Analyser 2008

Sv: Analyser 2008

Det till dina ettåringar kräver ju en hel del proteinkomplettering tyvärr (kvot 5.5). Men om du vill och kan (de inte blir för knubbiga små djur då) så är det ju inte så svårt att med rätt kraftfoder ordna till det.

SIlaget har 4.1 och där är det betydligt bökigare att hyfsa kvoten. Fast det är ju perfekt om du vill pilla i dem kraftfoder, sålänge du väljer rätt kraftfoder? =)

Men varför skulle du inte kunna ge de äldre fri tillgång på högproteinfoder, om du nu haft sånt i år alltså? Det är få hästar som får problem ens av SKYHÖGA proteinkvoter, om det kommer via grovfodret. Bete spöar ju dessutom ofta det bästa grovfoder vi kan uppbringa. Så där skulle jag inte vara så orolig?

Däremot om du vill peta i dem kraftfoder ja kan det ju bli en annan femma, då så oavsett om man vill det eller ej ökar man ju totala proteinmängden via kraftfodret, även om man sänker kvoten. Iofs så har jag aldrig mött ngn som inte klarar det heller, men där får man ju välja kraftfoder lite mer.

Jag har ju 9.3 nu och har haft över 10 i kvot, till vuxna alltså. Och med skyhög kvot kan jag ju t ex inte lägga på favvofodret Hestekraft. Eller kan och kan, men det känns grymt onödigt mata på med så mkt protein. Å andra sidan så kan man bygga grymt billiga foderstater med olja och havre/korn exempelvis. (Olja + havre till högpresterande hästar har man ju dessutom studerat på)

Jag måste nästan ge kraftfoder eftersom dom tränas ganska så hårt. Mina "äldre" har gått på ett hösilage som låg på 61 TS och 49 smrb, 6,2 MJ och dom blev ganska så fort som ravioliburkar, "blöta", tunga och flåsiga...
Jag vet faktiskt ingen som tävlar på enbart grovfoder.

Detta till ettåringarna ?

Näringsinnehåll
Energi 10,0Mj/Kg
Råprotein 15,0 %
Smb råprotein 120,0 gr/kg
Vatten 13,0 %
Råfett 5,0 %
Växttråd 11,0 %
Aska 6,0 %
Kalcium 9,0 gr/kg
Fosfor 6,0 gr/kg
Magnesium 3,0 gr/kg
Natrium 5,9 gr/kg

Jag har glömt hur man räknar ut kvoter :D

Näringsinnehåll
Energi 10,0Mj/Kg
Råprotein 15,0 %
Vatten 13,0 %
Råfett 5,0 %
Växttråd 11,0 %
Aska 6,0 %
Kalcium 9,0 gr/kg
Fosfor 6,0 gr/kg
Magnesium 3,0 gr/kg
Natrium 5,9 gr/kg

Du, det där skulle jag döda för!:devil: Alex vill ha mitt, jag vill ha ditt!:D

DET lät inget kul:cry::devil:

Jag har bra värden, ska vara helt nöjd (kvot 9.3)
Men då vi har dräktigt, digivande (svårfödd rackare), föl och unghästar till största delen så vore Marthas en drööööm:d:d:d *vill ha*

Ah:rofl::rofl::rofl:

Jag som tänkte rackarns lycksost som har ett tredje hösilage med dessa värden att välja på:rofl:

Så okej, jag vill inte byta med dig:D

Näringsinnehåll
Energi 10,0Mj/Kg
Råprotein 15,0 %
Vatten 13,0 %
Råfett 5,0 %
Växttråd 11,0 %
Aska 6,0 %
Kalcium 9,0 gr/kg
Fosfor 6,0 gr/kg
Magnesium 3,0 gr/kg
Natrium 5,9 gr/kg

Och jag mitt pucko blev så exalterad så jag inte ens tänkte på att vissa "saker" inte ens står med i en grovfoderanalys, jag borde ha fattat:D

fast i verkligheten så har jag en hel del olika att välja på..så jag har medvetet valt dessa 2 ...höet är så jäkla grönt o fint så det svider i ögonen :D
Jag vet att de flesta inte skulle välja hösilaget, men de flesta som är något intresserade av analyser inom travet vill ha såpass låga värden för då kan man ge dom fri tillgång, då slipper man sterotypiska beteenden och katarrer/magsår..att ge fritt på ett hö/silage med högre värden får man hästar som inte orkar gå framåt i högre tempon..

Okej, intressant de där med trav och höga värden. Visste inte att de kan bli slöare i högre tempon, jag är inte insatt i den världen alls, men alltid lär man sig nåt nytt:bow::D. Jättebra att många är för fri tillgång, tycker många "ridhästfolk" snålar alltför ofta med grovfoder.
Jag är själv ett sånt folk, men är för mkt grovfoder/fri tillgång! Just för att undvika det du skriver.

protein bygger och energi ger farten, explosiviteten, för mycket protein på en vuxen häst ger en tung häst, alltså tung i steget menar jag. Därför vill "vi" ha mindre protein...det finns dom som går ner till 26 i smrb ( en av sveriges största tränare t ex) för att kunna ge hästarna fritt. så mellan 25-35 är optimalt :D

Jag vet att även galoppen 'gått ner' i protein och inte vill ha högt protein. Men jag undrar lite. Vad blir totalkvoten i foderstaten? (Du räknar kvoten genom att ta SRP/MJ) För jag får inte ihop att man vill ha under 6 i totalfoderstaten till en högpresterande?

Men om man vill landa på 6 t ex, och med kraftfoder hamnar på en högre kvot - då är jag helt med.

Så lite nyfiken vad det blir för total i foderstaten?

Näringsinnehåll
Energi 10,0Mj/Kg
Råprotein 15,0 %
Vatten 13,0 %
Råfett 5,0 %
Växttråd 11,0 %
Aska 6,0 %
Kalcium 9,0 gr/kg
Fosfor 6,0 gr/kg
Magnesium 3,0 gr/kg
Natrium 5,9 gr/kg

Kvoten = 120 (SRP)/ 10 (MJ) = SRP/MJ-kvot på 12.

ja men hur räknar man i hop grovfoder o kraft foder då...
ta

om man tar för enkelhetens skull 10 kg hö
= smrb 500 + 1 kg krf 120 = 620
MJ 90 + 100 = 190

620/190 =3,2 :confused:

Rent spontant skulle jag tyckt att det varit bra ( om jag inte räknat kvoten...)
VAD händer om det blir så låg kvot fast behoven blir tillgodogjorda ( heter det så :D )
Nu blev jag helt vilsen...

För låg kvot, med behov under behovet = proteinbrist = de problem som proteinbrist medför, t ex bukighet, svårt att sätta och/eller behålla muskler.

För låg kvot med behovet täckt ska inte vara problem, kruxet där är att vara säker på behovet.

Du tänkte rätt ang uträkningen men gjorde ett räknefel. Ditt kilo kraftfoder är 10 Mj och inte 100 MJ ;)

10 kg hö ger
10*9 MJ = 90 MJ
10*50 SRP = 500 gr SRP

1 kg kraftfoder ger
1*10 = 10 MJ
1*120 = 120 gr SRP

TOTALT
90+10 MJ = 100 MJ
500 + 120 = 620 gr SRP

SRP/MJ kvoten = 620/100 = 6.2

Och om ni fodrar så, är jag HELT med varför ni vill ha lågt protein. För totalkvoten är ju inget fel på alls, och det är alltid den man går på. Vi glada ridhästamatörer vill ju dock kunna ge inget eller bara lite kraftfoder, och om vi måste ge kraftfoder är ju många larvigt förtjusta i sånt med samma värden som havre.

Jag undrar dock om det skulle bli minsta skillnad med ett grovfoder med kvot 6.2, mest troligt inte. Sen är det nog svårt att få till så att de kan täcka behovet på enbart grovfoder, men OM man hittade ett sånt foder med kvot 6.2 skulle ju resultatet bli likadant kan jag tycka?

Senast ändrad:

:D Tackar

Ang kvoten så krävs ju plusenergi om man ska maxa hästarna i lopp..jag ger mina hästar olika varje dag, vilar dom får dom lite kraftfoder, tränar dom får dom mer och tävlar dom får dom ännu mer..alltså samma häst kan få mellan 1- 4 kg olika på en vecka beroende på hur statusen på träningen är.
Jag räknar aldrig på foderstater, utan har analyserat och fodrar på känn...peppar peppar så har det funkat, fast jag inget fattar :rofl:

jo, på så högpresterande lär ju en ev brist märkas på en pisskvart med. Och så vill man ju inte ha samma muskling (typ av muskler, mer 'bulliga') som på en ridhäst heller =)

precis, för mycket muskler drar ner hästarna kapacitet, men musklade ska dom ju vara såklart....som ettåringen här
24205386.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar