Sv: ang snösulor!
Min hovslagare säger, generellt sätt, att snösulor inte "går" att lägga på fullblod eftersom de har så tunn sula och att det på nåt vis blir punkttryck och de därför kan bli halta. Har en kompis som kan bekräfta det med sin fullblodskorsning, ponnyn, han blev mycket riktigt halt av dem.. Nu snackar vi snösulorna med kanal, och jag kan nog tänka mig att just kanalen kan "gräva sig ner" i sulan på nåt vis, svårt att förklara.
När jag ville ha snösulor på min häst så kände hovis på hoven och sa att han hade bra strålar o sulor, och att det därför kunde fungera, och vi skulle prova. Däremot så sa han också att "kommer jag tillbaka och du säger att det har funkat bra, och jag ser på hovarna att det inte har det, så tar jag av dem, bara så du vet.." Jag tycker det är sunt att hästarna inte ska ha dem på till varje pris. Då kan man lägga på en vanlig sula istället, det minskar ändå snöklampandet en hel del.
Min häst ser ut att ha klarat det bra, han har inte ont i alla fall. Vi får säga vad hovis säger nästa gång. Men de åker nog av i vilket fall som helst eftersom tävlingarna börjar under nästa säsong och han kan inte tävla med sulor.
Jag litar på min hovslagare och förutsätter att han som arbetar med det hela tiden och har så gjort i 30 år har koll på vad han pratar om. Men jag frågar alltid om det är nåt jag undrar över och vi diskuterar gärna. Hittills har det inte funnits något som han inte kunnat svara på, och alla "experiment" som vi gjort med mina hästar för att det ska blir bättre för hovarna, eller för att förbättra gången t ex, har fallit väl ut.
Han säger många saker som jag själv inte tänkt på, men när han förklarar så låter det vettigt. Så jag litar på honom även när det gäller snösulorna.