Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

Alla kommentarer om hur det är så vanligt och så lätt hänt och kan hända alla är farliga och skadliga i mitt tycke. Snacka om att förminska det som skett och att relativisera det.

Det här tycker jag är viktigt att komma ihåg. Att det finns krafter som jobbar för att normalisera det inträffade. No way. Det ska aldrig vara acceptabelt, normalt, fungerande, en del av livet etc. Att kränka andra är alltid tabu.
 
Nej, givetvis inte. Det fattar nog alla här.

Alla kommentarer om hur det är så vanligt och så lätt hänt och kan hända alla är farliga och skadliga i mitt tycke. Snacka om att förminska det som skett och att relativisera det.

Der är ingen här som har sagt att det är varken vanligt eller "lätt hänt". Det har du läst in själv i mitt inlägg. Men rent allmänt tycker jag tvärtemot dig, att uppmärksamma någonting är vanligt behöver inte alls betyda att man förminskar det. Nu har vi ju exempelvis börjat uppmärksamma mer och mer hur vanligt det är att kvinnor blir tafsade på, på krogen och festival. Vi uppmärksammar att det är vanligt för att få gehör för vilket enormt allvarligt samhällsproblem det här är. Inte för att bagatellisera det.
 
Jag tror inte att Anders Borg "bara" hade druckit sprit på den där festen. Med tanke på hur länge han ändå varit i offentligheten så borde *något* av liknande karaktär läckt ut tidigare. AB bör ju ha festat till det ordentligt tidigare. Nej, jag tror att det finns tabletter med i det hela och det blandat med sprit kan göra folk helt psyko. (Har tyvärr egna erfarenheter av detta inom släkten)
Det ursäktar absolut INTE hans beteende, men det kanske kan vara en förklaring. Vad vet jag. Han behöver absolut få hjälp med sitt eventuella missbruk och han behöver ställas till svars för sina handlingar. Läste att han är polisanmäld och det är bra. Han behöver veta att det inte är acceptabelt att bete sig så.
 
Ventilerade med en av mina klokaste killkompisar, och undrade vad han tänkte om det här. Han sa: "Tyvärr så tror jag nog att det skulle kunna hända, nästan, alla. Det är av just den anledningen som vi måste fortsätta jobba emot strukturerna". Jag tyckte att det var en ganska rimlig reflektion.
Precis det där överslätandet är ju detsamma som både Borg själv och de som stöttar honom uttrycker. "Det skulle kunna hända" är som "drabbades av blackout" och "sånt kan hända den bäste". Som något som kommer utifrån, som ett magsjukevirus ungefär. Man blir bara drabbad, har inget eget ansvar.

Jag tänker på hur länge Gudrun Schyman fått äta upp sin fylleskandal. Och på hur det hade låtit om det varit t ex Ardalan Shekarabi som skrikit hora på fyllan.
 
Nu har vi ju exempelvis börjat uppmärksamma mer och mer hur vanligt det är att kvinnor blir tafsade på, på krogen och festival. Vi uppmärksammar att det är vanligt för att få gehör för vilket enormt allvarligt samhällsproblem det här är. Inte för att bagatellisera det.

Och i den kontexten passar väl Borgs beteende alldeles utmärkt in?
 
Precis det där överslätandet är ju detsamma som både Borg själv och de som stöttar honom utttrycker. "Det skulle kunna hända" är som "drabbades av blackout" och "sånt kan hända den bäste". Som något som kommer utifrån, som ett magsjukevirus ungefär. Man blir bara drabbad, har inget eget ansvar.

Jag tänker på hur länge Gudrun Schyman fått äta upp sin fylleskandal. Och på hur det hade låtit om det varit t ex Ardalan Shekarabi som skrikit hora på fyllan.

Fast varken jag eller min vän har påstått att Borg inte har eget ansvar i allra högsta grad. Jag tycker att han ska få äta upp detta, med råge. Vilket jag också uttryckt flera gånger i tråden. Detta var bara en reflektion över hur påtagliga destruktiva strukturer är och hur viktigt det är att vi fortsätter jobba med dem.
 
Der är ingen här som har sagt att det är varken vanligt eller "lätt hänt". Det har du läst in själv i mitt inlägg. Men rent allmänt tycker jag tvärtemot dig, att uppmärksamma någonting är vanligt behöver inte alls betyda att man förminskar det. Nu har vi ju exempelvis börjat uppmärksamma mer och mer hur vanligt det är att kvinnor blir tafsade på, på krogen och festival. Vi uppmärksammar att det är vanligt för att få gehör för vilket enormt allvarligt samhällsproblem det här är. Inte för att bagatellisera det.
Men han tafsade väl på andra män som jag förstod? Det fenomenet är väl inte bara förminskat utan i princip helt raderat ur samhällsdebatten?
 
Fast varken jag eller min vän har påstått att Borg inte har eget ansvar i allra högsta grad. Jag tycker att han ska få äta upp detta, med råge. Vilket jag också uttryckt flera gånger i tråden. Detta var bara en reflektion över hur påtagliga destruktiva strukturer är och hur viktigt det är att vi fortsätter jobba med dem.
Fortfarande tyckte du ju att din kompis reflektion var rimlig, och den började med att det nog "kunde hända" vemsomhelst
Ja, självklart. Har jag påstått något annat?

Nej, inte rent ut. Men det framstår som konstigt att du först tycker att din kompis reflektion är rimlig, medan du i nästa antag tycker att det är jättebra att festivaltafsandet uppmärksammas. Borg och festivaltafsarna är ju uttryck för precis samma sak.
 
Men han tafsade väl på andra män som jag förstod? Det fenomenet är väl inte bara förminskat utan i princip helt raderat ur samhällsdebatten?

Det står "men rent allmänt" innan jag fortsatte skriva om tafsning, vilket innebar att jag lämnat diskussionen Borg utan pratar om just det jag skrev - att rent allmänt prata om vanliga problem.
 
Fortfarande tyckte du ju att din kompis reflektion var rimlig, och den började med att det nog "kunde hända" vemsomhelst


Nej, inte rent ut. Men det framstår som konstigt att du först tycker att din kompis reflektion är rimlig, medan du i nästa antag tycker att det är jättebra att festivaltafsandet uppmärksammas. Borg och festivaltafsarna är ju uttryck för precis samma sak.

Du missförstår oss båda. Min vän sa så för att uppmärksamma i vilken stor utsträckning patriarkala strukturer påvärkar män, och därmed hur viktigt det är att vi fortsätter arbeta aktivt emot dom. Det är alltså fel, sorgligt och helt jävla värdelöst att män kan beter sig såhär. Inte ursäktat, alls. Dessvärre, enligt min vän, inte så förvånande med tanke på strukturerna som ligger bakom bakom.

Jag håller inte med honom fullt ut om att det skulle kunna hända nästan vilken man som helst, men jag håller med honom om att män i mycket stor utsträckning är påverkade av dessa strukturer och det måste vi fortsätta jobba emot. Jag är tyvärr inte heller jätteförvånad över Borgs beteende. Ett sätt att jobba emot strukturerna är att ha nolltolerans och låta folk äta upp sitt beteende. Alltid, varje gång, och INTE släta över sånna här saker.

Är jag tydlig nu?
 
Der är ingen här som har sagt att det är varken vanligt eller "lätt hänt". Det har du läst in själv i mitt inlägg.
Nej, det har jag inte alls. Du skrev att din åh så kloka vän sa att han tror att här kan hända nästan alla och du sa att hans åsikter är rimliga. Ta ansvar för det du skriver. För mig är det att definitivt att släta över, om det är nåt folk säger för att lugna andra är det ju "det kan hända oss alla".

1. Det här är inte nåt som händer det är nåt som görs.
2. Det kan inte alls hända oss alla. Ytterst få människor, trots allt, visar sina genitalier på en fest där det dessutom finns barn, försöker ta andra på könsorganen och sedan kallar kvinnor för slampor och horor. Vi är många som aldrig kommer göra nåt liknande, hur packade vi än är.
 
Nej, det har jag inte alls. Du skrev att din åh så kloka vän sa att han tror att här kan hända nästan alla och du sa att hans åsikter är rimliga. Ta ansvar för det du skriver. För mig är det att definitivt att släta över, om det är nåt folk säger för att lugna andra är det ju "det kan hända oss alla".

1. Det här är inte nåt som händer det är nåt som görs.
2. Det kan inte alls hända oss alla. Ytterst få människor, trots allt, visar sina genitalier på en fest där det dessutom finns barn, försöker ta andra på könsorganen och sedan kallar kvinnor för slampor och horor. Vi är många som aldrig kommer göra nåt liknande, hur packade vi än är.

Vi tycker olika helt enkelt. Jag anser inte att uppmärksamma strukturella problem som just strukturella problem är att släta över.

Nu ska jag in och fira Pride! Med min åh så kloka vän. Så kommer nog vara frånvarande i tråden framöver!
 
Nej, givetvis inte. Det fattar nog alla här.

Alla kommentarer om hur det är så vanligt och så lätt hänt och kan hända alla är farliga och skadliga i mitt tycke. Snacka om att förminska det som skett och att relativisera det.
Anekdotiskt bevisning förvisso, men vi var ett gäng kompisar som åt frukost ihop idag. Ingen av oss är guds bästa barn på något vis, men INGEN av oss kunde dra sig till minnes att någonsin ha varit på en fest där någon sa hora som skällsord. Ingen.

På krogar där vi har varit har det nog hänt, men då har folk omedelbart läxat upp den som sagt något i den stilen. Ungefär som man också sett kompisgäng avvärja bråk.

Faktiskt ÄR helt enkelt inte så himla många män vidriga på just det viset, ändå. Jag har i alla fall inga som helst problem med att hitta vänner och kretsar där många personer ingår och man ändå slipper uppleva sådant.
 
Nej, det har jag inte alls. Du skrev att din åh så kloka vän sa att han tror att här kan hända nästan alla och du sa att hans åsikter är rimliga. Ta ansvar för det du skriver. För mig är det att definitivt att släta över, om det är nåt folk säger för att lugna andra är det ju "det kan hända oss alla".

1. Det här är inte nåt som händer det är nåt som görs.
2. Det kan inte alls hända oss alla. Ytterst få människor, trots allt, visar sina genitalier på en fest där det dessutom finns barn, försöker ta andra på könsorganen och sedan kallar kvinnor för slampor och horor. Vi är många som aldrig kommer göra nåt liknande, hur packade vi än är.

Bra förtydligat, för det är tydligt överslätande att säga "det kan hända alla" pga de strukturer vi lever i. Förutsättningen är att det finns ett sexistiskt svin i personligheten, måhända väl dold.

För att det ska göras krävs att det bor ett sexistiskt svin längst inne i personen, eller att man är schizofren och det sexistiska svinet bor hos en av personligheterna. Annars resulterar inte fylla i att man rollspelar/skådespelar perfekt som ett sexistiskt svin.
 
Bra förtydligat, för det är tydligt överslätande att säga "det kan hända alla" pga de strukturer vi lever i. Förutsättningen är att det finns ett sexistiskt svin i personligheten, måhända väl dold.

För att det ska göras krävs att det bor ett sexistiskt svin längst inne i personen, eller att man är schizofren och det sexistiska svinet bor hos en av personligheterna. Annars resulterar inte fylla i att man rollspelar/skådespelar perfekt som ett sexistiskt svin.

Men PRECIS!!!

Meningen "det kan hända alla" är stympad. Hela meningen är "det kan hända alla pga de strukturer vi lever i, vi måste ta ett delat medmänskligt ansvar att förändra detta".

Och "det kan hända alla" syftar då på att alla kan råka ut för någon som visar könsorganet och berättar att jag är en fitta och hora.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 474
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 085
Senast: cirkus
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 193
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 4
  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp