Smurfoff

Trådstartare
Skulle vilja veta mer om amstaff, hur den är som individ. Har träffat på några och dem har varit väldigt trevliga och framåt.

Hur funkar dem med andra hundar? (har hört de kan vara svårt även om man tränar mycket som valp, då dem har kamp i sig)
Hur funkar dem med små hundar?
Är dem vaktiga?
Är dem lätta att träna?
Funkar dem till lydnad/agility?

Berätta gärna så mycket ni kan, och lägg gärna upp en bild på er amstaff.

Sv: Amstaff

Jag har Amstaff och har träffat väldigt många. De är helt underbara! Väldigt trevliga och stabila. Det ska mycket till för att man ska rubba dem. Men nu talar vi om renrasiga. Blandraserna är inte alls lika stabila enligt min erfarenhet och jag skulle aldrig någonsin skaffa en blandras med Amstaff eller någon annan blanding av den kalibern. Jag stödjer inte den aveln för den har inget syfte.

Min hane funkar suveränt med alla hundar. Om en hane moppsar sig så säger han till att det inte är okej och sen är det bra så. Skulle det blir tjaffs så säger jag bara nej så går min därifrån. Han funkar super med småhundar. Han leker som fasen med dem! Andra Amstaffs jag träffat har funakt bra med hundar om de har en bra ägare. Har de en dålig ägare har de funkat sämre.

De jag har träffat har väl haft typ noll i vakt. Sjukt mesiga när det gäller sånt. Ligger hellre i soffan och fläker ut sig..haha På sin höjd ett skall och om personen ändå kommer in så viftar man på svansen och är skitnöjd att det kommer någon man kan hoppa upp i knä på.

Jag upplever dem väldigt kontaktsökande men förarveka. Så man får inte vara hård (elak) mot dem för då sjuknker de ihop, men man måste vara rättvis och konsekvent. Så de jag träffat har vart väldigt lättlärda och roliga att jobba med, förutom min. Han HATAR allt som har med dressyr att göra. Han vänder och går hem. Haha.. Vardagslydnaden är jättelätt att lära in på han, men en massa jox de klarar han sig utan. Men han är väldigt lydig.

Har träffat flera som vart jätteroliga på agilityplan. De är ju fruktansvärt på när de jobbar så de sliter ju som fasen. Och smidiga är de trots sin bastanthet.

Väljer du Amstaff kommer du garanterat li hur nöjd som helst. Man kan få slita lite i tonåren med dem men så är det ju med de flesta hundar. Sen är de så otroligt bra. Just att man kan lita på dem i alla väder och att de är så otroligt stabila.

Min hane funkar suveränt med alla hundar. Om en hane moppsar sig så säger han till att det inte är okej och sen är det bra så. Skulle det blir tjaffs så säger jag bara nej så går min därifrån. Han funkar super med småhundar. Han leker som fasen med dem! Andra Amstaffs jag träffat har funakt bra med hundar om de har en bra ägare. Har de en dålig ägare har de funkat sämre.

Enligt min erfarenhet så är din hane rätt unik i det avseendet. Det har inte heller något med om hunden har en bra ägare eller inte. Jag tycker man ska tala klarspråk om rasens problem med hundaggressivitet, inte minst när det handlar om personer som funderar på att skaffa en valp av rasen. Hundaggressiviteten kan bli en minst sagt otrevlig överraskning för en person som vill ha en trevlig sällskapshund och som köper rasen i tron att det knappt förekommer. När man i värsta fall sitter där med en amstaffhane på 35kg som vill klippa alla hundar den ser så är det troligtvis inte så kul.

Jag har ingen amstaff själv, håller mig till staffarna. Däremot har många av mina vänner amstaffar. Det jag kan säga om dom är att dom i regel är människorkära, orädda och stabila, bra med barn och stort tålamod.
DOCK har i princip alla hanhundar problem med andra hanhundar i varierande grad. Ingen av dom skulle kunna umgås och leka med andra hanar.
En av mina bästa vänner har en jättetrevlig tik dock. Den kan utan problem leka med mina staffetjejer, lever ihop med en chihuahua och jobbar som terapihund. :)

Enligt min erfarenhet så är din hane rätt unik i det avseendet. Det har inte heller något med om hunden har en bra ägare eller inte. Jag tycker man ska tala klarspråk om rasens problem med hundaggressivitet, inte minst när det handlar om personer som funderar på att skaffa en valp av rasen. Hundaggressiviteten kan bli en minst sagt otrevlig överraskning för en person som vill ha en trevlig sällskapshund och som köper rasen i tron att det knappt förekommer. När man i värsta fall sitter där med en amstaffhane på 35kg som vill klippa alla hundar den ser så är det troligtvis inte så kul.

Håller med! När det gäller dom här hundarna ska man inte göra könsbunden aggressivitet till ett ägarproblem. Det är ett problem som förekommer hos alla raser av den här typen och ingenting man ska sticka under stol med att det förekommer.

Min kompis hade en amstaff hane som hon socialträna väldigt mycket med. Men så fort han blev könsmogen så gick han inte ihop med någon hane. Inte ens dem han lekt med som valp. Så för min del blir det en tik, dem verkar enklare

KL

Jag har en omplacering, amstaff. Det lovades dyrt och heligt att han är renrasig men det vet vi inte helt säkert. Skall ta ett DNA test på honom. Hur som är han 2 år gammal och funkar med alla icke aggressiva hanhundar. Han leker med allt och alla. Jag tror dock att amstaffs som är hanar för det mesta inte går ihop med hanhundar. Det är min erfarenhet av amstaff hundar som jag mött.

Med facit i han skulle jag aldrig skaffa en hund utan stamtavla pågrund av att jag har haft ett år med dålig mage och foderallergi. Men jag fastnade för honom och dessutom levde han inte i ett bra hem. Dock så tycker jag att det är viktigt att inte glömma att det finns väldigt många oseriösa uppfödare med skk reggade hundar. Jag känner till en.

Nu när han har nått 2 års åldern har han börjat bli vaktigt, det är dock inget jag uppmanar till.

Han är sjukligt svårmotiverad, men det kan bero på att inget godis passar denna herre.

Min åsikt av vad jag har sett funkar dem till både lydnad och agility men det beror på hunden också, om den tycker det är roligt.

405119_10151219527965798_1152487374_n.jpg

Skuggan_ Som skall ha en renrasig amstaff med stamtavla eller Dogo argentino.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 092
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 538
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA