amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Lånar en rad fr inlägg ovan.

Enligt SMS:et var det en av mig känd veterinär som sökte amma.

Svar:
Fel.... det var inte en vet. om den inte försöker hjälpa oss förstås.... :-)
Så är det med kommunikation ;-)
Har ni aldrig lekt "viskaleken"?
För varje led som meddelanden går vidare så tolkas och modifieras de...
Faktiskt lite intressant att se även om det är sjukt jobbigt med alla sms och samtal som kommer... ;-)

// M

Tips.

Om man behöver amma eller har en amma så anmäler man detta på ammajouren via internet.

Den här ungen som ni skriver om är inte anmäld.

Jag som har stuteri, och säkert flera med mig går in där och tittar om det behövs..

AM

Som bekant med ägaren till fölet kan jag säga att hon är upplyst om ammajouren, men om dem har kontaktat det vet jag inte i dagsläget.

Sista budet är att fölet fort saknar amma.

Jag sms'ade ägaren igår (och provade att ringa ett par gånger),då jag har 10-15 mil till Örebrotrakterna,beroende på vars de är.
Och jag har ett sto som visserligen inte fått föl i år,men som tar sig an 'alla' fölungar och är en ypperlig,erfaren surrogatmamma.

Inte en enda respons..Vilket jag inte hade räknat med heller egentligen eftersom jag är extremt skeptiskt till dessa sms-föl.

Det finns med stor sannolikhet en massa människor här i landet som inte känner till ammajouren men som kanske står där hemma med ett sto som förlorat sitt föl. Vi som vet att ammajouren finns får sprida det vidare så gott det går.

Jag är nog extremt naiv,men jag förutsätter att ALLA veterinärer vet om Ammajouren,och om man har ett sto som håller på att dö,eller precis dött,då förutsätter jag i alla fall,att ägaren är i kontakt och även haft veterinär på plats som kunnat ge fölet 'första hjälpen' på nått vis.
Jag har mycket mycket svårt att tro att man inte har ringt veterinär sm varit ut på plats.

Nafayette> Sms-fölen är väl 'aldrig' med på listorna?? För mig känns det bara som om ngn vill roa sig..Tyvärr..

Lägger mig inte i hur fölägaren gör...

Vi försökte hjälpa henne.
Förlåt så mycket :-(

Jag har mycket mycket svårt att tro att man inte har ringt veterinär sm varit ut på plats.

Men det förstår jag inte. Jag har haft kastningar och inte tagit ut veterinär för det? Sen är det kanske inte den bästa amman (ett sto som kastat), men kan väl alltid vara värt ett försök?

Ok..jag har dock bara koll fr ägaren sj,så som jag antar att du också har..

Då vet vi det nu,du visste tydligen mer än mig där..hehe

Men det förstår jag inte. Jag har haft kastningar och inte tagit ut veterinär för det? Sen är det kanske inte den bästa amman (ett sto som kastat), men kan väl alltid vara värt ett försök?

Om stoet håller på att dö,eller har dött,ringer du inte ut veterinären då? :crazy:
Eller om fölungen sitter fast,efterbörden sitter fast?

(Jag förutsätter givetvis då under dessa 'fall' att du är en 'första-fölare' som inte har erfarenhet.)

Personen i fråga har nog en mob som går varm,och risken är väl då att ditt samtal har missats.

Jag sms'ade ägaren igår (och provade att ringa ett par gånger),då jag har 10-15 mil till Örebrotrakterna,beroende på vars de är.
Och jag har ett sto som visserligen inte fått föl i år,men som tar sig an 'alla' fölungar och är en ypperlig,erfaren surrogatmamma.

Inte en enda respons..Vilket jag inte hade räknat med heller egentligen eftersom jag är extremt skeptiskt till dessa sms-föl.

Leden men jag kunde inte läsa alla sms....
Härligt att så många vill hjälpa till.
Varje gång jag startar telefonen så ramlar det in 100-tals sms som jag får radera i panik. Det ringer HELA tiden.

Det mitt nummer men jag äger INTE fölet, jag är en hjälpande vän
Jag kunde aldrig tro att det skulle bli sån här respons :-)
Vi borde använda det till att jaga hästtjuvar i framtiden :idea:

Var inte arga nu för att någon (jag) råkade tänka lite fsnabbt.... det är gjort av godhet inte annat. Önskar till exempel att jag skrivit datum.... suck ;)

// M

Personen i fråga har nog en mob som går varm,och risken är väl då att ditt samtal har missats.

Kan jag mycket väl förstå och nått ägaren av numret borde insett,men efter nästan ett dygn så borde isåfall sms'et gått fram där jag förklarade samma sak. ;)

Men om fölungen dör efter fölning så tar man väl ut vetten för provtagning angående v.a?

Om märra kastar gör man ju samma sak. Fast då även koll på märren.

Men om fölungen bryter nacken i en hage och tvärdör då ser jag heller inget behov av veterinärhjälp.

Där är nog det enda fallet att man anmäler till ammajouren utan någon veterinär inblandad.

Så gör vi i alla fall. Rutin på provtagning vid kastning och sedan spärrar vi gården fram till vi fått svar.

AM

Men jag säger om FÖLET dött.

Ehh va??
Det gjorde inte jag,varken i mitt första inlägg eller mitt svar till dig.
För det innebär ju att du bara plockade meningen ur sitt sammanhang och jag skulle nog ta prover på stoet och/eller fölet för att utesluta ev. smittor.
(Dessutom,om man är en 'första-fölare,dvs en som själv aldrig råkat ut för det,så tror i allafall jag att man ringer ut veterinären om NGT går fel..)

Senast ändrad:

Men om man har ett föl som mist sin mamma så behöver man en mamma som mist sitt föl. Jag tycker jag har varit ganska tydlig med det?

Sen kan ungen ha mists på många sätt, det är inte alls säkert att det är aktuellt med någopn provtagning. Jag hade för övrigt en kastning förra året och diskuterade ingående med både min veterinär och SVA, och ingen tyckte det var relevant att ta prov för virusabort så länge det "bara" var ett av stona. Det är heller inte mycket man kan göra om det skulle visa sig vara virusabort.

Jag vet inte,men ston som har kastat,används de verkligen som ammor?
Har 'alltid' fått höra utav mina travismänniskor att de är sällan aktuella för att de är antingen 'smittade' eller så har de inte riktigt greppat att 'de fölat' och produktionen är sällan igång som den ska.
Så frågan för mig är helt främmande..

Är fölet dött vid fölning,är det ju inte en kastning mig veterligen (och är det problem vid fölning har man väl en kontakt med veterinären?)

Du tänker helt rätt amkm förutom att även om ungen är död vid fölning så bör prov tas.

Fosterhinnor och det döda fölet innehåller som mest med virus.
Så stoet bör isoleras för att skydda dom andra.

En kastning i t.ex. nionde har inget att göra på ammajouren enligt min åsikt.

AM

Jag har nu pratat med föl-ägaren eftersom jag fick pm med det rätta telefonnumret.
Tyvärr är detta sms-föl en sanning.

De har ingen amma till stoet,det stoet de hade fått tag i var ett arab-sto som precis fått sitt egna föl avvant och det fungerade inte.
'Surrogatmamma' har ägaren själv i form av sto som inte är lakterande men som tagit sig an fölet,det de själva vill är att hitta ett lakterande sto och då kan inte jag heller hjälpa henne med den som är en bra 'surrogatmamma' här.

Tyvärr är det ju så att de här sms'en om fölen blir fel,dels är det till största delen en del som roar sig i fölningstider,sms'et sprider sig över hela landet och telefonerna blir helt överbelastade och med det obrukbara.
Vill man sprida saker och ting vidare,gör det utan att lägga ut numrena men se då till att själv veta vilken väg man gått och att man själv är kontaktbar på något vis,som jag själv gjorde idag på FB,skrev ett inlägg om akuta stallplatser i Sthlm's-området,kontakta mig via pm.
Och det var flera som gjorde samma sak,som visste vem/vilka de skulle kontakta om de fick tips på platser,de 25 hästarna som blev utan stall idag,de har fått tag i akutplatser..På så sätt,inga överbelastade telefoner,utan de telefonerna kunde användas till det som för dagen var väldigt viktigt,att hitta stallplatser.

Tack..

Jo,tänkte nog inte på att i klartext skriva provtagning vid fölningen vid dött föl,för jag i allafall har vet. kontakt om jag har problem vid fölningen..
Jag skulle aldrig våga chansa,varken med mina egna eller de få (enstaka) övriga märrar som är här.
Eller ja,ska jag vara helt ärlig,så ett utav mina första samtal går till 'travisarna' som antingen kommer i ett jehu,eller så säger de åt mig att ringa veterinären,beroende på varför jag ringer.. :o

Jag skulle aldrig våga chansa,varken med mina egna eller de få (enstaka) övriga märrar som är här.

Och det är ju precis så man bör tänka..
Har man två egna och tycker att- jaja dom är ju mina.. så behöver man ju inte kanske tänka på säkerhet.
Problemet är ju dom som man inte äger själv.
Dessa ska ju skyddas på alla sätt mot att bli smittade.

Jag skulle i alla fall bli förbannad om jag inackorderade Bahia för pengar på nåt ställe och sen får veta att ägarens märr kastat men inga åtgärder vidtagits.
Kanske t.o.m. hittade Bahia i samma hage som märra som kastat, dagen före.

Och detta är ju också nåt man bör ha i bakhuvudet om man tar emot en amma..Isolering..

AM

Lätt att vara efterklok ;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka