Analyser 2008

Sv: Analyser 2008

Köper analyserat, dock kommer jag analysera om ett parti i år, dels för det saknas mineralvärden, dels för analysen är gjord på det som togs in torrare än mitt, dock slaget samtidigt, men jag vill ändå ha en 'riktig' analys på just mitt parti.

Allt per kilo foder.

Parti ett (det där det torrare är analyserat, omräknat till min TS)

56% TS (enligt micro)

5.6 Mj
33,6 gr SRP
Kvot: 6

Kommentar: Lite besviken på kvoten, den brukar ligga högre, men jag beställer MJ 'kring 6, gärna lägre, kvot minst 6' så kan inte klaga eg.

Parti 2, annan lev:

51% TS

5,8 MJ
54 gr SRP
Kvot: 9,31

Ca: 1,3 gr
P: 1,3 gr
Mg: 0,6 gr
Ca/P-kvot: 1

Kommentar: Inköpt för kräsna fbl som vägrade äta årets från ord lev (det överst i inlägget). Jag har INGET att klaga på alls, TS, värde, kvot - rubbet är som jag vill ha det.

Min andra skörd blev inte alls lika bra men helt ok med tanke på att det är första gången vi tar en andra skörd.

Hö, kg/foder

Mj 8,5
sbrp 38
ca 1,9
p 1,7

kram

Helt ok foder faktiskt, för våra hästar. Kvot på 7.

Per kg foder.

TS 74
Smrp 49
Mj 7
Ca 3
P 1,5
Mg 1,1

Per kg TS blev värdena.

Smrp 65
Mj 9,7
Ca 4,1
P 2,0
Mg 1,4

Jag bytte ut allt silage tillslut, så här är årets gällande värden, allt per kg foder:

Sort 1:

51% TS
5.8 MJ
54 gr srp
1,3 gr Ca
1,3 gr P
0,6 gr Mg

SRP/MJ-kvot 9,31
CA/P-kvot 1

Sort 2:

57% TS
6 MJ
44 gr srp
1,8 gr Ca
1,4 gr P
0,7 gr Mg

SRP/MJ-kvot 7,33
Ca/P-kvot 1,29

De värden som jag fått hitills på min ponnys nya hö är;

60 Smrp
9 MJ

återkommer senare när jag vet mer..

Min ponny kommer bli tjock som en gris :cry:

Och jag bara gråter....:cry:

TS 50.3

Värden per kilo foder
Smrp 21
Energi 4.8
Cal 3.4
P 0.9
Mg 1

Hur i all världen ska jag kunna få ihop en vettig foderstat på detta åt ett lakterande sto och en 4 mån hingstunge på lösdrift?!
Tyvärr har jag inte valet att varken flytta eller byta hösilage (det är fler hästar i samma hage så då får jag försörja alla med grovfoder) så det blir till att räkna.... Tar tacksamt emot ev. fodertips
/ledsen Sar

Ska vi byta? :angel:
Min enormt lättfödda ponny fick ett liknande hö nu i sommar (lite mer protein bara) + lucernhack, müsli, betfor och lite havre och har varit hur fin som helst...
gått ner i vikt och satt muskler :d

Nu när jag räknar på det så kan det dock gå ihop, med det nya höet, om jag får i henne 8kg hö, hon äter nämligen mycket dåligt, om hon tycker att det blir för mycket :(
Men då behöver jag bara ge endast 0.5 kg müsli, mineraler, fosforbalans, salt, selen och magnesium, så det kunde vara sämre. Dvs om jag får i henne futtiga 8 kg hö...

Det är jobbigt med hästar som inte äter hö ordentligt. För om hon äter det här höet så behöver jag knappt ge krafft alls, men om jag inte får i henne allt hö hon ska ha
så blir det superjobbigt och jag behöver pyttsa och blanda ännu mer olika fodersorter...

Senast ändrad:

Hehe, det var min första tanke när jag läste, att Ironwill och Sar borde byta foder med varandra. Blir inte perfekt för någondera iofs, men skulle bli lättare för båda i alla fall =)

Ni som kan det där med analyser, kvoter osv vad säger ni om det här:confused::

TS: 68 %
MJ/kg foder: 10,5
smrp g/kg foder: 40
ca: 3,3
P: 1,7
Mg: 1,3

Har jag missat ngt eller skrivit ngt fel, säg till.. skriver av det som står på pappret bara.

Har två hästar, ett vbl och en shettis...

Har du verkligen skrivit värden per kilo FODER från analysen?

Nåja, oavsett det så: Kan du byta ut det där??? Om ja - GÖR DET, nästan oavsett vad det kostar.

Det har en kvot på 3.8. Kvoten ska vara iaf 6. Dvs du kommer få proteinkomplettera hårt (och dyrt). Det finns inte rent proteintillskott, utan du får MJ 'på köpet'.

Du har HÖGT MJ/kg i fodret, så det är en veritabel MARDRÖM tyvärr för lättfödda hästar, både stora och små. Antar att shettisen är lättfödd, hur är vbl?

Men det där hösilaget kommer ge dig magsår och huvudvärk är jag rädd, så kan du hiva iväg det där nånstans och köpa annat - gör det!

Annars kommer du få begränsa hösilaget (om de inte är SVÅRfödda) rejält, och troligen lägga dig på minimigiva TS bara (och tänk inte ens tanken att ge halm vid sidan av tyvärr), och få lägga på dyrt kompletteringsfoder. Risken är stor lättfödda kommer bli för feta ändå. Du kommer nog tyvärr över MJ-behovet redan på minimigiva TS; dvs redan innan det som kommer via kraftfoder.

Vill du se hur det blir i realiteten så kan jag räkna åt dig och ge dig en exempelfoderstat, men då får du PM:a, det får jag inte göra här.

Jag vet att pengar etc spelar in och det inte alltid är så lätt, men utan hänsyn taget till det utan bara höet kontra de hästar du har är (tyvärr) mitt råd att - bränn skiten och köp bättre.

Till SVÅRfödda hästar skulle det kunna fungera hyfsat dock.. Med rejäl proteinkomplettering.

Ni som kan det där med analyser, kvoter osv vad säger ni om det här:confused::

TS: 68 %
MJ/kg foder: 10,5
smrp g/kg foder: 40
ca: 3,3
P: 1,7
Mg: 1,3

Har jag missat ngt eller skrivit ngt fel, säg till.. skriver av det som står på pappret bara.

Har två hästar, ett vbl och en shettis...

Analysen ovan är inte per kg foder utan per kg TS.

Per kilo foder blir den:

Ts 68%

MJ 7
SRP 27
Ca 2,2
P 1,15
Mg 0,9

De gör ju inte kvoten bättre, men det gör det mindre mardrömslikt för svårfödda =)

Per kilo foder:

Skörd 1 omkring 30/7

ts 74%
7,4 MJ
44,5 SMRP
2,1 CA
1,6 P
1 MG

Skörd 2 3/10
TS 68%
7,5 MJ
72 SMRP

fick svar igår och här kommer värdena, men dom som lämna in provet tog inte på mineraler och mm.

Torrsubstans 84%
smältbart råprotein 53 g/kg foder
energi 8.3 g/kg foder

eller

Råprotein 100g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 63g/kg torrsubstans
Energi 9.9 MJ/kg torrsubstans

Kan inget om analyser så jag undrar om detta hö är bra eller dåligt? MVH Kivanna

*kl*

Vårt nuvarande hösilage:

Första skörd, slaget i juni.
Ts 74%
Smrp 54 g/kg foder
Mj 7,1
Ca 3
P 1,5
Mg 1,1

Kvot 7,6
Det vi kommer att köpa om en månad ca:

Ts 39% Andra skörd, slaget i september.
Smrp 39 g/kg foder
Mj 4,2
Ca 2,1
P 1,1
Mg 0,7

Kvot 9.3:banana:

Lite blött men å andra sidan så orkar dom ju trycka i sig mer då. Fri tillgång på detta blir mumma för ffa det dräktiga och digivande stoet. Och även för fölungarna med tanke på att kvoten är så hög.
Så jag tackar och bockar faktiskt:bow:

Senast ändrad:

är det ingen som kan svara om det ät ett bra eller dåligt hö? ni kan ju pm:a svar om man inte får svara här. mvh kivanna

Hej

Det beror ju på vad typ av häst du har ;)

En fet shettis eller dräktigt fullblodssto med för vid sidan
? Milsvida skillnad i behov.

*kl*

Ts 67%

82 gSRP/kg foder
7,5 mj/kg foder

:banana:

Men med en lättfödd häst hade jag gärna sett lägre energinivå så jag kunde ge lite mer stråfoder.....

Annars helt perfekt!

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar