Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

Ja när jag läst kommentarer på nätet om detta verkar folk fokusera på fyllan. Och där har jag mer överseende dvs om han druckit för mkt och däckar i ett hörn eller kräks någonstans eller typ gör bort sig genom att sjunga eller dansa eller nåt.. :D
Saker där bara han själv far illa av det.. ..
Men... Det är inte fyllan som är det centrala tycker jag.. utan handlingarna..
 
Senast ändrad:
Jag har inte kommenterat vem Anders Borg har tagit och inte tagit i skrevet. Ett bättre svar hade kanske varit "jaha?".

@rutans Skrev att han tog män i skrevet. Det är ingen motsättning på min teori - att han ville mäta sig med män och tryckte ner kvinnor.
Jo det tycker jag.
Hade han tagit kvinnor på brösten och sagt fula saker till männen så hade fokuset legat på att han antastat kvinnorna och männen lät han ju vara med bara ord - eftersom de är män. Nu är det tvärtom, men det antastandet är alltså inga sexuella trakasserier helt plötsligt?
 
Det är nästan så att jag är tacksam för Borgs fyllebravader. Det blir så uppenbart vilken äcklig dubbelmoral som råder när förövaren är en priviligierad vit medelålders man jämfört med om det är en kvinna som blir för full på en tillställning eller någon med tonåring med invandrarbakgrund som säger hora..
Jadu, det har du helt rätt i.

Särskilt när man tar del av kvinnors önskan om att släta över.

Finns ingen kritisk tankegång alls, kan man undra?

Det är givetvis så att Borg tappat omdömet och han har högst troligen alkoholproblem, men visst är det så att detta är en ohämmad version av de tankar som tydligen är helt accepterade bland överslätarna.

"Alla kan göra fel" - jag kan inte komma över det... Tobé, vilket svin.
 
Jo. Det är inte ett godtagbart uppförande i privata sammanhang heller men i ett branschevent? Hell yes, hade någon av mina chefer gjort något dylikt på konferensen vi var på hade de åkt ut direkt. Branschen är liten och i Australien är reglerna inom företagen betydligt strängare än här. Dvs något sådant sprids snabbt och gör personen omöjlig.

Självklart är det inte godtagbart. Syftar dock inte på vad som krävs för att bli utslängd från en konferens i Australien utan vad som är rätt. Anställda ska givetvis inte behöva känna sig otrygga med en chef i sitt dagliga arbete. Det är prio nummer ett. Som jag läste det ursprungliga inlägget (och jag kanske tolkade det fel) så lät det dock inte som ett misstag som förtjänade ett avslut av en mångårig karriär.

Vore det bättre om personen belastade samhället via socialbidrag eller dylikt livet ut istället? Vore det bättre om personen tog ett lågkvalificerat arbete istället? Vad hade skett i din bransch i Australien och hur hade det gynnat samhället?
 
Självklart är det inte godtagbart. Syftar dock inte på vad som krävs för att bli utslängd från en konferens i Australien utan vad som är rätt. Anställda ska givetvis inte behöva känna sig otrygga med en chef i sitt dagliga arbete. Det är prio nummer ett. Som jag läste det ursprungliga inlägget (och jag kanske tolkade det fel) så lät det dock inte som ett misstag som förtjänade ett avslut av en mångårig karriär.

Vore det bättre om personen belastade samhället via socialbidrag eller dylikt livet ut istället? Vore det bättre om personen tog ett lågkvalificerat arbete istället? Vad hade skett i din bransch i Australien och hur hade det gynnat samhället?

Jag skrev NÄSTAN förstörde karriären. Man fick bevisa sig rejält efter det där. I flera år..
Men nu hade man ju haft en av de främsta positionerna man kan i den branschen och gjort många fantastiska jobb. Så IOM det och rehab och ingen mer sprit så kunde man jobba hela tiden och till slut respekteras igen och få riktigt bra jobb igen.

Jag förstår dock helt att man tappar tron på någon som i yrkesroll både gör såna vansinniga saker som med baguetten. Men också att man är så oseriös att man dricker för mkt, även om man inte gör såna extrema utspel.

Jag skiljer iaf på privat och jobb, även om jag inte direkt har för vana att bli redlös privat heller.
 
Det är nästan så att jag är tacksam för Borgs fyllebravader. Det blir så uppenbart vilken äcklig dubbelmoral som råder när förövaren är en priviligierad vit medelålders man jämfört med om det är en kvinna som blir för full på en tillställning eller någon med tonåring med invandrarbakgrund som säger hora..

Känner verkligen samma :banghead::arghh::rage:
 
Jadu, det har du helt rätt i.

Särskilt när man tar del av kvinnors önskan om att släta över.

Finns ingen kritisk tankegång alls, kan man undra?

Det är givetvis så att Borg tappat omdömet och han har högst troligen alkoholproblem, men visst är det så att detta är en ohämmad version av de tankar som tydligen är helt accepterade bland överslätarna.

"Alla kan göra fel" - jag kan inte komma över det... Tobé, vilket svin.
Ja, det där alltså!

När kvinnor blir antastade på festivaler ska de vara djävligt försiktiga med sin kritik. Det är MYCKET VIKTIGT att komma ihåg att Inte Alla Män.

Sen svinar sig Borg. Då heter det att sånt händer och alla kan göra fel.
 
Det är nästan så att jag är tacksam för Borgs fyllebravader. Det blir så uppenbart vilken äcklig dubbelmoral som råder när förövaren är en priviligierad vit medelålders man jämfört med om det är en kvinna som blir för full på en tillställning eller någon med tonåring med invandrarbakgrund som säger hora..

Precis så!!!
 
Nu blev jag ledsen på riktigt. Har inte riktigt följt kommentarerna på nätet men läste ikapp nu. Stödet som Anders får gör mig på riktigt gråtfärdig. Jag säger inte att Anders är världens sämsta människa, eller att inte alla kan lyckas bete sig riktigt illa någon gång i sitt liv. Men på det sätt som folk går ut och försvarar honom.. det folk skriver. Det gör fan ont att läsa.

Fy fan för att ha varit på den där festen och blivit kallad hora och slampa, och sedan behöva läsa saker som "låt han festa" och "den utan synd..". Dör lite inombords å deras vägnar.
 
Jag har varit med om en hel del (nations)fester där som jag antar berusade kvinnor tagit av sig kläderna och tex. dansat halv- eller helnakna. Det väckte ingen direkt uppståndelse och var på så sätt socialt accepterat.
 
Jag har varit med om en hel del (nations)fester där som jag antar berusade kvinnor tagit av sig kläderna och tex. dansat halv- eller helnakna. Det väckte ingen direkt uppståndelse och var på så sätt socialt accepterat.

Och har varit på damsittningar på nation där kvinnor betett sig som svin mot männen som serverade. Jag sa ifrån och tyckte det var vidrigt. Två fel gör inte ett rätt.

Hade AB strippat och dansat runt i bara kalsongerna hade jag mest tyckt att en så pass gammal man borde veta bättre (det är studentnivå på det, ja). Att kalla någon för "hora" och ta andra människor på könet är helt annan sak.
 
Och har varit på damsittningar på nation där kvinnor betett sig som svin mot männen som serverade. Jag sa ifrån och tyckte det var vidrigt. Två fel gör inte ett rätt.

Hade AB strippat och dansat runt i bara kalsongerna hade jag mest tyckt att en så pass gammal man borde veta bättre (det är studentnivå på det, ja). Att kalla någon för "hora" och ta andra människor på könet är helt annan sak.

Och så tar vi det igen, det är skillnad på att göra bort sig själv och att antasta andra människor.

Att det här ens ska behöva förklaras är bortom mitt förstånd.
 
Att det här ens ska behöva förklaras är bortom mitt förstånd.
Det behöver inte förklaras, jag gjorde bara kopplingen att själva "blottningen", dvs. att på en fest med mycket sprit ta av sig kläderna och springa omkring naken, inte är så anmärkningsvärd utan något som förekommer ibland men kanske mest bland yngre och i lite andra sällskap (samt nudister )
 
Det behöver inte förklaras, jag gjorde bara kopplingen att själva "blottningen", dvs. att på en fest med mycket sprit ta av sig kläderna och springa omkring naken, inte är så anmärkningsvärd utan något som förekommer ibland men kanske mest bland yngre och i lite andra sällskap (samt nudister :))

Säkerligen! En vän till mig sprang hem topless från en klubb i Berlin förra helgen, och vi brukar näcka i havet när jag har kräftskiva i Roslagen. Nu vet jag ju inte exakt vad som hände på festen med AB, men jag har förstått det som att han har tagit fram sitt kön på ett väldigt opassande sätt, snarare än att ha klätt av sig och sprungit runt naken. Det är skillnad. En fd. killkompis till mig tog fram sin kuk och visade mig på en klubb i ett hörn en gång. Det blev bara obehagligt. Om han klätt av sig naken och kutat runt på stan, utan att det var riktat mot just mig, så hade jag ju inte upplevt det som obehagligt.

Sammanhanget är dessutom att AB kränkt och antastat folk. Man måste se till hela sammanhanget.
 
Det behöver inte förklaras, jag gjorde bara kopplingen att själva "blottningen", dvs. att på en fest med mycket sprit ta av sig kläderna och springa omkring naken, inte är så anmärkningsvärd utan något som förekommer ibland men kanske mest bland yngre och i lite andra sällskap (samt nudister )

Varför känner du ett behov av att förmildra omständigheterna? Varför känner du ett behov av att peka ut att "kvinnor kan minsann också"? Vad har dina tidigare erfarenheter att göra med sexuella trakasserier och Anders Borg? Ingenting.

Mig veterligen var det en familjefest = barn närvarande. Vad går du på för fester där gäster blottar sig när det finns barn i närheten?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 474
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 085
Senast: cirkus
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 193
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp