Angående cavalier

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Princess_Thea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 749
P

Princess_Thea

jag är på väg att skaffa en cavalier och undrar nu hur den beter sig i sällskap med andra hundar?
Berätta gärna om era personliga erfarenheter.:)

Sv: Angående cavalier

Har själv planerat på att köpa Cavaliers i flera år nu, ända sedan jag lärde känna min brorsans ex-flickväns föräldrars (haha) två Cavalier Blenheim hanar. Dom var jättelugna och snälla; har inget minne av dom skällde eller höll på att ståja sig som mindre hundraser kan göra. Under de senaste åren har jag läst allt jag kan komma över om Cavaliers och har även besökt två Cavalier uppfödare för en mini-dokumentär i gymnasiet, och kort sagt; Cavaliern är en helt underbar ras!

En väluppfostrad Cavalier blir den perfekta familjehunden. Dess lätsamma och vänliga lynne gör att den funkar bra ihop med andra hundar och gillar att vara social som de flesta raser. När jag beskriver Cavaliern till folk som inte kan mycket om rasen (eller inget alls) så brukar jag säga att den är som en miniatyr Golden Retriever. De båda raserna är lika lugna, lojala, gosiga och lättlärda men Cavaliern är mer portabel förstås.

Jag föreslår boken Cavalier King Charles Spaniel (Juliette Cunliffe - Natur & Kultur/LTs Förlag) - den har gett mig massvis med info om denna underbara och gulliga rasen. Personligen är jag ute efter Blenheim och Black & Tan Cavalier tikar. ;)

Nästan alla cavalierer jag träffat har varit snälla mot andra hundar. Däremot har de varit väldigt skälliga.

Jag har 2 cavalierer (hanar) och de har hittills gått ihop med alla de hundar de träffar, de är alltid snälla mot dem, men en del hundar kan vara lite "läskiga" och då kan de skälla lite. Ibland kan de även vara lite "mesiga" mot andra hundar, men busar en hel del med varandra.

Lycka till i letandet!

en jäkla fin hund,men jag har bara en erfarenhet och det är min brors frus hund och jag tycker den är helkonstig........

Skäller,vaktar och morrar på allt och alla utan familjen.Jag har fått för mig att den är lite mentalt dålig,men detta är min erfarenhet.....

Mina föräldrar har en cavalier på 11 månader och han är helt underbar:love:

Perfekt familjehund, lugn men ändå pigg på ALLT, otroligt snäll, lättlärd, lite skällig mot hundar han tycker är läskiga eller hotfulla. POSITIV :D
Lite halv mesig mot en del hundar och när det gäller att leka med någon ny.

Det bra är att man kan ta med honom på lång promenader och han älskar det, men han är lika glad över att bara mysa inne en annan dag..:)

Min hane var jätteduktig med andra hundar, men så var jag också noga från början att inte "dalta med min lilla hund" utan han fick hälsa själv på stora som små (trevliga) hundar. Skällig var han inte. Däremot självständig, gick på promenad själv i skogen och så...

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 202
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 915
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 736
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka