Angående elhalsband....

Sv: Angående elhalsband....

Sen är det ju så att det är enkelt... För hur många gånger har man inte stått där och bara önskat att man hade en knapp att trycka på, men att ta steget dit och göra det vet i tusan.

Jag tror inte alls det är speciellt enkelt, om det ska utföras på rätt sätt krävs rätt kompetens. Jag skulle inte våga mig på det själv, har inte den kunskapen.

Och när vi pratar om särfall menar i alla fall jag hundar som tränats av kunnigt folk i flera år, men ändå inte lyckats med.
 
Sv: Angående elhalsband....

Eller enkelt och enkelt. För min del är det inte heller lätt. Men om man jämför att träna stadga varje dag från att hunden är liten till att trycka på en knapp, kanske en gång så är det enkelt att se vad som kräver mest av föraren.

Särfall faller ju utanför ramen inom det mesta och ibland funderar jag vidare på om de verkligen ska användas i jakt...

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Om jägareförfundet hade fått till en relavant utbildning så hade det kanske funnits förutsättningar för att ha kvar det begränsade elandet. Säkert bättre än vad det är idag där det elas i varenda buske av hundägare utan ngn som helst kompetens!
PL

Jag tror faktiskt att det var jägarförbundet som stod för utbildningen av eldressörer. Utbildningen skedde i Boda viltforskningsanläggning och var under ledning av bl.a Erik Wilsson, f.d välkänd chef på hundskolan i Sollefteå. Jägarförbundet låg även bakom den ersättning som dressörerna fick ta ut när de testade hundar. Diplomen som hunden fick är också genom jägarförbundet.

Jag har själv många gånger svurit ve och förbannelse över att jag inte gick denna utbildning, men jobbet då med veckopendling till en stad tjugofem mil bort omöjliggjorde en sådan utbildning.
 
Sv: Angående elhalsband....

Ärligt talat, nu blir jag säkerligen fullständigt idiotförklarad av dig, men vad skulle det vara för skillnad på en ren och en hjort?

//E

Jag hade tänkt vara riktigt elak men sparar det tills vidare.

Skillnaden är förutom det PL nämnde även storleken så jag är glad om du inte jagar i norr där renen finns.

Renen har en otrolig förmåga att dra hundar med sig och göra dem, och förståss deras ägare, vansinniga. Du går i skogen, på fjället eller var som helst och helt plötsligt står de där och glor på dig. Alldeles utmed dig eller på avstånd, framför dig eller bakom dig. De kan sticka iväg men lika gärna komma mot dig. De frustar pissar och så rör de sig och det knastrar i klövarna. Det verkar ibland som detta knaster är det som hundarna drar på. När hunden kommer lunkar de undan, stannar hunden stannar renen, springer hunden springer renen, rusar hunden rusar renen och så håller det på. Du kan också vara säker på att renen är tillbaka på startplatsen lika fort som hunden, och så börjar det om igen.
En skarpsprungen hund river ner renen och är det en hel hjord så skingras den och detta gör att lapparna utan krus skjuter hund som kommer i kontakt med ren. Du kan stå där med vilka ursäkter som helst men i sådana fall går lappen alltid segrande ur striden.
Har du hunden inom armlängds avstånd kanske den inte sticker, men den kan gärna var på tre hundra meters avstånd och då kan du stå där och vifta med din godispåse.

Jag väntar fortfarande på svaret hur en sydlänning som inte har tillgång till renar ska göra sin hund renren.

I villkoren för jakt ovan odlingsgränsen sägs citat:
"Hund som ofredar ren får ej medföras.
Stående eller stötande hund får användas vid jakt efter fågel.
Hund som vid SÄRSKILD TEST (obs poängterat i villkoren) konstaterats inte jaga ren, får användas inom alla områden och vid all jakt. Vid jakt i barrskogsområdet får samtliga typer av lämpliga jakthundar användas." Slut citat.

Gränsen för renrena hundars område är markerat på Lst:s karta.

Det finns nu p.g.a. elförbudet ingen möjlighet att få sin hund testad och godkänd och det innebär att ord alltid kommer att stå mot ord och då vinner alltid lappen. Tidigare så kunde du plocka fram ett renrenhetscert på hunden vilket medförde att lapparna inte vågade skjuta första bästa hund. Den möjligheten saknas tyvärr nu.
 
Sv: Angående elhalsband....

Ok bra, lät inte som hon hade erfarenhet av så mycket fågelhund-/jakthunduppfostran och drog alla över en kam, att alla hundar fungerar lika. Men då viftar jag med vit flagg!


Ja jag förstår din fundering. Det är nog flera som har fått den uppfattningen.
Hon sysslar med Weimaraner och det har länge i jägarkretsar tvistats om var de hundarna ska placeras. Jägarna har i alla fall inte funnit dem så attraktiva att de vunnit någom större framgång där. De hamnar därför i regel hos folk som gör ett par apporteringar och sedan kallar dem för jakthundar.
 
Sv: Angående elhalsband....

Ja jag förstår din fundering. Det är nog flera som har fått den uppfattningen.
Hon sysslar med Weimaraner och det har länge i jägarkretsar tvistats om var de hundarna ska placeras. Jägarna har i alla fall inte funnit dem så attraktiva att de vunnit någom större framgång där. De hamnar därför i regel hos folk som gör ett par apporteringar och sedan kallar dem för jakthundar.

Fast det där är rent skitsnack som du uppenbarligen inte vet något om. Du har inte en aning om hur jag har mina hundar och jag är jäkligt glad att jag inte vet något om hur du har dina.

"Jägarna" som du nämner är faktiskt en kategori som jag råkat tillhöra, varesig du vill det eller ej och i min lilla värld duger hundarna. Vad det handlar om är att denna grupp även ofta är så förbanat trångsynt och inte gärna tar till sig något nytt. Det är svårt att få fram bra jakthundar när inte jägarna vill ge dem nån chans.

Du är hjärtligt välkommen ner till våra jakter, dock tror jag inte att du hör hemma här då du inte ens hade hunnit lyfta bössan innan djuren hade sprungit förbi.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Du kommer ändå aldrig köpa nåt av mina argument, men jag tycker fortfarande att det är skitsnack. Du pratar alltid om kontroll, koppeltvång osv, att inte kunna stoppa hunden på ren tror jag fortfarande handlar om träning... Träning utan el och den träningen kan ske på andra djur.

Har en bekant vars hund, vhorste, är en av Sveriges bästa fågelhundar, han tränar utan el och kan år efter år åka upp i fjällen och jaga fågel utan att hans hund river ren. Fast han kanske är är fantastisk.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Ja jag förstår din fundering. Det är nog flera som har fått den uppfattningen.
Hon sysslar med Weimaraner och det har länge i jägarkretsar tvistats om var de hundarna ska placeras. Jägarna har i alla fall inte funnit dem så attraktiva att de vunnit någom större framgång där. De hamnar därför i regel hos folk som gör ett par apporteringar och sedan kallar dem för jakthundar.

Nu ska vi inte dissa en annan hundras så hårt. Ok jag är inte heller imponerad av rasen som jakthund efter de jag sett på de fjällprov jag gått tillsammans med Weimaran + att en weimaranhane när han gick ut på släpp sprang och högg en annan hane över ryggen istället för att söka fågel.:eek:

Iaf så är det ju precis som lady_vip säger att det är få jägare som väljer dem därför är det svårt för rasen att utvecklas, men alla raser har olika sök, dom är olika mentalt, jaktlust, självständighet....mm. Vi väljer alla (om vi är seriösa) den ras som passar oss bäst och därför gillar vi helt enkelt olika raser!
 
Sv: Angående elhalsband....

Nu ska vi inte dissa en annan hundras så hårt. Ok jag är inte heller imponerad av rasen som jakthund efter de jag sett på de fjällprov jag gått tillsammans med Weimaran + att en weimaranhane när han gick ut på släpp sprang och högg en annan hane över ryggen istället för att söka fågel.:eek:

Det är ju tyvärr så att det är många rötägg som har weimaraner... Har en i samma BHK som mig med en, den går jag inte i närheten av, fullständigt rabiat om den ser en annan tik. Hade jag fått släppa med den på fältprov hade jag avbrutit direkt:crazy:
Men det finns bra hundar och de kommer mer och mer nu på prov, man får ju inte glömma att rasen inte funnits i några stora volymer särskilt länge.

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Bara lite of topic här: Hur brett skall en Weimaran söka? Det går ju inte att säga exakt ;) men mellan tummen och pekfingret......?
 
Sv: Angående elhalsband....

Den ska funka som en vhorste ungefär. Men själv, när jag fortfarande tränade fält, hade jag stora bekymmer med min som inte ville söka mer än max 50 meter i från mig, och då helst framför mig och bara reviera 10 meter per slag...

Men generellt ska man nog vara jäkligt glad om man får dem att söka ut ordentligt och samtidigt ha en bra kontakt. Själv hade jag nog hellre sett ett mindre sök med ett fastare stånd, för många stöter fågel själv och det är ju lättare att kontrollera när de har hunden nära.

Men mellan tummen och pekfingret, så brett ägaren vågar...

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Den ska funka som en vhorste ungefär. Men själv, när jag fortfarande tränade fält, hade jag stora bekymmer med min som inte ville söka mer än max 50 meter i från mig, och då helst framför mig och bara reviera 10 meter per slag...

Men generellt ska man nog vara jäkligt glad om man får dem att söka ut ordentligt och samtidigt ha en bra kontakt. Själv hade jag nog hellre sett ett mindre sök med ett fastare stånd, för många stöter fågel själv och det är ju lättare att kontrollera när de har hunden nära.

Men mellan tummen och pekfingret, så brett ägaren vågar...

//E

Ja de Weimaraner som jag sett som sökt stort har sökt ut 50m på fjäll! Det är inte mycket. Jag har inte sett så många Weimaraner hitta fågel så jag kan bedömma ståndfastheten tyvärr.

Detta med att söka ut ordentligt och samtidigt ha kontakt??? Är det svårt att få dem att hålla kontakt då?
 
Sv: Angående elhalsband....

Nja, de är ju rätt skarpa vissa av dem, problemet om de får fågelkontakt utan ha kontakt med ägaren kan ju bli att de stöter fågel, tyvärr.

Men du har nog rätt i att många söker inte stort, jag har aldrig sett dem på fjäll, men det är en dle av problemet.

Som jag ser det så är bekymret ofta att ägaren ger inte hunden tid att mogna, min hund söker idag ut rätt stort, iaf 100, 150 meter och det är stor skillnad från för nåt år sen. Men många ska ha så himla bråttom och har då dessutom inte erfarenheten att behålla stadgan...

//E
 
Sv: Angående elhalsband....

Om hundar råkar stöta någon gång för att dom kommer i fel vind må vara, men om dom stöter bara för att föraren är så långt ifrån att den känner att den kan göra vad den vill är inte bra!

Nåja, nu ska vi nog ge tillbaka tråden till det ursprungliga ämnet ELHALSBAND;)

Sorry för trådkapningen:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 750
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp