Ang hårda hovslagare

Sv: Ang hårda hovslagare

Ja, det är det jag menar
om hästen gör det bara för att jävlas, då kan man höja rösten och visa att så gör du inte.
Men tycker aldrig att man ska slå hästen, det gör den väl knappast lugnare?

Exakt.
En stressad/otålig häst blir värre om du slår eller skriker på den.

Vår första hovslagare kunde bli våldsam, jag minns inte ens om hennes beteende var befogat, hästarna vi hade då var väldigt snälla, men vi var ju inte så erfarna.

Idag skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende, den hovslagarn hade fått gå omedelbums, om han så var halvfärdig. Det är inte lätt att få tag i hovslagare alla gånger, men mina hästar slår man inte! Jag slår dem inte och gud nåde den som skulle göra det åt mig!

De flesta av mina hästar är rätt unga och en del på gränsen till skygga att slå dem är som att hälla ut soppan på golvet innan du ska äta den.

Att hästar hänger sig på hovslagaren är inte bra.
Utan det är ett otyg.

Dock inte så väldigt ovanligt när man har att göra med hästar under ett år.

I sådana fall så har man enbart några alternativ.
Antingen skall hästägaren hålla emot hästen så att den inte tynger på hovis.
Eller så testar man i boxen och när hästen väger över så släpper man och hoppar undan. Då hästen tappar balansen och ramlar så var detta inte så kul längre.

Hovis skall inte behöva klappa till hästen. Utan den skall sköta sig då han kommer.

Man bör ha i åtanke att hovslagaren inte håller så länge i sitt yrke om han skall bära runt på trebenta hästar hela dagarna.

Så , ja, fel av hovslagaren att klappa på hästen. Det är ägarens ansvar att hästen står som han ska.

Hovis skall inte behöva bli förbannad. Utan ha en väluppfostrat djur som sköter sig då han skall sko.

Tror man att hästen blir trött av att stå på gången för verkning/skoning så bör man ringa veterinär.
Om föl orkar så gör stora det också. Annars är det nåt fel.

AM

Senast ändrad:

Om du uppfostrar din häst själv innan hovslagaren kommer så behöver ju inte hovslagaren göra det.
En vuxen häst skall inte göra så som du beskriver att Fafnir gör.

När minga hästar gör så, så skämms jag.
Hästar kan vara ganska så fräcka djur som lätt tar över och börjar bossa runt med människor.

Jag har varit med om en hemsk hovslagare, bara hästen flyttade sig minsta lilla vart han helt galen och började skrika och slå på hästen, Jag vart så j*vla sur så jag bad honom att ta sina grejjer och åka härifrån. Han vart sur för att jag sa så och börja anklaga både mig och hästen, han tyckte att jag inte skulle ha häst och att jag inte kunde lära hästen vett att den skulle stå stilla. Självklart tog jag illa vid mig. men jag blev nog mer sur än lessen. Jag ringde runt till olika stallar och frågade om dom hade träffat på honom någon gång, och det visade sig att det var några till som hade haft samma problem. Nu efter nått år så har vi fått veta att han var rädd för hästar och att han var hovslagare bara för att han trodde att han skulle bli rik på det. ( han tog 1200 för att sko) . Nu har jag en hovslagare som är betydligt billigare och bättre, första gången som han träffade mina hästar så gick han in i boxen och pratade med dom innan han började sko. :) Han är guld värd.

Nafayette & Inte_Ung
När han står i gången för att jag ska fixa med honom, då står han still.
Jag kan lyfta och kratsa hovar länge, utan att han flyttar på sig.

Eftersom jag inte är med varje gång som han ska skos, så vet jag inte vad som händer.
Det kan vara så att han blir stressad när han ska skos, eftersom dom gör som dom gör.
Att han blev trött, det va så som hovslagaren sa.
Han rappade till honom, sen sa han att den här hästen har ont, är trött.
Han frågade om jag hade rönkat honom, och det har jag gjort det visade inget.

Att kratsa hovarna och sko är inte samma sak. Hovis måste hålla på benet både högre upp och längre tid. Du kan ju prova det själv och se vad som händer.

Jag vill också veta vad en "Norrlandsskoning" är för något

+ delvis kl

Jag blir förvånad över flera av era svar. :o
Ja, visst att hovslagaren håller benet högre upp och under en lite längre stund än när man kratsar hovarna. Men hästarna är ju inga robotar. :eek:

Min nuvarande hovslagare är kanon! Han släpper ner benet många gånger för att byta verktyg, fixa skon osv. Och då får min "gamla" dam chans att vila benet lite.

En tidigare hovslagare jag hade (som tyvärr gick bort i cancer för några årsen :cry: ) hade en underbar inställning till hästarna. Han kunde inte förstå hur många hovlagare kunde vara så hårda. Som han sa ; "Bättre att sätta ner benet någon minut än att bli arg. Hästarna är ju inga robotar". :love:

Har också haft hovslagare som ryter och inte drar sig för att ge hästarna en smäll. Det och hans sexuella anspelningar (heter det så?) fick mig att byta illa kvickt.

Det är väl upp till varje hästägare att ha en uppfostrad häst, vid verkning/skoning. Dock tycker jag inte att en hovslagare ska ge sig på hästen på det sättet som att slå eller ta till någon form utav våld.
Men ägaren har ett stort ansvar att lära hästen lyfta på benen, annars får man väl tala om för hovis att hästen är rädd/inte lyfter sina bakben p g a någon skada eller dyl.

Min häst kan ibland börja väga över tyngd på min hovverkare. Då gör hon så att hon släpper istället ner benet, sen tar hon upp det igen, raspar lite och sätter ner benet igen. Detta har fungerat och min häst har blivit bättre och bättre med att lyfta sina ben.

Senast ändrad av en moderator:

Vad innebär uppfostrad?

Att den inte sparkas? Bits? Hoppar upp och ner? Inte lägger någon tyngd på hovslagaren?

Precis som din så lägger min häst gärna mer och mer tyngd på hovslagaren. Det hände tom att hon står och halvsover samt vilar det diagonala bakbenet. :o Och även min hovslagare sätter ner benet ofta.

Men det låter lite som folk anser att hästen ska stå som en ljus rätt upp och ner och gärna hålla upp benet i luften.

Vi hade en russvalack innan som var väldigt rädd som sina bakben och drog in dom under magen, precis som han skulle ta sats för en spark, när man rörde dom. Och även om vi sa till hovslagare (och veterinären med för den delen) så kunde dom gå lös på honom. Och sen tog det ett tag innan man ens kunde röra hans bakben.
OM man bara lät honom dra dom till sig och bara höll lite försiktigt i dom så slappande han av efter några sekunder och sen var han kanonsnäll.

Bra hovslagare är guld värda. :bow:

Jag får väl tillägga att om jag nu hade haft en jobbig häst. En häst som avskydde att bli skodd eller var allmännt stökig så hade jag givetvis tränat bort det så mycket jag bara kunde. Sen är det upp till hovslagaren om han inte vill sko min häst eller om han vill ha lite extra betalt för att det kanske tar lite längre tid.

Självklart kan ingen begära att en häst ska uppföra sig som en ängel för hovslagaren bara för att det är hovslagaren. Men hästen ska väl vara såpass uppfostrad att man kan lyfta hovarna, hålla kvar och pilla. Det är ju mest för hästens skull så att inte mötet med hovis blir så illa. Ansvaret ligger väl på att förbereda och träna hästen inför hovlsgaren, då detta inte är hovslagarens jobb.

Sen ska självklart en hovslagare vara försiktig och inte använda våld, det skulle jag aldrig tillåta min att göra!

Om du uppfostrar din häst själv innan hovslagaren kommer så behöver ju inte hovslagaren göra det.
En vuxen häst skall inte göra så som du beskriver att Fafnir gör.

När minga hästar gör så, så skämms jag.
Hästar kan vara ganska så fräcka djur som lätt tar över och börjar bossa runt med människor.

:bow::bow::bow:

Absolut ska man inte slå på hästarna, men ibland behövs det faktiskt rytas i! Det händer lite då och då att jag kommer från jobbet helt blåslagen- hästar som hugger i ryggen, sparkar, hänger, rycker i hovarna, lägger sig... och i 99 % av fallen står ägaren framför med långt grimskaft och säger "nejmen lilla XXX, inte ska du bita/sparka på hovslagaren" utan att faktiskt göra ett dyft för att förhindra det. 1% av ägarna är öht inte på plats, utan nånstans och pratar med stallkompisar eller röker.

Självklart ska man som hovslagare ta hänsyn till hästen och vara lugn och stabil, men det är en helt annan sak än att bli använd som träningsobjekt/krockdocka/dörrmatta!

Ägare som själva inte kan lyfta och kratsa bakhovarna för att hästen sparkas förväntar sig att jag ska vilja/kunna verka och göra ett bra jobb. Gärna utomhus i lera utan belysning.

Ta för sjutton hand om era hovisar, träna hästarna och erbjud bra arbetsmiljö!!

/migo
trött och blåslagen efter veckans jobb.

Att en häst som har ont behöver vila ofta och anpassad arbetsställning är en självklarhet. Likaså en unghäst som ska lära sig hur det går till.
Men en frisk häst som vet vad det handlar om ska kunna stå stilla på tre ben den stund det tar att verka en hov!

Jag är stenhård med det på mina egna hästar- visst krävs det lite arbete, mycket tålamod och en hel del klickergodis, men sen står de stilla lösa, håller upp hoven själva och är koncentrerade på mig. Det är knappast några höga krav på en fysiskt och mentalt frisk häst.

Det märks också en enorm skillnad på kunder som faktiskt lägger ner sin själ i att träna, och de som bara skiter i det. Jag har några kunder som är fantastiskt ambitiösa och tränar med sina stökiga hästar, och det märks jätteskillnad från gång till gång (ni vet vilka ni är!:love::bow:). Sen finns det andra som tycker att sporadisk hovkratsning är mer än nog...:cool:

Summa sumarum: en frisk häst kan lära sig att stå stilla på tre ben den tid det tar att verka/sko. Sen kan det krävas obekvämt mycket engagemang från ägaren, men det är fortfarande där ansvaret ligger, inte hos hovisen!

/migo

vad jag har hört så kan inte islänningar sko som vi i sverige, sen att de har ett karjt psyke och en karj inställning till hästar. har hört att de är imponerade av svensk hovslagarekonst:)

annars har man rätt att bli barsk då djuret tramsar. Men under sommaren kan ägaren underlätta i hovslagaryrket med flögspraj;)

som sagt alla rykten kanske ej stämmer :o

men gud va tungt det måste va om hästen hoppar och du inte vill sömslå fel så den skadar sig?

håller med migo;) sen finns det skadade djur som kanske måste värmas, stretchas, masseras innan ett tips.

och ingen fodring av andra under tiden, det drar igång den som ska skos.

allt skall vara avklarat? speciellt i större stall:)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Vill också tillägga ett par saker.

Kommunikation är A och O.

Om jag tar fram en högdräktig märr så säger jag till hovis att tanten är nu lite stel i baken.
Lyft inte för högt och låt henne ta ner benet ibland.
(själv står man då på motsatt sida och ger hästen stöd)

Lika arbetssätt till gamla hästar som inte har samma ork.

Samma sak med yngre förmågor.
Hovis vet ju att deras tålamod är klart kortare.
Hovis släpper ner, pratar och ditten och datten och sedan lyfter igen.
I sådana fall har den lille en hel vägg att luta sig emot.

En sjuk häst kan bråka. Den orkar inte och det måste ju hovis få veta.
Redan i telefon då jag bokar tid.

Men en fullt frisk häst ska kunna stå på tre ben utan att hänga sig över hovslagaren.
Upp till ägaren att träna på sånt.

Upp med foten och knacka hoven med nån hammare eller nåt.
Stå sedan kvar där en bra stund.

Kanske nyttigt för ägaren att känna på hur det känns då 500 kilo häst börjar hänga över ryggen på en...

AM

positiv ryktespridning eller åt andra hålelt? det är inte lätt alla ggr ibland har de en lärling som ska pröva men oftast väljer de ut lugna djur till dem:) hoppas det går bra;)

:laugh:
japp, en hovslagare ska behandlas med respekt och inte som dräng....

Min häst är som sagt lite rädd om sina bakben. Vi jobbar på detta varje dag och det är inte lätt när han ska verkas. Han är bara 3 år och vi har inte kommit längre än att lyfta och hålla kvar hoven en stund.
När verkis kommer ligger det på mitt ansvar att se till att informera om detta. Han vet hur min häst fungerar och tar det väldigt lugnt med bakfötterna. Skulle han få stryk av verkis skulle hästen vara inprincip vara omöjlig att lyfta benen .. Slå en rädd häst förvärrar naturligtvis situationen.

Det ligger därför som sagt på vårat största ansvar att träna och ha förberedda hästar, annars informera verkis/hovis om situationen ex om hästen är skadad eller rädd ect.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 608
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare