Angående elhalsband....

Sv: Angående elhalsband....

OOPS, sorry!! :D :angel:

Men jag är fortfarande intresserad av om TS disskussion med sin kursledare var om hundar generellt eller en speciell jaktinriktning av hundar...

Egentligen spelar det ingen roll. I sverige har vi förbud mot användning av el - oavsett om det är effektivt eller inte, och de lagar som gäller i landet har han att rätta sig efter i kursen. Vad han sedan tycker och tänker privat är en annan historia.

För övrigt har vi en kliner münsterländer som är fullständigt renren utan el eller annat våld. El kan för all del vara effektivt, men du kan lika gärna få en helt förstörd jakthund om den som håller i kontrollen missar lite. Andra metoder kan visseligen ta längre tid, men i gengäld är de förlåtande mot en tränare med något taskig timeing. Har man bra timeing går andra metoder praktiskt taget lika fort som el.
 
Sv: Angående elhalsband....

Det är ju ren idioti om det är så att en frn hund "ska" få en stöt "bara för att" :eek: :mad: :eek: :mad:
 
Sv: Angående elhalsband....

Om jag inte är helt ute och cyklar är hon Weimaranägare!

Ok bra, lät inte som hon hade erfarenhet av så mycket fågelhund-/jakthunduppfostran och drog alla över en kam, att alla hundar fungerar lika. Men då viftar jag med vit flagg!
 
Sv: Angående elhalsband....

Förstår inte varför stående fågelhundar skulle vara svårare att få får och renrena än jämthundar, som är rätt lätta att få får & renrena utan att använda el :confused:

Vet inte om de är svårare, beror nog mest på individen. Kanske är skillnader mellan raserna också, är ju en del skillnad mellan fågelhundsraser, så säkert skillnad mellan fågelhundar och älghundar också. Men för att höfta till med något (inga källor, nej) så är det i 99% av fallen inga problem alls med vanlig fostran = utan el. Och då menar jag 99% av de fall där det funnits engagerade och kunniga ägare som börjat träningen från tidigt valpstadium.
 
Sv: Angående elhalsband....

Det är ju ren idioti om det är så att en frn hund "ska" få en stöt "bara för att" :eek: :mad: :eek: :mad:

Som sagt så vet jag ju inte säkert att det är så, men dom skall ha bevis på att hunden till 110% säkerhet inte springer efter får.........och vad jag vet är att man måste ha detta bevis för att få jaga/gå jaktprov!
 
Sv: Angående elhalsband....

Som sagt så vet jag ju inte säkert att det är så, men dom skall ha bevis på att hunden till 110% säkerhet inte springer efter får.........och vad jag vet är att man måste ha detta bevis för att få jaga/gå jaktprov!

Att man kollar av detta under kontrollerade former för att få ett intyg verkar troligt, men jag kan aldrig tänka mig att de får en elsnyting "bara för att". Då skulle ju massor av jakthundar bli förstörda genom rädsla för buskar, stenar, mygg eller vad som i just det ögonblicket korsar deras tankebana. El är bara effektivt om man lyckas ge stöten när de TÄNKER på ren-/fårjakt eller vad man nu vill få dem att låta bli. Att ge hunden en j-vel i förebyggande syfte funkar inte, och det är jag övertygad om att även norrmän vet.
 
Sv: Angående elhalsband....

Jag är rent generellt inte emot elanvändning om det är extremfall det handlar om. Men att ela en hund som har förutsättningarna för att bli renren utan ett sånt här redskap är det bara idioti.
 
Sv: Angående elhalsband....

Nä givetvis måste det ges när hunden täker/luktar/ser Får. Men om man får djuren att rusa runt i hängnet så är det väldigt få hundar som inte tittar dit och "visar intresse". Men som sagt så vet jag inte hur dom gör i de fall hunden inte visar intresse. Tror det är väldigt sällan det kommer dit hundar som helt ignorerar fåren och inte ens sitter och kollar på dem.

Men som jag skrev tidigare så vet jag inte exakt hur dom gör:confused:
Men jag vet att dom kräver att man skall ha ett fårrenhetsbevis!
 
Sv: Angående elhalsband....

det verkar som om tråden redan håller på att spåra ur och handla om det är nödvändigt eller ej att ela "vissa hundar" som det så fint heter. men det har inget med din fråga att göra. officiellt har jägareförbundet tagit avstånd från elanvändning och då är det den linjen som ska följas i utbildningarna. jag tycker absolut att du ska klaga! det är inte helt gratis att ta jägarexamen och då ska du inte behöva lyssna på sån skit.
 
Sv: Angående elhalsband....

Nä givetvis måste det ges när hunden täker/luktar/ser Får. Men om man får djuren att rusa runt i hängnet så är det väldigt få hundar som inte tittar dit och "visar intresse". Men som sagt så vet jag inte hur dom gör i de fall hunden inte visar intresse. Tror det är väldigt sällan det kommer dit hundar som helt ignorerar fåren och inte ens sitter och kollar på dem.

Men som jag skrev tidigare så vet jag inte exakt hur dom gör:confused:
Men jag vet att dom kräver att man skall ha ett fårrenhetsbevis!

Det räcker inte att hunden visar intresse och/eller tittar på fåren (i detta fall). Om man vill ha en hund som kan jobba med får i närheten så är det jakten på får, inte åsynen/lukten, som ska vara obehaglig.
 
Sv: Angående elhalsband....

"Knapplån"

Nu kommer detta med el igen och då kommer en massa som inte har en aning om eldressyr och startar ett stort drev.

Jag tycker att det är strongt av en kursledare att han kan stå för en åsikt, och i detta fall där det gäller el, att han visar att han har kunskap om hunddressyr och vad som är skonsam dressyr för hunden.

Ja, jag vet att el numera är förbjudet. Jag vet också att el är den mest skonsamma dressyrmetoden att få bort oönskade beteenden hos hundar. Jag vet också att det finns massvis med elhalsband i detta land, det har nämligen till för några år sedan varit helt lagligt att köpa dem. Jag vet också att det till följd av förbudet sker en användning "svart" av folk som inte har den kunskap och erfarenhet av dressyr som krävs.

Det går bra att säga att det är ingen konst att få en hund renren. Skitsnack, en hund som jagat nere i södra sverige i flera år och sedan tas med till fjällen. Den hunden har aldrig kommit i kontakt med ren och när den då för första gången träffar på en ren och är kanske trehundra meter från föraren, det är då som det blir rubriker i skvallerpressen.
Att man förbjöd allmän användning av elhalsband var rätt (även om det aldrig kommer att fungera) men att man tog bort möjligheten för hundägare att fara till de, som hade fått utbildning att använda el för speciella fall var helt idiotiskt. Eftersom det är så effektivt så kommer det aldrig att försvinna, även om någon straffas så är det bara en fis i atmosfären, det finns ändå lika många kvar.

Jag har själv varit med hundar på sådan dressyr, mycket enkel, smärtfri och framför allt effektiv. Jag har själv provat elhalsband och det är inte värre än ett elstängsel som inkonsekvent nog är tillåtet.

Varför sväljer ni att elstängsel är tillåtet men inte elhalsband?

Det vore bättre om ni såg till att flytta elanvändning från "det svarta folket" till sådana som är utbildade för ändamålet, i stället för att ondgöra er över en som tydligen vet vad han talar om.
 
Sv: Angående elhalsband....

Så sant..........men som jag nämnt tidigare upprepade gånger så vet jag inte hur dom går tillväga, bara att man måste ha fårrenhetsbevis som man får genom att gå till dem med rätt att "strömma"....
 
Sv: Angående elhalsband....

Nu kommer detta med el igen och då kommer en massa som inte har en aning om eldressyr och startar ett stort drev.

Jag tycker att det är strongt av en kursledare att han kan stå för en åsikt, och i detta fall där det gäller el, att han visar att han har kunskap om hunddressyr och vad som är skonsam dressyr för hunden.

Fast det handlar inte om eldressyrens vara eller inte vara, det handlar om att i en utbildningssituation förespråka något som strider mot kursplanen och svensk lagstiftning.

I sin lärarroll ska han hålla sig inom lagstiftningen och kursplanen eftersom det är det eleverna betalar för. Hans privata åsikter/kunnande har inte där att göra om det bryter mot hans uppdrag.

Det går bra att säga att det är ingen konst att få en hund renren. Skitsnack, en hund som jagat nere i södra sverige i flera år och sedan tas med till fjällen. Den hunden har aldrig kommit i kontakt med ren och när den då för första gången träffar på en ren och är kanske trehundra meter från föraren, det är då som det blir rubriker i skvallerpressen.

I renbetesland jagar man ffa fågel. Har du jagat flera år i södra sverige borde din hund veta vad den ska jaga och skita i resten. Oavsett om det är ren, kor eller älg.


Att man förbjöd allmän användning av elhalsband var rätt (även om det aldrig kommer att fungera) men att man tog bort möjligheten för hundägare att fara till de, som hade fått utbildning att använda el för speciella fall var helt idiotiskt.

Rätt utfört fungerar det bra och är effektivt. Problemet är bara att fel utfört kan man med lätthet förstöra en bra hund. Det tycker jag diskvalificerar metoden.

Varför sväljer ni att elstängsel är tillåtet men inte elhalsband?

Därför att elstängsel är konsekventa och tydliga. Djuret ser en tydlig gräns där obehaget sker och kan lätt koppla ihop det och därmed undvika mer av samma vara. Elhalsband ställer stora krav på den som håller i avtryckaren eftersom obehaget kommer från ingenstans och således måste människan veta vad hunden tänker på i det ögonblick stöten kommer.
 
Sv: Angående elhalsband....

Har du själv arbetat med uppfostran av stående fågelhundar?

En del:p Jag har 2 weimaraner som båda två är viltrena utan elhalsband:o

Vad jag ville få fram är att personligen tycker jag att ett elhalsband är en sista utväg. Hade jag fått problem så kanske jag hade använt el.

MEN det är stor skillnad på att jag som privatperson skulle använda el och att jag står inför mina kursare och talar varmt om en sak som faktiskt är förbjuden.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Och din egen erfarenhet av elhalsband?

Ditt uttalande om jakt i södra sverige kopplat till renar visar att du brister en hel del i erfarenhet av hundar och renar.
 
Sv: Angående elhalsband....

Det går bra att säga att det är ingen konst att få en hund renren. Skitsnack, en hund som jagat nere i södra sverige i flera år och sedan tas med till fjällen. Den hunden har aldrig kommit i kontakt med ren och när den då för första gången träffar på en ren och är kanske trehundra meter från föraren, det är då som det blir rubriker i skvallerpressen.

Fast vi har faktiskt vilt i södra Sverige också... Känner en hel del här nere som årligen åker till fjällen och jagar, de har inga bekymmer med att hundarna stöter ren.

Jag är med på din linje att el kan behövas, men jag tror också att börjar man träna rätt och konsekvent så ska det inte behövas. Snälla, jag sitter här med en terrier som jag lärde att inte gå i gryt när hon var valp, hon är idag 10 år och aldrig gått i gryt. Och då är det en helt annan kaliber än en fesig fågelhund.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Och din egen erfarenhet av elhalsband?

Jag har sett både lyckat och misslyckat resultat. Det misslyckade resultatet var livrädd för stenar...

Ditt uttalande om jakt i södra sverige kopplat till renar visar att du brister en hel del i erfarenhet av hundar och renar.

Nja, jag brister nog i erfarenhet av jakt i södra sverige, men jakt med hundar i renbetesområden vet jag en del om. Det med hundar som normalt sett jagar fågel bland både älgar och rådjur utan att växla. Som jag ser det är det sällan en hund som är älg-/rådjursren förbryter sig på ren, jag har faktiskt inte träffat på någon. Skulle den ändå göra det och pga ålder är så obstinat så inget annat än el biter kan väl just det exemplaret jaga i sin invanda miljö. Man får väl ta med sig erfarenheten och miljöträna sin nästa hund för fler jaktmarker. Jag kan inte se att quickfixen med el är ett måste, även om den funkar.
 
Sv: Angående elhalsband....

En del:p Jag har 2 weimaraner som båda två är viltrena utan elhalsband:o

Vad jag ville få fram är att personligen tycker jag att ett elhalsband är en sista utväg. Hade jag fått problem så kanske jag hade använt el.

MEN det är stor skillnad på att jag som privatperson skulle använda el och att jag står inför mina kursare och talar varmt om en sak som faktiskt är förbjuden.

//E

Det håller jag helt med om! Jag har inte heller själv haft så många hundar än och inte behövt använda el. Däremot tycker jag det ska finnas som en sista utväg, och då menar jag verkligen sista utväg, och då hos kunnig och utbildad instruktör som vet hur det ska utföras.

Har en bekant som verkligen lade ned sin själ i hundens fostran och dressyr, var en väldigt fin och lydig hund på alla plan. Men när det kom till jakten slog det helt slint i huvudet på hunden.

Han uppsökte en av sveriges ledande dressörer på just den hundrasen, lade ned ett antal tusen på privata timmar hos den dressören. Men problemet kvarstod. Dressören sa att han sällan mött en dylik hund. Säkert mindre bra avel från början. Han tog hjälp av elhansband och problemet försvann.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 750
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp