Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

Bra förtydligat, för det är tydligt överslätande att säga "det kan hända alla" pga de strukturer vi lever i. Förutsättningen är att det finns ett sexistiskt svin i personligheten, måhända väl dold.

För att det ska göras krävs att det bor ett sexistiskt svin längst inne i personen, eller att man är schizofren och det sexistiska svinet bor hos en av personligheterna. Annars resulterar inte fylla i att man rollspelar/skådespelar perfekt som ett sexistiskt svin.

Fast är det inte precis det här hela feministiska rörelsen handlar om? Att uppmärksamma att sexismen är just djupt rotad p.g.a patriarkala strukturer?

I tråden i juni som handlade om män som tafsar och catcallar blev folk halshuggna om man yttrade orden "inte alla män". Det var bortom Bukes förstånd att det skulle vara relevant att prata om "inte alla män" eftersom det här är ett allvarligt strukturellt problem. I den här tråden låter det som att folk försöker få den här händelsen isolerad till Anders Borg. Alla män gör absolut inte såhär, det är absolut inte representativt. Det här är Anders Borg som är en sexistisk idiot och inget annat. Jag förstår inte. Hur kan en man som kallar kvinnor för hora och slampa plötsligt vara en isolerad händelse?

Läser ikapp tråden i morgon.
 
Anekdotiskt bevisning förvisso, men vi var ett gäng kompisar som åt frukost ihop idag. Ingen av oss är guds bästa barn på något vis, men INGEN av oss kunde dra sig till minnes att någonsin ha varit på en fest där någon sa hora som skällsord. Ingen.

På krogar där vi har varit har det nog hänt, men då har folk omedelbart läxat upp den som sagt något i den stilen. Ungefär som man också sett kompisgäng avvärja bråk.

Faktiskt ÄR helt enkelt inte så himla många män vidriga på just det viset, ändå. Jag har i alla fall inga som helst problem med att hitta vänner och kretsar där många personer ingår och man ändå slipper uppleva sådant.

Min (ankedotiska) erfarenhet stämmer överens med er. "Jävla idiot" har förekommit, ja, men inte i någon könad kontext. Dvs det har varit både män och kvinnor som fått höra det :D
 
Helt sant!

Därför är det särskilt alamerande att höga topp-politiker som Elmsäter och Tobé, stöttar honom. Särskilt Tobé. "Alla kan göra fel"

Sant förvisso, men på det där sättet? Någonting säger mig att Elmsäters, Tobés och övrigas överslätande attityd, är uttryck för den kultur och norm som de anser vara rimlig.

.
Jag tror - obs tror - att de inte primärt uttrycker sig som företrädare för något. Utan som kompisar.

Och att de borde tänkt efter innan de gjorde sina uttalanden....
 
Fast är det inte precis det här hela feministiska rörelsen handlar om? Att uppmärksamma att sexismen är just djupt rotad p.g.a patriarkala strukturer?

I tråden i juni som handlade om män som tafsar och catcallar blev folk halshuggna om man yttrade orden "inte alla män". Det var bortom Bukes förstånd att det skulle vara relevant att prata om "inte alla män" eftersom det här är ett allvarligt strukturellt problem. I den här tråden låter det som att folk försöker få den här händelsen isolerad till Anders Borg. Alla män gör absolut inte såhär, det är absolut inte representativt. Det här är Anders Borg som är en sexistisk idiot och inget annat. Jag förstår inte. Hur kan en man som kallar kvinnor för hora och slampa plötsligt vara en isolerad händelse?

Läser ikapp tråden i morgon.

Jag tror att det är ordvalet som är olyckligt.

"detta kan HÄNDA vem som helst"

Det är inget som händer - det är något som en person GÖR
 
Vad får dig att tro det? Hur gör du den distinktionen? Efter vilken effekt uttalandet fick?
Bara baserat på att jag har så oerhört svårt att tro att de talar som företrädare för moderaterna. Misstänker - obs återigen mina tankar - att det finns en rätt stor mängd moderater ute i stugorna som är missnöjda med att ledande personer uttalar sig och får det att se ut som om de företräder organisationen.

OM de skulle företräda hela moderata partiet så är M verkligen verkligen illa ute.... Så har det slagit runt i deras huvuden totalt. :eek:
 
Nej, det har jag inte alls. Du skrev att din åh så kloka vän sa att han tror att här kan hända nästan alla och du sa att hans åsikter är rimliga. Ta ansvar för det du skriver. För mig är det att definitivt att släta över, om det är nåt folk säger för att lugna andra är det ju "det kan hända oss alla".

1. Det här är inte nåt som händer det är nåt som görs.
2. Det kan inte alls hända oss alla. Ytterst få människor, trots allt, visar sina genitalier på en fest där det dessutom finns barn, försöker ta andra på könsorganen och sedan kallar kvinnor för slampor och horor. Vi är många som aldrig kommer göra nåt liknande, hur packade vi än är.

Men exakt. Det är sjukt viktigt att betona att detta inte "ojsan hoppsan där ramlade jag i galen tunna hehe ups" utan detta är något som finns hos människan från början. Ok att det finns folk som hamnat i psykoser som gör grejer helt out of character (har sett den ursäkten..) men det gjorde han ju inte. Han var full. En människa med bra människosyn kan råka säga lite klumpiga saker på fyllan, dit räknas inte att kalla kvinnor för hora. Fasen, jag har jobbat på krogen i knappa 15 år och serverat och träffat på oerhört många ytligt och närmare bekanta under deras värre fyllor och ja vissa ballar ur, men de har det i sig. Hade någon av mina vänner betett sig såhär på fyllan hade jag tänkt att shit vad jag missbedömt den här personen, h*n är ju ett as.

En vettig person våldtar inte för att det råkade hända på fyllan.
En vettig person kallar inte någon för hora oavsett promillehalt.
En vettig person langar inte fram sitt könsorgan offentligt (sådant som skulle kunna "hända" är att på fyllan glömma knäppa gylfen eller att kjolen fastnar i strumpbyxorna så rumpan får en showoff. Sådan HÄNDER. Att med flit bete sig som en blottare HÄNDER inte, det är ett beslut).
 
20622184_1480749395321993_2104555152845318663_n.jpg

https://www.facebook.com/Lotta-Sjöb...Q66nChwXgn21o-V76nBAEk9ew&fref=nf&pnref=story
Den där är så bra!
 
Men va? Jag har väl inte sagt ett ord om att det inte är sexuella trakasserier? :confused: Hur läser du egentligen?

Givetvis är det trakasserier oavsett vem någon tafsar på.
Jag uppfattade inlägget där männen jämförde han sig med, kvinnorna tryckte han ned som om att det inte fanns någon kränkning mot männen som blev antastade. Vilket jag inte höll med om.
 
Så blir det här lite som det brukar påpekas om att snälla män behöver inte säga att de är snälla; män med bra värderingar behöver inte säga att de är feminister?
 
20597466_10209333768731304_408855506890245296_n.jpg




Efter att ha ögnat igen tråden... förvånansvärt många verkar gå på fester där folk klär av sig och dansar nakna, har sex på toan, eller beter sig grisigt lite i största allmänhet. Det har aldrig hänt mig någonsin att folk börjar ta av sig kläderna... nakenbad i havet undanräknat. Är det jag som går på trista fester eller vad?
 
Jag tror inte att Anders Borg "bara" hade druckit sprit på den där festen. Med tanke på hur länge han ändå varit i offentligheten så borde *något* av liknande karaktär läckt ut tidigare. AB bör ju ha festat till det ordentligt tidigare. Nej, jag tror att det finns tabletter med i det hela och det blandat med sprit kan göra folk helt psyko. (Har tyvärr egna erfarenheter av detta inom släkten)
Det ursäktar absolut INTE hans beteende, men det kanske kan vara en förklaring. Vad vet jag. Han behöver absolut få hjälp med sitt eventuella missbruk och han behöver ställas till svars för sina handlingar. Läste att han är polisanmäld och det är bra. Han behöver veta att det inte är acceptabelt att bete sig så.
Dom gånger jag varit med om riktiga snefyllor har det rört sig om enbart alkohol.
 
Fast är det inte precis det här hela feministiska rörelsen handlar om? Att uppmärksamma att sexismen är just djupt rotad p.g.a patriarkala strukturer?

I tråden i juni som handlade om män som tafsar och catcallar blev folk halshuggna om man yttrade orden "inte alla män". Det var bortom Bukes förstånd att det skulle vara relevant att prata om "inte alla män" eftersom det här är ett allvarligt strukturellt problem. I den här tråden låter det som att folk försöker få den här händelsen isolerad till Anders Borg. Alla män gör absolut inte såhär, det är absolut inte representativt. Det här är Anders Borg som är en sexistisk idiot och inget annat. Jag förstår inte. Hur kan en man som kallar kvinnor för hora och slampa plötsligt vara en isolerad händelse?

Läser ikapp tråden i morgon.
Nej, det är inte en isolerad händelse.
Det jag vänder mig emot är dels som flera andra skrivit att det är inget som händer, det är något en gör. Jag tror också att en gör inte så om dessa åsikter inte finns där från början. Alkoholen kan ta bort förnuftet att hålla dessa åsikter för sig själv, men inte skapa åsikterna i sig.

Nu är jag lite allergisk mot "inte alla män" i stort, men problemet jag har i trådar som den du tog upp är att det skiftar fokus från huvudfrågan. Hade någon startat en tråd om att han tycker det är jobbigt att bli utsatt för svepande generaliseringar för att han är man, så hade jag kunnat tänka mig att diskutera, men det händer ju aldrig. Det är bara viktigt att ta upp i trådar där olika människor har blivit utsatta för sexuella trakasserier :meh:
 
Jag tror inte att Anders Borg "bara" hade druckit sprit på den där festen.

Med tanke på hur länge han ändå varit i offentligheten så borde *något* av liknande karaktär läckt ut tidigare.

AB bör ju ha festat till det ordentligt tidigare.

Nej, jag tror att det finns tabletter med i det hela och det blandat med sprit kan göra folk helt psyko.

Snacka om oförankrat spekulativt skvaller.

Varför borde "något av liknande karaktär" hänt tidigare?
Varför "bör" han ha "festat till ordentligt" tidigare?
Vad har du för belägg att han missbrukar vare sig sprit eller tabletter?

Han har för allt vad vi vet, inte vanan att supa sig aprak och bli en sexistisk snuskpelle var och varannan gång han är på fest, så att dra de slutsatser du gjort är ju bara märkligt.
 
Fast är det inte precis det här hela feministiska rörelsen handlar om? Att uppmärksamma att sexismen är just djupt rotad p.g.a patriarkala strukturer?

I tråden i juni som handlade om män som tafsar och catcallar blev folk halshuggna om man yttrade orden "inte alla män". Det var bortom Bukes förstånd att det skulle vara relevant att prata om "inte alla män" eftersom det här är ett allvarligt strukturellt problem. I den här tråden låter det som att folk försöker få den här händelsen isolerad till Anders Borg. Alla män gör absolut inte såhär, det är absolut inte representativt. Det här är Anders Borg som är en sexistisk idiot och inget annat. Jag förstår inte. Hur kan en man som kallar kvinnor för hora och slampa plötsligt vara en isolerad händelse?

Tankevurpan du gör är att du jämställer "det kan hända alla" med "det är patriarkala strukturer som ligger bakom". Det ligger patriarkala strukturer bakom våldtäker också men det innebär verkligen inte att alla kan råka begå en våldtäkt bara sådär i förbifarten. Genom att säga "det kan hända alla" belyser du inte strukturella problem utan ursäktar vidriga beteenden med att vem som helst kan göra dem.

Anders Borgs beteende är representativt för en patriarkal struktur men det innebär ju inte att alla i den patriarkala strukturen beter sig som Anders Borg. Jag tror vi alla har mer eller mindre patriarkala beteenden för oss, vissa värre än andra beroende på hur långt upp man klättrat på den patriarkala stegen.
 
Nu är jag lite allergisk mot "inte alla män" i stort, men problemet jag har i trådar som den du tog upp är att det skiftar fokus från huvudfrågan. Hade någon startat en tråd om att han tycker det är jobbigt att bli utsatt för svepande generaliseringar för att han är man, så hade jag kunnat tänka mig att diskutera, men det händer ju aldrig. Det är bara viktigt att ta upp i trådar där olika människor har blivit utsatta för sexuella trakasserier :meh:
Med den mobbningsmentalitet som jag själv sett och erfarit från en viss gruppering av användare här på forumet så har jag full förståelse för att män inte vill skapa sådana trådar.
 
20597466_10209333768731304_408855506890245296_n.jpg




Efter att ha ögnat igen tråden... förvånansvärt många verkar gå på fester där folk klär av sig och dansar nakna, har sex på toan, eller beter sig grisigt lite i största allmänhet. Det har aldrig hänt mig någonsin att folk börjar ta av sig kläderna... nakenbad i havet undanräknat. Är det jag som går på trista fester eller vad?
Känner samma sak, det trots att jag aldrig varit den som spottat i glaset eller gått hem först.

Äsch, du och jag är väl ovanligt förfinade bara :D
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 474
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 085
Senast: cirkus
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 193
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp