Ang. inspektion av min hästhållning

L

lilla hoven

För ett par veckor sedan hade jag "hästinspektören" från kommunen på besök.
Inspektören ville även titta på sadelkammaren:confused:
Vad har min sadelkammare med min hästhållning att göra?? Har mina ponnisar på lösdrift.
Jag frågade henne men fick inget direkt svar...

Bara nyfiken.... NÅN som kan svara mig på denna fråga???

Sv: Ang. inspektion av min hästhållning

För ett par veckor sedan hade jag "hästinspektören" från kommunen på besök.
Inspektören ville även titta på sadelkammaren:confused:
Vad har min sadelkammare med min hästhållning att göra?? Har mina ponnisar på lösdrift.
Jag frågade henne men fick inget direkt svar...

Bara nyfiken.... NÅN som kan svara mig på denna fråga???

Har du foder därinne också? Foderförvaringen brukar de vilja se men annars förstår inte jag heller varför.

Nej, jag har inte mitt foder inne i sadelkammaren. Det är två helt skilda byggnader. Tyckte det lät konstigt att hon ville se just sadelkammaren:confused:

Allmänt nyfiken?
Funderar på hur h*n ska lösa sadelkammar-bekymret hemma?
Undrar vad du har för tyranniska bett, eller konstiga sadlar?
:rofl: :rofl: :rofl:
Nej, jag kan inte komma på någon själig anledning till att människan skulle inspektera din sadelkammare..

Jag hade också inspektion i veckan (tråd om det längre ner). Inspektörerna ville se sadelkammaren här också - varför vet jag inte. Kommentaren jag fick var att jag borde ha lås in till sadelkammaren. Vet inte heller vad det har med hästarnas säkerhet att göra!
//Kopia

Är dom inte kloka?
Vad har sadelkammaren med hästhållning att göra?
Trodde dom att du hade elektriska "kofösare" fästa till utrustningen?
:o
Vill dom se min sadelkammare så hoppas jag att dom är viga och säkra på foten.
Jag förvarar just nu saker som i vanliga fall ska stå på HELT annan plats och man tar sej knappt fram där.

Jag tycker att det är bra att dom kollar att hästarna har det bra. Men........?
:eek:

Pratade med en kompis som sa nånting om att att det har nåt med luftfuktigheten att göra. Men då om stallet & sadelkammaren är i anslutning till varandra. Förstår inte vad lösdrift & sadelkammare har med varandra att göra...

Tror jag vet:
De kollar om man har medicin och kanyler etc förvarat där inne. Ska vara inlåst och säkert förvarat. En vän till mig fick nedslag på detta.

Oki... Det var bara så konstigt iochmed att hon inte kunde ge mig ett rakt svar på vad sadelkammaren hade med saken att göra.
Hon gick in & vände, så hon gjorde ju inte nån grundlig inspektion:D

Allmänt nyfiken?
Funderar på hur h*n ska lösa sadelkammar-bekymret hemma?
Undrar vad du har för tyranniska bett, eller konstiga sadlar?
:rofl: :rofl: :rofl:
Nej, jag kan inte komma på någon själig anledning till att människan skulle inspektera din sadelkammare..

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Kanske kollar de på elsäkerheten, att man inte har kupefläktar som täckestork m.m

Hej
jag har ett svagt minne av att de ska /vill kolla att man inte har tex blöta eller jätte smutsiga schabrak/vojlock, som kan orsaka hästen lidande!

Men om man har ridit i regnet, vart ska man då torka en ev. blöt vojlock om inte i sadelkammaren? :confused: Bilen? ;)
Jag använder ett gammalt schabrak som hundfilt på golvet i sadelkammaren, för tillfället jättelerigt och säkerligen blött också med jämna mellanrum. Då är det bäst att jag slutar med det då. :D

Samma var det när inspektören var här... har lösdrift men han skulle prompt in i sadelkammaren och där fick jag anmärkning på att det var självdrag och ingen avfuktande ventilation. Förklaringen jag fick var att om jag torkar blöta täcken där inne så blir det fuktigt... :confused:
Kan tycka att han kan strunta i det, jätteblöta täcken torkar jag inte där, har ju ett helt vanligt boningshus där jag gör sånt... Men där ville han inte kika :confused: :crazy:

Tur att det finns regler som ser till våra hästars bästa :devil:

Nu har jag inte träffat inspektörer som lägger sig i saker de inte har med att göra men om det händer så är det läge att tala om för dem att det har de inte med att göra!

Myndigheter skall syssla med det de är ålagda att göra och just ingenting annat.

jag anmärkning på att det var självdrag och ingen avfuktande ventilation. Förklaringen jag fick var att om jag torkar blöta täcken där inne så blir det fuktigt...
Men du har väl dörr till sadelkammaren? eller är dom rädda att fukten sipprar ut? Det är väl ändå din ensak om du har fuktigt i din sadelkammare ibland..:confused:

Det där med fodret kan man ju förstå, men ligger verkligen kanyler och liknande hos djurskyddsinspektören (kan ju förstå att de anmärker på det om de ser det) att gå och leta efter..?

Det beror ju lite på vilken myndighet/ avdelning som inspektören kom ifrån: det behöver inte bara vara djurskyddet som kollas utan också gården. Därmed kan garage/ maskinhallar och förvaring av olja och annat miljöfarligt vara en del som ingår på vissa ställen. Hos oss är det Miljö- och hälsa som kollar, t ex.

Men självklart ska de inte "snoka" på ställen de inte har att göra.

Men hur ska inspektören veta om jag har för vana att byta vojlock precis innan ridtur eller precis efter?
Själv är jag lat, så jag brukar inte byta en smutsig vojlock efter ridningen, utan precis innan jag ska rida igen.
Om man har fuktigt i sadelkammarn så att sadlarna möglar det är väl ändå upp till en själv.

Det beror ju lite på vilken myndighet/ avdelning som inspektören kom ifrån: det behöver inte bara vara djurskyddet som kollas utan också gården. Därmed kan garage/ maskinhallar och förvaring av olja och annat miljöfarligt vara en del som ingår på vissa ställen. Hos oss är det Miljö- och hälsa som kollar, t ex.

Men självklart ska de inte "snoka" på ställen de inte har att göra.

Jo förvisso är det så. Men hur är det tex med förvaring av oljor? Har en kommun rätt att söka igenom en gård för att leta efter miljöfarliga produkter?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 777
Senast: LadySara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar