Ang.nosgrimma...

C

Cronis

Jag är usel åp vad gällande isis-utrustning.
Jag har bara använt vanliga saker till de jag haft sas...

Men jag såg en häst, isis, som hade en konstig nosgrimma, det va som en remotgrimma, men på sidorna va det som skänklar...
Gud va bra jag är på att förklara...
Vad är just DEN nosgrimman bra för?

Ska se om jag hittar nån bild.

Sv: Ang.nosgrimma...

Du måste mena en bygelnosgrimma?? Det är en korrigeringsgrimma i så fall.

den har tydligen blivit jättepoppulär för när jag skulle köpa den var den totalt utsåld den är jättebra och såvitt jag vet inte till för att korrigera bara låta bettet ligga fritt och så är den bättre för tänderna med och trycker inte bara på ett ställe

Ok.
Kan vanliga ridhästar använda en sådan åxå?

Det är en korrigeringsnosgrimma för att hindra hästen att skeva med käkarna. Den bör endast annvändas en kort korrigeringsperiord och jag tyckte hästen blev väldigt "stum" i munnen av den - så jag bytte (hade den i två veckor).
Jag tycker det är fel att det inte står i Hööks katalog och på deras hemsida att det är en korrigeringsnosgrimma.
Den har blivit väldigt popuöär på senaste åren. Riktig modepryl. Tyvärr används den av många som inte vet varför de använder den.
För många år sedan hade min kompis en som hon hittat i en "snoffsigare" hästbutik och den var i storhäststorlek så hon hade med hjälp av en kille som kunde sy läder fått den anpassad för isis. Så den har i alla fall funnits för stor häst med...

/Malin

Ok, tack för ditt svar...

Jag har länge gått å luskat påvad det där nosgrimman kan vara bra för, egentligen. Å fick nu svaret.
Men om ett ridhäst (hbl) skulle använda den, är det för samma syfte då

ja, det är i samma syfte den skulle användas på hbl.
En häst är en häst är en häst liksom...

/Malin

ok, ja jag fattade inte vad det va för vits med den där nosgrimman.

Jag är ju inte van vid "korrigeringsutrustning", har inte behöft använda det

Freyr skrev:
Det är en korrigeringsnosgrimma för att hindra hästen att skeva med käkarna. Den bör endast annvändas en kort korrigeringsperiord och jag tyckte hästen blev väldigt "stum" i munnen av den - så jag bytte (hade den i två veckor).
Jag tycker det är fel att det inte står i Hööks katalog och på deras hemsida att det är en korrigeringsnosgrimma.
Den har blivit väldigt popuöär på senaste åren. Riktig modepryl. Tyvärr används den av många som inte vet varför de använder den.
För många år sedan hade min kompis en som hon hittat i en "snoffsigare" hästbutik och den var i storhäststorlek så hon hade med hjälp av en kille som kunde sy läder fått den anpassad för isis. Så den har i alla fall funnits för stor häst med...

/Malin

Jag hade oxå en sån eftersom tandläkaren rekomenderade en sån när min häst lade käkarna i kors o slet ner tänderna på ena sidan. Dock blev han som sagt lite stum så jag använde den inte så länge. Men han har inte lagt käkarna i kors efter det så den fyller ju sin funktion iaf!

ja då använde du ju den i korrigeringssyfte och slutade sedan - precis som den är tänkt! :)

/Malin

Faktiskt så irriterade jag mej på flera saker i H**ks nyaste katalog så jag mailade dom och blev positivt överraskad vid mycket snabbt svar!

Här är min mail-konversation med H**ks:

Först mailet jag skickade:

Hej!
Jag hadlar rätt mycket på Hööks och gillar ert sortiment och pris, men har några kommentarer ang. islandshästprodukterna (islandshästmänniska som jag är):

Den "nya" nosgrimman (sid.115 produkt i.) - Bygelhaltern, är en korrigeringsnosgrimma och bör användas som en sådan! Den hindrar hästen att skeva med käken vid ridning och bör användas endast under en korrigeringsperiord i ridningen.

På samma sida produkt k. - quarterbootsen. De är fel påsatta på bilden! De sitter upp och ner. Den smala delen som på bilden är över kronranden skall sitta bak i ballarna så den del som är på utsidan av ballarna/trakterna skyddar insida av trakterna/ballarnaoch peka uppåt.

Jag vill också uppmärksamma er på att det isländska stångbettet ni säljer (sid 116 produkt f.) är för långt i skänkeln för att tävla på. Jag förstår att ni inte kan påverka produktionen av bettet - men det kan vara bra att skriva skänkellängden som en parentes.Maxlängd vid tävling är 17 cm på skänkeln (från där bettet sitter fast i skänkeln till yttersta ändan).

I övrigt har jag inget annat än gott att säga om Hööks! Mycket trevligt urval av kläder såväl som utrustning för hästen!

Med vänlig hälsning
/Malin Segerberg, B-instruktör för islandshäst och aktiv tävlingsryttare

detta sände jag igår och redan idag fick jag svar:

Hej!

Tack för bra synpunkter.
Några av dem har ett tag efter katalog släpp blivit uppmärksammade och skall till nästa katalog rättas iordning.
Jag har vidarebefodrat ditt mejl till inköp och även till marknadsavdelningen.

Mvh Anne på Hööks

och senare idag fick jag ytterligare att mail:

Hej Malin,

Tack för ditt e-mail, det är alltid bra att få synpunkter från kunder. Det du säger om nosgrimman har andra också påpekat
så jag skall ändra texten till nästa katalog.
Det här med bootsen är riktigt pinsamt! Vi har precis själva kommit på att de sitter upp och ner, så de skall självklart
fotas om!
Längden på skänkeln kommer också att stå med i nästa katalog.

Mvh
Agneta Pettersson/Inköp

Jag är så positivt överraskad och glad för deras snabba och mycket trevliga respons!

/Malin

Kan det bero på att jag hade ett samtal, och skickade en del fakta om nosgrimman. :angel:

Tro sjutton det, jag tog kontakt med dem direkt när jag fick syn på nosgrimman i deras sortiment och dess beskrivning. Då fick jag ett mail tillbaka där de tillbakavisade att nosgrimman skulle vara en korrigeringsnosgrimma, då skickade jag ett antal beskrivningar från olika personer vad denna nosgrimma var tänkt till och fick då ett telfonsamtal tillbaka. Man skulle gå igenom de olika skrifterna och se om det var nödvändigt att ändra i texten på sortimentsbeskrivningen, så var det väl tydligen nödvändigt då. :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka