Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?
Dessutom förutsätts i diskussionen att hästägaren som vill lära sin häst att stegra på kommando vet vad hon/han gör, vilket dina exempel tydligen inte gjorde.
LIA
Här tycker jag du motsäger dig själv. Är dessa ryttare verkligen "duktiga och förnuftiga", om dom inte lärt sina hästar det grundläggande, som att kunna lasta dom? Vilket ju var vad jag svarade på.Faktiskt så tror jag att många inte har lärt hästen det grundläggande. Vet flera ryttare (duktiga och förnuftiga) som har haft hästar som hoppat lite irriterat på bakbenen vid ridning, t.ex. vid samling och har då velat utveckla detta till ett trick. Alltså att stegra med ryttare. Hästarna har då (de är ju inte dumma) utvecklat detta till en väldigt otrevlig ovana och såfort dessa ryttare skulle göra något som hästen inte ville gå med på - ja, vad tror ni hände?
Det hände hemma på träningar och på tävlingar, inte bra .. Dock har de slutat med dessa "tricks" nu.
Dessutom förutsätts i diskussionen att hästägaren som vill lära sin häst att stegra på kommando vet vad hon/han gör, vilket dina exempel tydligen inte gjorde.
Eller inte? Flickan fick lära sig att tänka på hur man bär sig åt runt hästar. Bra, tycker jag. Även om det kanske finns bättre stegringssignaler att använda sig av?Vet annat exempel då en vuxen tjej som har haft en shettis som hon lärt stegring med hjälp av att slå ut med armarna. En dag kom en liten flicka till stallet och skulle klappa och kanske borsta lite på shettisen så de tog ut hästen ur stallet och då slog flickan ut med armarna och skulle krama hästen - ja, vad tror ni hände? Hästen stegrade och flickan blev livrädd. Ganska onödigt
Det är upp till dig, resp då har du lärt dom helt fel!Själv skulle jag aldrig lära mina hästar att stegra. Finns liksom ingen anledning då de ofta börjar använda dem i situationer då de inte vill, protesterar m.m. och det blir bara en jobbig omväg att sedan lära bort denna ovanan.
Jag håller med, resp man använder och lär (vanligtvis!!) sin häst för eget användande. För femtielfte gången, så lär man inte hästen att stegra!! Man lär den att lyda ett kommando! Rätt gjort, finns ingen alnledning att hästen plötsligt skulle börja använda det som protestvapen.Man måste ha förnuft med hästarna och alltid ligga ett steg före. Att lära hästen att stegra är, enligt mig, onödigt för kommande ägare, då hästen ofta börjar använda det vid arbete som den inte vill utföra och att de kan misstolka kommandon som kan leda till olycka.
LIA