Sv: Angående hästskötare...
Försäkring är viktigt, mkt viktigare än hög lön. Jag vet många som jobbar som hästskötare för att lära sig/få hjälp och lektioner. Om man värderar det högt så är kanske inte lönen så viktig, bara man klarar sig. Om man t ex har kost, logi, sophämtning, tidning, tillgång till bil (förhoppningsvis då besiktigad...) resor till ev tävlingar, mkt billig uppstallning för sin häst (verkar som 1000 kr är standard här) och en massa gratis träning - som man kan värdera mellan 150-400 kr /lektion kanske man kommer upp i ansenliga summor om man räknar litet. Jag undrar om många av er som jobbat försökt ha ett vanligt "vitt" 9-5 jobb, och sedan betalat lägenhet, mat, träningar (+ev resor till träningar inkl tillgång till bil och transport) tävlingar, för att inte tala om t ex veterinärkostnader. Man kan säkert åka lite snålskjuts på ett stort stall där man vaccinerar, behandlar diverse skador, raspar tänder eller annat. Jag vet att i Stockholm kostar det minst 800:- att vaccinera en häst. Jag har själv jobbat och haft häst, och det blir inte en spänn över! Inte ens om man tar extra fodringar i stallet och får lite lägre hyra osv, det kostar skjortan att hålla på med hästar, och framförallt är det mkt jobb. Så ni som tycker det är underbetalt, prova utomlands, jo ni får mer pengar...men bli inte förvånade om varken stallägare eller besökare/kunder behandlar er som människor, utan några lägre stående varelser som katten släpat in. Naturligtvis finns undantag, grattis till er som hittar dem !