amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Nog har det formulerats om alltid..

Precis, och hur rätt eller fel det än är så anmäls inte alla potentiella ammor till Ammajouren. Det finns till och med folk därute som inte har internet, tro det eller ej!

Så du menar att det då är bättre att sprida ett telefonnummer över hela Sverige och på så vis blockera telefonen för att garantera att man inte når den ev. fölägaren?
För det var ju på sätt å vis vad som hände,Minternets telefonnummer spreds både via Buke,Facebook och sms över hela landet,ett x antal hundra samtal som försökt komma fram,lämnat meddelanden och sms'at så även om det bara skulle finnas en enda liten märr där ute som skulle kunna fungera,så är den säkerligen tyvärr 'borttappad' pga hur det nu blev.
För jag kan garantera att säker 95% av de som fått sms'et (osv) känner inte Minternet och kan inte göra sin röst hörd på det viset,för av någon konstig anledning brukar sällan kedjan fungera på tillbakavägen och de enda som i slutänden tjänat på det,är tyvärr telefonbolagen.

Senast ändrad:

Tycker synd om er och hoppas innerligt att det löser sej för er.Håller tummarna för ert lilla föl.

Är det någon ide att prova med ett sto som fortfarande går och diar sin
7 mån gamla fölis och inte är avvand?

Jag skulle tro att det är nått som inte fungerar då stoet är bundet till sitt föl och även om man lämnar fölet hemma så kommer stoet vara 'stressad' av att ha blivit avskild.
Fölägaren har provat den varianten med ett arab-sto och det fungerade ej så jag skulle tro att hon inte är intresserad av att prova det igen,jag nämnde ju att jag har ett Tinkersto som fortfarande är lakterande pga ej avvant föl och ej dräktig så att vi skulle kunna prova om hon ville,men att jag själv inte riktigt trodde på idén och därför berättade hon att det var så de redan provat.

Däremot så var det inte för det stoet jag ringde,utan jag har en som tar sig an alla fölungar som jag tänkte kunde åtminstone gått som 'surrogatmamma',men det har hon tillgång till genom egen annat sto.

Senast ändrad:

Jag tror inte heller hon är intresserad av det då hon som sagt redan provat..Och det gick inte så bra.

Vad som är bättre eller sämre vet man sällan förrän efteråt.

Tja,enklast är ju som sagt att lämna ut telefonnumret till ammajouren. Och även isåfall be de man själv känner till,att de alltid kontaktar ammajouren.. På så vis så hamnar ju 'alla' på ett å samma ställe och kan kanske hjälpa ännu flera fölsom förlorat sina mammor!

KL

Jo,vid normal fölningstider så är säkert ammajouren kalas.
Men nu är den inte så mkt till hjälp,då det enda som erbjuds är ett minishettis sto..

Men ja,hajjar vad du menar.....

Nu tycker jag de här disskutionerna behöver börja rinna ut. För det leder inte till någonting alls,förutom en massa agg och onödiga disskutioner. Det är knappast något som hjälper MIG,M,FÖLÄGAREN eller FÖLET.

Nu har vi gjort våran del och dementerat rycktena om att det var något lurt,att fölet faktiskt finns och i högsta grad är i behov av "mjölkbar"...

Jag ser inga fel med att lägga ut och leta sto privat,utan ammajouren,även om detta har blivit helt knas på vägen, men samtidigt så är vi i en svår månad och alla fiskar måste fiskas upp för att försöka ge det en chans.. Fel eller ej, ja det får stå för var och en.

Senast ändrad av en moderator:

Jag klankar inte ner på er på nått vis nu när det visat sig faktiskt finnas ett föl med i bilden (tyvärr finns det ju de som roar sig med liknande under fölningstider,bl a en från Dalarna som 'mist sto i allafall 2 år på raken' för jag har kunnat jämföra sms med tidigare sms somvandrade runt).

MEN.
Om alla använde sig av ammajouren,och istället för att lämna ut ett telefonnummer till ngn annan,så kan de som faktiskt har ett sto höra av sig den vägen,och påså vis komma i kontakt med denne som har fölet.
Att göra en efterlysning på olika sätt är behjärtansvärt,helt klart,för man vill bara väl när det är nått som gäller.
Men hade sms'et t ex innehållit samma text,men istället för ett nummer till vad man tror är fölägaren,gör klart direkt i sms'et, typ kontakta Ammajouren tel xxxxxx och/eller webadress för kontakt med fölägaren.

Finns många fördelar med att göra på så vis,dels så får man förhoppningvis bort alla de som 'inte bör höra av sig',dels så lär sig folk att använda ammajouren och sen visas det också att ammajouren faktiskt behövs,även tidigt på året.

knapplån

Jag förstår inte varför man inte lägger ut sitt föl på ammajouren - det är tydligen flera föl just nu som förlorat sina mammor, men inte ett enda "amma sökes"-föl är anmält där...

Jag är chockad!
Än en gång har jag blivit besviken på Bukefalos som forum!
Vad är Bukefalos då? NI/VI är Bukefalos.
Bukefalos är inte en egen fristående part. Det är vi medlemmar som GÖR Bukefalos. Vi som medlemmar formar innehållet och tonen.
Är det så här "vi" hästmänniskor är?
Icke toleranta
Besserwissrar
snobbar
elaka
"skyll dig själv om du inte fattar på en gång mentalitet"
osv. ???

Varför stöttar vi inte?
Varför kan inte seriösa och förlåtande diskussioner föras?

Jag vill inte vara med om det här längre.
Hoppas att man kan få bli totalt borttagen från detta forum.
Jag vill inte ha bilder här :-(
Jag vill inte längre veta vad som diskuteras här :-(
Jag vill inte ens kallas hästmänniska om de är så här andra tror att vi är.... USCH!!!!
)

Har denna tråd raderats på X antal inlägg eller vad sjutton?
Du utläser det där, varifrån?

Tråden var föresten om SMS-efterlysning av ammor, inte om er.
Även om ni är ett exempel så är det en diskutionsfråga och det är
väl bra att du kunde säga att det var en dålig ide av personlig erfarenhet.
Sådant är välkommet. Men ""seriösa och förlåtande diskutioner"???

Tråden startades nog för att det florerade sms om just detta moderslösa föl,inte var det om "ammor" enbart i början. Och vi som känner fölägaren valde att gå ut och dementera ryktet om att det var falskt,alltså finns detta föl i verkligheten.

"Ammor disskutionen" blev långt senare.

Sen kan jag hålla med om det jag läste hur disskutionerna utvecklade sig,det mer likande en uppgörelse om vem som hade rätt hurvida man gör si och så, och jag har minsann, än just en disskution.

Tycker inte det finns något mer att tjata om det här "sms" fölet,det finns,det lever och det behöver en "amma". Och det bor i Örebro trakten,närke,ingen annanstans.

KL

Förstår att det är jobbigt med spekulationer o vad som är sant eller inte MEN frågan kvarstår fortfarande: VARFÖR ligger inte fölet ute på ammajouren? Idag finns där ett hbl-sto tillgängligt och kontakten er emellan kunde ju ha gått mkt snabbare om fölet redan fanns där när den stoägaren skulle regga sitt sto.
Nu är det ju inte ert föl, men när man säger att man provat allt och faktiskt inte gjort det allra enklaste så förstår jag inte någonting faktiskt..

Det sto ni provade med. Hur länge var hon där? Det kan alltså ta upp till 3-4 dygn innan ett sto accepterar ett nytt föl så man får inte ge upp för snabbt och ska det fungera så får man vara ganska tuff mot stoet. Nu ver det ju inget nyfölat sto ni testade, men jag är övertygad att man kan få det att fungera bara man har tålamod. Stort tålamod!.

Det finns en viktig anledning att se till att fölen är med på amma-jourens hemsida.
Jag har en del inackorderade fölston, och jag har varit med om att låna ut ett sto som amma, som jag fick hem i BEDRÖVLIGT skick.
Jag vill inte att de ston som normalt bor här råkar ut för nåt liknande, och är därmed ganska noga att välja till vilka man vill låna ut ett sto.

De gånger jag haft en tillgänglig amma lägger jag INTE ut henne på jouren, dels för att vissa sitter där och frossar i vilka som förlorat ett föl, dels för att jag inte vill ha samtal från oseriösa.
Men jag kollar hela tiden upp de föl som finns där, och skulle jag hitta nåt jag tror är lämpligt, kontaktar jag fölägaren.

kl

Jag fick på fb info om att ett sto behövdes, men inga sms som många andra. Skönt! Tills inatt, när jag vaknade av 10 sms! :crazy:

Det finns en viktig anledning att se till att fölen är med på amma-jourens hemsida.

--------

De gånger jag haft en tillgänglig amma lägger jag INTE ut henne på jouren, dels för att vissa sitter där och frossar i vilka som förlorat ett föl, dels för att jag inte vill ha samtal från oseriösa.
Men jag kollar hela tiden upp de föl som finns där, och skulle jag hitta nåt jag tror är lämpligt, kontaktar jag fölägaren.
Jag är övertygad om att väldigt många stoägare resonerar på det sättet!
Och att man riskerar att missa flera presumtiva ammor om man inte lägger ut sitt föl där!

KL!

Varför är inte fölet anmält till amma jouren?
Där finns ju dessutom ett halvblodssto anmält nu som amma finnes. Det är väl perfekt för en arab unge?? Detta luktar skumt..

Tråden startades nog för att det florerade sms om just detta moderslösa föl,inte var det om "ammor" enbart i början. Och vi som känner fölägaren valde att gå ut och dementera ryktet om att det var falskt,alltså finns detta föl i verkligheten.

Tråden startades som en allmän diskussion om amma-efterlysningar via SMS.
Ni valde att göra tråden eran och tyckte att den skulle handla om just ett specifikt fall.
När det då dyker upp inlägg som svarar på första inlägget som ameo startade tråden med, så har mest troligt inte så mycket med just ert fall att göra. För tragiskt nog är ni inte de enda som efterlyser föl/ammor. Det händer varje år. Och det är rätt tröttsamt att höra både på forum, chattar, mail, sms, communities och överallt att det letas efter en amma till ett föl för att i nästa sekund se att amma hittats med 117 svar "Vad skönt"...för att sen i nästa sekund få nya sms igen. Det ÄR tröttsamt, även om man vill hjälpa de inblandade. Och det var därför (tolkar jag det som) som ameo startade tråden; i hopp om att slippa detta i år. Och svar som kommer på det i tråden har alltså inget med specifika fall att göra.
Så att minternet tagit åt sig av det är tråkigt, men inte konstigt i en pressad, stressad och frustrerad situation...men om h*n läser om inläggen och vad de svarat på så kanske det är lättare att se hur tråden ser ut.

Skulle nog mer säga att hon försökte få det till ngt vettig,men som flöt ut och blev till mer inriktat på en individ.

Fölet finnes i högsta grad,och trots att man även ser nu trots vi som känner fölägaren att det är så tveksamt,så tro vad ni vill.

Dvs spekulationer och hurvida dem har testat med stoet som fanns där,får ni isf kontakta fölägaren om,inte oss.

Nu lämnar jag den här "disskutionen".

Du har uppenbarligen inte läst hela tråden!
Det här är SANT!!!
JAG startade efterlysningen!

Varför svara i en tråd när man inte har all bakgrundsfakta??
Fy vad trött jag blir :-(

Fast jag menar generellt. Och jag har visst läst hela tråden. Även om den kedjan du startade är sann så florerar det osanna liknande och har så gjort i flera år.

Du behöver inte bli så arg.

Jag har bara under en vecka fått "ditt" sms 5 ggr och även två andra ett antal gånger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka