Sv: Angående elhalsband....
Ärligt talat, nu blir jag säkerligen fullständigt idiotförklarad av dig, men vad skulle det vara för skillnad på en ren och en hjort?
//E
Jag hade tänkt vara riktigt elak men sparar det tills vidare.
Skillnaden är förutom det PL nämnde även storleken så jag är glad om du inte jagar i norr där renen finns.
Renen har en otrolig förmåga att dra hundar med sig och göra dem, och förståss deras ägare, vansinniga. Du går i skogen, på fjället eller var som helst och helt plötsligt står de där och glor på dig. Alldeles utmed dig eller på avstånd, framför dig eller bakom dig. De kan sticka iväg men lika gärna komma mot dig. De frustar pissar och så rör de sig och det knastrar i klövarna. Det verkar ibland som detta knaster är det som hundarna drar på. När hunden kommer lunkar de undan, stannar hunden stannar renen, springer hunden springer renen, rusar hunden rusar renen och så håller det på. Du kan också vara säker på att renen är tillbaka på startplatsen lika fort som hunden, och så börjar det om igen.
En skarpsprungen hund river ner renen och är det en hel hjord så skingras den och detta gör att lapparna utan krus skjuter hund som kommer i kontakt med ren. Du kan stå där med vilka ursäkter som helst men i sådana fall går lappen alltid segrande ur striden.
Har du hunden inom armlängds avstånd kanske den inte sticker, men den kan gärna var på tre hundra meters avstånd och då kan du stå där och vifta med din godispåse.
Jag väntar fortfarande på svaret hur en sydlänning som inte har tillgång till renar ska göra sin hund renren.
I villkoren för jakt ovan odlingsgränsen sägs citat:
"Hund som ofredar ren får ej medföras.
Stående eller stötande hund får användas vid jakt efter fågel.
Hund som vid SÄRSKILD TEST (obs poängterat i villkoren) konstaterats inte jaga ren, får användas inom alla områden och vid all jakt. Vid jakt i barrskogsområdet får samtliga typer av lämpliga jakthundar användas." Slut citat.
Gränsen för renrena hundars område är markerat på Lst:s karta.
Det finns nu p.g.a. elförbudet ingen möjlighet att få sin hund testad och godkänd och det innebär att ord alltid kommer att stå mot ord och då vinner alltid lappen. Tidigare så kunde du plocka fram ett renrenhetscert på hunden vilket medförde att lapparna inte vågade skjuta första bästa hund. Den möjligheten saknas tyvärr nu.