Analyser 2008

Sv: Analyser 2008

Vi har per kg foder:

Ts 45%
Smbr 39
mj 4.1
ca 2.3
p0.8
mg0.8
k8.3

Kvot 9,5!
QUOTE]

Någon som har en ide om hur man ska få upp energin till ridtravarna och halvbloden som promenadrids?
Det blir vääääldigt dyrt om man ska fodra upp mj med hösilaget eftersom det så blött och kg priset inte är allt för lågt!

Tacksam för alla ideer!

Argh, varför får alla sånt där jag skulle vilja döda för till ponnyn ;) (Fast INTE till svårfödda fbl).

Ang energin så havre och olja te x blir billigt och enkelt?

*knapplånar*

Hästarna får gå på fri tillgång på silage ute i vinter, har börjat ge dem nu. Antagligen får vi för hela vintern från samma skörd. (Det lät så på bonden iaf...) Det är dock inte analyserat.
Hur många balar kan man behöva prov från för att ge ett någorlunda rättvist resultat?

lånar knapp.
Behöver råd ang dessa värden på ett hö jag har blivi erbjuden o köpa.
Får fram att mängden selen är för mkt.. På hippocampus.
Tror dock jag fyller i fel.?
Nån som vill hjälpa?

Dem som skall äta maten är en arab valack på 1,5 år, arabsto 22 år o shettis 3 år.
Analysresultat allt per kilo foder:torrsubstans (TS) % 88,8Omsättningsbar energi NIR för häst MJ 7,8 ts 8,8Råprotein gram 60,4 TS 68Smältbart råprotein för häst gram 28,9 ts 32,5Aska gram 41,8 ts 47,1

Detta är vad jag fått veta.

*KL*

Någon som vill hjälpa mig att räkna ut något vettigt med detta hösilage? Hästen är ett dräktigt sto (halvblod) på 12 år. Normal/svårfödd, första fölet (väntas i slutet av april). Jag har försökt på hippocampus, men får inte till något bra :p

Torrsubstans 69 %
Sm. Råprot 55 g/kg foder
Energi, foder 7,6 Mj/kg foder
Kalcium Ca 3,6 g/kg foder
Fosfor P 1,4 -”-
Magnesium Mg 1,0 –”-
Kalium K 9,1 –”-

*KL*

TS 84 %
Råprotein 81 g/kg torrsub.
Smältbart råprotein 45 g/kg torrsub.
Energi 9,7 mJ/kg torrsub.
Kalcium 3,2 g/kg torrsub.
Fosfor 1,8 g/kg torrsub.
Magnesium 1,1g/kg torrsub.
Kalium 15,1g/kg torrsub.

Vad säger ni om detta? Fick höra att det fattades mkt protein, fick rådet att fodra med KRAFFT Grov 125 ca 3 kg/dag + Blåa mineraler ca 1,5 dl/dag. Låter detta rimligt till ett enf. fullblod. Valack på 5 år som rids ca 5-6 dagar i veckan och minst 40 min per gång, varierad träning så som klättring, kondition, dressyr och hoppning? Jag är helt noll när det gäller foderstater och analyser! :eek:

Fick analysen idag.

Kan ju inte påstå att jag har särskilt proteinsnålt hö i år i alla fall.

Ts 87.2 %
Råprotein 123 g /kg TS
Smb. råprotein: 73 g /kg foder
Energi 7.8 MJ / kg foder

Kvot ca 9.3

Har inte fått värderna på ca,p,mg , ska ringa dit imorgon

Senast ändrad:

Du! hjälp!!!!:crazy: kan du räkna ut min kvot på de uppgifter jag har här ovan? kan verkligen inte sånt... tack på förhand! :bow::bow:

Sitter och väntar på min analys har fått foderstaten från Krafft. Hur gör ni när ni skickar in foder? Jag la mitt i frysen i två dagar innan jag skickade in det på analys , kan det påverka provsvaret?

Som någon redan sa, vi diskuterade det i annan tråd.

Än så för ponnyns del ja så verkar det som det är kilo foder, dvs ättid som är det viktigaste. Nu har jag inte sett det i full skala än - men HITILLS så är han lika nöjd på 10 kg a 51% TS som han var på 10 kg a 65% TS. Men innan jag svär på det vill jag se det ske under 'full vinter'.

MEN - alldeles oavsett det så. Om du har en ponny med ett behov på säg 50 MJ. Och så har du ett foder med 10 MJ/kg TS. Ponnyn väger 400 kg och har som absolut MINIMIBEHOV 4 kg TS, helst minst 6 kg TS.

Ponnyn är en ähungrig jämt' och vill ha så mycket mat som möjligt och äter gärna 10 kg per dag (eller mer)

Om du har 84% TS (hö), så blir MJ per kilo foder 8.4. Det innebär 6 kg hö. (Som ger 5 kg TS, dvs helt okej, inte idealiskt men inte på minimi). MEN..
6 kilo hö, som man ska försöka fördela på 24 h. Man lär lägga minst 4 kg till perioden hästen står inne (ie natten). Det är 2 kg att ge i hagen. Man inser ganska fort att det fungerar inte, ponnyn kommer stå utan mat alldeles för lång tid/dygn. Du kan lägga på halm om kvoten är hög, men får då dra ner höet.

Dvs - med det höet så om man ger efter behovet så man får okej TS, men det kommer blir skit att försöka fördela det över dygnet och ponnyn kommer stå utan mat för mkt och tycka den är HUNGRIG. Ska du ge halm (om kvoten tål det) måste du sänka höet.

Om du har 60% TS blir det 6 MJ/kg foder. Behovet täcks på drygt 8 kg hösilage. Nu blir det lite lättare sprida givorna. TS blir 4,8, dvs inte mycket sämre än alt med hö. Det är fortfarande inte idealiskt TS; men inte på miniminivå heller. Hästen kan få fler ättimmar per dag (iom fler kilo foder) utan att bli tjock.

Om du har 50% TS blir det 5 MJ/kg foder. Då kan du ge 10 kilo foder/dag. TS blir 5 kg TS, dvs precis som i de tidigare exempeln, mitt emellan idealiskt och minimi. Nu har ponnyn ännu mer ättid per dygn, och det är inga problem alls fördela givor över dygnet och ge en rejäl giva till natten.

Med 40% TS blir det 4 MJ/kg foder. Då kan du ge 12.5 kilo/dygn. Nu tror jag ponnyn börjar se RIKTIGT lycklig ut, den kan äta och äta och äta de flesta timmarna per dygn. TS blir 5 - dvs fortfarande samma TS-halt som i alla andra alternativ.

Så, även om du inte minskar TS ett dugg - så är det VÄLDIGT stor skillnad i hur många kilo foder du kan ge/dag, och det är stor skillnad i hur många timmar ättid det blir.

Så SAMMA värden per kg TS, dvs precis lika bra foder i alla alternativen. Det enda som skiljer är vattenhalten (dvs hur utspätt det är). Men i varianten med högst TS (hö) kan du ge 6 kilo foder/dygn, i varianten med lägst TS (silage, 40%) kan du ge 12.5 kilo/dygn. Du får samma antal kilo TS/dygn, du får samma MJ/dygn. Men mer än dubbelt så mycket mat. Vilket ponnyn kommer bli mycket lycklig över =)

Så - man vinner på det ÄVEN om man inte sänker TS. Det är därför jag brukar anse att lättfödda saker SKA INTE HA HÖ. Det är mycket bättre om de kan få silage.

Och det exempel jag tog ovan, med 10 MJ/kg TS - det är bra värden.

Du kanske redan har förklarat det i någon av efterföljande inlägg. Men jag blir lite fundersam.

Blir verkligen volymen större? Jag kan tänka mig att det blir lättare att dela upp när det är fler kilo. Men själva volymen på mängden hösilage borde ju bli så gott som likadant (förutsatt att värdena är samma).

Mvh

Tora

Du kanske redan har förklarat det i någon av efterföljande inlägg. Men jag blir lite fundersam.

Blir verkligen volymen större? Jag kan tänka mig att det blir lättare att dela upp när det är fler kilo. Men själva volymen på mängden hösilage borde ju bli så gott som likadant (förutsatt att värdena är samma).

Mvh

Tora

Mja, volymen mätt i kubik blir ju densamma, men volymVIKTEN skiljer sig.

Men en bal som är X*Y cm har ju en kubikvolym som är densamma oavsett TS-halt. Däremot beroende på hur mkt vatten du har så kommer antal KILO du får in i balen skilja sig stort.

Nu vet jag inte kubikvolymen på en bal och orkar inte gå och mäta. Men exakt samma balstorlek pressad exakt lika hårt så om fodret är blött kommer balen väga mer, och om fodret är torrt kommer balen väga mindre. Men det kommer vara samma volym i den, men den volymen kommer VÄGA olika mkt.

Så i en bal som är X*Y cm och där TS är 60% så blir vikten t ex 40 kg. Samma bal X*Y cm men där TS är 50% så blir vikten t ex 50 kg. Du har samma volym men olika volymvikt.

Jmf med havrekross och pellets. 1 liter är alltid 1 liter. Men havrekrosset har en volymvikt på kanske 0,4 kg, och pelletsen en volymvikt på 1 kg. Men en liter i volym är alltid en liter, men volymvikt i kilo kan skilja stort. Och så blir det ju för silage med. 1 kubikmeter grovfoder är alltid en kubikmeter, men vikten skiljer.

Dvs, om jag ger 10 kg av 50% TS-foder och 10 kg av 85% TS-foder får jag olika volym, volymen för det blötare blir mindre då man får mer vatten per kilo. Men i mitt exempel så du HÖJER ju antalet kilo, och nu måste jag räkna för att se var brytpunkten går, men skulle tro volymen är ganska konstant, då det i mina ex i förra tråden är samma mängd TS.

Det som är det intressanta är dock att det tar ungefär samma tid att äta upp ett kilo, iaf för ponnyn här (kan ju inte ta med fbl i jämförelsen för där kommer smakligheten in, han tycker det blöta är mkt godare). Stråna är ju likadana eller hur man ska säga. Ett höstrå med 26% vatten och ett silagestrå med 50% vatten tycks ivf för ponnyn ta samma tid att äta upp.

Så om vi fortsätter med mitt ex. Och bara för enkelthetens skull säger att det tar 30 minuter att äta ett kilo.

Så 6 kg hö tar 3 h totalt att äta upp.
8 kg silage med 60% tar totalt 4 h att äta upp.
10 kg silage med 50% tar totalt 5 h att äta upp.
12.5 kilo silage med 40% TS tar totalt 6 h och 15 min att äta upp.

Hästen får i sig lika mkt TS och lika mkt MJ i de olika alternativen, men skillnaden i ättid är stor. 40% TS silaget ger dubbelt så mycket ättid som höet.

Dvs det blir inte bara lättare dela upp per giva, utan det blir längre ättid.

Det var det jag ville se med blötare, för här är ju ponnyn klart och tydligt bestämd med det där med ättiden. Hur mkt TS han får i sig under samma tid är underordnat sålänge man håller sig på rimlig nivå.

Du tar smb. råprotein och delar med energi, i ditt fall alltså:

45 / 9.7 = 4.6

Du har ganska högt enerivärde i ditt hö, så det blir ett rätt så stort överskott på energi. Jag skulle nog ersätta Krafft grov 125 med något proteinrikt foder med lägre energivärde som t ex lucern. Sen tror jag inte du behöver sådär mycket kraftfoder.

Nu har min analys kommit

Ts 45 %
Råprotein 85 g /kg TS
Smb. råprotein: 22 g /kg foder
Energi 4.3 MJ / kg foder

Kvot ca 5.1

Det kan ju vara så att det tar längre tid att äta när det är blötare har aldrig reflekterat över det. Det skulle ju kunna vara det som gör skillnaden.

Men ett kilo hö kommer volymässigt att vara större än ett kilo ensilage. Dock så måste man ju ge mer för att komma upp i samma näringsmängd som höt. Så på så sätt så borde det ju bli samma volym.

Att den blötare balen väger mer är ju för att det behövs mycket mer av den för att komma upp i samma volym som den torrare balen.

Mvh

Tora

Ja precis. Volymen i en bal är samma, men volymvikten skiljer stort. Men håller men sig till samma mängd TS blir det samma volym/dygn men mer kilon ju blötare de blir. Och om man har en sån som ponnyn som är mer fokuserad på kilo foder än kilo TS och tycks äta 1 kg på samma tid oavsett TS, då får man på samma volym mer ättid med det blötare iom det är mer kilon.

Jag har inte upplevt att blötare tar varken längre eller kortare tid att äta, teoretiskt borde det ta kortare dock, men iaf på ponnyn tycks det inte det - vilket jag tackar stort för. Dock vet jag ju inte om 'han är konstig' eller om det är så rakt av.

Fbl äter ju många mer kilon av det blötare, och äter upp 4 kg på kvällen snabbare av det blöta än av det torra. MEN, han äter mer tid också. Det torra åt han litegrann, sen struntade i att äta, sen åt litegrann. Med det blöta så iom att han finner det smakligare så äter och äter och äter han. Och då går det ju naturligt mer, iom att han själv ökat ättiden. Så kan inte jmf med honom tyvärr.

Men i förra tråden var det ngn mer som upplevt samma ättid per kilo av blötare och torrare om jag inte minns fel. Hmm, kan ingen forska lite? ;)

lånar.
Kan någon vänlig själ se över mina värden i tidigare inlägg...

Behöver lite hjälp..:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar