jag kan hantera min häst.

Sedan tycker jag att du kanske skulle försöka se allting ur lite fler perspektiv. Allting behöver inte vara negativt, bara för att en viss del av det kan vara det.

Sen att kalla mig omogen eller att jag inte kan hantera min häst tycker jag var väldigt omoget sagt.

Nu har jag sagt mitt, och jag hoppas att vi i fortsättningen kan hålla diskutionen på en mer vuxen nivå, och utan personliga påhopp eller uttalelser om sådant man inte har en aning om.

Om jag lär min häst stegra är min ensak. Jag tar på mig ett STORT ansvar, men jag känner att jag kan hantera situationen och jag kan hantera min häst.

Självklart att det är din ensak, men så länge du tar upp en sådan sak på ex. internet så blir det till en offeciell sak. Tänk på det.

Sedan tycker jag att du kanske skulle försöka se allting ur lite fler perspektiv. Allting behöver inte vara negativt, bara för att en viss del av det kan vara det.

Jag ser saker ur diverse perspektiv. Men har en helt negativ syn på stegring, då jag tycker inte det är något man skall lära hästen för att visa vilken god kommunikation du och hästen har, som det stått i tidigare inlägg så finns ju chansen för ev. försäljning (kanske inte nu, men det kanske blir nödvämndigt om några år??) och hur god kommunikation du och din häst har så kanske inte nästa ägare har det, eller en annan hanterare för den delen.
Det är då stegringen blir farligt, och det är det jag menar med att det är okunnigt/omoget (kalla det va ni vill) att inte tänka steget före..

Sen att kalla mig omogen eller att jag inte kan hantera min häst tycker jag var väldigt omoget sagt.

Jag har inte skrivit att du inte kan hantera din häst och just du som person är inte omogen. Men som jag skrev ovan. "Det är okunnigt/omoget att inte tänka på konsekvenserna"

Nu har jag sagt mitt, och jag hoppas att vi i fortsättningen kan hålla diskutionen på en mer vuxen nivå, och utan personliga påhopp eller uttalelser om sådant man inte har en aning om.
Ursäktar åter igen för påhoppet, det var egentligen helt generellt menat.

Malin

Jag har inte sagt att det är just Agnes jag syftar på, dóck är hon väl medveten om att jag ogillar just stegringsmomentet som hon lär Ella.
Spelar ingen roll hur mycket hästkänsla hon har, hon är 14år och kan inte mycket om hästar (inget illa menat direkt mot Agnes, utan yngre hästmänniskor i allmänhet) Man hinner inte lära sig allt om hästar tills man är så ung, vare sig man har hållt på med hästar från man var 1år eller om man var 12år..

Varför i hela friden skulle det inte spela någon roll hur mycket hästkänsla någon har? Vad är det då som "spelar roll" enligt dig? Hur gammal man är? Hur långt hår man har, eller vackra ögon? Eller är det kanske hur många hål i tänderna man haft de senaste tre åren?

Ursäkta, men jag blir faktiskt ganska förbryllad när jag läser sånt. Vad är det då som spelar roll enligt dig?

Sen vet jag att du inte tycker om att man lär hästen stegra. Anledningen till att jag startade tråden var att jag var nyfiken på varför många hade så mycket emot att man lär hästen detta, oavsett hur "duktig" eller fint samspel man har till hästen. Och det har jag fått många svar på nu.

Men när man hanterar hästar i allmänhet är det viktigaste enligt mig att man lär sig finna känslan.

Sen vet jag att jag är långt från lika duktig som MÅNGA andra, och jag får frågetecken då och då, eller blir otydlig eller liknande. Men att jag lärt henne att stegra ångrar jag inte då jag har full kontroll över det. Sen ska inte min häst säljas. Och kommer hon ändå att bli såld lovar jag att jag ska skriva i annonsen precis vad jag har lärt henne ;)

Varför i hela friden skulle det inte spela någon roll hur mycket hästkänsla någon har? Vad är det då som "spelar roll" enligt dig? Hur gammal man är? Hur långt hår man har, eller vackra ögon? Eller är det kanske hur många hål i tänderna man haft de senaste tre åren?

Som 14åring (eller 16åring, som jag) kan man inte påstå att man har mycket hästkänsla eller är kunnig inom området. Även antalet vuxna som kan kalla sig hästkunnigt är smått. Man har hållt på med hästar i ett fåtal år och det tar mer än en livstid att lära sig ett fåtal saker om hästen.

Sen vet jag att du inte tycker om att man lär hästen stegra. Anledningen till att jag startade tråden var att jag var nyfiken på varför många hade så mycket emot att man lär hästen detta, oavsett hur "duktig" eller fint samspel man har till hästen. Och det har jag fått många svar på nu.

Så varför beskrev du inte anledningen till skapandet av tråden i första inlägget tydligt då? Jag uppfattar mycket fler frågor i första inlägget och namnet på tråden är en fråga i sig. Jag har endast tagit mig tid att svara på frågorna och sedan hamnat i denna diskution.

Sen ska inte min häst säljas. Och kommer hon ändå att bli såld lovar jag att jag ska skriva i annonsen precis vad jag har lärt henne ;)

Som sagt, det säger dom flesta men helt plötsligt kan det bli nödvändigt att sälja. Speciellt när gymnasiet börjar och sedan skall man ut som nybliven student att söka jobb. Det är mycket som skall platsa in här och alla har inte råd att ha häst då. hur gärna man än vill.
Och om hon senare blir såld vidare? Den "dåvarande" ägaren kanske inte är lika mån om Ella som du är och kanske struntar i att meddela den "blivande" ägaren om 'tricken' Ella kan.
Det är DÄR det blir farligt.

Malin

Och om hon senare blir såld vidare? Den "dåvarande" ägaren kanske inte är lika mån om Ella som du är och kanske struntar i att meddela den "blivande" ägaren om 'tricken' Ella kan.
Det är DÄR det blir farligt.

Malin

Om man är 100% säker på att man aldrig kommer sälja hästen då? Är det fortfarande fel om man är duktig och vet vad man gör.

Om man är 100% säker på att man aldrig kommer sälja hästen då? Är det fortfarande fel om man är duktig och vet vad man gör.

Det är ett mycket litet antal som behåller en häst tills hästen blir för gammal och dör, om det är en yngre häst man talar om.

Plus att Agnes har hela gymnasietiden att klara igenom, sedan ska hon finna ett jobb som kan betala för både boende, mat, och häst, det är mycket få studenter som klarar av detta. (missförså mig rätt)
Så man kan aldrig försäkra att man aldrig skall sälja hästen.
En vännina till mig sa "jag skall aldrig göra mig av med hästen" (detta var en hysterisk ung arab och det ända han kunde var springa springa springa. och hon lät han göra det hela tiden, hon skulle ha han som distanshäst) några månader senare dog hon och hästen var tvungen att säljas. hästen blev skadad efter träningen och kunde inte ridas på 3år, nu blir hästen helt hysterisk så fort det rasar lite från ridhustaket, eller en häst i andra änden ridhallen travar några steg)
Hade inget med stegring att göra, men i praktiken var detta samma sak, bara man byter ut löpa mot stegra...

Malin

Men nu var det inte Agnes jag syftade på. Utan mer att folk har skrivit att det aldrig är okej att lära en häst att stegra.
Det finns människor med ekonomiska förutsättningar för att ha kvar sina hästar tills de blir gamla och dör.

Det finns människor med ekonomiska förutsättningar för att ha kvar sina hästar tills de blir gamla och dör.

Väldigt få har den förrutsättningen[, och lusten.]

Och speciellt, som jag betonar på då det är flest ungdommar som 'tricktränar' sina hästar, dom har nästan aldrig pengarna till att behålla en häst, livet ut.

*blandar mig i*

Även om man inte säljer hästen så är det inte rimligt att tro att man ensam kommer sköta den 24/7 år ut och år in.
Man kanske åker på semester,
Man kanske bryter benet(över hälften på ortopeden har haft en hästrelaterad olycka, iaf min ortoped)
Man kanske väntar barn och har hjälp av medryttare/fodervärd en period(finns rätt många trådar om det)

Inget av dessa senarior är väl overkliga?

*blandar mig i*

Även om man inte säljer hästen så är det inte rimligt att tro att man ensam kommer sköta den 24/7 år ut och år in.
Man kanske åker på semester,
Man kanske bryter benet(över hälften på ortopeden har haft en hästrelaterad olycka, iaf min ortoped)
Man kanske väntar barn och har hjälp av medryttare/fodervärd en period(finns rätt många trådar om det)

Inget av dessa senarior ä väl overkliga?

Instämmer :bow:

Väldigt få har den förrutsättningen[, och lusten.]

Och speciellt, som jag betonar på då det är flest ungdommar som 'tricktränar' sina hästar, dom har nästan aldrig pengarna till att behålla en häst, livet ut.

Självklart. Och ja, det är oftast väldigt dumt att lära hästen ett sånt trick.

Men, om det lärs ut av någon med erfarenhet och eftertanke så tycker jag inte det är något fel. Jag tror tex gabi dews vet vad hon håller på med http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=G

Självklart. Och ja, det är oftast väldigt dumt att lära hästen ett sånt trick.

Men, om det lärs ut av någon med erfarenhet och eftertanke så tycker jag inte det är något fel. Jag tror tex gabi dews vet vad hon håller på med http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=G

Det gör hon säkert. Men de flesta vet egentligen inte vad dom håller på med, dom vet inte vilka koncekvenser en stegring kan göra.
Men hur mycket koll man än har på hästarna så ogillar jag stegring på kommando.

Tycker faktiskt att det är upp till var och en. Har man ett syfte med att lära sin häst konster så varför inte.

Håller på med tornerspel och där är det endel hästar som kan stegra sig på komando. Det gör en hel del för showen. Ska tilläggas att dessa hästar är otroligt coola och stabila.

Men som sagt var, vet man vad man gör och gör det med "rätt" häst så ser jag inget problem. :)

det finns folk för allt :)

Behöver man hjälp med hästen någon gång så är det ju bara att vända sig till någon man litar på och som känner hästen.

Jag har inte skrivit till dig att du har talat om "slänga med frambenen",
Jo, det har du. Se här:
Så du menar att det faktiskt finns ett syfte med att lära hästen att slänga med frambenen??

Så du menar alltså att jag bestämmer över diverse syften i hästvärlden?
Och hur skulle jag kunna göra det?
Nej det menar jag inte. Som tur är, kan du inte det. Men ditt resonemang gav mig anledning att ställa följande frågor:
Antar att du i den meningslösheten inkluderar uppvisningarna som görs i olika hästsammanhang?
Är det du som bestämmer över mål och syften i hästvärlden?

Så länge det inte ligger en god mening bakom arbetet man gör så varför utföra det?
Du förstår inte svaren på vanlig svenska? Avgör DU vad som är "god mening"? Varför man väljer att utföra något behöver du ju faktiskt inte lägga dig i. Klarare kan jag inte uttrycka det.

Självklart så vet jag att en häst kan stegra innan den fått lära sig det på komando, ...
Så bra, då kanske vi kan slippa vilseledande formuleringar typ: Som sagt, jag ser ingen allmän seriös anledning att lära hästen stregring, ....

Vad jag anser om att lära hästen kommandon har jag redan redogjort för.

LIA

Är väldigt mycket mer värt att ha en lättlastad häst tex än en som kan lyfta en framhov.
Varför antingen eller??
Är det inte troligare så, att den som arbetar trick med sin häst även jobbar med det grundläggande? Och förmodligen också är duktig på det? :idea:

LIA

Jo, det har du. Se här:
Så du menar att det faktiskt finns ett syfte med att lära hästen att slänga med frambenen??

Men jag skrev aldrig att du har snackat om det, ställde bara en fråga om du tycker att det finns ett syfte bakom?

Nej det menar jag inte. Som tur är, kan du inte det.

Var det inte någon som nyss skrev "inga fler personliga påhopp?":smirk:

Du förstår inte svaren på vanlig svenska? Avgör DU vad som är "god mening"? Varför man väljer att utföra något behöver du ju faktiskt inte lägga dig i. Klarare kan jag inte uttrycka det.

Jag har inte heller sagt att jag avgör detta, men jag ser inte något syfte med att lära en häst att stegra på kommando, och ingen kan ge mig en BRA förklaring VARFÖR man lär dom det.
Jag har hört förklaringar, men inga BRA, inga som får mig att ens ha tanken att "stegring på kommando kanske inte är så dumt trots allt?"
Och om man lägger ut en sån här tråd där huvud frågan (tråden namn) är "anledningar till att lära en häst stegra", det är en fråga i sig som jag valde att svara på. Där ger det mig rätten att lägga mig i vad trådskaparen gör med sin häst.
Så länge man visar upp offeciellt var man gör i sitt liv ger det folk 'rätten' att bry sig, kommentera och lägga sig i varför man väljer att göra vissa saker.

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka