ang snösulor!

Sv: ang snösulor!

Finns en viss sort av snösulor som blir stenhårda om det är kallt och gör att vissa hästar kan ömma så folk tror att deras hästar har fått fång.

Det är nog ofta det det handlar om. Bra snösulor kostar mycket. Däremot kan man ofta använda dom en hel säsong.
 
Sv: ang snösulor!

Vissa hästar tappar lättare skorna om de har snösulor :angel:

Kanske det är så att hovis bara är lat? :D

Men ja det finns ju ändå vissa nackdelar som vissa har nämnt, men det är helt klart bättre snöstyltor.
 
Sv: ang snösulor!

Nä min hovis är inte lat kan jag säga.

Men har fått något rön av nån att dom ska vara skadliga för hoven skulle få veta mer nästa fredag hon skulle ta med papperna mm..

Och hon sa att jag skulle ändra uppfattning jag med..
 
Sv: ang snösulor!

HeJ!

En hovslagare jag kände, men som inte skodde min häst, sa att dels blir det inte så mysigt under sulan, längs skon liksom- och det stämmer faktiskt om man tittar!. Sen blir det ju lite lättare att tappa skorna, vilket märks sådär vecka 7 på min, istället för hennes vanliga "tappa skorna vecka 8". Och sen kan ju vissa hästar bli ömfotade när man tar bort sulorna, men det beror ofta på att hovslagaren får ta bort lite extra hov eftersom den blir lite "sunkig" under sulan. Detta har jag också bara uppevt med hovslagaren jag inte använde själv..

och nu pratar jag om snösulor inte hela sulor.

/ Lavinia, som har snösulor på sin eftersom hon är mästare på att skada sej själv och inte behöver extra hjälp av snöklampar i skorna..
 
Sv: ang snösulor!

HeJ!

En hovslagare jag kände, men som inte skodde min häst, sa att dels blir det inte så mysigt under sulan, längs skon liksom- och det stämmer faktiskt om man tittar!. Sen blir det ju lite lättare att tappa skorna, vilket märks sådär vecka 7 på min, istället för hennes vanliga "tappa skorna vecka 8". Och sen kan ju vissa hästar bli ömfotade när man tar bort sulorna, men det beror ofta på att hovslagaren får ta bort lite extra hov eftersom den blir lite "sunkig" under sulan. Detta har jag också bara uppevt med hovslagaren jag inte använde själv..

och nu pratar jag om snösulor inte hela sulor.

/ Lavinia, som har snösulor på sin eftersom hon är mästare på att skada sej själv och inte behöver extra hjälp av snöklampar i skorna..

Men vecka 7 är hovis här och skor om, jag kan vänta så länge eftersom min häst inte har snabb hovtillväxt. Inte kan du väl kräva att skorna ska sitta bra så länge som 8 veckor?
 
Sv: ang snösulor!

Min hovslagare skor så skorna sitter kvar till hon drar av dom när det är dags och har aldrig haft tappskor mer än på 2- 3 hästar och då har hon ganska stor kund krets
 
Sv: ang snösulor!

Min hovslagare skor så skorna sitter kvar till hon drar av dom när det är dags och har aldrig haft tappskor mer än på 2- 3 hästar och då har hon ganska stor kund krets

Har heller aldrig tappskor med min nuvarande hovis, men det innebär inte att jag tycker att tårna ska få bli så långa att hoven blir felriktad.
 
Sv: ang snösulor!

Så du menar att hovslagaren tycker det är ok att sko med helsula men inte med snösula? Det låter väldigt konstigt.
 
Sv: ang snösulor!

Hon tycker inte sula är ok över huvudtaget men slår hellre på helsula än snössulor..
 
Sv: ang snösulor!

Som sagt har hon fått nå papper från veterinärer och annan hovslagare om att snösulor ställer till mycket skit för hästen på grund av att den trycker fel aktigt i hoven .. Ska få ta del av denna skrivelse som tydligen ska ha fått upp ögonen på väldigt många hovslagare.......

Men som sagt de pappren får jag se nästa fredag då kan jag bättre förklara varför..
 
Sv: ang snösulor!

Hej!

Nej det var inte det jag menade.. Vad jag menade var att min häst, som eg inte behöver skos mer än var 8e vecka (enligt hovarna), tappar skorna på vecka 8 oavsett.. Med sulor trillar skorna av v7. Ibland kan ju sånt hända som göra att hovis inte kan komma ut "rätt" vecka (min hovis är jätteduktig, men liksom jag och häst väldigt otursförföljd) och då går det 8 veckor och skorna åker... Detta händer faktiskt oavsett hovslagare, som om häst med vilje trampade dom av sej:-).

/ Lavinia
 
Sv: ang snösulor!

Man ska inte ha snösulor om det inte behövs, för det blir lätt liggande lite sand och skit mellan hovoch sula, så hovsulan slits extra mkt.

MEN det är oavsett 1000 ggr bättre än att hästen bryter benen pga snöklampor!!!

Logisk tänkande verkar vara bristande hos många....
 
Sv: ang snösulor!

min häst skoddes med snösulor i fredags. snön är nästan borta här nu tyvärr men det kan väl inte vara så skadligt om dom bara sitter på i åtta veckor? dom han skodde med var svarta och väldigt tjocka tyckte jag... var inte med vid skoningen denna gången så jag såg efteråt att en liten bit av snösulan ligger på strålen. försökte klippa bort den men nä det gick inte... vad kan man använda för ngt för att få bort den biten?
 
Sv: ang snösulor!

*kl*

Min hovslagare (eller ev fd men inte pga detta) sa också nåt om att sulor va inte bra för hoven.
Minns dock inte om han mena överlag eller någon speciell, tror det va de flesta sorter.
Han är heller inte lat utan satte snällt dit dom då jag ville ha dom ändå. Ville se hur bra det funka mot styltor.
Dom funkar toppen!

Har sulor för första ggn i år (sånna som följer runt skon bara:confused: ) och det jag märkte var att lite "röta" genast letat sig dit.
Alltså sånt där svart:o är väl början eller tendens till röta:crazy:

Men hon jag har nu som skor(som ev ska få fortsätta) sa att det absolut inte va något allvarligt.

Men jag tycker detta med hovslagare är såå besvärligt!
Hur vet man att DOM vet vad dom pratar om?
Att dom är utbildad behöver inte betyda att dom är duktig...:(
 
Sv: ang snösulor!

Min hovslagare säger, generellt sätt, att snösulor inte "går" att lägga på fullblod eftersom de har så tunn sula och att det på nåt vis blir punkttryck och de därför kan bli halta. Har en kompis som kan bekräfta det med sin fullblodskorsning, ponnyn, han blev mycket riktigt halt av dem.. Nu snackar vi snösulorna med kanal, och jag kan nog tänka mig att just kanalen kan "gräva sig ner" i sulan på nåt vis, svårt att förklara.
När jag ville ha snösulor på min häst så kände hovis på hoven och sa att han hade bra strålar o sulor, och att det därför kunde fungera, och vi skulle prova. Däremot så sa han också att "kommer jag tillbaka och du säger att det har funkat bra, och jag ser på hovarna att det inte har det, så tar jag av dem, bara så du vet.." Jag tycker det är sunt att hästarna inte ska ha dem på till varje pris. Då kan man lägga på en vanlig sula istället, det minskar ändå snöklampandet en hel del.
Min häst ser ut att ha klarat det bra, han har inte ont i alla fall. Vi får säga vad hovis säger nästa gång. Men de åker nog av i vilket fall som helst eftersom tävlingarna börjar under nästa säsong och han kan inte tävla med sulor.
Jag litar på min hovslagare och förutsätter att han som arbetar med det hela tiden och har så gjort i 30 år har koll på vad han pratar om. Men jag frågar alltid om det är nåt jag undrar över och vi diskuterar gärna. Hittills har det inte funnits något som han inte kunnat svara på, och alla "experiment" som vi gjort med mina hästar för att det ska blir bättre för hovarna, eller för att förbättra gången t ex, har fallit väl ut.
Han säger många saker som jag själv inte tänkt på, men när han förklarar så låter det vettigt. Så jag litar på honom även när det gäller snösulorna.
 
Sv: ang snösulor!

Hel sula är ju tio resar värre än inga sulor alls, hade det på min gammling ett år och det var Livsfarligt!! :eek: Och hur mkt gegg blir det då inte under en hel sula..... :crazy:

Man måste ju väga för och emot... Bryta benen/sträcka senor/gå omkull vs evt lite tunna sulor. För mig är det inget svårt val, och hovis håller med...

Sen har inte alla fullblod dåliga hovar heller, min är 50+% fullblod och han blir iaf inte halt av sina sulor. Men det är klart, skor man bara var 8:e vecka som vissa verkar göra här så... Min skos var 5:e, kan absolut inte gå länger än det.
 
Sv: ang snösulor!

Hej!
Dom flesta jag känner använder snösulor på vinter, aldrig hört ngn säga att det skulle vara skadligt.

Däremot undrar jag varför hela sulor är dåligt?

Min nyköpta häst har blivit halt efter varje skoning (trots olika hovslagare) så nu har vi bestämt för att testa med sulor ( enligt förra ägaren har han gått med det tidigare).
Men VARFÖR är hela sulor dåligt?
 
Sv: ang snösulor!

Jag har använt hela sulor på vintern på mina hästar de senaste 7 åren i alla fall, i år var första året jag har haft snösulor. Det har aldrig varit några som helst problem, och jag är faktiskt besviken över att det inte var större skillnad på snösulor vs vanliga sulor. Min häst får styltor med snösulor också, men de trillar av tidigare. Med hela sulor får han styltor, men de trillar av något lite senare.
Dessutom har samtliga hästar fått mycket bättre strålar efter en eller två skoningar med hela sulor, när strålen automatiskt fått mer motion, så frågan är om det inte blir det nästa år igen..
Inga sulor under tävlingssäsongen i alla fall har jag lärt mig nu.

Jag har aldrig haft problem med att få skit under en hel sula, det är ju inte så att det är öppet rakt in precis.. Min gamla ponny fick nästan 3 dm styltor utan sulor, mot ca 5 cm med hel sula, så det är viss skillnad...

Jag gör det som mina hästar funkar bäst på i alla fall, och jag förutsätter att andra gör detsamma, oavsett vad det innebär.
 
Sv: ang snösulor!

dom han skodde med var svarta och väldigt tjocka tyckte jag... var inte med vid skoningen denna gången så jag såg efteråt att en liten bit av snösulan ligger på strålen. försökte klippa bort den men nä det gick inte... vad kan man använda för ngt för att få bort den biten?

Det finns mycket bättre sulor! De där hade jag för många år sedan och ja, hoven mådde inte särskilt bra av den.

Nu har det ju kommit mycket bättre, de är mer "silikonmjuka" och har som en "korv" längs med insidan av skon och inget mer. De fungerar dessutom ypperligt då de är mjuka och "sviktar" bort snön. (Tänk vad svårt det är att förklara med text ibland ;) ). Visst var de dyra men går att använda en hel säsong och är dessutom neonfärgade så att man kanske kan hitta dom i snön om man får tappsko ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp