Ang tävla andras hästar..

Sv: Ang tävla andras hästar..

Men passa på och GIFT er nu när det är sommar så slipper ni en massa pappersarbete:love:
Det brukar gå ganska snabbt m ägarregistreringen hos APHA och AQHA ca 2-3 veckor.

Det är INTE att rekomendera att båda står som ägare, du måste vara ensam ägare, eller gift eller släkt med den som du äger hästen tillsammans med om du ska tävla amatör... Annars kan ingen av er tävla hästen....

om jag tävlar en lånad quarter på wras ett år innan AQHA tävlingar kommer till norrland, är mitt amateur förbrukat för alltid då?

Om man läser noga i APHA´s regelbok står det att du kan tävla youth på annans häst, men du samlar inga poäng. Och så länge du inte får betalt på något vis, och även betalar alla kringkostnader som anmälning och så, så ska det egentligen inte vara något problem... Men det kan bli krångligt när folk börjar fundera, och diskutera huruvida det är rätt eller inte:smirk:
Det är svårt...men faktiskt inte omöjligt. StuderaAQHA och APHA´s regelbok noga. Men det smartaste, och enklaste är nog tyvärr att låta bli.

Till "Sellan"
Det som gäller är egentligen att man inte får ta emot någon sorts betalning för det man gör. När jag började tävla, så tävlade jag min tränares paint på wras-tävlingar. Det var alltså en häst JAG betalade för att rida lektion på.
Du behöver nog inte oroa dig för att rida en wras-tävling på en lånad häst.
Problemet är alla luddiga fall. Vi har tyvärr alltför många som tränar andras hästar, samt håller lektioner, som rider amatörklasser idag.
Det är jättetråkigt, och det förstör för andra!:devil:

I AQHAs regelbok står det att det inte är tillåtet att visa i youth-klasser med annans häst, men det är tillåtet för en youth att visa i open med annans häst. Fast vad jag förstår det som så förlorar man sin youth status om man gör det och måste bli open ryttare, alltså samma regler som gäller för amateur. Så AQHAs och APHAs regelbok skiljer sig nog en del på den punkten.

Senast ändrad av en moderator:

Just precis, jag pratar om APHA´s regelbok.
Det är även därför jag rekomenderar att avstå.
I AQHA´s regler förlorar man inte sin youth eligibility om du visar annans häst i open, bara om du visar annans häst i youth. Däremot kan det krångla till sig med amatör statusen, enligt regel 403 (c).
Så som sagt, att avstå är nog smartast!:smirk:

Till Maja !!

Klart ni skall gifta er!! :banana:

och du ... hälsa Taki från mej att det är dax att böja på knä´t !!!:rofl:

Jodu d kanske dimper ner en inbjudan haha.Herregud jag har hört om ATP bröllop o liknande men detta:rofl:
D blev hur tokigt som helst speciellt vi som aldrig tävlat och har/får nya hästar,lite magstarkt o tävla mot dessa protränare (open) första man gör.:p
Vi har ju så nya hästar att vi tänkte känna oss för vilken passa oss bäst men d sket sig,tänk om jag inte funkar med min o min sambo inte funkar på sina eller vi ville rida varandras hästar, men då e d bara o rida på o se glad ut eller galen:rofl:.

*knapplån*

Så det man "förlorar" på att gå från Amateur till Open är antalet/mängden klasser?

Nåt mer man ska ha i åtanke? Förutom att man får tävla mot ALLA i Open...

Ja det och att man slipper tävla mot "proffsen" även om ofta de duktigaste ryttarna är amateurer.

Dock är det ju så, att det blir mindre konkurrens om man slår ut det, och dubbelt så många klasser.... ofta bättre utdelning alltså!

Jag personligen tycker att det skulle finnas iaf en kategori till, ungefär som NRHA har, för de icke amateurer som inte är fullfjättrade "proffs" tex inte har ett visst antal intjänade poäng i en viss gren eller liknande....

DET är väl fördelen med uppklassningssystem???

Där är ju iallafall WRAS inne på ett bra spår!!!

*kl*

jag hörde att det skulle bli nya regler nästa år, att man kunde leasa en häst och kunna tävla amateur med den utan att riskera att hamna i open :bump:

Fast "kontakt med SQHA"?

Har svårt att tro att någon SQHA medlem har "inside information" om någon regeländring som inte tagits upp med eller aviserats/diskuterats med AQHA's medlemmar.

Jag har inte sett något om det, men jag skulle vara väldigt intresserad av mer info isåfall.

Du har inte en bättre källa?

Sitter nu o letar lite...

Enligt detta dokumentet (hoppas det syns) punkt 22 diskuteras en ändring/borttagning av regel 403 (a) (5)... jag hittar inte årets regelbok i röran men enligt en tidigare så är just den regeln gällande ägandeskap av amatörens häst.

Så den kan ju gälla leasing, dock ej säkert, vad de kom fram till vet jag inte för det hittar jag ingenstans dock....
Ska det gälla en borttagning torde hela ägandeskapsfrågan vara löst...

Har väldigt svårt att tro att det blir så eftersom vi inget har hört om det men ingen vore gladare än jag!

Edit: Äsch va faan, först glömde jag att länka till dokumentet o när jag skulle göra det så gick det ju inte för det är en pdf fil korkade mig!

Senast ändrad:

kan jag inte maila dig dokumentet istället? Jag har sparat det.... Tror inte det går att länka eftersom det var från aqha's medlemssidor....

Ah, det kan vara medlemsspärr på den ja...

Har inte nånstans att lägga upp såna dokument, tyvärr...

*funderar*

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?