Sv: Analyser 2008
Jag blir nyfiken på ditt resonemang angående ts-halt på fodret. Menar du att din lilla ponny blir lycklig på färre kilo ts om fodret är blött? Är det så och det dessutom stämmer på andra lättfödda höstar med är det ju grymt!
Åsa
Som någon redan sa, vi diskuterade det i annan tråd.
Än så för ponnyns del ja så verkar det som det är kilo foder, dvs ättid som är det viktigaste. Nu har jag inte sett det i full skala än - men HITILLS så är han lika nöjd på 10 kg a 51% TS som han var på 10 kg a 65% TS. Men innan jag svär på det vill jag se det ske under 'full vinter'.
MEN - alldeles oavsett det så. Om du har en ponny med ett behov på säg 50 MJ. Och så har du ett foder med 10 MJ/kg TS. Ponnyn väger 400 kg och har som absolut MINIMIBEHOV 4 kg TS, helst minst 6 kg TS.
Ponnyn är en ähungrig jämt' och vill ha så mycket mat som möjligt och äter gärna 10 kg per dag (eller mer)
Om du har 84% TS (hö), så blir MJ per kilo foder 8.4. Det innebär 6 kg hö. (Som ger 5 kg TS, dvs helt okej, inte idealiskt men inte på minimi). MEN..
6 kilo hö, som man ska försöka fördela på 24 h. Man lär lägga minst 4 kg till perioden hästen står inne (ie natten). Det är 2 kg att ge i hagen. Man inser ganska fort att det fungerar inte, ponnyn kommer stå utan mat alldeles för lång tid/dygn. Du kan lägga på halm om kvoten är hög, men får då dra ner höet.
Dvs - med det höet så om man ger efter behovet så man får okej TS, men det kommer blir skit att försöka fördela det över dygnet och ponnyn kommer stå utan mat för mkt och tycka den är HUNGRIG. Ska du ge halm (om kvoten tål det) måste du sänka höet.
Om du har 60% TS blir det 6 MJ/kg foder. Behovet täcks på drygt 8 kg hösilage. Nu blir det lite lättare sprida givorna. TS blir 4,8, dvs inte mycket sämre än alt med hö. Det är fortfarande inte idealiskt TS; men inte på miniminivå heller. Hästen kan få fler ättimmar per dag (iom fler kilo foder) utan att bli tjock.
Om du har 50% TS blir det 5 MJ/kg foder. Då kan du ge 10 kilo foder/dag. TS blir 5 kg TS, dvs precis som i de tidigare exempeln, mitt emellan idealiskt och minimi. Nu har ponnyn ännu mer ättid per dygn, och det är inga problem alls fördela givor över dygnet och ge en rejäl giva till natten.
Med 40% TS blir det 4 MJ/kg foder. Då kan du ge 12.5 kilo/dygn. Nu tror jag ponnyn börjar se RIKTIGT lycklig ut, den kan äta och äta och äta de flesta timmarna per dygn. TS blir 5 - dvs fortfarande samma TS-halt som i alla andra alternativ.
Så, även om du inte minskar TS ett dugg - så är det VÄLDIGT stor skillnad i hur många kilo foder du kan ge/dag, och det är stor skillnad i hur många timmar ättid det blir.
Så SAMMA värden per kg TS, dvs precis lika bra foder i alla alternativen. Det enda som skiljer är vattenhalten (dvs hur utspätt det är). Men i varianten med högst TS (hö) kan du ge 6 kilo foder/dygn, i varianten med lägst TS (silage, 40%) kan du ge 12.5 kilo/dygn. Du får samma antal kilo TS/dygn, du får samma MJ/dygn. Men mer än dubbelt så mycket mat. Vilket ponnyn kommer bli mycket lycklig över =)
Så - man vinner på det ÄVEN om man inte sänker TS. Det är därför jag brukar anse att lättfödda saker SKA INTE HA HÖ. Det är mycket bättre om de kan få silage.
Och det exempel jag tog ovan, med 10 MJ/kg TS - det är bra värden.