Analyser 2008

Sv: Analyser 2008

Knapplån...

Nu har jag äntligen fått se silageanalysen!

Kanske lite onödigt höga värden, men det kompletterar höet helt OK proteinmässigt, så det blir nog bra. Jag räknar med att ge ungefär hälften hö och hälften av detta:

52% TS
5,9 MJ/kg foder
54 g smrp/kg foder

Hoppas nu bara att det är tillräckligt många som vill ge av det, om det måste slängas mycket av varje bal så blir det inget... :crazy:

Har fått våran nu, nån som kan ge lite synpunkter på om det är bra värden eller inte? Jag har verkligen noll koll.

per kg/foder
TS 65%
Smältbart råprotein 56g/kg
Energi 7,5 MJ
Kalcium 2,7g/kg
Fosfor 1,8g/kg
Magnesium 1,1g/kg
Kalium 13,9g/kg

Jag kan inte heller så mkt men tycker det är bra värden, högt proteinvärde. Kvoten energi/protein blir 7,4. Kvoten till en "normal-häst" brukar man säga ska ligga runt 6. Vad har du för häst? Lättfödd,svårfödd osv? :)

Har fått ett nytt silage nu med ngt högre värden men ffa mkt torrare,väldigt torrt är det.
TS = 72 %
Smrp = 39 g
MJ = 7,4
Ca = 2,4 g
P = 1,4 g
Mg = 1,0 g
K = 12,1 g

Någon som är lite kunnigare än jag, jag gjorde en foderstatsberäkning på hippocampus där de stod att alla värden va bra, men lite onödigt högt protein och MJ värde + för högt Mg. Mitt sto får ca 17 kg per dag, + 3 nävar krafftfoder endast för att ha något att äta när dom andra får krafften. Men hon är i fint hull, välmusklad och lagom pigg. Hon rids lätt arbete ca 5 gånger i veckan just nu, varav 2 lite hårdare pass i ridhus, dressyr och resten ut väldigt lugnt. Spelar det någon roll att hippcampus säger att värderna är för höga när hon är bra konditonsmässigt med hull, muskler och energi?

Han har varit svårfödd tidigare i år men inte i år, nu äter han 13 kg av det här hösilaget och för första gången i min ägo ser han inte ut som en vinthund! Jag tycker han känns tjock men det vet jag att han inte är, bara jag som inte är van :p
Just nu är han under igångsättning så nu rids han inte fullt ut, när han är igång rids han ganska normalhårt, ett antal dressyrpass, ett hopp och resten ut, tävlar och tränar på MSV nivå. Men som sagt, nu är han inte igång helt.

För er som är lite mer kunniga:
Hippocampus tycker att min häst ska ha 13 kg av det här hösilaget + mineraler, ingen betfor och inget kraftfoder. Som det är nu får han 1 liter blöt betfor och ungefär 1,5 kg kraft och han är som sagt bra i hullet. Hur mycket ska jag lita på hippocampus? Om jag ökar på höet så tycker den att energi och proteinbehovet blir för stort, likaså om jag lägger till betfor och/eller kraftfoder (Hippo Bas Harmoni).

Hippocampus känner inte din häst. H använder de värden du lägger in och räknar efter en tabell. Många hästar är inte tabellhästar.
Om du vill så kan du höja arbetstillägget eller öka vikten på hästen. Då lurar du programmet att räkna på högre behov.
// Linda

Hejsan vilket skriver man ut :confused: det som är kg foder eller kg torrsubstans :confused:

Jag har noll koll på sånt här, skulle vilja gå en föreläsning/kurs om sånna här saker :idea:

Fick min idag!!

TS 60%
Energi 6,7 MJ
SmP 76 gram
Ca 2,8
P 2,5
Mg 1,2

Blev lite överraskad av att Ca var så lågt, men det är tredjeskörd så det har blivit lite urlakat. Ca/P-kvoten stämmen inte riktigt, men det får jag lägga till med mineraler. Mg blir lite för högt på min ena häst, men stämmer på den andra...

Dock tycker analysverktyget att jag ger min 14-åriga hbl som inte rids, för mkt (15 kg), men det skiter jag ;)

Iaf kraftfoder ser jag inte ut att behöva mer än mineraler, kanske lite till den som rids, men tror det knappast.

Allmänna åsikter om mitt ensilge??

Då ser det ut så här
smrp 44
energi 8.1
kalcium ca 3.6
fosfor P 1.8
magnesium mg 1.4
kalium k 9.6

Bättre blev det inte, men jag ä nöjd ändå (tror jag) Hur ser det ut :confused:

Vad ska jag ge mer utav?

Jag fick analyssvaret i början av veckan. Så här ser mitt hösilage ut:

Per kg foder:
Ts 56%
Energi 6,2 MJ
Smrp 69 g
Ca 2,3 g
P 1,6 g
Mg 0,8

kvot på 11,13! Jag som har fodrat med lucern hela hösten i väntan på analysen för att säkerställa proteinet. Vadå bortkastade pengar :angel:

kl

Min analys:/kg foder
ts 84%
smrp 64
energi 9,2
ca 3,9
p 1,9
mg 1,1
k 16,6
Är mkt nöjd:), brukar ha uselt hö

KL

MJ 8,5
Smrp 73,9 g / kg foder
Ca 2,9
P 2,2
Mg 1,8

:)

Det andra partiet blev:

MJ 8,9
Smrp 64
Ca 2,4
P 1,9
Mg 2

Lite mer "lagom" i proteinet men för mkt energi egentligen för våra extremt lättfödda hästar. Få blanda med halm helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar