Ang hårda hovslagare

Sv: Ang hårda hovslagare

Tror det blev ett litet missförstånd här, VI TALAR SAMMA SPRÅK vad det gäller detta ämne. Jag har själv 13 hästar unghästar till avel och tävling. Det jag menade var att jag jobbar med mina unghästar, från de är bäbisar. Hm nu kanske det blev vinklat rätt. ;). Har nu kört min 1-åring 3ggr själv (3 första) efter att jag själv sas kört in honom, från tömkörning till nu.

Var nera på hans första besök på Flyinge och detta var min grej!!!!! Har sedan följt upp detta varje tillfälle han varit i Sverige. Åkt land o rike runt för att se på honom. En helt fantastisk människa! Använder själv metoden och Wow what a feeling!!!!!!.

Har säkert då gått om dig haha, på någon clinic. Lite lustigt.:D

*Tumme Upp* ;)

Vad i mitt inlägg tolkar du som att den fräcka ponnyn inte tillrättavisades? Han fick en markering innan han ens hann tänka tanken på något sådant och inte klandrade jag hovslagaren för det. Jag hann inte ens tänka innan det hela hade skett annars hade jag såklart markerat också.

Mina hästar får man markera mot om det krävs, det man däremot inte får göra är att skrika åt dom eller sparka dom i magen och slå. Mina två övriga hästar står snällt vid skoning så jag tror och hoppas att min hovslagare är nöjd med dom två (bortsett från att den ena är shettis, vem kan tycka en sådan lite är rolig att sko). Det är bara den lilla skiten som är svår, även om han växt till sig nu och kan stå still vid verkning om han har en bra dag.

Jag beundrar er som är hovslagare och stöter på alla möjliga hästar och hästägare!

vi får nog öva oss på att bli bättre allihop;)

KL

Jag måste få uttrycka min beundran för folk som valt detta hantverk, själv är jag förärad med en alldeles fantastisk hovslagare som är helt underbar med hästarna... Jag har 1 st svårskodd kamel och det beror inte på att han i sig bråkar, men vår hovslagare löser problemen med honom helt makalöst... Dock vet jag att om han skulle ryta till vore det inte utan andledning... MEN... jag skulle ALDRIG acceptera att NÅGON slog mina hästar...

KL

Jag måste få uttrycka min beundran för folk som valt detta hantverk, själv är jag förärad med en alldeles fantastisk hovslagare som är helt underbar med hästarna... Jag har 1 st svårskodd kamel och det beror inte på att han i sig bråkar, men vår hovslagare löser problemen med honom helt makalöst... Dock vet jag att om han skulle ryta till vore det inte utan andledning... MEN... jag skulle ALDRIG acceptera att NÅGON slog mina hästar...

Tycker det låter som om, det är misshandel. Jag menar att det betyder inte att bara för att man buffar till en häst när den avsiktligt beter sig illa, så "misshandlar" man inte en häst.

Jag är ABSOLUT inte för att man är hårdhänt, understruket, men att man som hovslagare har en kompetens att avgöra om det är för att den har ont, är rädd eller om det bara är dumheter. Det är stor skillnad.

Och det är viktigt att hästägaren talar om ifall det är något som hästen inte tycker om. Detta för att hovslagaren ska veta och INTE bete sig illa.

Hej.

Det är väldigt svårt med att hitta bra hovslagare. Många ryter gärna till när hästarna inte står stilla etc. Det dom då glömmer är att några hästar faktiskt blir stressade utav detta och det då blir värre.
Det finns ganska enkla NH metoder man kan använda sig av som fungerar väldigt bra. Dan Guerrera är en hovslager från USA som har startat en barfottrimmer skola i norge, och jag har sett han ta sig an en stor Clydesdale på 5 år som dom alltid fick lov att dopa när dom skulle trimma. Han behövde inte något dop och han tog det väldigt lugnt med hästen och det gick helt supert. Trimmningen blev inte den allra snyggaste första gången då han tog det mesta väldigt snabbt med tången och raspade väldigt lite då han inte ville kräva för mycket av hästen första gången.
Visst finns det hästar som bara vill pröva sig och om hovis känner hästen och vet att det bara är pröving det är frågan om så måste han få säga till.
Det med att slå en häst med verktyg är något som jag aldrig skulle tillåta!!!!! En rasp på korset kan ställa till med mycket skada. Om det är en häst som testar otroligt mycket och som behöver korrigeras genom bestraffning så är det det som ett spö är till för. Ett spö svider och man skal absolut inte slå flera gånger om man är tvungen att använda ett över huvud taget!!
Personligen så tycker jag att NH metoder och belöningsmetoder fungerar mycket bättre och man får en mycket gladare häst. Jag har dock trimmat en stor häst som faktiskt inte hade lärt sig att man inte gick över folk. Där blev jag tvungen att ta ett spö så att han skulle sluta att gå över mig när jag stod och trimmade fötterna på han. Det är då en situation som kan bli farlig och då måste man värdera vad man skal göra. Det fungerade och han slutade att gå över mig så det var bra.
Om din häst inte gjorde mer än så... och fick ett slag med en rasp... kasta ut den hovslagare fortare än han hinner att blinka alltså!! Det kan ställa till med otroligt mycket problem i framtiden så inte acceptera sånt.

Alex

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 608
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar