Angående hästskötare...

H

_HANNI_

Hur många här inne har arbetat / arbetar som hästskötare?
Hur många dagar i veckan jobbade ni och vad tjänade/ tjänar ni?

Enligt tyska vänner är vi rent underbetalda här i Sverige...

Sv: Angående hästskötare...

Jag har jobbat som hästskötare. Vi var 3st på 7st tävlingshästar, 4 unghästar, 3 pensionärer och sen ca 7 fölston. Pensionärerna och fölstona släppte vi bara ut och fodrade inget annat.
Vi jobbade mellan kl 08:00 och 17:00 med 1 timmes lunch. Oftast blev det att vi jobbade lite längre, men sällan längre än 18:00 om det inte var träning eller tävling.
Vi tjänade 4000:- i månaden och då ingick boende och lunch en gång i veckan. Tjejen som åkte med på meeting fick sin mat betald då. När vi andra åkte med på en dagstävlingar gick vi mat på tävlingen. Inget man blir rik på direkt.

jag får 17100kr.mnd.går efter schema på 6 veckor,under den tiden jobbar jag 26 dagar.arbetstid kl.6.30-16.00.

Glömde en sak. Vi jobbade 6 dagar i veckan. Ville vi vara lediga fler dagar i sträck för att åka hem och hälsa på fick vi först jobba in dessa dagar. Så ibaldn jobbade man 3 veckor i sträck utan ledig dag.
Var man ledig bara en dag så var man ändå i stallet eller ridhuset 0även om man inte jobbade det fanns inte så mycket annat att göra... Jo rida sin egen häst. Hade man häst med sig så fick vi 1000:- mindre i månaden.

En annan intressant följdfråga är ju också hur många som arbetar vitt? :smirk:

En "normal" vecka jobbade vi 6 dagar, mellan 7-17. När jag var med på tävling blev det självklart helt andra tider. Oftast blev jag kompenserad med en extra ledig dag om vi varit borta länge. Jag jobbade vitt och fick 13500. Om vi behövde vara lediga utöver vår dag eller behövde gå tidigare så var det sällan några problem. Jobbade hos en mycket bra och ödmjuk person!!

/Timsetim

På mitt första ställe jag var på så jobbade vi (2 st) mellan kl 7 och 19 ungefär... hade en timmas lunch och tjänade ungefär 1800 kr/mån... då ingick lunch och boende ska tilläggas... vi hade väl ca 15 hästar i träning under den perioden... vi jobbade 6 dagar varannan vecka och 5 varannan..
nr 2: Där var 22 hästar och vi var 2 anställda... jobbade 6 dagar i veckan mellan kl 7 och ca 21... hade en halvtimmas lunch... boende ingick och vi fick 2000 kr/mån...
nr 3: Där jobbade jag ensam med 15 hästar i träning... jobbade 6 dagar i veckan minst... mellan kl 7 och ca 22-23... boende och logi ingick... men hade väl maximalt en kvarts lunch så det blev inte mycket mat då inte... tjänade ungefär 2000 kr/mån men 1000 kr mindre med egen häst... så ja några pengar över var det inte tal om... och då bör tilläggas att jag inte hade stallplats till hästen utan hon gick ute...

/ Z

*knapplån*
Oavsett vad man lär sig eller vilka erfarenheter man får är dessa löner under all kritik.

Har man inte råd att betala folk anständiga löner ska man inte anställa folk.

visst är lönerna dåliga men ingen tvingar en att ta ett sånt jobb.

jag jobbade 6dagar i veckan 7-18 med två timmars rast.(frukost och lunch) 7500 kr, vitt -1000kr för egen häst men fick då lektioner till ett värde minst 1000kr i månaden mycket fint boende ibland lunch. mycket bra tycker jag. det är faktist för erfarenhet tycker jag, inte för att tjäna pengar. genon arbetsförmedlingen får min kompis 3000kr i månaden det är dåligt!!!

vet en tjej som får betala varje månad för att få ha sin häst där hon jobbar!!! hon får alltså INGEN lön utan går minus varje månad.

sen vill jag gärna ha mer betalt också men skulle inte gå efter lönen på ett sånt här jobb.

vet också att i tex tysklan mm är det betydligt högre löner.

/cissan

Nej självklart är det vi själva som delvis skapar den här lönesituationen, tillgång och efterfrågan!

Men jag tycker det är synd att "man" inte betalar folk avtalsenliga löner och erbjuder anständiga arbetsvillkor och på så sätt höjer statusen på dessa jobb.

Ditt jobb var ju OK på så sätt att det åtminstone var vitt och inte tillnärmelsevis så dåligt betalt som flera av de tidigare exemplen.

Det som bekymrar mig till en del är alla dessa svartjobbare, hur får de ihop till pensionen?
Vad händer om de skadar sig i arbetet?
Försäkringar?

Nar jag jobbade i stall fick jag boende och hur mycket mat jag ville ha, samt 3000:-.
Da jobbade jag mellan 9.00 tills vi var klara for dagen (ca 19.00). Raster var inte planerade, utan togs allt eftersom man kunde.

Nu nar jag sjalv anstaller ger jag boende och mat (fritt tilltrade till kylskapet), samt 100 euro i veckan. Da far de tavla tavla hur mycket de vill, samt rida massor. Jag mockar hellre och skoter kunderna, an ar ute och rider. Fodrar gor jag alltid sjalv, da jag vill ha total kontroll pa vad hastarna far i sej. Till tavling flatar jag alltid manarna, da jag anser att jag gor ett mycket battre jobb an nagon hastskotare jag nagonsin haft. :angel: Dessutom ar det en bra "bonding", man kanner hur hastarna mar, hur de presterar osv. Det ar viktigt for mej att jag lar kanna hastarna sa bra som mojligt pa kortast mojliga tid - jag kan inte salja nagonting jag inte kan prata for.
Sa hos mej rider man mest, vilket de allra flesta tycker ar jattebra!! Men man far inte vara nagon fegis da jag garna slanger upp hinder pa 1.30+....aven for ponnierna!! ;) :angel: Dessutom tvingar jag mer eller mindre mina anstallda att tavla, rida jakt, mm, mm. Sa man maste ha hjartat pa ratt stalle med mej!! :) :angel:
Jag har hastar under inridning och extrem tillridning, sa man maste kunna sitta kvar i sadeln samt ha kansla for hur hasten fungerar. Inga mesar ar tillatna!! :angel:

Jag jobbade i tyskland förra året, med enbart tävlingshästar. Jobbade 6-7 dagar i veckan kl 7-18 med två timars lunch.... Tjänade 650 euro/månad bostad, telefon och bil ingick.
generellt sett är det MYCKET bättre betalt i tyskland än i Sverige, tyskarna VILL ha svenska hästskötare, då de tycker att vi är ordentliga, ansvarsfulla och kunniga...

Jag jobbar på ett stuteri där arbetstiden ligger i snitt på 38 timmar/v. Vardagar 7-16 och helgdagar 7-15. Jobbar alltid en dag per helg. Har vit lön. Kan inte bli bättre!

Jobbade 6 dagar i veckan 7-19 (kunde bli senare också) ca 45-60 min rast varje dag, fri lunch.

Bodde gratis fick 4000:- före skatt alltså ut ca 2800:- och därutöver ca 800:- i "svarta" matpengar, samt tillgång till en bil som inte var besiktigad.

Kan svara själv, jag jobbade på Irland i somras, jobbade 7.30- mellan 17 och 19 Tjänade inga pengar utan åkte medt dit för att lära mig, och det gjorde jag verkligen. Fick hel pension som betalning plus ridlektioner.
Nu jobbar jag helg, får 300 + en lektion värd 200 / helg, svart dock, där lär jag mig också massor.

Men finns det någon som jobbar som hästskötare långsiktigt? Är inte det något som de flesta gör kanske ett par år efter gymnasiet?

jo,då vi finns vi som jobbar på lång sikt som hästskötare.själv har jag jobbat som det i snart 20 år. :love:

alltså.. nu blir jag lite komfunderad... hur sjutton kan du hitta motivationen att jobba som hästskötare i 20 år?! vad är d för hästar du jobbar med? tävlingshästar? hopp, dressyr, trav eller vad? jag tror på sikt att ja skulle kunna tänka mig att jobba som hästskötare max ett par år efter gymnasiet.. har redan varit hästskötare i 5 år snart och jag är bara allmänt trött på allt slit göra emellan åt.. visserligen har d ju viss poäng med att trivas på arbetsplatsen.. men men.. i alla fall... HUR ORKAR DU?!?!?!

Jobbade i ett stall med tävlingshästar, uppfödning (dressyr) samt ridskola. Jobbade från ca 08 tills vi var klara ca 17-19. 1500 kr/mån, fri logi och mat, fri uppstallning och mat till min häst, fri bil och bensin, fria träningar även i hoppning då annan tränare "hyrdes" in. Var ledig 1,5 dag i veckan, behövde ej "jobba in" om jag skulle hem och hälsa på.
Håller med om att lönerna är under all kritik men så längde det finns galna hästmänniskor :angel: kommer nog lönerna bestå.

hästarna är den motvation som behövs för min del,bara älskar dom.
o som du nämner bra arbetskamrater är viktig.skulle inte vilja jobba med annat. :banana:

Jobbade som hästskötare för några år sedan när jag var 17 år.

Jobbade 6-7 dagar i veckan (alltid helger) 12-16 h om dagen.
Tjänade 2500,-
Rum på studentboende + lunch ingick

Men INTE övrig mat + andra saker man behöver (hygienartiklar, papper etc).

Snålt och utnyttjande tycker jag idag. Jobbade inte där så länge, ska jag tillägga då jag ofta jobbade två veckor i sträck. Det mår man inte så bra av i längden. :eek:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 722
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka