Analyser 2008

Sv: Analyser 2008

fick svar igår och här kommer värdena, men dom som lämna in provet tog inte på mineraler och mm.

Torrsubstans 84%
smältbart råprotein 53 g/kg foder
energi 8.3 g/kg foder

eller

Råprotein 100g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 63g/kg torrsubstans
Energi 9.9 MJ/kg torrsubstans

Kan inget om analyser så jag undrar om detta hö är bra eller dåligt? MVH Kivanna

Du har en kvot på 6,3 vilket är HELT ok! Kvoten ska vara 6 lägst, så håller hästarna hull och muskler på detta hösilage så behöver du inte ge kraftfoder!

(Har du digivande, dräktigt eller växande hästar kan du dock behöva ge kraftfoder)

Jag har en nordis "lättfödd" och ett varmblod som är svår att hålla i hull,och som går på lösdrift kan jag då ha fri tillgång på detta hö? MVH Kivanna :confused:

Om du har möjlighet till fri tillgång på detta så absolut, det är bra värden! Och har ett bra förhållande mj/smrp, så det passar ypperligt att ge fritt! Förhoppningsvis behöver du inte ens ge den svårfödda kraftfoder , utan håller han/hon hullet på höt så är allt i sin ordning:). Börjar den lättfödda rulla fram så får du väl tänka om, men min erfarenhet är att de som är lättfödda håller sig som finast i hullet på fri tillgång. Har aldrig varit med om att de blir överfeta, så det borde fungera även för din. Och på lösdrift gör de ju dessutom av med massa extra energi.Jag anser att de alltid ska ha att äta när de går ute dygnet runt, det håller ju värmen på dom när det är kallt också;)

Det vi kommer att köpa om en månad ca:

Ts 39% Andra skörd, slaget i september.
Smrp 39 g/kg foder
Mj 4,2
Ca 2,1
P 1,1
Mg 0,7

Kvot 9.3:banana:

Ahhhh, jag vill STJÄLA det där silaget damnit. Om det skulle vara borta en morgon och det ligger en massa småbalar där istället, så är det absoluuuut inte jag som varit där ;)

Ahhhh, jag vill STJÄLA det där silaget damnit. Om det skulle vara borta en morgon och det ligger en massa småbalar där istället, så är det absoluuuut inte jag som varit där ;)

Haha, mig gör det inget om du har högre värden;). Jag vill helst ha riktiga raketvärden nämligen. Men nu blev det detta och det funkar;) Men som sagt - ännu högre hade inte skadat.
Så kom och byt du, om du har högre att erbjuda, jag ska inte tjalla till mina stallkamrater att det är du:D

(Om det blir balar över kan jag hojta. Det som vi inte behöver ska säljas nämligen:angel:. Men vi vet inte riktigt än om det blir något över, dom är lite osäkra på hur mkt det blev, ska räknas;))

Senast ändrad:

Jag har ju nyss köpt vad jag behöver (sen behöver jag småbal, och med min tur är det där säkert storbal)

Mja, jag har med högre värden, fast det vill jag inte byta bort. Har ju två partier, ett med ca 51% TS, 5,8 M och 54 gr SRP, per kilo foder. Kvot 9,31

Och så ett med ca 57% TS, 5,8 MJ och 54 gr SRP, kvot 7.33. Det var det jag tänkte byta in :devil:

(Båda är ju bra, men jag har ju (också, har ett svårfött fbl med) en lättfödd ponnyrackare med stor aptit och LÅGT MJ-behov, så min DRÖM är ju just att hitta ett såpass blött att man kommer ner i sådana MJ-värden du har där, men fortfarande bra kvot (över 7).

Per kg TS har ju det jag vill sno av dig 10.7 MJ och 100 gr SRP
Mitt första har 11,4 MJ och 107 gr SRP
mitt andra 10,5 MJ och 78 gr SRP

Så mitt med 51% TS är ju snäppet bättre än ditt, men DET tänker jag behålla själv och trycka i fullblodet ;) Skämt åsido, vi har ganska likvärdigt foder (förutom att mitt no 2 'bara' har 7.3 i kvot), men just skillnaden i TS är ju det som gör den stora skillnaden med den lättfödda lilla sälponnyn =)

Det är 150-200kg balar, så lite mittemellan små och storbal:D

Du har ju jättebra värden du med, men jag förstår hur du menar iom att du har en lättfödd rackare;)

Mm, värdena är utmärkta på alla vis eg, det enda jag skulle vilja ändra är TS, på det ena partiet. Så det blir så blött som möjligt, och man behåller utmärkta värden och utmärkt kvot men 'spär ut' det per kilo foder så ponnyskrutt kan äta mer kilon.

Men, hade svårt nog hitta 51 resp 57%, och är som sagt nöjd i år, utan tvekan. Men kan man drömma så... Dock, den dag jag hittar dyblött i småbal, den lär ju inte komma. Man får nästan gå till kobönderna för att hitta såpass blött, och DE gör inga småbalar de inte. Hmm, det där är nästan en anledning att försvara inköpet av en bunt små söta ponnyer till va? :devil:

(Apropå DRÖMMA så skulle jag ju vilja ha ca 50& TS och rena monstevärden på hälften, en sådär 10 MJ/kg foder tack, med kvot på minst 7.. Och så andra halvan DYBLÖTT med så lågt MJ per kilo foder det går, men kvot på minst sju. Då skulle det bli jättebra, både till svåååårfödda och den lilla sälponnyn. Fast det är verkligen keep on dreaming. Så mkt högre MJ/kg TS än det du och jag har, dvs 10.5 - 11.5 MJ/kg TS är det svårt att hitta dessvärre)

Senast ändrad:

Givetvis bör du köpa in ett gäng ponnyskruttar till, allt för att anpassa behoven hos sina käraste ägodelar ju:D

Jag är faktiskt GLAD att mitt sto är svårfött (Aja,okej, lite mindre svårfödd hade hon ju kunna varit), och jag hoppas faktiskt att hennes unge inte blir alltför lättfödd. Det blir så mkt enklare då. Lättare att hitta grovfoder som passar, och har det taskiga värden är det bara att komplettera upp proteinet med lämpligt kraftfoder, utan att bekymra sig det minsta om att det blir överskott på 20,30,40 mj, det syns liksom ändå inte på hästen. Och så kan man alltid ha fritt på grovfoder, kanoners;)

Nackdelen då är ju att det kan bli dyyyyyrt:crazy:

Senast ändrad:

Akta lite vad du önskar dig, det kan slå in :devil: Skämt åsido, jag håller absolut med dig, det är mkt lättare med de svårfödda. Dock så när det kommer i varianten svårfödd och 'inte så stor aptit', då är de inte helt roliga dock.. Men ändå lättare än de som lever på luft och alltid är hungriga, absolut.

kl

Fick svar idag:

TS:64%

SmbRp:56 g/kg foder
Energi: 7.1 MJ/Kg foder
Kalcium: 2.2 g/Kg foder
Fosfor: 1.5 g/Kg foder
Magnesium: 0.8 g/Kg foder
Kalium: 11.1 g/Kg foder

-----------------------------

SmbRp:89 g/kg Torrsubstans
Energi: 11.2 MJ/Kg Torrsubstans
Kalcium: 3.4 g/Kg Torrsubstans
Fosfor: 2.4 g/Kg Torrsubstans
Magnesium: 1.3 g/Kg Torrsubstans
Kalium: 17.5 g/Kg Torrsubstans

Vad tror ni om detta?

Nu har jag även fått analysen på andraskörden, från samma åker.

Torrsubstans-----68%
Smb råprotein----79g/kg foder
Energi-----------7,7MJ/kg foder
Kalcium----------4,3g/kg foder
Fosfor-----------2,5g/kg foder
Magnesium--------1,6g/kg foder

De borde stå sig bra på detta:angel:

Jag blir nyfiken på ditt resonemang angående ts-halt på fodret. Menar du att din lilla ponny blir lycklig på färre kilo ts om fodret är blött? Är det så och det dessutom stämmer på andra lättfödda höstar med är det ju grymt!

Åsa

Jag fick:

per kg foder:

TS 56%
smbrp 69
MJ 6,2
ca 2,3
p 1,6
mg 0,8
k 12,7

är jättenöjd till mina unghästar och lakterande ston på lösdrift. Man vad faaaabian ska jag göra med mitt redan feta, lättfödda och dessutom numera skadade arabsto som står på boxvila i ungefär 6-8 veckor till?? Går det att ge liten giva av detta och blanda med halm tror ni? Eller köpa annat hö med sämre värden åt henne?

Vi har per kg foder:

Ts 45%
Smbr 39
mj 4.1
ca 2.3
p0.8
mg0.8
k8.3

Kvot 9,5!
Det ända problemet är Ca/P balansen, men fick tips om Miner vit...
Andra förslag???

Kvoten ca/p blir 2.9. Du behöver inte tillsätta något alls för att få ner kvoten, det är helt ok med en sådan kvot när det kommer ifrån grovfodret!
En förutsättning är dock att båda behoven är uppfyllda!

(3 eller ännu högre är ok om det kommer ifrån grovfoder, enl. C.Planck)

Häftigt!
Då kan jag fodra nästan alla med hösilage och lägga ner allt annat, och jag som tänkte bygga ny foderkammare... Då slipper jag det!!! Hmmm, undrar var jag ska lägga pengar då...;)

Vad är högst i MJ?? Tänker på gamlingen som behöver en hel del energi.

Om du behöver få upp mj kan du ge olja (drygt 3 mj/dl). Du kan ju blanda det i i stort sett vad som helst. Kornkross är rätt rikt på mj (11), så kankse kornkross och olja?

Ja, visst är det härligt att slippa köpa massa "krafs" för massa hundratals kronor i månaden!:):bump::bump:

Jag blir nyfiken på ditt resonemang angående ts-halt på fodret. Menar du att din lilla ponny blir lycklig på färre kilo ts om fodret är blött? Är det så och det dessutom stämmer på andra lättfödda höstar med är det ju grymt!

Åsa

Som någon redan sa, vi diskuterade det i annan tråd.

Än så för ponnyns del ja så verkar det som det är kilo foder, dvs ättid som är det viktigaste. Nu har jag inte sett det i full skala än - men HITILLS så är han lika nöjd på 10 kg a 51% TS som han var på 10 kg a 65% TS. Men innan jag svär på det vill jag se det ske under 'full vinter'.

MEN - alldeles oavsett det så. Om du har en ponny med ett behov på säg 50 MJ. Och så har du ett foder med 10 MJ/kg TS. Ponnyn väger 400 kg och har som absolut MINIMIBEHOV 4 kg TS, helst minst 6 kg TS.

Ponnyn är en ähungrig jämt' och vill ha så mycket mat som möjligt och äter gärna 10 kg per dag (eller mer)

Om du har 84% TS (hö), så blir MJ per kilo foder 8.4. Det innebär 6 kg hö. (Som ger 5 kg TS, dvs helt okej, inte idealiskt men inte på minimi). MEN..
6 kilo hö, som man ska försöka fördela på 24 h. Man lär lägga minst 4 kg till perioden hästen står inne (ie natten). Det är 2 kg att ge i hagen. Man inser ganska fort att det fungerar inte, ponnyn kommer stå utan mat alldeles för lång tid/dygn. Du kan lägga på halm om kvoten är hög, men får då dra ner höet.

Dvs - med det höet så om man ger efter behovet så man får okej TS, men det kommer blir skit att försöka fördela det över dygnet och ponnyn kommer stå utan mat för mkt och tycka den är HUNGRIG. Ska du ge halm (om kvoten tål det) måste du sänka höet.

Om du har 60% TS blir det 6 MJ/kg foder. Behovet täcks på drygt 8 kg hösilage. Nu blir det lite lättare sprida givorna. TS blir 4,8, dvs inte mycket sämre än alt med hö. Det är fortfarande inte idealiskt TS; men inte på miniminivå heller. Hästen kan få fler ättimmar per dag (iom fler kilo foder) utan att bli tjock.

Om du har 50% TS blir det 5 MJ/kg foder. Då kan du ge 10 kilo foder/dag. TS blir 5 kg TS, dvs precis som i de tidigare exempeln, mitt emellan idealiskt och minimi. Nu har ponnyn ännu mer ättid per dygn, och det är inga problem alls fördela givor över dygnet och ge en rejäl giva till natten.

Med 40% TS blir det 4 MJ/kg foder. Då kan du ge 12.5 kilo/dygn. Nu tror jag ponnyn börjar se RIKTIGT lycklig ut, den kan äta och äta och äta de flesta timmarna per dygn. TS blir 5 - dvs fortfarande samma TS-halt som i alla andra alternativ.

Så, även om du inte minskar TS ett dugg - så är det VÄLDIGT stor skillnad i hur många kilo foder du kan ge/dag, och det är stor skillnad i hur många timmar ättid det blir.

Så SAMMA värden per kg TS, dvs precis lika bra foder i alla alternativen. Det enda som skiljer är vattenhalten (dvs hur utspätt det är). Men i varianten med högst TS (hö) kan du ge 6 kilo foder/dygn, i varianten med lägst TS (silage, 40%) kan du ge 12.5 kilo/dygn. Du får samma antal kilo TS/dygn, du får samma MJ/dygn. Men mer än dubbelt så mycket mat. Vilket ponnyn kommer bli mycket lycklig över =)

Så - man vinner på det ÄVEN om man inte sänker TS. Det är därför jag brukar anse att lättfödda saker SKA INTE HA HÖ. Det är mycket bättre om de kan få silage.

Och det exempel jag tog ovan, med 10 MJ/kg TS - det är bra värden.

Jag har lagt av mig ang analyser och räkn på kvoter. Men jag har två olika ,
Jag har hö för mina ettåringar som ska köras in nu.
TS 84
Smrb 50
MJ 9,0
de andra värden har jag inte fått än

Det andra jag har är hösilage och ligger på 69 TS
värdena per Kg foder
smrb 30
MJ 7,2
kalcium 1.8
fosfor 1,5
mg 0,7
kalium 12,2

Jag VILL ha ganska lägre protein på de äldre hästarna så jag kan ge dom mer mat...säg att dom äter mellan 12-18 kg om dagen....beroende på vilken häst det är men jag vill ge fri tillgång. Samt att jag vill nog putta i dom en del kraftfoder också

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar