Angående elhalsband....

Sv: Angående elhalsband....

Sen är det ju så att det är enkelt... För hur många gånger har man inte stått där och bara önskat att man hade en knapp att trycka på, men att ta steget dit och göra det vet i tusan.

Fick hem en omplacering för några månader sen och hon tyckte att harar var skitkul, jag kunde gorma mig blå, men inget hände. Där började jag fundera så smått på el, men med lite enkel stadgeträning så försvann problemet. Det tog dock några veckor i stället för en elstöt.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

"Knapplån"

Det är ju nu många här som anser det enkelt att göra en hund renren.
Beskriv då klart hur det går till.

Om det i något fall gått fel med elhalsband så är det förmodligen beroende på att folk utan erforderlig utbildning använt el. Fullkomligt förkastligt och idiotiskt. Jag har varit med och sett så många exempel av eldressyr med utbildade personer och i inget fall har det blivit något fel.
Däremot så går ryktet om fel, för jag har hört om en som har hört talas om en som kände en som inte visste säkert, men då är det garanterat så..... Men ingen som ställer upp och säger att jag har förstört min hund med el.
Och utan att skämmas det minsta försvarar man elstängsel. En oskyldig intet ont anande häst ska minsann tåla vad som helst. Tala om dubbelmoral.

Redovisa också alternativet/alternativen till dressyr när hundar som aldrig sett ren går efter. Hur ska en skåning med en Vorsteh som används både som fågel och stötande hund träna innan han åker till fjälls med sin hund?

Jag är fullkomligt övertygad om att i de allra flesta fallen skulle ni ha tiggt om eldressyr om ni varit med om alternativen.
Det är inte ovanligt med avlivning eftersom om en hund rivit ner en ren en gång, så är den totalt omöjlig att kurera utan hjälp av en erfaren lapp med hanterbar ren.
Lappen kastar fast renen, binder en lina i renens bakben och andra ändan i hundens halsband, och sedan får renen en smäll så den skenar. Hunden kan inte parera renens galopp utan dras omkull och börjar skrika och dessto mer kutar renen och desto mer skriker hunden osv. Till slut tar man fast renen och då är hunden garanterat renren. Men vem har tillgång till en så hjälpsam lapp?

Alternativet de kunniga instruktörerna som hade tillstånd att göra hundar renrena med elhalsband......
 
Sv: Angående elhalsband....

Om jägareförfundet hade fått till en relavant utbildning så hade det kanske funnits förutsättningar för att ha kvar det begränsade elandet. Säkert bättre än vad det är idag där det elas i varenda buske av hundägare utan ngn som helst kompetens!
PL
 
Sv: Angående elhalsband....

Ärligt talat, nu blir jag säkerligen fullständigt idiotförklarad av dig, men vad skulle det vara för skillnad på en ren och en hjort?

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Renen som halvtamt flockdjur utgör en klart större frestelse för hunden.
Sen finns det andra skillnader som tex att vajorna har horn vilket inte hindarna har.
PL
 
Sv: Angående elhalsband....

Hur skulle hornen locka hundarna?

Här har vi hjortar i stora flockar om 50-400 per flock, de är väl inte direkt tama, men inte heller helt vilda då det rör sig mycket folk i skogarna. Jag kan inte riktigt se skillnaden på det och renar..?

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

ffa rådjuren här nere är mer eller mindre halvtama. de flyttar inte på sig förrän man är så nära att man nästan kan ta på dem. ännu värre var det i kalmar, där betade de i villaområdena och var vana vid både hundar och människor.
 
Sv: Angående elhalsband....

Det här är bara ett antagande, men kan det inte vara så att renarna är mer hundvana eftersom många renskötare har vallhundar och därför inte går undan på samma sätt som hjortar?
 
Sv: Angående elhalsband....

Det är det jag menar. Ibland tror jag mig att elhalsbandsförespråkare gärna hittar orsaker till att använda det. Som att tex kontinentala fågelhundar är omöjliga att få viltrena... Eller att ren skulle vara speciellt...

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Fast ett djur som springer är iaf mer intressant för mina hundar?? Om hjortarna står stilla eller går och betar så är inte mina hundar nämnvärt intresserade, springer de däremot så spritter det i hundarna.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Tänk att de enda gånger du skriver på forumet alltid är i trådar som handlar om att ela hundar :smirk: :angel: :cool:
 
Sv: Angående elhalsband....

Hihi, har du också sett det fenomenet ;)

Och jag har bråkat med h*n någon gång om koppeltvång och fågelhundar...

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Det är ju iofs sant, där sprack min teori ;)
 
Sv: Angående elhalsband....

*kl*

Nu har jag hört mig för lite mer om detta med elhalsband och Norge. Precis som i sverige ligger det på ägaren att se till att hundarna inte springer efter får/ren mm. Ägarna till djuren har rätt att skjuta de hundar som springer efter så det ligger ju givetvis i hundägarens intresse att hunden inte springer efter.

När det gäller strömmningen så är det inget måste, men du kan bli hindrad att köpa jaktkort eller gå jaktprov om du inte kan visa upp bevis på att hunden är kollad. Det är även så att vissa har in hunden i hägn med får/ren och visar dom inga tendenser att springa efter så då får dom ingen el. Medan det tydligen finns dem som alltid ger hunden en strömmning bara för att vara helt säkert på att hunden aldrig går efter.

Framför allt jakthundarna gäller ju detta (alla raser) men även för alla icke jakthundsraser iom att så fort en löst springande hund jagar tamboskap så har varje man/kvinna tydligen rätt att skjuta den (nya regler i norge), vilket ju medför att det ligger i ALLA hundägares intresse att testa sina hundar!
 
Sv: Angående elhalsband....

Nej du har rätt i att det inte spelar nån roll för att det är precis som du säger förbjudet... Men jag tror ändå att i vissa hundkretsar är det mer ja accepterat antar jag att jag får skriva än i andra och jag var bara intresserad utav ifall din kursledare hör till vad jag anser vara en sådan krets...
Mest nyfikenhet antar jag:smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 750
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp