Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?
Förstår hur du menar
Men varför är risken större att de stegrar när de har det inlärt?
Gör dom det så är det ju fel typ av häst!
Sånt ska man veta/kunna läsa av innan man ger sig in på nåt så avancerat som stegring.
Och är den tillräckligt duktig och man har ett så fint samspel och tydliga regler i hanteringen så stegrar sig inte hästen med någon annan. Säger inte att det alltid är så, men det borde vara så.
Och det känns högst osannolikt att hästen, från att ha lullat runt i hagen, bara skulle ställa sig när någon den inte känner ska hämta den? Det tycker jag är felträning. Dock förstår jag vad du vill ha fram.
Och jag vet om att ett byte inte är farligt, men det är samma princip!
En häst som är redo för att byta i varje och får det rätt inlärt - gör väl inte det bara sådär? Och har man en häst som kan stegra på kommando informerar man ju ryttare/förare om detta innan. Det är inget man bara glömmer bort.
Och en buga är väl inte påfrestande om det görs rätt, utan ryttare på ryggen?
FL; Jaa jag vet, men känner man sin häst och vet vad man sysslar med händer det nästan inget sånt. Och gör det det så är det ett fel från tränaren, eller en olämpad häst. Fel förutsättningar vill säga.
Vadå också? Jag tycker inte det är häftigt att stegra?
Jag har förmågan att tänka i konsekvenser, annars hade jag inte svarat i denna tråden, eller levt alls (hästen hade väl slagit över med mig annars). Du känner inte mig alls och vet inte hur jag fungerar som person.. Dra inte alla över samma kam!
De problem jag har stött på med min häst är när utomstående underskattar min förmåga och lägger sig i på fel sätt.
Menar inte att jag är någon stjärna, inte alls!
Men jag
ska ha samma förutsättningar som
alla andra,
annars kommer jag aldrig komma någon vart!
Det vill säga, inget daltande eller smirkande ansikten (IRL).
Har alltid blivit tillsagd att jag aldrig skulle få rätt på min lilla tjej,
att hon aldrig skulle bli ridbar.. jag var för ung & dum, oerfaren osv..
Vem är det nu som får köpeförfrågningar?
Menar inte att jag är bättre än någon annan,
bara att jag är bättre än folk vill tro,
de sätter mig på fel nivå, och det trycker ner självkänsla och arbetsglädje nåt så otroligt!
Har de sett mig som vilken annan som helst, så får de döma mig precis hur de vill.
Då tar jag åt mig med brinnande lust!
Men jag vill ha en ärlig chans!
Eloge till min tränare som ser mig som den jag äri sinnet och inte i åldern, har utvecklats massor på den tid han har tränat oss!
Hoppas inte att jag låter alltför sur/kaxig, jag är bara säker på vad jag tycker! Säger inte att det är rätt, men jag står för vad jag tror på, och det har funkat hitintills!