Ang tävla andras hästar..

Sv: Ang tävla andras hästar..

Wrangler; informationen går bara att läsa om man loggar in som medlem - du är helt säker på det?
Har letat lite på sidan, men inte hittat nåt. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag letar efter...

Det här hittade jag...

Approved allowing leased horses to be shown in the novice divisions. The lease must be for a period of at least six months, and the lease must be recorded with AQHA on a current lease agreement

Jag är ganska säker på att man inte har tillgång till sidorna ja....

men som sagt jag har dokumentet, det är dock en dagordning där denna frågan skulle diskuteras, inte ett beslut.

Det du hade hittat behöver man nog läsa i sitt smmanhang....och Novice är en annan sak än amateur....

Jag kollade AQHA. Länkade till en pdf-fil, som jag hittade hos APHA. Alltså inte en relevant sida i denna diskussion. Ville bara kolla så att det funkade att länka.

Ja, det jag citerade bör man läsa i rätt sammanhang, dvs den text som ligger ute på AQHAs sida. Nu minns jag dock inte var jag hittade den... :o

Jag sökte på rule changes amatuer, prova gör det, jag var ju inloggad men vet inte om det krävdes för att se sidan i ärlighetens namn...

mhm jag vill ju oxå veta hur det igentligen ligger till med det där..
:banana:

Du kan aldrig förlora Youth status, så länge du är youth!!!
Youth är öppet för alla som är 19 år och yngre oavsett om du är tränare, eller bara vanlig ungdom.:)
Blanda inte in amateur reglerna i detta.:smirk:

Monke:)

Det känns som om förviringen tilltar i denna tråd.;)
Första frågan var om man kunde tävla andras hästar i Youth på paintshower och på den frågan är svaret JA.:idea:

Ekipaget i fråga får inte tillgodoräkna sig några poäng men de övriga i klassen får tillgodoräkna sig den extra startande i klassen dvs poängen beräknas på det faktiska antalet även om den ena tävlande inte kan få egna poäng. Dock är det så att den som visar lånad häst placerar sig så får man sin placering och därtill hörande rosett och är men som sagt inga poäng som registreras i hästens records.:idea:

AQHA har faktiskt lagt ett förslag som enligt mitt förmenade har gått igenom och börjar gälla från 1/1 2008. Att du som novice ryttare kan leasa en häst och tävla den i novice klasser. Under förutsättning att avtalet gäller i minst 6 månader.
"Approved allowing leased horses to be shown in the novice divisions. The lease must be for a period of at least six months, and the lease must be recorded with AQHA on a current lease agreement". KUL och jättebra för både tävlande och rasföreningen tror jag.:bow:

Om man är sambor och båda är amateurer så måste man välja vem som skall stå på hästen, den som är mest benägen att tävla bör stå som ägare då den andra antingen måste avstå eller tävla i Open. Och tävlar denne i open finns risken att man inte blir godkänd som amateur på 5 år.
Står båda som ägare och man inte är gifta kan ingen rida amateur klasser på hästen och om du tävlar open på denna häst riskerar du att bli av med ditt amateurkort.

Det finns många amateurer i USA liksom i Europa o givetvis Sverige som är minst lika bra om inte bättre än många Open ryttare, att välja det ena eller det andra handlar aldrig om hur duktig du är utan bara ett ställningstagande!:idea:
Wrangler om du sambo vill tävla din ena häst sälj den till honom, så att han står som ägare, priset bestämmer du själv!:idea:

WRAS och AQHA har ingen kontakt med varandra överhuvudtaget.:idea:
Vilket innebär att WRAS resultat eller APHA, Araber osv osv inte finns och inte syns hos AQHA eller vise versa.:idea:

Om du har tävlat annans häst i andra tävlingar än ex. Quartershower så är det upp till den hästägaren du har ridit hästen åt eller någon annan medtävlare eller person som känner till förutsättningarna att lägga in klagomål mot din amateur ansökan.
Det är därför man publicerar de som ansökt om amateurskap i sina tidningar, så att folk skall kunna prostestera om man anser att det är fel.
Endast bevis för att du har tagit emot betalning eller ersättning i någon form för att träna eller tävla annans häst och då gäller det inte bara western, kan göra att du får avslag på din ansökan.

AQHA har faktiskt lagt ett förslag som enligt mitt förmenade har gått igenom och börjar gälla från 1/1 2008. Att du som novice ryttare kan leasa en häst och tävla den i novice klasser. Under förutsättning att avtalet gäller i minst 6 månader.
"Approved allowing leased horses to be shown in the novice divisions. The lease must be for a period of at least six months, and the lease must be recorded with AQHA on a current lease agreement". KUL och jättebra för både tävlande och rasföreningen tror jag.:bow:

Exakt, det där är taget från dokumentet jag hittade som jag inte kunde länka till!!!

Frågan är då vad AQHA säger om denna regel som APHA har om att youth kan tävla annans häst, för TS egen häst är ju quarter...men hon ville tävla en paint.

Det finns många amateurer i USA liksom i Europa o givetvis Sverige som är minst lika bra om inte bättre än många Open ryttare, att välja det ena eller det andra handlar aldrig om hur duktig du är utan bara ett ställningstagande!:idea:
Wrangler om du sambo vill tävla din ena häst sälj den till honom, så att han står som ägare, priset bestämmer du själv!:idea:

Precis vad jag också har sagt, många av de bästa ryttarna är amateurer.
Det jag ahde kännt som fördelen med att vara amateur skulle snarare vara fler klasser!

Jag o min sambo löser den frågan när det blir aktuellt, han är inte redo för tävling än även om det hade varit guld att kunna lämna över en o annan halterhäst till honom....

Hur vi löser det är en annan femma... ;)

Bra att du kom o bringar lite klarhet i dessa regelboksdjunglar!

Men jag undrar fortfarande över AQHA amateur-APHA youth frågan.

:)Jag tyckte att jag har svarat på frågan redan men här kommer det igen:
Det känns som om förviringen tilltar i denna tråd.
Första frågan var om man kunde tävla andras hästar i Youth på paintshower och på den frågan är svaret JA.

Ekipaget i fråga får inte tillgodoräkna sig några poäng men de övriga i klassen får tillgodoräkna sig den extra startande i klassen dvs poängen beräknas på det faktiska antalet även om den ena tävlande inte kan få egna poäng. Dock är det så att den som visar lånad häst placerar sig så får man sin placering och därtill hörande rosett och är men som sagt inga poäng som registreras i hästens records.

En youth är en youth är en youth;)
Dock kan som alltid, frågan komma upp när hon skall söka sitt amateurkort i AQHA dvs när hon blir 20. Om någon då kommer ihåg detta och protesterar, kan man får problem. Men har hon betalt allt själv när hon visade denna paint så är det inga problem.:)

Ja som amateur kan du tävla både Open o Amateur men om du väljer det ena eller det andra så är det väl bara Horsemanshipen och Hunt Seat Equitation som skiljer i antal klasser. Där har ju Open oftast Jr & Sr i stället för AA som amateur sidan, vilket ger någon mer klass.

Monke

Dock kan som alltid, frågan komma upp när hon skall söka sitt amateurkort i AQHA dvs när hon blir 20. Om någon då kommer ihåg detta och protesterar, kan man får problem. Men har hon betalt allt själv när hon visade denna paint så är det inga problem.:)

Monke

Tack det var detta jag var ute efter.

Ja som amateur kan du tävla både Open o Amateur men om du väljer det ena eller det andra så är det väl bara Horsemanshipen och Hunt Seat Equitation som skiljer i antal klasser. Där har ju Open oftast Jr & Sr i stället för AA som amateur sidan, vilket ger någon mer klass.

Monke

Ja, men jag menade att som amateur kan du ju tävla BÅDE open och amateurklasserna, så det blir ju ungefär dubbelt så många klasser att tävla om man nu vill det....

Du kan aldrig förlora Youth status, så länge du är youth!!!
Youth är öppet för alla som är 19 år och yngre oavsett om du är tränare, eller bara vanlig ungdom.:)
Blanda inte in amateur reglerna i detta.:smirk:

Det stämmer inte riktigt...
Enligt regel 404 b (AQHA) förlorar du ditt youth medlemskap omdu tävlar annans häst i youth!!! (däremot kan youth visa i open, som jag skrivit i tidigare inlägg)
Så även om man är youth enligt åldern, kan man förlora sitt youth MEDLEMSKAP i AQHA.:idea:

För det första så får du inte starta med en häst som inte är ägd av dig själv eller din närmaste familj i en Youth klass! Det är därför du måste visa upp regbevis när du skall starta. Hästen kan vara ägd av ett företag men då måste företaget vara ägt av familjen.

Det som står i 404 b är att OM du inte visar upp den dokumentation för ägandeskap av hästen som AQHA kräver så kan du blir av med ditt youth medlemskap, men det gäller samma sak med amateur eller om du inte sköter dina åtagande gentemot AQHA även om du är Open ryttare/ägare.

Du kan INTE bli av med ditt Youth medlemskap i AQHA för att ha tävlat en häst i Youth som inte ägs av dig, du blir diskvalificerad. Lika dant om du startar en häst i Open klass som ägs av någon annan, ingen som helst risk för ditt youth kort men som sagt för ditt ev. kommande amateur kort.

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar