Det märks att du aldrig har jobbat som chaufför. Då får man ibland sätta sig i bilen när man är trött för varorna måste ju fram till varje pris annars kan du inte gå till affären och handla ju. Det är ett mindre helvete ibland att köra lastbil eftersom du har så mycket press på dig. Du måste hinna fram i tid men samtidigt måste du hålla kör och vilotiderna och hastighetsbegränsningen, oftast så krockar någon av dom faktorerna vilket inte är bra.
Har själv jobbat som lastbilschaufför i 1½ år och kört på natten. Har varit trött många gånger men alltid försökt att stanna till och snabbsova/vila i 10-15 min längs vägen för att behålla koncentrationen och inte somna t.ex. En gång däremot så nickade jag till innan jag hann stanna (faktiskt på samma sträcka som denna olyckan). Jag hade enorm tur denna gången eftersom lastbilen girade åt vänster in i vajerräcket istället för att lägga sig i diket. Jag vaknade iaf till ordentligt men blev redigt rädd. Efter några/någon månad så slutade jag köra dels pga detta. En av mina största hemligheter som jag definitivt inte är stolt över men man är bara mänsklig.
En annan gång hann jag ikapp en annan lastbil på motorvägen som körde sakta (jag i 85 ca och han i 50?), tog ett tag innan jag verkligen märkte att han knappt rörde på sig men då fick jag snabbt svänga över till vänster fil (som turligt nog var fri). Saker och ting händer fortare än man tror ibland.
Jag rättfärdigar inte chauffören i denna olyckan eftersom jag inte vet exakt hur den gick till (var ju inte där) men man blir bara så trött på att alltid läsa om att det är lastbilschaufförernas fel. Alla kan fela, privatist som yrkesförare.
Bara några rader från en f.d lastbilschaufför som hr stor respek för dagens chaufförer.