Ang hårda hovslagare

Sv: Ang hårda hovslagare

Skulle ALDIG acceptera att min hovslagare slog hästen:mad: och har aldrig haft en som visat antydan till att göra det. Min häst blir lätt stressad och gillar inte när man höjer rösten eller viftar omkring sig...så att bli aggressiv skulle bara förvärra saken!

Tack och adjö skulle det vara om min hovslagare gjorde så, så gör man bara inte!!!

Det är en sak att korregera oönskat beteende, men våld löser inget!!!

Jag avgudar alla hovslagare som väljer detta tunga och slitnade jobb, att stå dag ut och dag in med flera hundra kilon lutad mot sig.
Och jag säger absolut inte att dom inte ska få ryta till och säga åt hästen om den dummar sig.
Men jag blev fundersam i just detta fall om det va nödvändigt att använda raspen och rappa till honom på korset?

Enda gången jag gör nått grövre än ryter till med rösten är om jag är i direkt fara- om hästen siktar för att göra mig illa. Aldrig använda tillhyggen, möjligen daska till med handflatan.

Det är omöjligt för någon som inte var där att säga nått om situationen. Men jag kan säga att hästen kan mycket väl göra mer än man som "hållare" uppfattar...

/Mvh Migo

Jag verkar mina hästar själv.
Och slår på de första skorna också.
Då kan jag ta en sko om dagen och låta hästen få den tid den behöver.
Men alla kan ju inte sko själva och då så måste de träna hästen på annat vis.
Mina skoningar duger till husbehov men kan inte mäta sig i kvalitet med min hovslagares skoningar.

KL

Hur var det nu, norrlandsskoning?

Sorry! Måste ju jobba lite mellan varven också... :D

Jo alltså "Norrlandsskoning" handlar INTE om hovslagare från Norrland. Vill poängtera det! Däremot är det ju långt mellan gårdarna däruppe så det är därför det heter "Norrlandsskoning". Det betyder att skorna slås på "trångt", för att minimera risken att kusen ska kunna kliva av sig skorna. Att hovisen helt enkelt ser till sin egen bekvämlighet, nämligen att slippa åka tillbaka för att slå på en eventuell tappsko. Helt enkelt att det viktiga är att skon sitter, men inte HUR den sitter! Har sett vidriga exempel i mina dar. :eek:
I min värld går hästens behov före bekvämlighet!
Lika illa tycker jag det är med hovslagare som formar hoven efter skon och inte tvärt om!

Det där förstår jag inte, om hovisen debiterar för en tappsko så kan det ju knappast handla om bekvämlighet eller?

Jo, det ÄR bekvämlighet! Norrland=långa avstånd, vill slippa åka tillbaka.
Även om en hovslagare debiterar en tappsko efter att garanti-tiden gått ut, blir det ju inte speciellt lönsamt att åka långt för en ynka tappsko!

Nä det tror inte jag heller. de flesta utav min vänner som har valt en lite trängre skonging är rädd för hovarna ska flasa ut och bli för stor. de håller på med travhästar..

Men vad är en tappsko garanti? Inget vedertaget i varje fall, det är i så fall av ren generositet som hovslagaren lämnar sådan alltså inget de behöver göra.

Nä det tror inte jag heller. de flesta utav min vänner som har valt en lite trängre skonging är rädd för hovarna ska flasa ut och bli för stor. de håller på med travhästar..

Jag vill nog påstå att det inte enbart är hovisens förtjänst att hästar trångskos utan många hästägare begär faktiskt det för att slippa täta skointervaller.:crazy:

Jo, det ÄR bekvämlighet! Norrland=långa avstånd, vill slippa åka tillbaka.
Även om en hovslagare debiterar en tappsko efter att garanti-tiden gått ut, blir det ju inte speciellt lönsamt att åka långt för en ynka tappsko!

Tycker jag låter som mkt lönsamt,, 300:- inkl moms för en tappsko + reseersättning 85:-/mil t.o.r.

Ynka tappsko???

Jag vill nog påstå att det inte enbart är hovisens förtjänst att hästar trångskos utan många hästägare begär faktiskt det för att slippa täta skointervaller.:crazy:

Då verkar dom ha dålig förståelse för att ju mer trångskoning, ju tätare skointervaller krävs det för att undvika tappskor. (Pekar på dom hästägarna) som ser ut som :confused:

Tycker jag låter som mkt lönsamt,, 300:- inkl moms för en tappsko + reseersättning 85:-/mil t.o.r.

Ynka tappsko???

Fast det stod Norrland. Få hovslagare där kan ta ut enligt riktprislistan/i den storleksordning du nämner. De blir utan kunder då, tyvärr. Så mer troligt i realiteten är att det tar nån hundring, och går sjukt back.

Missade du den långa tråden ang om övht betala för tappsko, och i så fall hur mycket? Ganska skrämmande läsning vad majoriteten av hästägarna anser i frågan..

Jag slår på tappskorna själv.
Det är mycket populärt bland hovslagare.
Och så vill jag ha ett ordentligt utlägg i trakterna.
Så att hästen har något att stå på även när hoven har vuxit litet.

Skulle ALDIG acceptera att min hovslagare slog hästen:!!

De flesta verkar dock tycka det är helt okej att hästen gör illa hovslagaren...själv har jag helt lyckats undvika det genom att låtsas ha lite ont i ryggen när sådana hästar kommer i min väg, så jag ber hästägaren hålla hästen istället...efter det bruakr det inte vara några problem då ägaren inser ett och annat om sin egen häst...;-) Mycket effektivt.

Min häst hade nåt fuffens för sig och grejade m bakhoven idag, fick sig e rejäl dask på magen (handflatan)och stod sen som ett tänt ljus. Hellre det än att hon rycker till m benet och rispar upp hovis med de nyislagna sömmarna. Bättre en ordentlig tillsägnng från en i övrigt lugn och mjuk hovis än smågnetande och accepterande av att hästen grejar och har sig. Det är dock nåt annat än att puckla på en redan uppstressad häst som behöver bra skoningserfarenheter. Det är också ägarens skyldighet tycker jag att uppfostra hästen så att hovslagaren kan göra sitt jobb utan fara för livet. Man kan gott öva själv att banka på skorna m en hammare när man ändå kratsar hovarna, hålla uppe hovarna länge osv.

Senast ändrad:

Underligt, kan du peka ut några inlägg där ägarna tycker det är ok att hästen är ouppfostrad och skadar hovisen? Jag har inte läst ett enda, men jag är tydligen blind? Är det ett antingen eller förhållande, antingen tycker man det är ok att få hästen spöad om den är rädd, ung, skadad, gammal eller dräktig eller så tycker man det är ok att hästen är ouppfostrad och hovisen skadas?

Som jag skrev tidigare i tråden, den hovslagare som ens försöker att spöa min häst skulle åka ut med verktygen flygande efter sig, jag har väluppfostrade hästar och tillåter ingen spöa dem även om de skulle rycka till pga en broms. :mad: Jag närvarar alltid vid verkningarna och ska ngn uppfostra mina hästar så är det jag och inte någon jävla idiot som använder verktygen som tillhyggen!

KL*

vill börjar med att säga att jag inte har lusläst tråden.

Jag kan tycka att det är ok för en hovis att drämma till hästen rejält om hästen ställer sig eller sparkar efter hovis eller liknande. Har jag misslyckats så grovt i min uppfostran av hästen så får jag ta det helt enkelt.

Men att därtill smälla till för att hästen rycker till eller liknande är inte ok, så vida inte hästen kanske rycker helatiden, men då måste den ju få tillsägelser innan, man kan ju inte bara huxflux drämma till hästen.

om hästen håller på att trilla omkull så gör iaf jag så med mina hästar att jag håller kvar no matter what! oftast är det bara att de har tyngt över på den som håller i benet och när denne ändrar nåt så blir balansen kass. Väldigt sällan en häst faktiskt trillar omkull, och gör den det så är det med sån kraft att man inte kan hålla emot iaf.

De flesta verkar dock tycka det är helt okej att hästen gör illa hovslagaren...själv har jag helt lyckats undvika det genom att låtsas ha lite ont i ryggen när sådana hästar kommer i min väg, så jag ber hästägaren hålla hästen istället...efter det bruakr det inte vara några problem då ägaren inser ett och annat om sin egen häst...;-) Mycket effektivt.

Kan ju tillägga att jag tycker att man som hästägare givetsvis har ett ANSVAR att se till att hästen är "snäll" att sko. Tycker faktiskt det är det minsta man kan begära att hästen står still, lyfter snällt på hovarna osv. Annars får man väl träna. Så har jag gjort med min häst. Gick inte att ta i benen när vi köpte henne, och nu står hon jättefint och snällt! Men våld löser ingenting. Min häst skulle snarare bli mer stressad! Tycker det kan vara bra att poängtera också att många hovslagare stressar väldans mycket " hästen ska vara färdigskodd på 30 minuter osv" Konstigt att hästen blir stressad och beteer sig illa då???

Jag betalar ju trots allt för en tjänst, och det ganska rejält med pengar. Varför ska jag då acceptera att min häst blir utsatt för skrikande och våld när jag SJÄLV inte skulle komma på tanken att agera så:grin:Sedan finn det faktiskt många små enkla lösningar för hästar som inte gillar att skos. Min får ex käka hö hela tiden när bakhovarna ska skos, och min hovis tar det hela med ro och stressar inte upp sig för att det tar lite tid!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 608
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar