amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Jag vet inte,men ston som har kastat,används de verkligen som ammor?

Amman till mitt föl förra året hade kastat sitt föl en månad innan beräknad fölning. Det fungerade jätte bra och ute i hagen har jag en frisk och kry unghäst som fyller ett år på onsdag.
Amman hade troligtvis kastat pågrund av stress efter en hovbölds operation.

Tips.

Om man behöver amma eller har en amma så anmäler man detta på ammajouren via internet.

Den här ungen som ni skriver om är inte anmäld.

Jag som har stuteri, och säkert flera med mig går in där och tittar om det behövs..

AM

Så långt tänkte inte jag....
Har man ett moderlöst föl och är veterinär borde det ju vara en självklarhet att söka amma på ammajouren. Det fölet som jag fick SMS om (Gotland) finns inte med på den listan.

kl

Jag blir också galen på alla dessa SMS som man inte vet om de är äkta eller inte. Jag skickar aldrig dessa sms vidare.

Så långt tänkte inte jag....
Har man ett moderlöst föl och är veterinär borde det ju vara en självklarhet att söka amma på ammajouren. Det fölet som jag fick SMS om (Gotland) finns inte med på den listan.

Vad då OM det är en veterinär????
Min kompis är INTE veterinär!!!

Det är väl klart att hon har kollat ammajouren de hade INGET sto anmält som kunde funka. (shettis= för liten)

// M

Jag får anta att du menar att veterinären som är inkopplad på fallet borde ha anmält till ammajouren?

Ägaren till fölet är ingen veterinär.

Fullt förståligt,men i detta fall så är det högst akuellt.

Och till alla andra,fölet bor i Örebro trakten,ingen annanstans i Sverige!

kl

Jag blir också galen på alla dessa SMS som man inte vet om de är äkta eller inte. Jag skickar aldrig dessa sms vidare.

Du har uppenbarligen inte läst hela tråden!
Det här är SANT!!!
JAG startade efterlysningen!

Varför svara i en tråd när man inte har all bakgrundsfakta??
Fy vad trött jag blir :-(

Vad då OM det är en veterinär????
Min kompis är INTE veterinär!!!

Det är väl klart att hon har kollat ammajouren de hade INGET sto anmält som kunde funka. (shettis= för liten)

// M

Pratar vi om samma häst?????
Jag uttalar mig tydligt om det SMS:et jag fick idag om en häst som tydligen ägdes av en veterinär här på Gotland....

Bor din kompis också på Gotland?

Såg också att det bara fanns en shettis på ammajouren och jag misstänker att Gotlandshästen är en travare.

Jag får anta att du menar att veterinären som är inkopplad på fallet borde ha anmält till ammajouren?

Ägaren till fölet är ingen veterinär.

Ja jag menar att veterinären borde anmält till ammajouren och vad jag förstod på mitt SMS som jag fick så var det den Gotländske veterinären som ägde det moderlösa fölet.

Tror att många blandar ihop en massa hästar nu här i tråden...

kl

Alltså för att klargöra saker:

Det är stoägaren som anmäler till ammajouren. Ingen annan.

Och vad man mer bör tänka på är att OM man har stoet uppstallat på stuteri så anmäler man inte sitt sto förrän stuteriägaren är kontaktad och tycker det är ok.

T.ex. så har jag själv fått uppleva detta:

Ringer ett mobilnummer där det skall finnas en amma i andra änden.
Men så visar det sig att stoägaren bor i Värmland och stoet står på ett stuteri i Mälardalen.

Stuteriägaren i sin tur visste inte att stoet var anmält till ammajouren.
Och han hade ingen lust att ta emot diverse ensamma föl och nöta för att det skulle fungera.
Plus smittorisk mitt i fölsäsongen för hans del.

Så gör man alltså INTE.

Man anmäler sitt sto och får sedan bereda sig på att själv ta dygnet runt jobbet som kan komma.

AM

Senast ändrad:

Får hoppas att du lånadehär ,för det vet jag. Men det är många som skrivit här o undrat om inte VET har anmält till ammajouren,läs uppåt.

Och jag har knappast anmält ngt sto eller föl till nån ammajour.

Hjälpen har gått ut på att få tag på ett sto,eftersom ammajouren inte har ngt att komma med!

Jag har lite undringar eftersom jag också fått SMS et från Örebro
och även en kompis som ringt mig ang ett föl vars ägare hon känner.
Är det någon ide att prova med ett sto som fortfarande går och diar sin
7 mån gamla fölis och inte är avvand?
Min kompis föl var det redan löst med så nu är ju inte det aktuellt.
Men jag skulle ju aldrig gå ut och kolla på Ammajouren om jag inte hade mammalöst föl eller tvärtom.
Hade en bekant som hade problem med sto och föl för två år sedan
stoet var väldigt sjukt och till slut fick hon tag i ett avelsto som inte hade haft föl på något år men tog sig an fölet direkt (fölet flaskmatades) fölet började dia stoet och hon fick mjölk men vet inte om det blev någon bra kvalite så den flaskmatades ändå.
Det som var synd var att hon inte kontaktade mig som bor 1 mil ifrån och inte ännu skiljt sto och föl (föl 9 mån) Mitt sto var väldigt mammig när hon stod på stuteri och hade kastat föl provade hon springa genom hagar där det fanns föl, så då hade hon inte behövt åka 15 mil och det var genom veterinär hon fick tag i avelstoet för att prova. Vet ej om hon provade genom Ammajouren men gissar det i och med flera vet var inblandade

Det enda fölet jag hört talas om och fick hintar om att det startas en tråd runt just här på bukefalos,är det fölet som våran vännina äger.

Det kan vara svallrets gång som har fått det till att det är ett gotländskt föl och veterinär.

OM det nu mot all förmodan inte skulle finnas ett till moderlösföl.

Hjälpen har gått ut på att få tag på ett sto,eftersom ammajouren inte har ngt att komma med!

Precis, och hur rätt eller fel det än är så anmäls inte alla potentiella ammor till Ammajouren. Det finns till och med folk därute som inte har internet, tro det eller ej!

Jag är chockad!
Än en gång har jag blivit besviken på Bukefalos som forum!
Vad är Bukefalos då? NI/VI är Bukefalos.
Bukefalos är inte en egen fristående part. Det är vi medlemmar som GÖR Bukefalos. Vi som medlemmar formar innehållet och tonen.
Är det så här "vi" hästmänniskor är?
Icke toleranta
Besserwissrar
snobbar
elaka
"skyll dig själv om du inte fattar på en gång mentalitet"
osv. ???

Varför stöttar vi inte?
Varför kan inte seriösa och förlåtande diskussioner föras?

Jag vill inte vara med om det här längre.
Hoppas att man kan få bli totalt borttagen från detta forum.
Jag vill inte ha bilder här :-(
Jag vill inte längre veta vad som diskuteras här :-(
Jag vill inte ens kallas hästmänniska om de är så här andra tror att vi är.... USCH!!!!

Angående klantigheten att lägga ut sitt nummer:
De som har ringt till mig och varit seriösa har missats på grund av folk som har ringt och:
*Trott att vi INTE vet vad föl och ammajouren är.
*Bara undrar hur det går!
*Vill berätta hur hemskt de tycker att det är!!!
*Vill prata om hur "dom" gjorde när det hände en kompis, kompis, kusins, morbror till dom :eek:
*Undrat om vi ringt "hit eller dit"... :grin:
*Gett oss tips om att kontakta ridskolor och HÄSTAFFÄRER :confused:

Jag vet att de vill väldigt väl.... men de pratar ju mest om sig SJÄLVA!!!

Vi ville ha en amma inget annat :-(

Bye bye!
Jag har annat att syssla med i mitt LIV än att försvara mig inför folk som inte ens bryr sig om att läsa hela tråden eller ta reda på hur saker och ting ligger till ;-)

Det enda fölet jag hört talas om och fick hintar om att det startas en tråd runt just här på bukefalos,är det fölet som våran vännina äger.

Det kan vara svallrets gång som har fått det till att det är ett gotländskt föl och veterinär.

OM det nu mot all förmodan inte skulle finnas ett till moderlösföl.

Det föds ju en del föl varje år, men det skulle ju kunna vara så att ryktet har spridit sig vidare och formulerats om på vägen.

I SMS:et var ett telefonnummer man skulle ringa och jag antog att det var till veterinären här på ön. Kollade upp det nu och det går till.....ja just det...Örebro!!!
Jag kan ju knappast påstå att Gotland då är det smartaste stället att söka amma på, restiden hit med båt är drygt 3 timmar och båtarna har inte samma turtäthet som bussarna precis...
Se så galet det kan bli.
Jag trodde helt och hållet att det moderlösa fölet var veterinärens här på ön enligt formuleringen på SMS:et.

jag såg det i samma sek som du hade skrivit ditt senaste meddelande....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka