Angående hästskötare...

Sv: Angående hästskötare...

Jag jobbade ca 5 månader i ett stall i norge. Vi jobbade 37, 5 h/vecka, var 4 stycken på 9 hästar plus två instruktörer. Vi hade 1 timmes luch och en halvtimmes frukostrast (betald) Fick äta frukost för 60/månad. Red lektion ca 1 gång i veckan, och red för det mesta (eller körde) 1 häst om dagen. Gjorde mycket galna ridgrejer, satte bland annat i hop en julshow och ett luciatåg.
Hästarna var dock inte så välutbildade och fjordingar och döle. Men jag blev bättre på att rida. Vi hade fri tillgång till simbassäng, varm pol, gym och dator. Spelade även innebany och vollyboll på anläggoingen. Vi blev även erbjudna att gå en kurs om handikappade på arbetstid samt att en instruktör/sjukgymnast hade lektioner med oss. Hade ofta också lektion när vetrinären var ut.
Dock fick vi inte ta med egen häst, och bilen man kunde hyra var skruttig! Jbbade dessutom var fjärde helg, sammanlagt 11 timmar, fick då övertid eller kompensations tid.
Jag tror att vi fick ca 15 000 nkr i lön.
Jag tycker att det var ett helt ok ställe att jobba på, dock tråkigt att man inte kunde ta med häst!

In-utsläpp av 14hästar.
fodring 2ggr/dag.
packar kraft åt alla 14
mockar 5 boxar + packar hö åt de
passar även barn 10 timmar/veckan

Jobbar 30timmar i veckan mån-fre.
bor gratis i eget hus, har hästen gratis, 3000 i matpengar + två träningar i veckan.
Är vitt eftersom det är godkänd praktik.

Hinner även arbeta extra utöver så har inga problem med försörjningen.

har jobbat på några olika ställen och alla har varit extremt underbetalda, men givande jobb. Så länge det finns folk som är villiga att ta svartjobben kommer det ju aldrig att bli bättre.
Det jag skulle berätta var hur min kompis har det i mexico! Hon jobbar som beridare på en stor ranch, rider och tävlar enbart. Tjejer får inte jobba istallet där.... För detta (ca 8 hästar i tävlingsverksamhet) får hon ca 13000 i månaden efter skatt, gratis boende, bil, lunch på jobbet. Och har själv fulla ansvaret för sina hästar, dvs hon bestämmer i princip själv! Rätt så stor skillnad mot här.... Och hon är ingen toppryttare, har vä'l tävlat msv hoppning på stor häst, fälttävlan på ponny upp till sm-nivå.

Jag jobbar just nu som hästskötare..eller jag har praktik på ett stuteri/in/tillringingstall osv.
Jag jobbar från 07.15-16.30 inkl. frukost/lunch/em.fika
Jag har min häst gratis på stället inkl. allt (mat,strö,box,in/utsläpp,fodningar,fri tillgång till transport,ridhus osv.)
Min dag se ut som så att 7.15 fodras de frukost..sen börjar vi släpppa ut hästar, mockar å så..sen frukost, sen efter de så tar vi in dom hästar som ska ridas under fm. antingen rider vi dom själva eller så gör vi i ordning dom till våra beridare. 12 är de lunch för hästarna..då åker d om hästar som ska ridas på em in och fodras...sen håller vi själva lunch...efter lunch fixar vi med hästarna som ska ridas, väger upp kvällshö,putsar träns och gör framåt slutet i ordning alla hästar för natten...tar in dom som fortfarande är ute och sen fodrar vi kvällskrafften innan vi slutar. så fodrar dom hästskötare som bor på gården kvällshöt.

Kanske ska tillägga att jag får ut ca 5600kr/mån med detta ifrån Försäkningskassan..så min skl. lön på stället är ju att jag har pållen gratis där osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jobbar i privatstall. Jag arbetar mellan 9-17 varje vardag. Ledig helger. Har 5 v. batald semester varje år. Sköter hästar, mockar, rider och tränar hästar, fodrar och släpper in- och ut. Fodrar ej morgon och natt. Lägger upp mina dagar helt valfritt.

Jobbar aldrig övertid om arbetsgivaren inte ber om det och då självklart mot betalning eller extra ledighet.

Får ut efter skatt ca 13.000:- ibland mer om jag jobbat extra.

Jag har varit så kallad HYN-Praktikant. Det var i ett dressyrstall med 18 hästar. Det var 9 som reds och resten var fölston, unghästar och föl. Vi var 2 personer som jobbade och den ridning och utbildning som utlovades uteblev i tre månader.
Betalningen kom från min hemkommun och blev ca 2500:- rent i månaden. Innan jag åkte dit blev jag lovad lunch varje dag men det blev bara ca 3 ggr i veckan. Jag bodde i ett rum med 2 sängar och det fanns ingen toalett utan man måste gå ut och in i en annan byggnad. Jag hade min häst med och då fick jag jobba varannan helg också plus att vi var ensamma på helgerna.
Vi jobbade från klockan 6-21 på kvällarna. Då var det frukost från klockan 7-7.30, lunch när vi fick tid och ut igen så fort vi var klara. Vi var lediga från när hästarna var inne i stallet på eftermiddagen ca kl. 18.00 och sedan skulle hästarna ha mat igen vid 20.00.
Mellan 18 och 20 skulle vi alltså hinna med att laga och äta middag och rida våra egna hästar.

Vad som hände var att man jobbar så mycket att man inte hinner med sin egen häst och man blir allmänt grinig och sur på alla i sin omgivning.

Skulle inte rekomendera det till någon som inte vill jobba arslet av sig för pissdålig lön... Låt hästägarna få fixa allt själv till de inser att folk som jobbar ska ha riktigt betalt.

För att det ska fungera så måste sådana som jag var lära sig att ställa krav och de som jobbar svart borde ta sig i kragen för alla hästskötares skull!

Jag har 16000 i månaden före skatt + ob-tillägg. Tycker det e rätt bra..
Känner också två stycken som jobbar i mexiko (samma?). Det finns inte en chans att det kan få det bättre i europa. Hästarna iordninggjorda.. stövlarna putsade, fullt ansvar över hästarna, tävla så mkt de vill..

Jag har aldrig jobbat svart som hästskötare, mitt första jobb fick jag 65 i timmen, (i vårt skolstall betalt av landstinget så det var piss dåligt) sen så fick jag 85 kr h, efter det 80 kr h, sen så fick jag 100 kr h, nu får jag betala mig själv eftersom jag är egenföretagare,, så nu får jag nog 15 kr timmen, man jag kan nöjesrida ca 4 h om dagen oxå, har ridlektioner 12 timmar i veckan och 6 - 7 fodringar i veckan tar en kvart.. men jag har skojigt..

Jag tycker att det är hemskt att det finns folk som acepterar så dåliga vilkor, att jobba ärslet av sig för en pisslön gör ingenting bra, så länge folk gör det så kommer det alldrig bli normalt betalt att jobba som hästskötare och det är sorgligt.

Jobbade på ridskola för ca 15 år sedan 6-7 dagar i veckan från 7 till 7, ibland till 11 på kvällen när man höll i någon lektion. Fick ca 1200 i månaden och gratis stallplatts, boende och mat. Det var rena slav arbetet.

För något år sedan så jobbade jag på ett internationellt hoppstall i England som stallansvarig och fick 200 pund i veckan vitt. Gratis boende. Började 7 på morgonen och slutade kl 5 på em. Var ledig på tisdagar.
Efter det så var jag på ett dressyrstall (då jag har blivit en dressyr prick), även där stallansvarig, i den mån det gick. Började kl 7 på morgonen och slutade kl 6 på em, på båda ställena hadde man frukost och lunch raster. Hadde 150 pund i veckan svart och gratis boende. Var ledig måndagar.
Hoppstallet var det mer lugnt, medan som dressyr stallet var fler hästar och mer att rida och göra. I hoppstallet fick jag även extrapengar i fall jag körde "elever" till flygplatser eller andra små extra job. Vi bjöds ofta på take away oxå.

Det är stor skilnad på Sverige och andra länder när det gäller att arbeta med hästar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 722
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka