amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Jag är övertygad om att väldigt många stoägare resonerar på det sättet!
Och att man riskerar att missa flera presumtiva ammor om man inte lägger ut sitt föl där!

Hur bär man sig åt att få ut just denna info??
Skrev ju förut om detta, att i alla fall stuterifolket går in på asvt för att se om man behövs eller behöver hjälp.

Nu är i alla fall ungen ute på jouren så jag hoppas verkligen att dom hittar en amma till den lille. Hoppas hoppas.

Och så vill jag faktist ge en stor kram till den som nu står med en mobiltelefon full med samtal och blir nu tvungen att byta nummer.

Alltså hon gjorde detta i all välmening. Tyvärr så fungerade detta inte som vi ser.

Hon försökte hjälpa och gjorde det på sitt sätt.
Om vi alla vore lika öppna och verkligen försökte hjälpa våra närmaste så skulle världen se mycket bättre ut.

Så, som sagt, trots att det blev fel, mininternet, så ger jag dig eloge i alla fall.

Ta heller inte åt dig av alla inlägg..gör det inte.

AM

Hur bär man sig åt att få ut just denna info??
Skrev ju förut om detta, att i alla fall stuterifolket går in på asvt för att se om man behövs eller behöver hjälp.

Nu är i alla fall ungen ute på jouren så jag hoppas verkligen att dom hittar en amma till den lille. Hoppas hoppas.

Och så vill jag faktist ge en stor kram till den som nu står med en mobiltelefon full med samtal och blir nu tvungen att byta nummer.

Alltså hon gjorde detta i all välmening. Tyvärr så fungerade detta inte som vi ser.

Hon försökte hjälpa och gjorde det på sitt sätt.
Om vi alla vore lika öppna och verkligen försökte hjälpa våra närmaste så skulle världen se mycket bättre ut.

Så, som sagt, trots att det blev fel, mininternet, så ger jag dig eloge i alla fall.

Ta heller inte åt dig av alla inlägg..gör det inte.

AM

:bow: :bow: till hela inlägget.

Som bekant med ägaren till fölet kan jag säga att hon är upplyst om ammajouren, men om dem har kontaktat det vet jag inte i dagsläget.

Sista budet är att fölet fort saknar amma.

Jag kollade ammajouren när SMS:et kom och den enda som var anmäld var en minishettis-amma så de hade inte anmält fölet.

Jag skickar vidare sms om dom kommer, jag blir inte varken arg eller irriterad över att folk söker hjälp. Vi har ponnystation och det är så många som aldrig varit i kontakt med ammajour, eller avelsföreningar eller något annat heller.
Många ringer oss och vi packar väskan och åker, vi kontakatar veterinärer hjälper folk som inte har en susning.
Jag vet att det har fungerat att få tag i amma genom sms kjedjor. En sommar hade jag kontakt med en seminstation som hade hjälpt flera att hitta en amma just genom sms.
Veterinärerna på distrikten som är i lantbruksområden, har ingen aning om amma jouren, och iallafall rekommnderar dom inte folk att anmäla sina ston eller sina föl dit.
En veterinär rekommnderade ett föl som föddes 1,5 mån för tidigt nu, fölet var pigg åt ur flaska reste sig och la sig ned själv, rådet från veterinären var strunta i och mata fölet tills det blir riktigt hungrigt så den lär sig äta - försent ringde dom oss för hjälp. Det fölet dog, veterinären visste inte ens om blodplasma behövs eller att ett föl som är fött 1,5 mån för tidigt ska in på intensivvårds behandling oavsett hur den mår. När fölet låg för döden då ringde en veterinär Helsingborg och frågade! Paret som miste sitt ponnyföl, har med sina barn planerat och sparat för att betäcka sitt sto, när sen fölet föddes trodde man på veterinären.
Nu kommer vi att köpa hem blodplasma och förvara i frysen!

Jag kommer fortfarande att skicka vidare sms när dom kommer, men varje fölunge skulle ha ett namn i smset så man vet om det är samma sms som kommer! Och vi kommer även att fortsätta rycka ut och hjälpa folk när dom behöver hjälp. Alla som tar föl är inte "inne" i avelssvängen utan ville ju bara ha ett föl!

OM man nu vill skicka vidare SMSen, är det då inte bättre att hänvisa till ammajouren i stället för någons telefonnummer, med en länkadress (VARFÖR har de en sån bedrövligt krånglig adress direkt dit måntro?) www.asvt.se räcker ju så kan man hitta det där.
Då upplyser man ju samtliga som läser smset om att sidan finns och uppmuntrar dem som har en eventuell amma att lägga ut den där - man kanske finns i helt fel del av landet för att vara aktuell för det föl det handlar om för stunden, men kanske kan vara till glädje för någon annan? Är fölet anmält dit kan man hitta varandra.

Men det är JÄTTEbra att fölen anmäls till Ammajouren och det ska vi såklart uppmuntra alla till! Men det finns "massor" (missförstå mig rätt) av potentiella ammor som inte anmäls dit, av olika skäl, som vi också kunnat läsa om i tråden. Kanske man får SMS från grannen då, som står med ett nyfött moderslöst föl, och har alla chanser i världen att hjälpa? Det är troligen få av dem som inte anmäler sina ston till Ammajouren som ändå är in där och kollar efter potentiella fosterföl.

1,5 månad för tidigt låter som att det inte hade gått vägen ändå, måste vara väldigt sällsynt med lyckliga slut på så tidigt födda.
Annars är det självklart att man hjälper till så mycket man kan, det gäller ju ett liv. Otroligt att inte en veterinär kan mer än så, vad ska vi göra för att få dom "mer kunniga" eller kanske villiga? Jag vet inte, kanske dags för en förändring i deras utbildning?

Alla stoägare kan trycka upp en lapp om ammajouren och ge vetten då h*n kommer på besök :idea::idea::D

AM

Bara för att detta föl var upphov till tråden behöver inte tråden handla om er.

Jag ser fortfarande inget elakt i denna tråd. Ingen har gått över någon gräns, en väldigt trevlig tråd jämfört med andra faktiskt. Tycker det är jättebra att ämnet diskuteras :)

Där tycker vi nog olika,men så är det med allt.

Lämnar nu denna disskution.

Ja,ha färdiga ex liggandes,utifall att:)

Det är troligen få av dem som inte anmäler sina ston till Ammajouren som ändå är in där och kollar efter potentiella fosterföl.
tror du att det beror på att de är ointresserade av att hjälpa till eller att de inte känner till Ammajourens existens?

Jag tror att båda delarna förekommer, men vilken av anledningarna som överväger vågar jag inte spekulera i. Den ena behöver heller inte utesluta den andra.

de som inte är intresserade kommer ju inte lägga ut sina ston oavsett, de kommer nog inte heller nappa om det så kommer trettioåtta sms om föl som söker heller.

jag ser det lite som att om man ändrar kontaktuppgifter i cirkulerande SMS så är det väldigt många fler som får vetskap om ammajourens existens och kanske kommer ihåg det den dag då de står med en moderlös unge eller ett sto vars föl dött. Då skulle SMSkedjorna kunna göra nytta för väldigt många fler än bara för den som för stunden är i behov av en amma.

KL

Jag har fått efterlysningar i 3 dagar både via sms och via FB. Jag hjälper gärna till i dylika fall MEN eftersom fölet i ena fallet bodde i Piteå och nästa stund i Helsingborg och sen i Örebro är det svårt att veta sanningshalten.
Jag gjorde en supersök på Eniro och telefonnumret gick till en tjej i Örebro som ej fanns namngiven i meddelandet. Vidare kollade jag upp de två namnen i meddelandet, och den ena kvinnan bodde i Solna. Den andra hade ett sånt namn att det inte gick att avgöra, men det fanns ingen vid det namnet i någon av städerna.
Jag har ett sto som kunnat ställa upp, fortfarande lakterande och just avvand från föl, men eftersom svar uteblev från "annonsören" kunde jag bara anta att det inte var seriöst tyvärr. OM man sprider dylika meddelanden vidare, varför ändra ort för det första??
Jag tycker det är lite som att ropa att vargen kommer. Nästa gång när det är kris kanske ingen lyssnar.
Förra året lika dant. Både sms om ammor och knivskurna hästar. Den gången fanns inget ensamt föl, det var bara en bitter f.d kompis (?) som la ut hästägarens telefonnummer.... Hästägaren var jätteledsen, för hästen hade MIST sitt föl en vecka tidigare.

Fast om du läser tråden ser du att fölet finns och personen vars
nr låg ute blev överröst av sms/samtal i den mängd att det inte fanns en
chans att svara.

Trist att folk byter ort dock.

Fölet finns på ammajouren och det är bara du ringer ägaren om du tror att du har ngt som kan vara till hjälp.

Och som sagts tidigare i tråden,både vi,fölet och fölets ägare finns i alldra högsta grad. Dvs inget skämt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka