Angående häst i trafikolycka

Sv: Angående häst i trafikolycka

Läste just att det varit en olycka på E4 där en lastbil kört in i ett stillastående släp med häst i ---> hästen fick avlivas.


Hur ställer sig försäkringsbolag till detta?

Vilket försäkringsbolag betalar vad till vem?

Vem ersätter hästen?

Bara en ren nyfikenhets-fråga...?

Det beror på vems felet är. Dennes försäkringsbolag betalar.

Hälsning Maja
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Det märks att du aldrig har jobbat som chaufför. Då får man ibland sätta sig i bilen när man är trött för varorna måste ju fram till varje pris annars kan du inte gå till affären och handla ju. Det är ett mindre helvete ibland att köra lastbil eftersom du har så mycket press på dig. Du måste hinna fram i tid men samtidigt måste du hålla kör och vilotiderna och hastighetsbegränsningen, oftast så krockar någon av dom faktorerna vilket inte är bra.

Har själv jobbat som lastbilschaufför i 1½ år och kört på natten. Har varit trött många gånger men alltid försökt att stanna till och snabbsova/vila i 10-15 min längs vägen för att behålla koncentrationen och inte somna t.ex. En gång däremot så nickade jag till innan jag hann stanna (faktiskt på samma sträcka som denna olyckan). Jag hade enorm tur denna gången eftersom lastbilen girade åt vänster in i vajerräcket istället för att lägga sig i diket. Jag vaknade iaf till ordentligt men blev redigt rädd. Efter några/någon månad så slutade jag köra dels pga detta. En av mina största hemligheter som jag definitivt inte är stolt över men man är bara mänsklig.
En annan gång hann jag ikapp en annan lastbil på motorvägen som körde sakta (jag i 85 ca och han i 50?), tog ett tag innan jag verkligen märkte att han knappt rörde på sig men då fick jag snabbt svänga över till vänster fil (som turligt nog var fri). Saker och ting händer fortare än man tror ibland.

Jag rättfärdigar inte chauffören i denna olyckan eftersom jag inte vet exakt hur den gick till (var ju inte där) men man blir bara så trött på att alltid läsa om att det är lastbilschaufförernas fel. Alla kan fela, privatist som yrkesförare.

Bara några rader från en f.d lastbilschaufför som hr stor respek för dagens chaufförer.

Bra att du slutade köra, för förare av så pass tunga fordon ska inte ha varesig jobbet eller körkortet kvar om de kör trötta så de riskerar att somna vid ratten! När man dessutom vet hur otroligt många tunga fordon som är ute på vägarna med dåliga bromsar så borde de beläggas med omedelbart körförbud tills de har grönt från besiktningen. :mad:

I Sthlms-området undrar jag hur många av alla dessa förare som håller hastighetsbegränsningarna? Avstånden klarar de iaf inte av att hålla, med tanke på hur nära de lägger sig om de kommer ikapp oavsett om jag kör personbil med eller utan släp. :devil:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Precis så resonerade jag med mig själv. Jag skäms över denna incident och vill ALDRIG hamna i den situationen igen.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

I Sthlms-området undrar jag hur många av alla dessa förare som håller hastighetsbegränsningarna? Avstånden klarar de iaf inte av att hålla, med tanke på hur nära de lägger sig om de kommer ikapp oavsett om jag kör personbil med eller utan släp. :devil:

Fy ja. Efter att de öppnade upp för tunga transporter från Östersjön så har jag slutat att åka med häst sträckan från mig till Upplands-Väsby, just pga att dessa förare ligger så nära transporten att det vore helt omöjligt att bromsa, nästan svårt att gå ner till 50 sträckorna. Här har det ju ocks hänt vid 2 tillfällen som jag känner till att transporter blivit påkörda bakifrån där.

Tack och lov så håller de flesta boende i närheten av vägen koll och ringer polisen när det vinglar för mycket och det har även påträffats rätt så hög promillehalt på några förare.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

kl.
Det finns dessutom en hel del hästfolk på vägarna som inte verkar ha mkt vett i skallen, så det är inte bara yrkeschaufförerna som inte sköter sig. Har ganska många gånger hamnat bakom hästsläp som är alldeles för tunga för en alldeles för liten bil som ligger mitt i vägen och vägrar flytta sig en lite åt sidan trots att dom kör 70 på en 90 väg..
Jag kör transport en hel del själv och vet att man ogärna lägger sig i dikeskanten för att lastbilar ska köra om, men får ju samtidigt tänka på att dom inte har tid att ligga och krypa bakom mig. Det tar inte så himla lång tid att köra in på nån busshållplats utmed vägen och släppa om trafiken bakom!
Och vill passa på att påpeka för alla som ligger och kör sina småbilar med stora nya släp bakom, köp hellre än större dyrare bil och ett begagnat släp/billigare nytt släp än att dra med en gammal skrotbil och ert nya släp...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

allmänt bara.....

det är väll inte för inte som det finns regler för hur tunga släp man får köra, samt hur tungt en bil får dra....här måste väll helt enkelt polisen göra mer kontroller så man får stopp på detta. Men man ska även tänka på hur man kör....du kan ju inte köra som vanligt precis med en häst i släpet. Planerad körning heter det...har varit med om att ha en långtradare i hasan på släpet och där låg den å tjyvdrog på min "fartvind" en lång sträcka detta trotts fin bred 2 filig väg....

här kan man verkligen fråga sig hur den chauffören tänkte....kan säga att jag var "glad" att detvar den hästen det var som var i finkan en av dom andra tycker inte om bussar och lastbilar i närheten av transporten...då blir den mkt stressad och "studsig"

Nä det gäller nog att mötas på "halvavägen" var i trafiken
HÅLLA AVSTÅND och VISA HÄNSYN
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag blir lika irriterad varje gång jag har en långtradare som slickar transporten som den vore ett frimärke. :devil: De gångerna så lättar jag helt enkelt på gasen och när man krypit ner tillräckligt långsamt så brukar även den mest idiotiske chaffis tröttna och lägga sig i omkörning. Tyvärr så kommer man ju inte undan att det blir ett motorpådrag bredvid transporten som kan skrämmas, men resten av resan på motorväg brukar vara lugnare för nerverna. :crazy: Usch, hatar när de ligger och trycker efter transporten istället för att köra om när de andra filerna är tomma. :mad: Tycker generellt att det är de svenskreggade långtradarna som är dåliga på att visa hänsyn, utländska påbörjar oftare sina omkörningar i god tid och håller ut istället för att jävlas. :bow:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Eller så gör man som mig: trycker lite lagom på bromspedalen, inte så bromsarna tar men tillräckligt för att bromsljuset på transportens tak ska tändas i ansiktshöjd på de :devil: De brukar fatta vinken ganska snart

Håller med om att det är mest svenskreggade som slickar röven, särskilt sche***rs förare är riktigt dåliga på att visa hänsyn
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Ta numret på bilen som legat i ändan på dig (står på förarhytten) och sen ringer du Schenker. Varje gång. Jag har direktnr och ringer till morsan (jobbar på kundtjänst) som sen vidarebefordrar till transportledaren.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Tycker att det är utländska förare- annan körkultur o ingen kunskap i fysik- som är helt klart värst. Alkolåsbommar har gjort nytta FRÅN färjorna, men dit.....:mad:

De har inget vett what so ever. Du kan bromsa dig blå- utan att de fattar, o då hänger sig på tutan istället.
De gör även kamikazeomkörningar.
Haanpääs tankbilar körs av stressade förare.

Man borde även införa att yrkestrafik kollar sina bromsar 2 ggr/ år.
Tung trafik i synnerhet.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Med tanke på att det är var tredje lastbil och var fjärde buss som kör med trafikfarliga bromsar så håller jag verkligen med dig, fram för hårdare kontroller av tung trafik! :bow: :devil:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Har idag varit i kontakt med Haanpääs logistikcentral.
De skulle skicka ut PM till deras chaufförer i detta område att det har framförts klagomål.

Tack för den här tråden att jag fick ändan ur vagnen:bow::o
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag har ju en skylt på släpet som uppmanar till att hålla avstånd.
De som är läskunniga eller som inte sitter med mobilen- backar.

Men när vi nu har dessa baltchaffisar som inte kan ngt annat språk- blev jag en varm dag( lilla luckan nere) asförbannad o tog en färgburk o kladdade på den med stora bokstäver o även på engelska. Kan det rädda mina hästars liv- så är det värt det.

funkar- ibland.:mad: Ska be ngn polska översätta åt mig!
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Ta numret på bilen som legat i ändan på dig (står på förarhytten) och sen ringer du Schenker. Varje gång. Jag har direktnr och ringer till morsan (jobbar på kundtjänst) som sen vidarebefordrar till transportledaren.

Det är ju tyvärr det sista man tänker på att titta efter när man är på väg att bli prejad av vägen (ja... det har hänt flera gånger, både med och utan släp)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Det där påminner om en väninna som blev påkörd av en bil på ett övergångsställe:eek::mad:

hon blev så chockad o arg att hon bad tanten fara o flyga- när hon ansåg att det var min väninna som gjorde fel.

Nej. hon tog inte ens reg. nr. i kaoset:crazy:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Men va??
Polisen bär väl fortfarande 9mm? det har dom ju gjort innan.
I en sån situation räcker dom minsan till att avliva med även om det inte hade varit det optimala vapnet under normala omständigheter.

Hemskt är det i vilket fall som!

Det räcker med en kal 22.
PL
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

det var så att dom fick bensinstopp på vägen, därför stannade dom. Det var ingen person i bilen när lasbilen körde på transporten, föraren var iväg till fots för att köpa bensin och en tjej var i diket för att kissa. Den tredje tjejen satte precis in foten i transporten för att titta till hästen, då small det och hon och hästen flög ut ur transporten och hon bröt ett ben och några kotor i ryggen vart förskjutna. Hästen vart klämd till döds mellan lastbilden och bilen eller mellan bilen och transporten.. Stackars häst! Pinad till döds! :´(
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

jag kan ha mkt åsikter i det fallet.
När man kör med häst chansar man inte så att man får soppatorsk.

man rullar åt sidan o går inte det begär man poliseskort från platsen även om man måste lasta ur kusen..

det är inte läge att stå stilla på E4:an.

t o m byggjobbare har blivit ihjälklämda när de stått mellan parkerade lastbilar- när en halvsovande har dundrat in bakifrån. Vet ett tillfälle där man efter det stängde av hela sträckan i veckor- till jobbet var klart.

Axel- som även har 2 varningstrianglar- för att kunna sätta även på mötande körbana vid ev. urlastning. garagedomkraft, pannlampa, täcken med reflex, reflexväst, reservhjul på burk mm mm mm:angel:
Hela bilen full med bra o ha:grin:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Inte regnr, numret som står på hytten är kortare och lättare att komma ihåg. Annars så kan man ju "gasa ikapp" sen och ta regnumret på släpet när det är lite lugnare.

Man måste ringa och anmäla, klaga osv så att det är rätt chaufförer som får höra.

Axel: I agree. Man chansar INTE när man har djuren med sig. Är man osäker på hur långt det är till nästa mack så tankar man. Man har ett schysst reservhjul till bilen (jag har alltid med av den inaktuella säsongen) osv. Även min bil är full med prylar vid resor :)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

det var så att dom fick bensinstopp på vägen, därför stannade dom. Det var ingen person i bilen när lasbilen körde på transporten, föraren var iväg till fots för att köpa bensin och en tjej var i diket för att kissa. Den tredje tjejen satte precis in foten i transporten för att titta till hästen, då small det och hon och hästen flög ut ur transporten och hon bröt ett ben och några kotor i ryggen vart förskjutna. Hästen vart klämd till döds mellan lastbilden och bilen eller mellan bilen och transporten.. Stackars häst! Pinad till döds! :´(

Då frågar man sig genast...
  1. Varför tankade man inte vid macken som passerats strax innan olyckan?
  2. Varför inte sätta igång varningsblinkers innan man lämnar bilen?
  3. Varningstriangeln kanske skulle placerats ut direkt, INNAN man gick iväg för att fixa bensin/tog sin pissepaus?

Många små misstag, vart och ett troligtvis bidragande till den tragiska olyckan
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 725
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 850
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp