Anledningar till att lära en häst stegra?

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

delvis kl

förstår inte hur ni kan vara så otroligt snäversynta och inskränkta!

allting är inte så jäkla svart/vitt som ni tror.

Nej, såklart allt inte är svart och vitt, men det är enklare att diskutera så även om livet på riktigt oftast är i en gråskala;)

Har tränat trix med mina hästar, men något jag alldrig hommer uppmana dom till så är det stegring,visst tyckte det var skitkul när jag var yngre :p lärde både ponnyn och ena hästen stegring med ryttare på, men i dagslägen så skulle jag aldrig göra det, vill kunna hoppa runt min häst som en dåre utan att den ska ställa sig på bakbenen :D

Eller inte? Flickan fick lära sig att tänka på hur man bär sig åt runt hästar. Bra, tycker jag. Även om det kanske finns bättre stegringssignaler att använda sig av?

LIA

Håller inte med, barn särskillt små vill ju gulla med hästar och hur trevligt är det om hästen reser sig då, Tycker sen jag vet hur man bär sig åt runt hästar men vill krama på min häst oxå ibland ;)

Nu vet jag att den här tråden är gammal, och att folk kanske inte läser den längre. Men jag bara MÅSTE få lägga mig i.

Folk som inte är hästkunniga, ska INTE lära sina hästar att stegra. Folk som inte har hästar LÄMPADE för just sådana konster, ska INTE lära sin häst att stegra.

En stegring ska inte vara en resning rakt upp med ryttare.

Någon pratade om ovana. Om en häst har stegring som en ovana, pga att den en gång lärde sig denna konst, så gör man något fel med hästen i nuläget, eller så har man lärt in stegringen fel.Självklart kan alla hästar börja utnyttja olika konster till att komma undan, men då borde man genom hästens psyke förstått att det inte är en så bra idé att lära den stegra. Förmodligen har hästen använt andra tricks till att komma undan innan.

En häst man lär lite "farligare" tricks, måste vara en häst där förtoendet mellan häst och ryttare är stort, där ryttaren är ledaren och inte tvärtom samt att man litar på hästen. Gärna ska den vara av sådant blod att den klarar av sådant.

Själv har jag en lipizzaner, dvs en häst som är gjord för dessa konster. Jag litar på min häst till 250% och hon litar på mig. Vi har arbetat i över 1 år, ENBART med förtroende, för att förbereda oss för vidare skolning. Hon är av rätt sorts blod, rätt psyke och vi litar på varandra. Skulel inte dessa faktorer finnas, eller ens NÅGON av dom saknas, skulle det aldrig falla mig in att skola henne på något sådant. Därtill så går vi till en sådan tränare som håller på med sådant, som får göra en ytterligare bedömning om det är lämpligt.

Hästar är inga leksaker, och man ska inte lära en häst en enda grej om man inte är kapabel. Jag är INTE kapabel till att lära henne stegra, därför går jag till en tränare, som får lära både mig och hästen hur man gör. För det är så man gör när man håller på med hästar. Man måste ALLTID tänka ur säkerhets synpunkt!

Tack för ordet.

Man vill väl kunna visa upp hur lydig hästen är?

Jag har en welsh cob hingst på 3 år. Jag har lärt honom båda stegra och spansk skritt. När jag lärde honom det gjorde jag det från marken och jag använder inga kommandon såsom "upp" eller "stegra" eller vifta upp med armarna..

Och även om han kan dessa trix nu så har han aldrig stegrat i andra situationer förutom då repgrimman är på och spöet är i handen och han får kommandot att göra det. Samma med spansk skritt. Han har heller aldrig sparkat eller slått i boxen.

Om man ska lära hästen stegra måste man nog kolla till individen, hur hästen är. Är det en dominant häst som snvänder stegringen mycket tex i hagen kan detta exempelvis leda till att den använder stegringen i andra situationer eller misstolkar den så det händer en olycka men vet man sin häst och ser att det dinte verkar vara något problem tycker jag att det är Ok. MAn ska ha en stark relation med hästen och kunna läsa av varje steg.

Framförallt ska man ha erfarenhet innan man lär hästen de dominantare trixen. Man vill ju inte ha en häst som utnyttjar stegringen eller den spanska skritten på alla områden. :)

KL

Blir så himla irriterad på många inlägg i tråden!

Har inte läst hela men en stor del iallafall.

Varför lär man hästen att stegra?

Jag vill lära hästen stegra därför att (när det utförs rätt!) är bra balansträning för hästen och för mig är en rätt utförd stegring (eller bara en avsevärd sänkning av bakdelen) som bara inträffar när man ger ett tydligt kommando - en hög grad av kommunikation och tillit. Det krävs mer av hästen att hålla sig på mattan när den har "stegringsmusklerna"/"stegringskänslan" i kroppen, än att inte gå i spansk skritt så fort man skrittar. Därför är en lugn och sansad (kontrollerad) resning på kommando ett bra bevis på att man har ett fint samspel. Vet man vad man håller på med så börjar hästen inte göra det annars, det händer bara inte! Det många av er pratar om här är ogenomtänkta "fräcka" stegringar gjorda lite halvdant på hästar med bristande respekt för sin "förare".

Det är väl samma när man lär en hund att skälla?
Den föddes med förmågan att skälla, den använder gärna sitt skall i situationer där den blir stressad/upphetsad.. Ändå lär vi dom skälla på kommando? Varför? Jo för att det är bra mental träning och det ger bättre kontroll på djuret.

Har man då bra pli på hunden springer den inte och skäller för jämnan, utan den är tyst tills den blir tillsagd av sin flockledare.

SAMMA MED HÄSTAR!

Om du har 99% (säger inte hundra för det har man aldrig med tanke på yttre påverkan) kontroll på din häst, och man har bra hästkänsla så varför inte ta träningen ett steg längre? Varför inte göra det ytterligare lite svårare som ett träningsmoment?

Ni som rider svår dressyr, med era hästar som byter i varje..
Är ni inte helt skräckslagna att de börjar byta så fort de blir stressade eller med nya ägare?
De gör väl också bytena på kommando?

Och sen är ju saken klar att om man har en lugn häst som man har lärt att stegra, och den blir förbannad och mot all förmodan använder stegringen som en undanflykt (vilket den hade gjort även utan inlärning) så är det större chans att du sitter kvar oberörd på hästen eftersom att du är van vid att sitta "högt" och att hästen stegrar säkrare och mer balanserat.
Om hästen däremot inte kan stegra på kommando, och gör det i en trängd situation, så kanske du blir rädd/inte vet hur du ska hantera hästen och hästen får då ett klar övertag och lär med stor säkerhet försöka det igen.

En häst som har fått en korrekt träning stegrar också mycket stadigare än en vanlig pålle pga träningen.

Tycker det är dumt att döma andras åsikter baserat på sina egna.
Jag är också en liten "unge" på 16 år med god hästkänsla.

Mitt fullblod skulle jag aldrig i hela världen vilja lära stegra, för hon har (utan någon som helst träning, hon hade ryktet i bakfickan när jag köpte henne) haft ovanan att slå över med ryttare under stress.
Detta har aldrig hänt med mig, då hon litar på mig till hundra procent i alla situationer.

Till skillnad från en tråkig, seg valack jag tränade ett tag.
Lärde honom att stegra (efter tid av träning och andra trick) därför att han var benägen att småstegra när han blev sur.
Sen jag lärde honom det ordentligt blev han mycket starkare och rörligare, samt att han så gott som aldrig stegrade utan kommando (till skillnad från innan).

Men sen har jag ett exempel i stallet, på en liten stressad ponny där ägaren drog hästen tills stackaren ställde sig på bakbenen, och inte ens då släppte hon efter i tyglarna. Kan visa två bildexempel ikväll på en bra stegring och en fel stegring så ska ni få se.
Behöver jag säga att stegringarna inte var så coola för ryttaren (som för övrigt är äldre än mig) efter någon vecka då han började stegra vid minsta lilla stress...

Allt som görs rätt är bra för hästen.
Vad man än gör!
Om man så hoppar, rider dressyr, tränar från marken osv...

punkt.

*edit* :
Och man säljer väl inte sin häst till någon som inte är kapabel till att hålla rätt på de olika kommandona?
Och min häst säljs aldrig. Hon har flyttat så många gånger (nästan 30 ggr) och skulle ha blivit slaktad pga att hon var ohanterbar, och matvägrar så fort jag är bortrest, att hon får stanna hos mig.
Den dagen jag inte har råd med henne får hon bo på gården hos mina föräldrar/somna in, hon klarar inte en till flytt.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Är ni inte helt skräckslagna att de börjar byta så fort de blir stressade eller med nya ägare?
flytt.

Jag förstår vad du menar, men jag är oxå emot stegning.
asså hästen är ett tort djur och tänker inte på samma sätt som vi så de kan bli missförstånd, och de är ju flykt djur så de kan andrväda stegringne fel.

vist de finns ju de som känner sin häst så bra oallt men nej, en häst ska inte stegra. de är ju inte nödvändigt, det här är bara min åsikt och jag är enn tävlings ryttare som vill ha jätte bra konstakt med mina hästar på marken går tex promenader med dom, pysslar om dom, men ine trick. de är ju de man lär hundar vist jätte häftigt att ha en häst som kan buga, men det är ju väldigt påfrästade för bak hasernaoch knäna på hästen (om man lär den buga så det står på ett framben och har de ena "liggande") vist man ränar upp balansen o allt men de kan man göra på annat sätt.

det är bara vad jag tycker, sen de där du skrev om "Ni som rider svår dressyr, med era hästar som byter i varje..
De gör väl också bytena på kommando?"

Ja de ee klart de gör byten på komando, lixom man sitter till.
men man behöver ju inte vara orolig för att hästen ska byta i galoppen om någon annan rider eller så. den byter bara ingen fara med det. men en stegring är ju värre. de ee ju farligt om man ite kan hantera det. men en bytning gör ju inget byterhästen galopp ja då byter den vad mer händer ?
och om en häst blir stässad i galoppn så börjar den ju inte bara byta, inte vad jag vet. men om den nu gör det så gör de ju det. det är bara att sakta av. medans en stegring fårn maken... tex om din kommpis ska hämta din häst. så går hon fram till den och ska sätta gimman, men då lyfter hon på handne och det är det som är teket för att den ska stegra (idet här läget) så hästen ställer sej "snällt" på bakbenen, hästen vet ju inte om man ska göra komandot när mäniskan stårbrevid de kan den ju inte se skilnad på. så påbägen upp smäler hästen till din kommpis i huvet med frambene!

Bara en sån änkel sak kan göra att häst är "farlig"
Förstår du mej rätt nu?

Nja när man lär in byten kan hästar bli så glada att de byter i tid och otid för att dom kan:bump::bump:

Men det gör inte att man riskerar att få hästen över sej som vid stegring så jag tycker jämförelsen haltar lite:angel:.

F ö tyckte jag också att sånt där var häftigt när jag var 16 år, tyvärr, man begriper inte bättre då, många gånger, fast man kan argumentera och låta så klok, hjärnan utvecklas trots allt till 25 år och förmågan att tänka i konsekvenser är bland det som delvis återstår när man är tonåring. Nu gjorde jag dig nog arg men det är tyvärr sant. Det finns orsaker till rösträttsålder, myndighetsålder mm.....

Förstår hur du menar ;)

Men varför är risken större att de stegrar när de har det inlärt?
Gör dom det så är det ju fel typ av häst!
Sånt ska man veta/kunna läsa av innan man ger sig in på nåt så avancerat som stegring.

Och är den tillräckligt duktig och man har ett så fint samspel och tydliga regler i hanteringen så stegrar sig inte hästen med någon annan. Säger inte att det alltid är så, men det borde vara så.

Och det känns högst osannolikt att hästen, från att ha lullat runt i hagen, bara skulle ställa sig när någon den inte känner ska hämta den? Det tycker jag är felträning. Dock förstår jag vad du vill ha fram. :)

Och jag vet om att ett byte inte är farligt, men det är samma princip!
En häst som är redo för att byta i varje och får det rätt inlärt - gör väl inte det bara sådär? Och har man en häst som kan stegra på kommando informerar man ju ryttare/förare om detta innan. Det är inget man bara glömmer bort.

Och en buga är väl inte påfrestande om det görs rätt, utan ryttare på ryggen?

FL; Jaa jag vet, men känner man sin häst och vet vad man sysslar med händer det nästan inget sånt. Och gör det det så är det ett fel från tränaren, eller en olämpad häst. Fel förutsättningar vill säga.

Vadå också? Jag tycker inte det är häftigt att stegra? :confused:
Jag har förmågan att tänka i konsekvenser, annars hade jag inte svarat i denna tråden, eller levt alls (hästen hade väl slagit över med mig annars). Du känner inte mig alls och vet inte hur jag fungerar som person.. Dra inte alla över samma kam!

De problem jag har stött på med min häst är när utomstående underskattar min förmåga och lägger sig i på fel sätt.
Menar inte att jag är någon stjärna, inte alls!

Men jag ska ha samma förutsättningar som alla andra,
annars kommer jag aldrig komma någon vart!
Det vill säga, inget daltande eller smirkande ansikten (IRL).
Har alltid blivit tillsagd att jag aldrig skulle få rätt på min lilla tjej,
att hon aldrig skulle bli ridbar.. jag var för ung & dum, oerfaren osv..
Vem är det nu som får köpeförfrågningar?

Menar inte att jag är bättre än någon annan,
bara att jag är bättre än folk vill tro,
de sätter mig på fel nivå, och det trycker ner självkänsla och arbetsglädje nåt så otroligt!
Har de sett mig som vilken annan som helst, så får de döma mig precis hur de vill.
Då tar jag åt mig med brinnande lust!
Men jag vill ha en ärlig chans!

Eloge till min tränare som ser mig som den jag äri sinnet och inte i åldern, har utvecklats massor på den tid han har tränat oss! :bow:

Hoppas inte att jag låter alltför sur/kaxig, jag är bara säker på vad jag tycker! Säger inte att det är rätt, men jag står för vad jag tror på, och det har funkat hitintills! :)

okej, ja men alla har ju rätt till sin åsikt =)

jag förstår vad du mena och man kanske bygger upp sammspelat och bandet emmelan sje och hästen, jag vet inte. men det är iaf inte något jag ska läre min häst. hehe jag har tävlings hästar med mycket närver, och de ställer sej redan själva på bakbenen på ärevarvet :P så nej.

men det är klart man ska ha mycket erfarenhet innan man lär en häst att stegra och att man MÅSTE veta att de är rätt häst.
och om mna lär hästen rätt så ska de ju inte bli nåot missförstånd, men jag är ändå rädd för det :P haha.

men hur kan hästen veta att den ska stegra när DU gör täcknet ? bara en fråga? vist ni har bra samspel oxå, och den ska ju inte stegra med nån annan. de förstår ja oxå, men tar de här ex. men byten i galoppen igen;) där ska ju inte hästen bara kunna göra de med 1person, dvs ägaren eller så. men ja förstår vad du menar oxå. vist man kan och får ju läre sin häst vad man vill, men jag har ingne lust att få promblem eller så eftersom jag inte äns är kunnig om trick träning eller så. eftersom jag inte syslar med det.

men förstår vad du menar!

:)

Man kan aldrig vara säker på att hästen bara gör det om "rätt person" ger tecknet, men min egen erfarenhet (säger inte att det är så) är att de hästar som är de rätta att stegra, oftast är lite dåliga på att ta egna initiativ, och stegrar inte gärna utan ett klart, tydligt kommando från sin "förare"/ryttare av den enkla anledningen att de inte vet om det är tillåtet. Från början har de lärt sig att stegra är ajabaja, förutom med en person, vid enstaka tillfällen. Om det görs rätt så belönas en stegring aldrig med godis, just för att minska riskerna. Därför tror jag att den typen av häst drar sig för att stegra med vem som helst. Men som sagt, detta är bara vad jag har upplevt.

:idea:

Jag är nog både för & emot stegring om jag tänker efter riktigt noga..

hehe okej, ja ju de e sant, om den är rätt lärd så ska den ju inte göra det utan just DET komandot, men jag tror de är många eller ja några iaf som lär hästen att stegra utan att ha de här samspelat och allt innan så de blir fel tyvärr :/
men det är ju helt så som du säger att man måste bedöma så de blir rätt häst som man lär det. en som är "låg" i rang o allt, som aldrig skulle överta =)

du har bra argument till varför man "kan" lära en häst att stegra ;) jag förstår hur du menar nu och tror inte de ee lika farligt att lära hästen det nu. men en gång till Varför lär man hästen det ? anser du?

Jaa precis, och jag förstår hur du menar. :bow:
Och jaa, tyvärr ser man felaktig träning för ofta.. :(

Varför?
citerar;

"Jag vill lära hästen stegra därför att (när det utförs rätt!) är bra balansträning för hästen och för mig är en rätt utförd stegring (eller bara en avsevärd sänkning av bakdelen) som bara inträffar när man ger ett tydligt kommando - en hög grad av kommunikation och tillit samt bevis på fysisk styrka och koordination och fokus . Det krävs mer av hästen att hålla sig på mattan när den har "stegringsmusklerna"/"stegringskänslan" i kroppen, än att inte gå i spansk skritt så fort man skrittar. Därför är en lugn och sansad (kontrollerad) resning på kommando ett bra bevis på att man har ett fint samspel."

:)

Jag har bara haft en enda häst som rest sig en enda gång- efter boxvila.
när hästen är jättestor o grimskaftet inte räcker till- så är det mindre roligt. De är stora nog ändå.

Även om de inte menar att toucha till en så kan en olycka hända. Jag vill inte behöva använda hjälm även på backen.

så nej. Jag ser inget positivt i att de skulle lära sig att resa sig- ngt som de inte ens har i sig:bow:

Det är säkert häftigt, men den dagen det sker utan att kommandot getts så är det nog mindre roligt.

okej =) ja jo de krävs ju mycket av hästen för att den ska klara av en stegring så det är väl kul att se att äns häst lyssnar på just DEJ, och kan bli så fokuserad, så förstår vad du menar=)
och ibörjan går det ju inte så bra för den har ju inte rätta balansen (vad ja vet) men det är väl kul att se hur den bygger upp den, och litar mer på dej då den kan stå rakt upp, så förstår vad du menar =)

men ja tycker de ser läskigt ut när den står rakt upp:P haha, min syster har en 4åring, och när han var 3 så skulle jag trava in han för jag är lättare än syster så skulle jag börja med det.
och när han var 1 till 2 år lämnade vi iväg han på hingstbete och den tjejen var rädd för han så hon hade låtit han ta över HELT och hollet, så när vi fick hem han stegrade han hela tiden och hoppade på mäniskor (inte atakera) men hade ingne respect. så vi satte han på plats och han lyfte inge mer sen, men då när jag skulle trava på han så linade min mamma mej och då fick han nåt spel så han travade lungt, och sen helt plötsligt stälde han sej RAKT upp, och då menar jag heölt rakt upp:p haha jag flög ju av där uppe för var inte berädd på det då han travade helt lungt utan förvarning, så därför är ja emot att lära hästen att stegra :P haha, fast de där är helt borta nu han skulle aldrig göra så nu :P,
här finns bilden :P
http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=109631&idPhoto=929175&idHomepage=80442

Hästen på bilden stegrar inte sig, den kastar sig uppåt för att komma undan något (smärta, arbete eller nåt).
Det där är farligt!
Så där finns en skillnad. :)

Här är en häst som gör det på kommando, på lösa tyglar, utan spö.
Han gör det för att jag ber honom om det, och han har aldrig gjort det utan kommando, även fast han har blivit riden av vissa yngre ryttare med lite dålig självkontroll. :bow:

Man ser att han inte har trampat omkring innan, då hans bakben är centrerade och har vikten jämnt fördelad.
Han lyssnar bra och är med på minsta vink.

Vill inte ha några kommentarer på denna bilden, tänkte bara lägga upp den som jämförelse på Borins bild.

Jag stegrade honom oftast löst, men också uppsuttet någon gång i veckan. Han hade problem med bogen som försvann ca 1 månad efter jag började stegra honom för att han fick mycket lättare att förskjuta vikten bakåt - komma upp från bogarna.
Den spanska skritten fick också upp rörligheten i bogarna.

Som sagt, detta är mitt val och jag behöver inga onödiga kommentarer. :bow:

ja han försöker nog komma fån arbetet, ont har han inte men de finns u de som gör de för att de har ont.
ja din bild ser sansad och sampelt ut. ser ju fint ut, vi hade inte häller piska eller så, mamma linade för att de skulle kännas naturligt för han för han kan ju linas, och jag hade lite halv långa tyglar men lite kontakt med munnen, men tog ju tag när han reste på sej då tänkte jag mej inte för, gjorde bara de som fallde mej in, jag drog ju inte i munnen de ser man på filmen, men jag tar ju tag lite och tar tag i manen för att hålla mej kvar :p haha, men de funkade inte

det är klart det är äns eget val att träna stegring och spanskritt och allt, men jag gör iaf inte det :P
vad heter du på pixbox?

Nej nej!
Menade inte dig! :o

Menar bara att felaktiga stegringar ofta lärs in med hjälp av spö/dragande i munnen. Alltså folk som inte vet vad dom håller på med. Bara det jag ville få fram. :D

Jag tycker också det är upp till var och en.
Åsikter är nyttigt, men man ska inte lägga sig i vad någon annan gör,
om man inte har blivit ombedd. Tycker det är oförskämt.

:bow:

Tryck på bilden så kommer du till min sida!

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat