Ang hårda hovslagare

Fafnir

Trådstartare
Igår skulle Fafnir och några andra hästar i stallet skos, vi har två hovslagare som kommer och skor var åttonde vecka ungefär.
Skorna sitter jätte bra, och dom är jätte duktiga på att sko.

Fafnir började backa och gå åt sida några gånger när han skulle sko ena bakhoven, och hovslagaren säger till honom.
Efter ett tag så ramlar fafnir lite , (vet inte om han tyckte det va jobbigt att stå på tre ben)
och hovslagaren tar upp stora filen, och drar till honom på korstet!

Jag tycker det är fel, såklart jag tycker man ska säga till hästarna om dom bråkar.
Men jag tycker det är fel att slå, för att uppfostra.
Det har hänt ett flertal gånger, bla på ett par unghästar som skulle värkas för första eller andra gången, och dom har rappat till dom.
Det har även hänt andra hästar, och någon gång på min.

Hovslagarna är isläningar, och jag vet inte om dom har annan syn på hur det ska gå till när man uppfostrar en häst.

För vi har även en till hovslagare som kommer när det ska slås dit tappskor, och han är betydligt lugnare.

Hur har ni det med era hovslagare, har det hänt er, har ni islänska eller svenska hovslagare och är dom annorlunda när det gäller sånt här?

Sv: Ang hårda hovslagare

Jag har haft både svenska, isländska och finska hovslagare ;)

De isländska hovslagarna var hårda om man säger så, en gick så pass långt att en av hästarna fick en karatespark i magen för att han röck till med frambenet.

Den jag har nu (Matti) är helt gryyyymt bra, han har aldrig slagit min häst (men han har heller aldrig haft en anledning) och tar det lugnt och fint med skoningen. Det är en sjukt bra skoning och skorna sitter på som sten!

Jag tycker att det är okej att slå en häst, om deras beteende utsätter mig eller någon annan för livsfara. Skulle hästen stegra sig mot mig så får den ett rapp, såklart på en gång och inte några dagar senare ;)

Om hästen stegrar mot mig, såklart jag måste gör något åt saken.
Men att min häst ramlar ihop, kanske av att han va trött
är det okej att rappa till honom med filen då?

Om hästen stegrar mot mig, såklart jag måste gör något åt saken.
Men att min häst ramlar ihop, kanske av att han va trött
är det okej att rappa till honom med filen då?

Vad tycker du själv, är det ok?

jag skulle peka på dörren om min hovis skulle slå min häst! Aldrig att jag skulle tycka det var okej. Min hovis är super med hästarna, lugn o tålmodig, tappar aldrig humöret. Har haft flera svåskodda hästar men som med han hantering blivit trygga o harmoniska.

Har varit med om 3 sådanna här hovslagare (svenska) Så låter som att det är vanligt med hårda hovslagare, Dessa kan jag säga har jag aldrig låtit komma och sko en andra gång. Nuvarande hovslagare är lugnet själv, så honom byter jag aldrig :p

Det får man bedöma själv, vad man tycker är okej och vad som inte är okej.
Och från fall till fall, tex det är skillnad på en vinglig unghäst och en ouppfostrad äldre häst.

På ett sätt kan jag faktiskt förstå hovslagarna. Det är ett väldigt tungt och utsatt jobb de har. Ibland har hästen precis kommit in från hagen med totalleriga ben och ägaren bara klagar på tappskor mm. Och hästen bråkar och vill inte stå still fast den kan egentligen.

Men samtidigt är det lite hård jargong bland hovslagare som oftast är äldre män och tålamodet tryter.

Tycker att det är ganska vanligt att hovslagare har dåligt tålamod och är rädda för hästar - även bland svenska. Att det visas dålig hänsyn. Om det hänt hos mig hade jag sagt till hovis att skärpa till sig eller åka hem. Nu har jag dock den mest tålmodiga man som finns att sko min häst så det är ju lätt för mig att säga. :angel:

Jag går inte med på att hovslagaren slår mina hästar,en liten putt eller höja rösten någon gång är okay om det är befogat men man slår inte andras hästar,då har man helt fel yrke,min uppfattning är att det är dom rädda som slår.Nu har jag en kanonbra hovis som aldrig brusar upp,han är stark och seg och lyckas bra med de flesta hästar.

Först måste jag bara påpeka att bara för att skorna sitter fast, så betyder inte det per automatik att hovslagaren gör ett bra jobb! Sk "Norrlandsskoning" är jag stark moståndare till!

OM min hovslagare skulle slå min häst på det sätt som Du beskriver, skulle han åka ut fortare än kvickt! Oacceptabelt övervåld tolererar jag INTE! Som någon annan skrev, rädda människor är de som tar till våld. Att tillrättavisa en häst betyder inte att man måste slå. Ett "hörrru" med bestämd röst och en knuff, kommer man långt med! Då står iaf min kuse stadigt igen på sina tre ben!

Vadå "okej att slå hästar" ?!
dålig behandling ger dåliga hästar, fin behandling ger fina hästar.

Jag har inte sagt att det är okej att slå hästar, jag tycker däremot att man kan höja rösten och kanske putta till dom om dom gör något fel.(precis som någon skrev i ett inlägg ovan)

Det är absolut inte det jag menar, kanske formulerade mig otydligt.
Men det jag menar är att skorna sitter otroligt bra, och dom är duktiga på att sko.
Att dom sedan har en annan syn på hur det ska gå till runt omkring är en annan sak.(Tycker att en hovslagare ska har bra hand om hästarna, inte bara kunna slå dit skor)

NÄ aldrig oavsett slå på djur:eek:

I allra värsta fall i nödsituation,som ngn gav exemplet om hästen stegrar.

Jag blir trött i munnen av att hålla den öppen hos tandläkaren, ibland glappar käften till på mig så jag nästan biter tandis. En annan ggn fick jag smått klaustrofobisk panik och börja sprattla till......tänk om min tandläkare då skulle börja slå mig med borren:eek:

DÅ skulle jag verkligen bli rädd

Nej jag tycker inte det är okej att rappa till honom med filen, men tänkte bara kolla med andra vad dom tycker.
Ska man bara peka på dörren, eller är det så man uppfostrar en häst?

Ja, det är det jag menar
om hästen gör det bara för att jävlas, då kan man höja rösten och visa att så gör du inte.
Men tycker aldrig att man ska slå hästen, det gör den väl knappast lugnare?

Nej det är absolut inte ok.
Är man elev på hovslagarskolan kan man åka ut om det vill sig, så allvarligt tycker de att det är att slå till en häst med tillhyggen (i det fallet var det med hammaren.)

Hade det hänt i mitt stall hade jag blivit så häpen (särskilt eftersom vi har en superbra hovslagare) att jag hade frågat om han inte var klok, sedan hade han allt fått packa ihop och åka hem.

Nej jag tycker inte det är okej att rappa till honom med filen, men tänkte bara kolla med andra vad dom tycker.
Ska man bara peka på dörren, eller är det så man uppfostrar en häst?
Det är inte så man uppfostrar en häst! :eek: Jag har väluppfostrade hästar men min första hade blivit misshandlad av sin uppfödare och jag fick kämpa länge med att få henne att lyfta och hålla upp hovarna, en sån hovis hade förstört henne på nolltid. Jag hade slängt ut hovslagaren och hans verktyg efter honom om han hade gjort ngt sånt mot mina hästar. :mad:

Nej så gör man INTE!
Hade det vart min häst så hade han skakat av skräck och vart rädd i flera dagar efter en sådan behandling!
Har tidigare haft problem med en otrevlig/rädd hovis och en stallägare som inte var så mycket bättre. Hon berättade en gång att min häst var orolig och inte stod still och då rappade hovisen minsann till hästen med kvasten! :eek:
För det förtjänade han...

Det tog inte många dagar innan jag hade bytt både stall och hovslagare efter det. :cool:

Efter honom hade jag en finsk hovlslagare som var underbar, supermjuk och skodde bra. Han behövde aldrig bli arg för hästarna hade respekt för honom ändå. Han hade helt enkelt ett bra handlag med hästar :)

Har flyttat och nu fått en ny hovis, han är verkligen kunnig och lugn.
Jättebra, min häst som kan vara lite skeptisk emot hovslagare verkade acceptera honom direkt. :)

Så byt hovslagare, och undrar han varför så är det ju bara att säga att man inte vill betala för någon som misshandlar ens djur. :mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 608
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar