Angående elhalsband....

Z

Zmulan

Har för några veckor sedan börjat plugga till jägarexamen. Har dock inte varit där de två senaste veckorna pga att jag rök ihop rätt ordentligt med ledaren sist. Ämnet var rådjurs(ren) rena hundar. Anledningen var att han stod och talade sig varm om el halsband och hur effektiva de är!!! :eek: När jag påpekade att de faktiskt är förbjudna och att man kan förstöra hunden fick jag detta svar: Ja, men det är väl bättre att ge den en stöt än att spöa den när den kommer tillbaka. Vad f*n är det för ressonemang! Man kan väl inte spöa hunden då den väl kommer tillbaka!!! :mad: Just då brann alla säkringar! Funderar på att ringa jägarförbundet och klaga. Låt gå för att det är hans personliga åsikt men han ska inte som ledare säga sånt i ett rum med bla ungdomar under 18 år. Jag blir så förbannad.....
 
Sv: Angående elhalsband....

Jaha..okey...och ditt syfte med denna tråd är...??
 
Senast ändrad:
Sv: Angående elhalsband....

Jag tycker att du ska tala med jägareförbundet. Hans privata åsikter hör knappast till kursplanen i detta fall. Det lär knappast ändra hans åsikter, men han kan ju hålla inne med dem när han representerar jägareförbundet.
 
Sv: Angående elhalsband....

Det var fel av honom om han uppmanade till att använda el, men i vissa fall kan det vara ett måste att strömma hunden för att överhuvudtaget få jaga med den!

Och bara för att inte nu bli påhoppad som en elanvändare ;)
Vi har aldrig stömmat någon av våra hundar utan har tagit tag i renrenheten redan när hunden är valp och kan idag jaga utan att hunden bryr sig om ren. :D Det är en väldigt viktig del i dressyren anser jag iom att samerna har rätt att skjuta hundar som jagar ren!
 
Sv: Angående elhalsband....

För att få jaga/gå jaktprov i Norge måste man ha bevis på att hunden är strömmad mot får! Detta gäller iom att fåren går lösa vissa perioder.
 
Sv: Angående elhalsband....

Ja men vad handlar det om för hundar!! Älghundar eller?? Terrier?? Nu tror jag mej veta att det handlar om Britt. stående fågelhundar eftersom jag själv har sådana. Men det framgår inte av ditt inlägg vad det handlar om för hundar... Jägarexamen kan man ju ta i intresse av olika jaktformer och det är ju inte självklart vilken typ av jakt disskussionen med din ledare handlade om eller hur... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Angående elhalsband....

Det är inte jag som skapat tråden utan det är Zmulan ;)

Men jag har stående fågelhund och för dessa gäller "fårrenhets bestämmelserna" men jag vet inte om det bara gäller för dessa hundar eller om det gäller för alla. Fåren är ju oftast lösa på fjället har jag för mig och där håller ju de stående fågelhundarna till, så hur många raser som måste ha "fårrenhetsbevis" vet jag inte.
 
Sv: Angående elhalsband....

Då kontaktar man jägarförbundet och framför klagomål mot den kursledaren, som uttryckt sig på det viset och tydligt talat om att han tycker det är ok att bryta mot lagen när det kommer till hundhållning, jakt, jaktmoral och jaktetik!

Tror nog att han kommer att få en "smäll på fingrarna" från jägareförbundet för detta.
 
Sv: Angående elhalsband....

OOPS, sorry!! :D :angel:

Men jag är fortfarande intresserad av om TS disskussion med sin kursledare var om hundar generellt eller en speciell jaktinriktning av hundar...
 
Sv: Angående elhalsband....

Fast i ärlighetens namn så är de ju effektiva... Tycker det mest talar om hur dålig människan är på att uppfostra hundar...

Tycker att du ska ringa och berätta detta för Jägarförbundet och sedan be att få byta till en annan grupp, en sån ledare hade inte jag velat gå för.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Förstår inte varför stående fågelhundar skulle vara svårare att få får och renrena än jämthundar, som är rätt lätta att få får & renrena utan att använda el :confused:
 
Sv: Angående elhalsband....

Förstår inte varför stående fågelhundar skulle vara svårare att få får och renrena än jämthundar, som är rätt lätta att få får & renrena utan att använda el :confused:

Poängen är att många börjar med denna träning när hundarna hunnit bli för självständiga och då blir det jobbigare. Tar man det bara i rätt tid så är det inga större problem än att lära in annan dressyr på envisa jakthundar;)
 
Sv: Angående elhalsband....

Förstår inte varför stående fågelhundar skulle vara svårare att få får och renrena än jämthundar, som är rätt lätta att få får & renrena utan att använda el :confused:

Men detta med fårrenhet och Norge så är det så att det spelar ingen roll om du säger att du har en fårren hund. Du ska ha haft in hunden i en inhängnad med elhalsband på och på så sätt få bevis att din hund inte ger sig efter får!
 
Sv: Angående elhalsband....

Men om jag har en får/renren hund så kommer ju inte hunden att behöva elas, även om någon idiot har på den ett elhalsband när den är i hägn med ren/får, eller hur? :cool:
 
Sv: Angående elhalsband....

Men om jag har en får/renren hund så kommer ju inte hunden att behöva elas, även om någon idiot har på den ett elhalsband när den är i hägn med ren/får, eller hur? :cool:

Helt rätt, men jag tror att hunden måste ha fått sig en liten knäpp från halsbandet för att bli godkänd ......detta för att dom skall vara 110% säker på att hunden inte går efter får. Så bara hunden antyder att vara intresserad av djuren så..............

Är dock inte säker men jag tror att det är så!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 750
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp