Angående hästskötare...

Sv: Angående hästskötare...

Jag har hållit på i drygt 15år och tycker fortfarande att det är lika kul!!
Försöker faktiskt att intala mig att det är dags o växa upp och skaffa ett "riktigt" jobb men det kommer nog aldrig att hända.........

Jag arbetade som hästskötare våren 1996. måndag-fredag kl 8.10-15.20 (pga busstider) Fick 2300 kr från kommunen, inget från arbetsgivaren. De andra hästskötarna hade sina hästar uppstallade gratis och bodde gratis och om jag minns rätt 1000 kr.

Det är verkligen ett problem. '

Sen gnäller de som skall köpa uppfödningar eller rida på ridskola och vara på ridläger att det är minsann ALLDELES för dyrt. Så var skall pengarna komma ifrån ?

Jag tror att om man inte kan ta betalt för sina tjänster så har man heller inte råd att anställa. Tyvärr.

Att få mat och husrum samt eventuellt hästen uppstallad och träningar gratis är värt VÄLDIGT mycket i pengar - men som sagt det bidrar ju inte precis till pensionen

Försäkring är viktigt, mkt viktigare än hög lön. Jag vet många som jobbar som hästskötare för att lära sig/få hjälp och lektioner. Om man värderar det högt så är kanske inte lönen så viktig, bara man klarar sig. Om man t ex har kost, logi, sophämtning, tidning, tillgång till bil (förhoppningsvis då besiktigad...) resor till ev tävlingar, mkt billig uppstallning för sin häst (verkar som 1000 kr är standard här) och en massa gratis träning - som man kan värdera mellan 150-400 kr /lektion kanske man kommer upp i ansenliga summor om man räknar litet. Jag undrar om många av er som jobbat försökt ha ett vanligt "vitt" 9-5 jobb, och sedan betalat lägenhet, mat, träningar (+ev resor till träningar inkl tillgång till bil och transport) tävlingar, för att inte tala om t ex veterinärkostnader. Man kan säkert åka lite snålskjuts på ett stort stall där man vaccinerar, behandlar diverse skador, raspar tänder eller annat. Jag vet att i Stockholm kostar det minst 800:- att vaccinera en häst. Jag har själv jobbat och haft häst, och det blir inte en spänn över! Inte ens om man tar extra fodringar i stallet och får lite lägre hyra osv, det kostar skjortan att hålla på med hästar, och framförallt är det mkt jobb. Så ni som tycker det är underbetalt, prova utomlands, jo ni får mer pengar...men bli inte förvånade om varken stallägare eller besökare/kunder behandlar er som människor, utan några lägre stående varelser som katten släpat in. Naturligtvis finns undantag, grattis till er som hittar dem !

workaholic skrev:
Jag vet att i Stockholm kostar det minst 800:- att vaccinera en häst.

Oj, oj, oj... Jag är ganska glad att jag bor där jag bor! Här vaccinerar jag för knappt 175:- :bow:

Jag jobbade ett kort tag som stallskötare, mån-fre 8-12 och lör 7-12. Vitt, och jag fick ut 6-7000 nånting om jag minns rätt. Fast det passade mig inte så bra, tyckte att det snabbt blev tråkigt att göra precis samma saker varje dag. (kl 8 fodra, sen mocka och sopa till kl 10, fika till 10.15, därefter städa servicedelen till kl 11.00, då var det fodring, insläpp och så sopa igen.)

underbetalda var ordet!!!..

jag har aldrig jobbat för pengar. söker extra jobb gratis nu men inte ens det hittar jag :( (altså att jag skulle jabba gratis för att lära mig) men men jag har jobbat (eller hjälpt till kannske man skall kalla det) i ett stall ca 2 dgr/v i 12 timmar. sen hade jag o en kommpis hela stallet (ca 30 häster) i en vecka själva vi fick 500 kr (tror jag det var) + blommor. då bodde vi i stallet den veckan i ett liten ekligt hus. Men jag hade det bra endå med hästarna!

där jag var på praktik i Frankrike jobbade det en svensk tjej, hon tjänade 1050 euro/mån + att hon bodde gratis. ca 10000 kr alltså.
hon jobbade fritt, fick bestämma sina tider själv, men alla hästar hon hade (8 st) skulle köras varje dag. hon jobbade oftast 7-21 eller 22, men då tog hon en massa raster och så.
jobbade 7 dagar i veckan, på söndagen en timmes sovmorgon :smirk:
fick ibland börja senare om hon varit på tävlingar men oftast inte och ville hon vara ledig gick det ju ut över hästarna. det var ett travstall alltså. tror det var vitt.

Vanlig hästskötarlön: 3000:- + husrum samt stallplats och mat till hästen...underbetalt...minst sagt.

Travvärlden är bättre.

Jag jobbar som hästskötare 40 timmar i veckan och tjänar 87:-/timmen.

MVH/ Stefan

När jag jobbade som hästskötare sist hade jag tid mellan 07.00 och 12.00 sen rast börja igen 15.30 till 18.30 ibland längre.
Jobbade 5 dagar i veckan eller jobbade jag ihop lediga dagar.

Hade vitt lön 4000 före skatt, hade boendet gratis.
Fick sen betala stallplats samt foder och allt till min häst själv på den lön som blev över.
Samt även mat till mig själv och bil.

Slutade efter 1½ månad då facket sa till mig att jag inte fick jobba under dom förhållandena.

Avtalsenlig lön för en hästskötare ligger i sverige på minst 13500 (före skatt då) men jag undrar hur många som egentligen vet det och än mer hur många som betalar det?

Jag jobbade som hästskötare på ett travstuteri. För att göra detta kort så:
Vinterhalvår (lågsäsong) hade jag max 30hästar
Högsäsong (avelsperioden) som mest ett år ca 100 (ston, avelshingstar, unghästar mm)
Jobbade sex dgr i veckan hade 15000kr nettolön plus fri lunch/bil+bensin, kläder och fick lägga upp allt arbete själv.
Jobbigt men kul och lärorikt..

Jag har jobbat i travstall. Jobbade ca 40 timmar i veckan. Lön 14 600 kr.

jag arbetar heltid må- fre har ut omkr 10.000kr när skatten är dragen, har även 2hästplatser med fullfoder utan att betala hyra . :banana:

Jag har inte själv jobbat som hästskötare men jag praktiserade hos en av Sveriges mer kända ryttare när jag gick min gymnasiet, Hästhållning. De vill att jag skulle komma dit och jobba när jag gått ut skolan och då blev jga erbjuden samma lön som den tjejen som jobbade där då.
Förutsättningarna var:
32 hästar
*06.00 frukost fodring
*06.30 frukost för oss människor
*07.30 utsläpp av hästar, hästar i skrittmaskin börja mocka.
*09.00 första hästen redo för ridpass och sedan göra iordning en häst/30 min och ta hand om de som blivit ridna
*11.30 (cirka) rida ut 30-45 minuter eller ev. londering/löshoppning.
*12.30 lunch fodring samt hagbyten
*13.00 lunch
*14.00 som 11.30 men 2 hästar/person
*16.00 fodring samt insläpp av hästarna som varit ute
*17.30 (cirka) kvällsmat för oss människor sen fritt till
*20.00 kvällsfodring

För detta skulle jag fått bostad, tillgång till bil + 2500:-/månad.

Skulle jag haft med egen häst hade jag fått betala 500:-/månad (DET var billigt däremot) för allt inkl. 1 lektion /vecka om tillfälle fanns, dock ej hovslagare och veterinär.

Varför tror ni att jag inte var intresserad av att åka tillbaka??...för de 2000:- som blev kvar skulle man ju köpa mat, hygiengrejjer, kläder och fixa hovis och vet.

Jobbade på Irland ett år. Jag jobbade 5.5 dagar i veckan (6 dagar om man räknar med kvällen) 8-18 eller tills vi var klara, en kväll i veckan till ca22. Vi fick boende, mindre bra dock, och mat, första tiden stod de för inköp och beställning, sista tiden fick vi värdekuponger till en stor matbutik och fick handla och tillaga själva (bättre!).
För detta fick jag 130euro +50euro i matkuponger per vecka. Höll man lektioner i ridskolan fick man mer och om man jobbat länge, vilket många gjort. Vi fick även två hopplektioner i veckan för en av Irlands bästa hoppryttare samt dressyrlektion när tillfälle gavs.
Kan säga att jag sällan varit så rik och gjort så mycket och shoppat så mycket som under det året. :D 40 min med bussen in till Dublin gav ju bra tillfällen att spenderar pengar.... :angel:
Kunde inte alls klaga på den lönen så jag vägrade att hålla lektioner då jag avskyr det då jag dårakt inte behövde pengarna.

Funderar litegrann som någon annan redan nämnt, visst kan summan man får i handen låta lite men efter skatt, boende, el, värme, ev bil, bensin och mat blir det inte mycket mer än några tusenlappar över på en lön som är, säg 13500 före skatt. Sen att man jobbar alldeles för mycket i de flesta fall är en annan sak dock.

Kan tillägga att vi jobbade 6 dagar i veckan varannan vecka och 7 dagar varannan.

Dessutom orkade man inte göra mer än att ev. åka till stan å sätta sig på en pizzeria på kvällarna.

Det ser ju lite annorlundá ut i travstallen. De flesta jobbar vitt, samt har runt 16 000 innan skatt... Då ingår det inte mat och boende naturligtvis

Jag har jobbat som hästskötare på diverse ställen sedan jag slutade gymnasiet (är nu 24). I början var det kost/logi/fickpengar (500 spänn) för att lära sig mer, nu jobbar jag heltid med travhästar och får ut 10.000 ungefär, hos en av landets större tränare. Sedan är det 350 spänn i utselningsavgift per häst och tävling, traktamente o.s.v. Jag blir inte rik på det jag gör, men däremot brinner jag för mitt jobb och jag har väldigt svårt att se mig gör något annat... Trav - rid - galopp etc. spelar absolut ingen roll för mig, tror jag skulle trivas lika bra inom ett renodlat hopp/försäljningsstall, då det är djuren jag vill umgås med. Däremot har jag kommit förbi åldern där det räcker med kost/logi/dålig lön, nu vill jag jobba vitt till en hyfsad summa...

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 722
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka