Ang Poäng

S

sneekkja

Dömmer domarna olika på en täving resp en bedömning (avels bedömning tex)?
Har sett många hästar som fått en 6a för tölt på tävling, och sedan på bedömnig fått en 8a!
Detta gör mig lite confused :confused:, hur är det igentligen, hur bedöms dom på tävling resp en bedömning.
Bedöms dom olika, och är det lättare att få bättre poäng på en bedömning?

Sv: Ang Poäng

Den korta förklaringen är att tävlangar har poäng 0-10 medan bedömningar har 5-10. Dessutom skiljer det sig en hel del i vad domanra vill se på tävling respektive bedömning.

Jasså är det så, men vad är då en 8 i en bedömning gämfört med tävling?
Är då 8an i bedömningen bara värt 3 poäng i tävlingssamanhang?

Du säger även att det skiljer sig på vad domarna vill se, vad är skillnaderna?
Och varför dömer dom endas från 5, och inte från 0?

Avelsvisning är helt enkelt inte alls samma sak som tävling.
Jämför med dressyrtävling och gångartsvisning på bruksproven för halvblodshingstarna.

På avelsvisning vill man se hästens kapacitet, hästens naturliga max.
På tävling bedöms korrektheten i utförandet mycket hårdare, man lägger mer vikt vid själva uppvisningen och inte hästens ridbarhet och gångarter- man vill ju mer veta om hästen kan vara en bra avelshäst, alltså om den har väldigt lätt för sig naturligt (inte framtränat), inte om ekipaget har tränat väl inför uppgiften.

Varför man dömer från 5-10 vet jag inte, finns säkert någon superbra anledning vid uträknandet av totalpoängen.

Vad jag däremot vet är att du absolut inte kan jämföra en 8 på avelsvisning med en 3 på tävling! Ska du jämföra poängen måste du ju utgå från ett medelvärde, eller alternativt en procent av maxvärdet, dvs:

Mellan 0-10 är 5 medelvärdet. Mellan 5-10 är 7.5 medelvärdet. Alltså är 5 på tävling ungefär likställt med 7.5 på avelsvisning.
8 på avelsvisning är 60 % av maxpoängen, dvs likställt med en 6 på tävling :)

Sedan behöver ju inte just en uppvisning som skulle resulterat i en 8 på avelsvisning ge en 6 på tävling, eftersom man som sagt tittar på lite andra saker och har en annan bedömningsgrund.
Jämför bedömningsskalorna för tävling och avelsvisning! (Fipo och Fizo, fizo finns här: http://www.icelandichorse.se/avel/FIZOsvensk.pdf och fipo finns också på SIF's hemsida)

Hoppas det inte var alltför rörigt!

Det går som sagt inte att jämföra tävlingspoäng och bedömningspoäng. Man tittar på olika saker och poängsätter på olika sätt, även om grundkravet är detsamma. Dvs taktrena gångarter och en samarbetsvillig häst.

Det är därför BLUP är i skriande behov av en komplettering med prestationsberäkning så att inte beräkningarna bara sker grundat på avelsvisning.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 542
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar