Anledningar till att lära en häst stegra?

Sv: Anledningar till att lära en häst stegra?

Faktiskt så tror jag att många inte har lärt hästen det grundläggande. Vet flera ryttare (duktiga och förnuftiga) som har haft hästar som hoppat lite irriterat på bakbenen vid ridning, t.ex. vid samling och har då velat utveckla detta till ett trick. Alltså att stegra med ryttare. Hästarna har då (de är ju inte dumma) utvecklat detta till en väldigt otrevlig ovana och såfort dessa ryttare skulle göra något som hästen inte ville gå med på - ja, vad tror ni hände?
Det hände hemma på träningar och på tävlingar, inte bra .. Dock har de slutat med dessa "tricks" nu.
Här tycker jag du motsäger dig själv. Är dessa ryttare verkligen "duktiga och förnuftiga", om dom inte lärt sina hästar det grundläggande, som att kunna lasta dom? Vilket ju var vad jag svarade på.
Dessutom förutsätts i diskussionen att hästägaren som vill lära sin häst att stegra på kommando vet vad hon/han gör, vilket dina exempel tydligen inte gjorde.

Vet annat exempel då en vuxen tjej som har haft en shettis som hon lärt stegring med hjälp av att slå ut med armarna. En dag kom en liten flicka till stallet och skulle klappa och kanske borsta lite på shettisen så de tog ut hästen ur stallet och då slog flickan ut med armarna och skulle krama hästen - ja, vad tror ni hände? Hästen stegrade och flickan blev livrädd. Ganska onödigt
Eller inte? Flickan fick lära sig att tänka på hur man bär sig åt runt hästar. Bra, tycker jag. Även om det kanske finns bättre stegringssignaler att använda sig av?

Själv skulle jag aldrig lära mina hästar att stegra. Finns liksom ingen anledning då de ofta börjar använda dem i situationer då de inte vill, protesterar m.m. och det blir bara en jobbig omväg att sedan lära bort denna ovanan.
Det är upp till dig, resp då har du lärt dom helt fel!

Man måste ha förnuft med hästarna och alltid ligga ett steg före. Att lära hästen att stegra är, enligt mig, onödigt för kommande ägare, då hästen ofta börjar använda det vid arbete som den inte vill utföra och att de kan misstolka kommandon som kan leda till olycka.
Jag håller med, resp man använder och lär (vanligtvis!!) sin häst för eget användande. För femtielfte gången, så lär man inte hästen att stegra!! Man lär den att lyda ett kommando! Rätt gjort, finns ingen alnledning att hästen plötsligt skulle börja använda det som protestvapen.

LIA

Jag har fr mej att min ena häst ska kunna stegra på kommando, förra ägaren nämnde ngt om det, men jag gör helt enkelt inte den rörelsen som framkallar det hela så det är inget problem.
Det är inget jag skulle gå & lära mina hästar, har nog med problem att få tiden att räcka till skötsel & ridning i övrigt.

*KL*

En fundering bara, säger varken bu eller bä i frågan...

Om man nu lärt hästen att stegra och signalen är ordet "upp" samt båda armarna rakt upp i luften. Gör alla hästar då rörelsen ovillkorligt, hela tiden, alla dagar i veckan, för vem som helst?

Här tycker jag du motsäger dig själv. Är dessa ryttare verkligen "duktiga och förnuftiga", om dom inte lärt sina hästar det grundläggande, som att kunna lasta dom? Vilket ju var vad jag svarade på.
Dessutom förutsätts i diskussionen att hästägaren som vill lära sin häst att stegra på kommando vet vad hon/han gör, vilket dina exempel tydligen inte gjorde.

Ja, dem är duktiga och förnuftiga och hästarna är väldigt lättlastade och lätta i all hantering, bara att de har temperament och eget huvud.

Eller inte? Flickan fick lära sig att tänka på hur man bär sig åt runt hästar. Bra, tycker jag. Även om det kanske finns bättre stegringssignaler att använda sig av?.

Det är alltså bra att hon blev livrädd? En liten flicka på 7-8 år?
Vilken bra start för ridkarriären ..

Jag håller med, resp man använder och lär (vanligtvis!!) sin häst för eget användande. För femtielfte gången, så lär man inte hästen att stegra!! Man lär den att lyda ett kommando! Rätt gjort, finns ingen alnledning att hästen plötsligt skulle börja använda det som protestvapen.

Jag vet att hästar redan kan stegra innan man lär dem kommandot, tro mig. Men, vid de gånger som jag har varit med och ryttarna har lärt sina hästar att stegra så har hästarna börjat använda stegring som "flyktväg" i andra situationer för att komma undan arbetet.

Du glider undan!
Är dessa ryttare verkligen "duktiga och förnuftiga", om dom inte lärt sina hästar det grundläggande, som att kunna lasta dom? Du anser tydligen det, men jag håller inte med dig. Du skrev ju: Faktiskt så tror jag att många inte har lärt hästen det grundläggande. Vet flera ryttare (duktiga och förnuftiga) som ...

Det är alltså bra att hon blev livrädd? En liten flicka på 7-8 år?
Vilken bra start för ridkarriären ..
Absolut! Eftersom tydligen mamman/ansvarig vuxen inte lärt henne att umgås med hästar, så är det bättre att hon får en ordentlig varning av källan. Blev flickan så vansinnigt rädd av en stegrande shettis, är det kanske bättre att hon återgår till dockorna att tag till?

Jag vet att hästar redan kan stegra innan man lär dem kommandot, tro mig. Men, vid de gånger som jag har varit med och ryttarna har lärt sina hästar att stegra så har hästarna börjat använda stegring som "flyktväg" i andra situationer för att komma undan arbetet.
Nej jag tror dig inte, eftersom du fortsätter att påstå motsatsen. :) Är det samma "förnuftiga ryttare" som du hänvisat till tidigare, så förstår jag att hästarna tar till alla medel för att slippa dom.

LIA

Håller med dig angående flickan. Så länge hästen inte skadade/anföll (vilket den väl inte gör om den bara lyder ett kommando) utan reste sig kontrollerat (som de gör om man lär det rätt) är det en bra läxa. Mycket hellre det än att de råkar skrämma en lite mer nervös häst någon gång och verkligen vara i fara. En 7-8åring ska definitivt ha tillräckligt hästvett redan, de är gamla nog att förstå om man förklarar något för dem.

Jag har under en lång tid observerat olika delar av hästhanterings forumet, och utifrån sett är det i slut ändan enbart MUN HUGG mot varandra. Det är inte jättekul att läsa om hela tiden.
Tanken är väl att vi ska ta lärdom av varandra inte försöka läxa upp varann gällande kommunikation med sin egen häst. Nog om detta!
Gällande stegring som denna tråden faktiskt handlar om, anser jag att det är upp var och en. Dock tycker jag inte att man skall utnyttja hästens svagheter t.ex. stegring vid ridning och göra det till ett "trick". Stegring tyder i slutändan på dominans.
Uppskattningsvis borde det ta ett tag innan man ens kommer till den punkt då man kan "trickträna" sin häst.
NH handlar väl om BRA kommunikation med sin häst, kunna läsa av varandra på ett humant sätt?!?
På forumet känns det som om det blivit lite av en "trend" att "trick" träna sin häst. Har jag fel?
Vem blir inte lite sugen när man ser t.ex. Ella_99 och Schameless och alla Er andra.
Detta är min reaktion då jag läst tusentals av era inlägg under en tid.

Jag vet inte vad jag ska tycka om stegra...
Men några saker jag tycker är:
* Man ska ha haft hästen ett bra tag och känna den väl. Vissa har haft sin häst i 4 år och känner den ändå inte. Vissa i 2 och tycker att dom känner den. Själv brukar jag säga att det tar iallafall ca 3 år att verkligen lära känna en häst.varför...vet inte riktigt men jag har sett många som sagt jag har haft min häst i 1 helt år nu vi känner varandra jätte bra och så stämmer ändå inte en massa grejer...
*Man måste veta vad man syslar med, inget godis, hjälp av kunnig (typ gå på kurs) eller liknande...
*Man ska klart själv ha hållit på med hästar i flera år alltså inte ridskolan i 4 år utan...ridskola, egen häst, kurser,jobbat, praktiserat m.m. med hästar i flera år...
*Hästen ska ha rätt temperament...(menar då att man kanske inte ska lära en stirrig, nervös och istadig häst att stegra, utan häldre en lugn och stadig häst)
*Man ska ha ett stadig ledarskap. Hästen får inte tvivla en sekund på vem som bestämmer.
*häsen ska kunna flera underlägsna trick innan den lär sig stegra...hälst ska de kunna ligga, innan...
*Och det ska ske på ett juste sätt, när man lär in det. Inte några hårda skänklar, snärtande spön, ryck i tyglar och grimskaft eller vevande med spön runt/under/vid huvudet. eller Liknande...
(har sett många som "lärtsin häst stegra på komando" komandot har då varit ett kraftigt ryck i tuglarna (ofta med skarpa bett) och en snärt med spöt på bak eller bog. eller de från marken har jagat på hästen och sedan tvärt stoppat den och vevat med spön i huvudet på den) Jag tycket inte det är juste mot en kompis...

Negativt är just det att det kan bli en dålig vana, det kan hända saker, även om man själv har kontroll kanske andra inte har det.
Tänk om man lärt häsen stegra när man lyfter armarna i vädret och så kommer det någon häst rädd och råkar veva lite med armarna och så stegrar hästen rakt up...inte så kul...

Det är såå lätt att tappa kontrollen eller att andra gör det...

Det är viserligen stretchande och låter andra muskler jobba men det finn andra sätt att strecha och bygga muskler...

på tal om kontakten mellan häst och ryttare så vet jag inte om 10 st lär sin häst stegra så är det kanske 1 som det går super bra för och får bättre komunikation och de andra går det antingen käpprätt åt skogen för eller så händer igentligen inget, då oftast pga att hästen är så "snäll".

Och ett trick som stegra kan kosta både häst och ryttare livet...låte lite dramatiske men jag menar,,,från marken...hur det än går så kan hästen komma för nära, kanske veva med ett framben och av mistag träffa ryttaren,,, häsen kan också tappa balansen bakåt och falla,,,ibland går det bra...men det händer att hästar faller och dör pga av det...det kan även hända med ryttare på ryggen om häsen faller bakåt blir det allvarliga skador... Detta kan så klart hända endå...men tänk vad dumt om det skulle hända för att man bett hästen om det...

Själv älskar jag tricktraining....bara för att jag tycker det är kul, precis som vissa gillar dressyr eller distans eller liknande...
Jag har hållit på med hästar I princip hela livet, jag satt på häst ryggen innan jag kunde gå... Jag har jobbat med hästar, praktiserat på olika hästställen, gått på ridskola i ca 12 år, haft egen häst i 13 år, gått på x antal kurser och mkt mer...men jag är ändå bara 18 jag har MASSOR kvar att lära....jag har jobbat NTT i ca 6 eller 7 år...
Jag har två helt egna hästar.
Peewee(amrikansk trave) och Tuffis(shettlandsponny).
Tuffis va 6 månader när han kom till mig och jag har nu haft honom I 13 år, själv ridit och kört in m.m. jag anser att jag känner honom relativt bra. Och han kan mej utan och innan;P
Peewee var två månader när han kom till mig och föddes upp på flaska då hans mor dött och det ända sto vi fick tag på som va "kappabel" att ta hand om honom ville inte acceptera honom. Han har jag nu haft i 9 år, ridit in och tömkörd (har inte haft någon vagn som passat därför inte inkörd^^; ) m.m. jag anser att jag känner honom väldigt bra och han känner mig.
Tuffis- kan stegra på komando...
Peewee- kan det inte...

Varför Tuffis? jo för han stagrade hela tiden när jag skulle lära honom buga...så det slutade med att jag gav stegra att komando och sedan lärde han sig buga. Ja, jag gick imot mina egna principer. Är jag glad över det? Nej. har det hänt eller varit risk att det skulle hända en olycka? Nej...Men Tuffis är en väldigt lugn ponny som hälst tar en promenad eller en mysig kör tur i skogen. Stegra är jobbigt och han är ingen häst som tar till det i första tagen. hur jag gör? jag lyfter 1 framben och håller om det andra sedan säger jag upp och då stegrar han. Han slår inte ut med frambenen och tar balansen själv, släpper jag så gå han ner på alla fyra. gör jag det ofta? nej och jag tränar mkt på att han inte ska stegra vi andra situationer. Så ja han kan det men jag är inte stolt över mig själv att jag gjorde det...

Peewee tror jag inte jag kommer lära stegra alls,,,inte för att han är bråkig eller dominant. tvärt om han är välgit cool och älskat att följa med och hitta på saker. Dock så kan han inte "häst" språket till 100%och jag vill inte ta den risken...jag litar på honom och han är verkligen ingen som skulle stegra av misstag (här har ni en häst som behöver VÄLDIGT tydliga och stora signaler) han måste vara 100% säker på att han vet att han gör som jag vill för att göra det...eller så gör han inte det för att han vet att jag vill att han ska göra det...mkt spaciell häst...

så jag är splitrad...dock håller jag på principerna oven om man nu ska lära häsen stegra...

Oj,,,det blev långt...:angel:

KL

Liten tanke om dominansen.. att stegra kanske ger hästen ''högre tankar om sig själv'' av någon rent instinktiv anledning trots att den stegrar för att lyda människan.
Men måste det vara dåligt? Kan inte vissa hästar behöva bättre självförtroende? En häst med gott självförtroende (som vet sin plats och är tillfreds med den) borde väl bli stabilare och tryggare än samma häst med riktigt dåligt självförtroende?
bara en tanke.

Slänger mig in i tråden utan att ha läst mer än första inlägget.

Jag kan känna som så att allt vi lär hästarna som vi egentligen inte har någon nytta av, dvs det som kallas trickträning, bör tänkas över både en och två gånger. Dels ska det läras ut på rätt sätt:
- Bra metoder för inlärning (självklart)
- Tydliga kommandon som aldrig får förväxlas/göras av misstag
- Ingen risk för ovälkomna bieffekter (tiggigga hästar tex)

När det gäller just stegring är väl just det här med kommandon det mest problematiska då övningen i sig är farlig (en stegrande häst är aldrig säker hur kontrollerat det än är!). Det gäller alltså att hitta ett kommando som man aldrig riskerar att göra av misstag och som, framför allt, inte andra riskerar att göra av misstag. Frågan är om ett sådant kommando överhuvudtaget finns? Jag är tveksam...

Det är också av yttersta vikt att hästen förstår att denna rörelse gör vi bara på kommando och aldrig annars. Detta gäller vid alla typer av trick. Ett till synes harmlöst trick som "vacker tass" kan få förödande konsekvenser om det utförs i fel sammanhang.

Nästa punkt är också av vikt; klarar min häst av att lära sig stegra utan att den får en massa andra idéer? Är jag tillräckligt dominant i övrig hantering att jag har råd att lära hästen dominera mig? För det är i slutändan det vi gör, stegringen är en dominerande rörelse och det kommer man inte ifrån bara för att det görs på mina order.
Det är också här stegringen skiljer sig från övrig trickträning som buga osv. En häst som bugar visar snarare underlägsenhet/tillit än dominans och är på så sätt säkrare. Varje gång vi ber hästen stegra sig så ber vi den indirekt att dominera oss.

Jag kan tycka att riskerna man tar är allt för stora för att man bör chansa på att allt går vägen. Och det är inte bara vid stegring, tycker även "vacker tass" och "spansk skritt" har sina riskmoment. Jag vill för allt i världen inte uppmuntra min häst att börja vifta med frambena och definitivt inte att ställa sig. Bakutsparkar förstår jag bara inte varför man vill lära ut.

Min häst började stegra då hon verkade tro att det var det jag ville när jag föste undan henne vid utfodring. Till en början backade/stegrade hon och jag tänkte inte mkt på varför hon gjorde det (mer än att hon faktiskt skulle flytta på sig) på det, sedan blev det bara en stegring dock ingen hög sådan.
Hon lärde sig kommandot "själv", s a s.

KL

Liten tanke om dominansen.. att stegra kanske ger hästen ''högre tankar om sig själv'' av någon rent instinktiv anledning trots att den stegrar för att lyda människan.
Men måste det vara dåligt? Kan inte vissa hästar behöva bättre självförtroende? En häst med gott självförtroende (som vet sin plats och är tillfreds med den) borde väl bli stabilare och tryggare än samma häst med riktigt dåligt självförtroende?
bara en tanke.

Så du menar alltså att "lär hästen stegra så får den bättre självförtroende? " :confused:

delvis kl

förstår inte hur ni kan vara så otroligt snäversynta och inskränkta!

min häst har aldrig aldrig försökt försvara sig med stegring. inte mot mig och inte mot nån annan. han har ingen anledning till det eftersom han behandlas bra - om han skulle känna att han behöver försvara sig mot nån elak person som hotar eller slår honom säger jag varsågod, slå ner dom! då är det väl förtjänt! men en harmonisk häst stegrar sig inte utan anledning.

jag har haft honom i 13 år och han kommer dö här, där fall det argumentet. :smirk: planerar även ha mina andra tills dom dör. jag har aldrig sålt en häst!
han vävar heller aldrig omkring med sina framben. han har öht inga ovanar som är farliga eller irriterande. det är världens snällaste och klokaste häst, en av få hästar som det verkligen går att lita på till 100%.
ella verkar också vara av den typen och jag är helt övertygad om att den hästen aldrig skulle använda det hon lärt sig i fel syfte.

man lär ju inte vilken häst som helst såna här saker! och är man en bra hästmänniska så vet man vilka hästar som är lämpliga för sådan träning och vilka som inte är det. precis som att vissa är lämpliga för dressyr och vissa för trav... ^^

det finns även fysiska saker som är bra med stegring, så sant man lär in det på så sätt att hästen får sätta sig ordentligt på bakbenen. det ger en enorm styrka i bakdelen och är en stor tillgång i båda hopp och dressyr.

jag har aldrig nånsin hört om en enda olycka pga en häst gjorde något som den lärt sig i fel situation. jag har däremot upplevt och hört om hundratals olyckor där icke-tränade hästar har stegrat och gått omkull, skadat folk och även stegrat mot folk av aggressivitet.

och varför i hela friden skulle en häst använda just inlärd stegring som protest??? med den logiken så kan den lika gärna använda ökad galopp eller öppna som protest. :smirk:

allting är inte så jäkla svart/vitt som ni tror.

Senast ändrad:

Så du menar alltså att "lär hästen stegra så får den bättre självförtroende? " :confused:

Ja.
Inte alla hästar, men en del kan säkert må bra av det. Och många hästar kan bli säkrare om de får bättre självförtroende eftersom en häst som litar på sig själv är mindre benägen att bli rädd för ''konstiga'' saker. (cyklar .tex). Och för att hästen har bra självförtroende betyder inte det att den kommer börja krångla och trotsa.

Ja.
Inte alla hästar, men en del kan säkert må bra av det. Och många hästar kan bli säkrare om de får bättre självförtroende eftersom en häst som litar på sig själv är mindre benägen att bli rädd för ''konstiga'' saker. (cyklar .tex). Och för att hästen har bra självförtroende betyder inte det att den kommer börja krångla och trotsa.

Men är du ledare för hästen så kommer ju inte hsten heller att behöva ett självförtoende. Då lyder den ju dig och kollar om du reagerar gör du inte det gör inte den det....

I mitt tycke finns det ytterst få jag tycker är tillräckligt duktiga för att lära sin häst stegra. Det är absolut inget man behöver lära sin häst, bättre är då att lära den trick som inte kan bli farliga i fel händer.

Angående detta kan jag bara säga att Ella kommer att få stanna här på gården hos oss. Nästa år ska vi betäcka henne så hon kommer att gå med föl under tiden jag går i gymnasiet, och mamma kommer nog mer en väl vilja ta hand om henne och rida lite smått :)

uräkta tråd kap,men vad kul att ni ska btäcka henne!:)

Men är du ledare för hästen så kommer ju inte hsten heller att behöva ett självförtoende. Då lyder den ju dig och kollar om du reagerar gör du inte det gör inte den det....
Du blandar ihop begreppen. Gott självförtroende hos hästen är ovärderligt. Allt man vill göra blir så mycket enklare och säkrare.
Att hästen lyder, ser en som ledare och är samarbetsvillig är en helt annan sak.

LIA

Du blandar ihop begreppen. Gott självförtroende hos hästen är ovärderligt. Allt man vill göra blir så mycket enklare och säkrare.
Att hästen lyder, ser en som ledare och är samarbetsvillig är en helt annan sak.

LIA

Min erfarenhet är att det går rätt mycket hand i hand. Dock tror jag inte att hästen får bättre självförtroende av att lära sig stegra... Finns mycket annat man kan göra istället som är ofarligare. Människor glömmre ibland bort att hästar är stora djur som man måste ha respekt för.

Som jag skrev i den andra tråden är det ganska stort om man lär en häst att göra en dominant rörelse på kommando utan att den är dominant.
Det är nog den enda anledningen jag kan komma på.

Sokrates

Det går hand i hand såtillvida att ju sämre självförtroende, desto lättar att "leda". Ingen önskvärd egenskap ur mitt sätt att se. Jag tar mycket hellre det större jobbet med en mentalt stark häst.

Det var närmast det här jag bemötte: Men är du ledare för hästen så kommer ju inte hsten heller att behöva ett självförtoende.

LIA

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 886
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat