Sv: Analyser 2008
Du kanske redan har förklarat det i någon av efterföljande inlägg. Men jag blir lite fundersam.
Blir verkligen volymen större? Jag kan tänka mig att det blir lättare att dela upp när det är fler kilo. Men själva volymen på mängden hösilage borde ju bli så gott som likadant (förutsatt att värdena är samma).
Mvh
Tora
Mja, volymen mätt i kubik blir ju densamma, men volymVIKTEN skiljer sig.
Men en bal som är X*Y cm har ju en kubikvolym som är densamma oavsett TS-halt. Däremot beroende på hur mkt vatten du har så kommer antal KILO du får in i balen skilja sig stort.
Nu vet jag inte kubikvolymen på en bal och orkar inte gå och mäta. Men exakt samma balstorlek pressad exakt lika hårt så om fodret är blött kommer balen väga mer, och om fodret är torrt kommer balen väga mindre. Men det kommer vara samma volym i den, men den volymen kommer VÄGA olika mkt.
Så i en bal som är X*Y cm och där TS är 60% så blir vikten t ex 40 kg. Samma bal X*Y cm men där TS är 50% så blir vikten t ex 50 kg. Du har samma volym men olika volymvikt.
Jmf med havrekross och pellets. 1 liter är alltid 1 liter. Men havrekrosset har en volymvikt på kanske 0,4 kg, och pelletsen en volymvikt på 1 kg. Men en liter i volym är alltid en liter, men volymvikt i kilo kan skilja stort. Och så blir det ju för silage med. 1 kubikmeter grovfoder är alltid en kubikmeter, men vikten skiljer.
Dvs, om jag ger 10 kg av 50% TS-foder och 10 kg av 85% TS-foder får jag olika volym, volymen för det blötare blir mindre då man får mer vatten per kilo. Men i mitt exempel så du HÖJER ju antalet kilo, och nu måste jag räkna för att se var brytpunkten går, men skulle tro volymen är ganska konstant, då det i mina ex i förra tråden är samma mängd TS.
Det som är det intressanta är dock att det tar ungefär samma tid att äta upp ett kilo, iaf för ponnyn här (kan ju inte ta med fbl i jämförelsen för där kommer smakligheten in, han tycker det blöta är mkt godare). Stråna är ju likadana eller hur man ska säga. Ett höstrå med 26% vatten och ett silagestrå med 50% vatten tycks ivf för ponnyn ta samma tid att äta upp.
Så om vi fortsätter med mitt ex. Och bara för enkelthetens skull säger att det tar 30 minuter att äta ett kilo.
Så 6 kg hö tar 3 h totalt att äta upp.
8 kg silage med 60% tar totalt 4 h att äta upp.
10 kg silage med 50% tar totalt 5 h att äta upp.
12.5 kilo silage med 40% TS tar totalt 6 h och 15 min att äta upp.
Hästen får i sig lika mkt TS och lika mkt MJ i de olika alternativen, men skillnaden i ättid är stor. 40% TS silaget ger dubbelt så mycket ättid som höet.
Dvs det blir inte bara lättare dela upp per giva, utan det blir längre ättid.
Det var det jag ville se med blötare, för här är ju ponnyn klart och tydligt bestämd med det där med ättiden. Hur mkt TS han får i sig under samma tid är underordnat sålänge man håller sig på rimlig nivå.