Ang hårda hovslagare

Sv: Ang hårda hovslagare

De flesta verkar dock tycka det är helt okej att hästen gör illa hovslagaren...själv har jag helt lyckats undvika det genom att låtsas ha lite ont i ryggen när sådana hästar kommer i min väg, så jag ber hästägaren hålla hästen istället...efter det bruakr det inte vara några problem då ägaren inser ett och annat om sin egen häst...;-) Mycket effektivt.

Jag håller alltid i mina hästar själv, och de är för det mesta stilla som ljus. Har en gammal märr som kan vara lite stel och inte orkar stå på 3 ben hur länge som helst och därför kan stappla till om hovslagaren fastnar i nåt moment. Ska hon få stryk för det???

Hästar som skulle få för sig att vara farliga, dvs bita eller sparka osv, det vill inte jag heller ha och göra med, så någon sån har jag inte.

*KL*

Inte läst hela tråden.

Jag tycker det är helt okej hovis daskar till en häst som tramsar/bråkar. Sen brukar iofs jag daska till långt innan hovis gör det, men.. MEN, då ska man vara säker på det är trams/bråk.

Hovis och jag har samma syn, ungefärligen.

En orutinerad/ängslig/rädd häst den får kli, klappar och tålamod av hovis. Ev stränga tillsägelser sker från matte, för att inte skapa negativa associationer till hovis. Det 'daltas' dock inte med den, en ungäst som börjar försöka hoppa runt, dra åt sig benet, lägga sig eller liknande, så håller hovis milt fast hoven och följer med. När hästen slutar bråka, så några drag med raspen, hålla en liten stund och sen släppa.

En häst som helt uppenbart tramsar, den brukar jag ryta i år/daska till, men gör jag det inte eller jag inte märker att framdelen må vara välartad men bak står den och rycker och jäklas, får hovis daska till.

Dock, och det tycker jag är VIKTIGT. En häst som normalt brukar vara hur snäll som helst att sko, som plötsligt börjar stå och rycka, eller hytter med ett ben etc. Den daskas INTE till. Utan först försöker man räkna ut varför. Absolut första jag och hovis gör i det läget är att ställa den i boxen och se om den är kissnödig. Mycket vanligt att normalt snälla hästar som börjar 'tramsa' (ffa bak) är kissnödiga. När de fått kissa står de som ljus igen.

Om hästen fått möjligheten att kissa, men inte gjort det eller kissat och är likadan, så får man försöka bedöma om den 'bara' är less och tramsar, eller om den har ont/besvär någonstans.

OBS att hästar som - OAVSETT ANLEDNING - beter sig oacceptabelt, dvs försöker bitas, sparkas, trängas våldsamt, stegra sig etc - de korrigeras oavsett. Det är INTE acceptabelt att bete sig så ovasett. Mina känner tack och lov sällan/aldrig att de behöver skrika så högt, då det lyssnas på dem när de pratar med betydligt mindre bokstäver.

En rädd häst är för mig en självklarhet att jag har gjort vad jag kunnat innan för att vänja den, och även att jag gör vad som krävs för den ska vara lugnar vid hovslagarbesöket. Har haft de som ett tag fått en liten dos lugnande innan hovis, fått en höpåse framför näsan vid skoning, stått och hållits istället för att sitta fast, stått åt 'fel håll' på gången etc. Söker man lite kan man ofta hitta nåt 'knep' som underlättar.

Ouppfostrade hästar får en tid på 'uppfostringaanstalt' innan hovis skor dem första gången etc.

Jag har haft en del rädda, och unghästar brukar ju förr eller senare iaf försöka testa hovis, men i övrigt sällan några problem.

Liten spinoff - min förra hovis hade ett självutrensande system för ouppfostrade, bråkiga hästar som ägaren uppenbart inte en försökt uppfostra. Han hade 100% påslag på priset just för den var ouppfostrad/farlig. Kvickt som attans uppfostrade ägarna sina hästar, eller så ringde de aldrig mer.

Samma hovslagare hade ett oändligt tålamod med unghästar t ex. Mild men konsekvens, och tålamod. Men de där som var rent ouppfostrade, och där det nästa skoning var exakt likadant, ägaren inte ens försökt - de hade han 'bråktillägg' på, mycket effektivt rent personligt för honom.

Och vet att vissa med stora (shire, ardenner etc) hästar som inte kunde uppföra sig/var uppfostrade lyckades köra 'laget runt' med de utbildade hovisarna och sen stod utan hovslagare, så de andra hovslagarna verkar ha ngn typ av likadan filosofi.

Det finns hästar som hängerr hela tyngden på den som skor, DET ÄR INTE OK! Skor man så är fruktansvärt jobbigt att stå och sko PLUS att hålla hästen uppe med sin egen kropp. Då kan det va lämpligt att säga åt på skarpen, då brukar de skärpa till sig. De har 3 andra ben att stå på. sendan finns det de hästar som vill lägga sig OCH DET ÄR INTE roligt för den som skor. Det kan vara väldigt farligt. De ska ju sko flera hästar och beter sig hästarna så finns det inte en chans att klara sitt
jobb som man vill.

MEN man måste ha kompetensen att skilja på varför hästen gör som den gör, och det kan kanske inte alla. DET är viktigt. Samt hur gammal hästen är.

Brukar räcka med att höja rösten till de flesta, men inte till de som vill hänga eller lägga sig. De är liksom bekväma av sig. Jag brukar säga till hästen att - Du har 3 andra ben att stå på, men jag har bara 2. Så nu får du skärpa dig.:p:D

Det finns hästar som hängerr hela tyngden på den som skor, DET ÄR INTE OK! Skor man så är fruktansvärt jobbigt att stå och sko PLUS att hålla hästen uppe med sin egen kropp. Då kan det va lämpligt att säga åt på skarpen, då brukar de skärpa till sig. De har 3 andra ben att stå på. sendan finns det de hästar som vill lägga sig OCH DET ÄR INTE roligt för den som skor. Det kan vara väldigt farligt.

Jag brukar säga till hästen att - Du har 3 andra ben att stå på, men jag har bara 2. Så nu får du skärpa dig.:p:D

Jag brukar tycka synd om hästen och i stället säga till hästägaren att du borde nog ta denna häst till en klinik för en grundlig hältutredning för den verkar försöka avlasta den diagonala kroppsdelen.

Roliga är dessa individer absolut inte att sko,, det enda roliga är att dom hela tiden förmedlar ett budskap med sitt kropps språk och det är både roligt och givande att kunna ha lärt sig förstå deras eget språk.

Rent allmänt. Att slå eller med ett finare ord "korrigera" en häst som hovslagare med sina verktyg är en dödssynd och ingen hovslagare med heder för sitt yrkes utförande skulle ngn sin ens komma på den tanken.

Skulle absolut inte tyckt det var okej. Min hovis är jätte bra på det sättet, har tålamod så att det räcker och blir över. Min häst står oftast snällt så där brukar det aldrig vara några problem. Men hade en valack innan som var mycket svårskodd. Stegrade och höll på, men då höll han bara kvar sitt stadiga grepp och började vissla/snacka med hästen. Eftersom han är stark som en oxe (hovisen) så "gav" hästarna till slut upp. Inte gav upp utav rädsla utan mer av att dem märkte att inget illa händer. Nej synd att han börjar bli med åren nu (67 år) nog inte många år till han orkar hålla på:(

Men som sagt skulle inte tyckt det var okej, hästar är djur dem rör sig, kanske drar åt sig hoven. Står inte helt stilla. Men inte ska man slå till dem för det.

Jag brukar tycka synd om hästen och i stället säga till hästägaren att du borde nog ta denna häst till en klinik för en grundlig hältutredning för den verkar försöka avlasta den diagonala kroppsdelen.

Roliga är dessa individer absolut inte att sko,, det enda roliga är att dom hela tiden förmedlar ett budskap med sitt kropps språk och det är både roligt och givande att kunna ha lärt sig förstå deras eget språk.

Rent allmänt. Att slå eller med ett finare ord "korrigera" en häst som hovslagare med sina verktyg är en dödssynd och ingen hovslagare med heder för sitt yrkes utförande skulle ngn sin ens komma på den tanken.
har aldrig påstått att man ska dänga upp en häst som du verkar säga till mig. men nog vet jag att en del hästar har vett att hänga för de inte fått lära sig att "stå på egna ben" . Det är iallafall extremt jobbigt för den som skor. Det behöver inte vara fel på hästen utan bara vill vara bekväm. Vet inte om du som hästägare skor din häst. Du märker kanske inte sånt när du "bara" lyfter på en hov för att kratsa hoven. Då är det en kort stund. Men att hålla upp en hov för verkning och skoning är en annan sak. Har råkat ut för att hästar t ex har dragit och trampat ner hoven/ hängt på en så att de har dragit upp ganska djupa sår i händer mm. Samt dragit sönder byxor fastän jag haft skydd.!!!!

Detta är ett problem som hästägarna kan avhjälpa med att träna hästen att stå stilla och inte vara "besvärlig" när en hovslagare kommer.

Tycker att det är ett ansvar som hästägaren bör tänka på. Då slipper hovslagaren ev tappa fattningen.
Men kan hålla med om att en del brusar sas upp för ingenting, och det är inte acceptabelt.

Hovslagaren brukar vilja korrigera själv för att kunna parera reaktionen på bästa sätt.
Så jag håller och hovslagaren skor och hanterar korrigeringen.
Detta gäller då unga hästar och hästar med problem.
Ibland så kan man vara tvungen att sko en häst som har ont - för hästens skull.

Jag har en häst som hänger på hovslagaren, men hon har en gammal muskel och nervskada så hon orkar inte alltid stå på 3 ben.
Och unghästar är ju litet oförutsägbart.
Även om jag har provskott en gång så blir det ändå annorlunda när det kommer en främling och drar i deras ben.
Min(a) hovlagare har massor av unghästvana så vi brukar ta det ändå.
Det går fortare att få till det om hovslagaren tar det på något vis.
Men då så är vi också överens om det innan.

Jag ser ut så här nu :eek: Den hovslagaren skulle aldrig ens få peta på min häst igen...

Men att hålla upp en hov för verkning och skoning är en annan sak. Har råkat ut för att hästar t ex har dragit och trampat ner hoven/ hängt på en så att de har dragit upp ganska djupa sår i händer mm. Samt dragit sönder byxor fastän jag haft skydd.!!!!

Jag känner till det du skriver i din första mening. Det du sedan skriver har jag aldrig ens varit i närheten av. Ett tips,, jobba med hästen, inte emot den. Är den ohanterad så avbryt arbetet och låt hästägaren hantera hästen under ett par veckor dagligen så lovar jag dig att det kommer gå bättre. Sätt Monty Roberts dvd "Prefere the horse for the farrier" i deras händer och säg åt dom att gå in och titta på den. Sedan gå ut och dagligen träna hästen så som beskrivs.

Se den även gärna själv.

Du kommer finna ditt yrkesval så mkt lättare endast två veckor senare.

Jag känner till det du skriver i din första mening. Det du sedan skriver har jag aldrig ens varit i närheten av. Ett tips,, jobba med hästen, inte emot den. Är den ohanterad så avbryt arbetet och låt hästägaren hantera hästen under ett par veckor dagligen så lovar jag dig att det kommer gå bättre. Sätt Monty Roberts dvd "Prefere the horse for the farrier" i deras händer och säg åt dom att gå in och titta på den. Sedan gå ut och dagligen träna hästen så som beskrivs.

Se den även gärna själv.

Du kommer finna ditt yrkesval så mkt lättare endast två veckor senare.

Jo jag förstår vart hän du vill komma. Men det är så snabbt gjort har aft MÅNGA unghästar och jobbar med dem när de är små. Och det är mkt lättare för alla parter om alla kunde göra detsamma. Det underlättar ju för kommande år med hovslagaren på besök. Det är väl inget fel det.

Inte så att jag tvingar eller håller emot. Har de lärt sig en sådan sak så är de "stöniga". Sedan hänvisar också Monty till att hästägarna skall jobba med hästarna för att underlätta för sina "ferries"

Utan de har inte från början fått lära sig vad som gäller vad det gäller att bli skodd eller verkad. JAg avgudar Monty roberts och har varit på alla hans clinics. Utövar join up och follow up på hästarna med framgång. Har aldrig varit i närheten att behöva ha hjälp med att lasta NÅGRA hästar. De går in med en gång, även 1-åringar som ska åka första gången för frysmärkning. Får alltid höra att vi har så snälla trevliga och lätthanterliga 1 åringar.

Detta var en passus i det hela.

Jo jag förstår vart hän du vill komma. Men det är så snabbt gjort har aft MÅNGA unghästar och jobbar med dem när de är små. Och det är mkt lättare för alla parter om alla kunde göra detsamma. Det underlättar ju för kommande år med hovslagaren på besök. Det är väl inget fel det.

Inte så att jag tvingar eller håller emot. Har de lärt sig en sådan sak så är de "stöniga". Sedan hänvisar också Monty till att hästägarna skall jobba med hästarna för att underlätta för sina "ferries"

Utan de har inte från början fått lära sig vad som gäller vad det gäller att bli skodd eller verkad. JAg avgudar Monty roberts och har varit på alla hans clinics.

Vi ska inte jobba med unghästar,, vi ska verka dom redan i tidigt stadium så snart dom är max 3 veckor. Därefter under första året lite men ofta var 3:e vecka. Vi ska heller inte "hantera dom" utan förmedla till hästägarna hur viktigt det är för individens framtida hållbarhet att dom tidigt blir hanterade så det i framtiden blir lättare för alla parter.

En unghäst tvingar man inte,, ännu mindre håller emot. Hästens naturliga reaktion i detta läge är att den tror sig sitta fast och är ett lätt byte för rovdjuret. Dom "quotar" med sin naturliga flyckt instingt.

Du förstår glasklart vad jag talar om,, tydligen inte alla dina kunder.. Förmedla Montys budskap och se till att du själv har rätt kropps språk när du arbetar inom ditt yrke.

Vi borde ha setts på ngn av hans clinics,, eftersom jag varit på alla i Sverige, ansvarig inom mitt yrke på en av dom större i landet och tillsammans med två kollegor redan två år innan hans första besök i Sverige besökte honom i England för att försöka "tvinga hit honom".

Tanken va att han skulle hålla en speciel föreläsning för alla Sveriges Hovisar och hur man löser problemhästar som "fämst" har problem ägare.

Tyvärr så sket det sig, främst ekonomiskt,, Han sa dock att hästars problem kan han mkt lätt analysera och se en lösning på, Tyvärr är det mkt svårare för att inte säga helt omöjligt att förstå sig på vissa hästägare.

Ta det rådet, du kan aldrig rädda alla sveriges hästar genom ditt yrkesval.

P.S. Jag tycker det är kul att du kommit in här "plötsligt" på detta forum och jag tycker du har mkt stor kunskap som ska respekteras. Därmed inte sagt att jag i alla lägen är överrens med ditt resonemang. Jag ser fram emot att i olika trådad diskuttera våra åsikter, vi har båda ngt att lära och dom ideerna vi bollar kommer vara lärorikt för många andra på forumet.

Hovis,, det va mitt nick för länge men nu är det ditt.. Du kommer förvalta det nicket bättre än vad jag på den tiden gjorde.;)

Senast ändrad:

Fast det stod Norrland. Få hovslagare där kan ta ut enligt riktprislistan/i den storleksordning du nämner. De blir utan kunder då, tyvärr. Så mer troligt i realiteten är att det tar nån hundring, och går sjukt back.

Missade du den långa tråden ang om övht betala för tappsko, och i så fall hur mycket? Ganska skrämmande läsning vad majoriteten av hästägarna anser i frågan..

En sanning med modifikation. Dar jag bor tar de utbildade hovslagarna ungefar sa.
Snarare ar det sa i Norrland att de duktiga utbildade hovisarna kan ta betalt, just eftersom det at ont om dom!

Norrland

Är nog ganska vanligt med hovslagare med kort stubin, vår har det definitivt!
Men han får dem skodda, det går fort, och blir bra. Och hästarna lär sig ganska kvickt att uppföra sig.

Fast är det verkligen enligt riktprislistan? Jag har svårt tro att de kan ta ut en resa som skulle överstiga kostnaden för skoning? Det var/är höga reseersättningar bla. (Nu vet jag inte om de officiellt skrotat riktprislistan, det blev lite tal om att det där var kartellbildning, men vet inte hur det gick).

Men vet när jag räknade efter den bara vad resan skulle gå på om hovslagare följt den,och då med mer moderata avstånd än norrland? Men 85 kr/mil i Norrland blir ju lätt astronomiska summor, spec för en tappsko. Och här är också brist på utb hovslagare, och de utbildade kan ta ut ett hyfsat pris, men det finns tydligen en smärtgräns för kunderna, sen sviker de. Vet min förra hovis hade problem med det, och då var han inte på riktprislistenivå ens, men på 'god väg'.

Sen om de kan ta ut är det ju suveränt dock, de förtjänar en lön de an leva på även hovslagarna.

Senast ändrad:

Ibland är det okej att slå till hästen och markera ordentligt att det räcker. Min unghäst är fräck och han kan helt plöstligt smaka på hovslagarens huvud, speciellt om han har mössa på. Självklart får hovslagaren då markera ordentligt att det inte är okej. Den hovslagaren jag har nu är guld värd och duktigt med hästarna. Är aldrig orolig för att han ska behandla mina hästar felaktigt.

Jag hade en ardenner på foder ett tag. Den hästen uppfyller alla kraven på en häst som ingen vill sko. Hon var stor och hon var bråkig, mycket bråkig! Vi fick bremsa henne ibland till och med, utan vidare resultat för vi hade inte någon brems som räckte runt mulen. Hon la vikt på hovslagaren, till sist så mycket vikt så hon hängde i linorna och på hovslagaren och min pappa som stod på hovslagarens sida och stöttade hästen samt höll fast framknäet med sin fot eftersom hon ryckte undan hoven så fort hovslagaren fått i sömmen men inte hunnit böja den. Och man såg på henne att hon inte var rädd eller hade ont utan bara jävlig. Hemsk var hon och jag beundrar hovslagaren som kom ut och fortsatte med henne. Jag tränade mellan gångerna och hon var jätte duktig, jag bonkade och slog på hoven utan problem men så fort hovslagaren kom...

Hade en hovslagare till henne som skulle dra av skorna när hon skulle åka hem, han var arg och skrek som en tok på henne och tryckte rasten i karleden på henne när hon inte lyfte hoven. Den hovslagaren avskydde hon och då reste hon sig till och med och höll på som sjutton, det höll på att sluta med att skorna inte kom av. Så ibland är det inte effektivt att vara arg utan bättre att ta det lungt och denna är ett bra exempel på det. Men som jag skämdes över hennes beteende!

Tror det blev ett litet missförstånd här, VI TALAR SAMMA SPRÅK vad det gäller detta ämne. Jag har själv 13 hästar unghästar till avel och tävling. Det jag menade var att jag jobbar med mina unghästar, från de är bäbisar. Hm nu kanske det blev vinklat rätt. ;). Har nu kört min 1-åring 3ggr själv (3 första) efter att jag själv sas kört in honom, från tömkörning till nu.

Var nera på hans första besök på Flyinge och detta var min grej!!!!! Har sedan följt upp detta varje tillfälle han varit i Sverige. Åkt land o rike runt för att se på honom. En helt fantastisk människa! Använder själv metoden och Wow what a feeling!!!!!!.

Har säkert då gått om dig haha, på någon clinic. Lite lustigt.:D

Fast är det verkligen enligt riktprislistan? Jag har svårt tro att de kan ta ut en resa som skulle överstiga kostnaden för skoning? Det var/är höga reseersättningar bla. (Nu vet jag inte om de officiellt skrotat riktprislistan, det blev lite tal om att det där var kartellbildning, men vet inte hur det gick).

Men vet när jag räknade efter den bara vad resan skulle gå på om hovslagare följt den,och då med mer moderata avstånd än norrland? Men 85 kr/mil i Norrland blir ju lätt astronomiska summor, spec för en tappsko. Och här är också brist på utb hovslagare, och de utbildade kan ta ut ett hyfsat pris, men det finns tydligen en smärtgräns för kunderna, sen sviker de. Vet min förra hovis hade problem med det, och då var han inte på riktprislistenivå ens, men på 'god väg'.

Sen om de kan ta ut är det ju suveränt dock, de förtjänar en lön de an leva på även hovslagarna.

Nja, i och för sig så har jag inte koll på vad riksprislistan anger för priser. :) Jag bor i en stad och här finns gott om hästar och bra hovisar. Så de tar väl runt dessa km ersättningar.

Bor man í inlandet med sämre tillgång till hovis så tror jag att de går ihop och tar upp hovis tillsammans. Dvs delar resersättningen. Men jag vet inte vad hovis tar då. Här i mina trakter behöver inte hovisarna köra så långt.

Men tappsko slår man väl på själv? Kan ju vara lönt att gå tappskokurs om man bor långt från tätort.

Norrland

Beror ju på om man slår själv, dels om man kan givetvis. Men också hur bra hästens hovar brukar hålla för en tappsko, är ju lite knepigare när det ryker 'en halv hov' ihop med skon.

Jag har tappskokompetens, men slår bara på i undantagsfall, helt enkelt för att herrn har tunna, tunna väggar, ringskor och hel sula. Så i 9 fall av 10 är det bästa hovis gör det. Som naturligtvis får betalt för det ska tilläggas.

Men är ju bra om de kan ta 'ordentligt betalt' däruppe, dock i trådar som 'vad kostar en skoning för dig?' så ligger de flesta långt lång under - enligt vad hästägarna påstår, och de bord eju inte försöka 'mildra' vad det betalar.

Ibland är det okej att slå till hästen och markera ordentligt att det räcker. Min unghäst är fräck och han kan helt plöstligt smaka på hovslagarens huvud, speciellt om han har mössa på.

Vad skulle hända om denna lilla fräcka krabat fick för sig att "smaka" på örat på en häst med högre rang i flocken eller ännu bättre, flockledaren???

Jo, den skulle åka på en tillrättavisning antingen med ett snabbt bett eller snabb spark och sedan skulle den förstå att man sticker inte upp mot dom som är högre i rang. Alla hästar är flockdjur och alla flockdjur följer sin ledare så länge dom har en ledare som dom känner sig trygg med och som dom accepterar som ledare.

Jag hatar hästar som inte respekterar "mitt fria utrymme" jag respekterar hästar som vill ha sitt "fria utrymme" Vissa hästar hatar att man håller på att "kladda på dom" gulligullar och omvandlar dom till spädbarn. Däremot så brukar i alla lägen dessa hästar respektera att man utför sitt yrke,bara sitt yrke utan massa kladdande på övriga kroppen.

Hästar som inte respekterar mitt utrymme har tyvärr väldigt ofta "ledare" som älsar att kladda på dom och tycker det är gulligt när dom trar i tröjan, sliter i mössan och ska själva hitta godis i jackfickan. Hur fasen ska dom då förstå skillnaden på ägaren och hovis den dagen h*n kommer och ska utföra sitt yrke, inte som hästhanterare utan som hovis??

En fräck individ får två tjanser i vänlig men bestämd ton med små bokstäver att respektera mitt fria utrymme, tredje gången i samma secund som felet åter upprepas smäller det till, bitts gör jag inte gärna för det ser skitfånigt ut och är jättesvårt att få ett bra tag i skinnet på en häst. Pang,, en mkt lätt spark med vristen,(aldrig tåspark) rakt upp i buken bakom revbenen som en markering,,,, OBS endast en markering !! Smärta får inte förekomma och behövs heller inte utan det är just markeringen på deras eget språk som är det viktiga och att det sker i exakt rätt sekund, hinner man inte detta inom 5 sec så ska man heller inte utföra detta då det endast kommer leda till att hästen blir rädd.. En rädd häst är inte ngn bra ide att sko för en rädd häst har inget förtroende för den som gjort den rädd. Ett dräktigt sto får aldrig korrigeras på detta sätt.

Det är tack å lov mkt sällan jag tvingas till att "uppfostra" fräcka hästar som anser mig som en lägre stående varelse som man kan leka med, dom jag tyvärr varit tvungen att "uppfostra" är oxå för dagen dom mest trevliga hästarna att arbeta med för dom känner trygghet, ett ledarskap och förtroende för mig och mitt yrke.

Hästar är individer och vissa är fräcka,andra rädda, vissa osäkra, andra gammla,vissa skadade,andra olyckliga,vissa kuvade, andra nedbrutna,vissa bortskämda o.s.v. Man måste lära sig hästens språk och arbeta efter den enskilda individens förutsättningar.

Lustigt,, jag startade för länge sedan en tråd som hette ngt om att hästen avslöjar hästägaren,, och det stämmer in på pricken även när det gäller hästar som ska skos eller verkas.

Man får en ganska tydlig bild av hur en ny kunds häst är både psykiskt och fysiskt redan innan man sett den men träffat hästägaren.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 608
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar