amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

KL
Det jag tycker är mest ledsamt är att människor gör sig stort besvär att få tag i ammor men när de väl lyckas ger de upp efter 2 timmar!!!! Infon måste nå ut att det kan ta upp till en vecka innan stoet accepterar fölet, det är ingen quick fix. Det kräver massor av arbete och tålamod men belöningen i slutändan är ju ett lyckligt föl.

Hur bär man sig åt att få ut just denna info??
Skrev ju förut om detta, att i alla fall stuterifolket går in på asvt för att se om man behövs eller behöver hjälp.

Nu är i alla fall ungen ute på jouren så jag hoppas verkligen att dom hittar en amma till den lille. Hoppas hoppas.

Och så vill jag faktist ge en stor kram till den som nu står med en mobiltelefon full med samtal och blir nu tvungen att byta nummer.

Alltså hon gjorde detta i all välmening. Tyvärr så fungerade detta inte som vi ser.

Hon försökte hjälpa och gjorde det på sitt sätt.
Om vi alla vore lika öppna och verkligen försökte hjälpa våra närmaste så skulle världen se mycket bättre ut.

Så, som sagt, trots att det blev fel, mininternet, så ger jag dig eloge i alla fall.

Ta heller inte åt dig av alla inlägg..gör det inte.

AM

Tack :love:

Jag kollade ammajouren när SMS:et kom och den enda som var anmäld var en minishettis-amma så de hade inte anmält fölet.

Det var liksom helg.... de kanske inte uppdaterade på en gång :mad:

Detta är helt otroligt!!!! Ni som skriver allt detta har ju ingen aning om vad det hela gäller.

Det är mig och mitt föl det skrivs om och jag hade veterinär här på plats självklart, tror folk att man är totalt dumma i huvudet. jag har fått flera föl förrut. Nu var det så att det gick inte på några som helst sätt att rädda mamman så vi fick ta ett snabbt beslut, jag, veterinär och väldigt kunniga folk från ett välkänt stuteri som var här. för att kunna rädda fölungen var vi tvungna att avliva stoet, hon íallafall inte klarat sig så det var att välja mellan att rädda fölungen eller att förlora både fölungen och stoet.
självklart så kollar jag ammajouren direkt som sagt jag är ingen nybörjare, har haft föl förrut. kontaktar en del vänner som jag vet har mycket kontakter med hästfolk/ stuterier mm. Dom flesta galoppstuterier får ju föl redan i januari/februari. men sen så börjar det även att plinga i min telefon där kedjebrev går runt, jag har aldrig sagt åt nån att starta ett kedje brev och skicka runt sms att efterlysa en amma, det står t.o.m ett telefonnr där som man ska ringa som jag inte har en aning om vem den människan är. Så jag har inte något med detta att göra, sen efter ett tag så får man sms där det står att det löst sig, alltså hur dumma i huvudet får folk vara som hittar på massa eget och detta är alltså även folk som jag inte känner överhuvudtaget. Jag har inte tid med sånt här och försöka rätta till vad alla andra har ställt tillmed och försöka försvara mig på nåt sätt. Det är ju helt otroligt hur det kan bli. Jag måste lägga min tid på fölungen som ska matas och skötas om o det är ett dygnet runt jobb. Man har inte tid men såna här dumheter då. så snälla alla respektera detta nu.
Fölungen mår efter omständigheterna bra och jag letar fortfarande efter en amma.
mvh Ingela Pettersson

Nog har det formulerats om alltid..

Ja det kan man verkligen säga :grin:

Nu kommer det sms till mig som beklagar MIN mammas död ;)

Tur att jag inte är så känslig eftersom min mamma faktiskt ÄR död på riktigt :cool:

// M

:bow: :bow: :bow: :bow:

Folk har på eget bevåg börjat med sms:en och lagt till sina egna telefonnumer :(

// M

Ja det är många gånger så att människor vill hjälpa till och det går överstyr.
JAg har fått flera såna sms under veckan, men inte svarat för jag vet att de flesta som råkar ut för det här har hjälp av veterinärer, och att göra som ni, ta kontakt med större stuterier och andra vet det är nog det säkraste sättet att få tag i en amma. Lycka till med ert föl och hoppas ni får tag i en amma, synd att jag inte kan hjälpa till, men jag är inte i branschen just nu:)

Det finns FLERA föl som söker amma just nu och det cirkulerar till och med SMS som är identiska med fjolårets ammaefterlysningar :eek: så det är långt ifrån bara ditt föl som diskuteras här - även om det har dragits in här.

till alla i tråden:
Mitt förslag, om man nu vill skicka SMS, är att man skriver något likande detta:
"Ett föl har nyss blivit moderlöst och skulle behöva en amma så snart som möjligt. Fölet finns anmält på ammajouren på www.asvt.se och där finns även kontaktuppgifter. Har du ett sto som är lämplig som amma, kontakta fölägaren eller lägg själv in ditt sto som tillgängligt på den sidan!"

Det är ju mer allmängiltigt och en hjälp till samtliga föl som finns där... Dessutom inte så styrt av datum och gör dessutom att fler blir medvetna om ammajourens existens.

Det var liksom helg.... de kanske inte uppdaterade på en gång :mad:
Man anmäler sin häst (sto eller föl) där själv och jag kan inte tänka mig annat än att den uppdateras automatiskt när man knappat in sina uppgifter - som en gästbok funkar!

till alla i tråden:
Mitt förslag, om man nu vill skicka SMS, är att man skriver något likande detta:

Citat:
"Ett föl har nyss blivit moderlöst och skulle behöva en amma så snart som möjligt. Fölet finns anmält på ammajouren på www.asvt.se och där finns även kontaktuppgifter. Har du ett sto som är lämplig som amma, kontakta fölägaren eller lägg själv in ditt sto som tillgängligt på den sidan!"

Det är ju mer allmängiltigt och en hjälp till samtliga föl som finns där... Dessutom inte så styrt av datum och gör dessutom att fler blir medvetna om ammajourens existens.

Mycket bra tycker jag!

Man anmäler sin häst (sto eller föl) där själv och jag kan inte tänka mig annat än att den uppdateras automatiskt när man knappat in sina uppgifter - som en gästbok funkar!

Ja. Det är precis så det går till. Anmälningen går direkt ut på listan.
Däremot får man ju förstå att Henriks tel.nummer kanske inte alltid går att nå.

Men det absolut effektivaste sättet är att anmäla på nätet.
Därefter gå ut i radion.
Förslag även att kolla med djursjukhusen.

AM

KL

Tyvärr tycker jag att "instruktionerna" på ammasidan om hur man får ett sto att ta emot ett främmande föl är lite missvisande. Det står "Men har stoet inte accepterat fölet inom tolv timmar är utsikterna ganska dåliga" och det tycker jag inte har stämt på flera av de ston jag har varit med om. Det har i de flesta fall tagit mkt längre tid än 12 timmar innan de har tagit emot fölet, men det har gått tillsist trots mkt rabiata ston. I två fall gick det inom 12 timmar och det var dels ett nordsvenskt sto som tog sig an vårt hingstföl omedelbart bums och han var hennes från sekund 1. I det andra fallet accepterade vårt sto ett ponnyföl inom första dygnet och sedan var det de två som gällde, men i det sista fallet när vi hjälpte en kompis tog det nog upp mot 5-6 dagar innan det var mor och dotter. Innan det var det tvång som gällde. Brems, oxytocin och stå med fölet för att det skulle våga dia, men det blev också hur bra som helst tillsist.
Ett annat sto var helt galen de första dygnen, men efter 3 dygn tittade hon lite efter fölungen när den tod´gs från henne och då fick det bära el brista. In med ungen till stoet och ut ur stallet med allt folk (hålla andan) och sedan var det mor och dotter.

Så jag säger bara : Man måste ha oändligt tålamod och vara lite okänslig. Man får vara tuff mot stoet och man får tåla att se att fölet får lite törnar. Jag är övertygad om att när stona är så aviga så tar det ca 3 dygn innan fölet ätit hennes mjölk och fått den genom hela "systemet" och fått den rätta lukten.

Det vi har gjort när vi sökt amma är att vi har kollat ammajour, ringt alla veterinär ifall de varit ute på ngn fölning som gått åt pipan (har fått napp i två fall), ringt djursjukhusen och en massa bekanta. Ett sto hittade vi även genom mitt jobb.

Jag önskar all lycka med fölet det handlar om till stor del här och vill ni ha konkreta råd om hur vi har gjort i de fall vi varit inblandade så PM:a.

Senast ändrad:

Håller med. Man får vara lite bestämd, och inte tro att alla ston tar emot föl direkt.

Förstår inte varför denna disskusion fortfarande pågår, jag bad er ju att respektera detta, då jag inte har gått ut med nån information att det har löst sig eller att jag har haft en amma här hemma. Nån annan som jag inte vet vem det är har gått ut och lämnat ut dessa uppgifter.

Ang ammajouren så kontaktade jag Henrik direkt ifredags när det hände och då fanns ingen amma men han skulle skriva in det åt mig på hemsidan och eftersom jag har haft fullt upp dygnet runt med matning av fölungen har jag inte haft tid att gå ut på ammajouren och kolla eftersom jag trodde att det var inskrivet redan där. Sedan sa en bekant åt mig att jag inte fanns med så i måndags gick jag in och skrev in mina uppgifter där när jag fick reda på det.

NU SLUTAR NU MED DENNA DISSKUSION DET ÄR NOG JOBBIGT ÄNDÅ SOM DET ÄR.
RESPEKTERA DETTA, SNÄLLA MÄNNISKOR.

MVH INGELA PETTERSSON

Det vi diskuterar nu är vare sig ditt föl eller din diskution...

Utan att vi, som varit med om att sätta ihop föl och ammor, ger lite allmänna råd, för du är knappast den enda som kommer att drabbas av detta problem i år.

NU SLUTAR NU MED DENNA DISSKUSION DET ÄR NOG JOBBIGT ÄNDÅ SOM DET ÄR.
RESPEKTERA DETTA, SNÄLLA MÄNNISKOR.

MVH INGELA PETTERSSON

Det är inte dig vi pratar om. :grin:
Finns flera runt om i detta land som väntar föl och kan behöva en "genomkörare" i detta ämne.

Så nu kan du sluta skriva med stora bokstäver för jag uppfattar din skrift som om du skriker åt oss och det kan vi alla här vara utan. Ok??

I övrigt, till er andra här på tråden så måste jag bara fråga en sak.

I tidningen Travronden så annonseras det i varje nummer, som kommer 2 gånger i vekcan, om ammajouren.

Är det så i ridtidningarn aockså? Eller är det bara i avelsnumret och inget mer?

Jarrah.
Håller med att det kan ta bra tid och väl fungerande bremsar för att få märra på mattan och fattar vad hon skall göra.

Fast jag ser inte ammajouren som nån instruktionsbok utan mer rent kontaktförmedling mellan sto och fölägare.

En redigering av deras text kanske inte vore så dumt däremot. :)

AM

Jag tycker detta var en av de bättre diskutionerna på forumet, kommer i rätt tid också. Ameos förslag på sms var bra och ett namn eller ort så man vet om det är ett nytt sms eller samma som kommer. Detta är ju högaktuellt nu inför fölsässongen.

Vore bra om distriktsveterinärerna vore mer observanta på att upplysa stoägare på att man ska anmäla sitt sto till amma jouren och inte vara egoistisk utan hjälpa till att rädda ett föl om man kan. Många avfärdar amma jouren när man nämner det att mitt sto är så speciell att det aldrig kommer att gå! Enklast verkar kallbloden vara att använda, dom verkar gilla föl!

Lycka till alla med era fölningar 2010!

Jarrah.
Håller med att det kan ta bra tid och väl fungerande bremsar för att få märra på mattan och fattar vad hon skall göra.

Fast jag ser inte ammajouren som nån instruktionsbok utan mer rent kontaktförmedling mellan sto och fölägare.

En redigering av deras text kanske inte vore så dumt däremot. :)

AM

Jag upplever det som att väldigt många ger upp för fort och att de i den texten inte uppmanar folk att fortsätta. Två av de ston jag nämner här ovan hade kunnat döda sina fosterföl på en sekund om de hade fått de första gångerna de skulle dia, men med envishet och tålamod så accepterade de fölen, även om det tog dagar.

Ja absolut, det blev ju en allmän rådgivande diskussion och det kan vara nyttigt speciellt för oerfarna stoägare att veta vad de ska göra om olyckan är framme.
JAg hade ju tur och hade arbetat som seminassistent och vetassistent hos en stoveterinär, annars hade nog mitt föl dött då hon var stor och stoet var utmattat, tur man vet vad man ska göra då:)

Det finns FLERA föl som söker amma just nu och det cirkulerar till och med SMS som är identiska med fjolårets ammaefterlysningar :eek: så det är långt ifrån bara ditt föl som diskuteras här - även om det har dragits in här.

till alla i tråden:

Precis,vi är helt inne på samma linje,vill man sms'a,hänvisa till ammajouren istället.. Jag skrev ju detsamma tidigare i tråden.. ;)

Om alla använde sig av ammajouren,och istället för att lämna ut ett telefonnummer till ngn annan,så kan de som faktiskt har ett sto höra av sig den vägen,och påså vis komma i kontakt med denne som har fölet.
Att göra en efterlysning på olika sätt är behjärtansvärt,helt klart,för man vill bara väl när det är nått som gäller.
Men hade sms'et t ex innehållit samma text,men istället för ett nummer till vad man tror är fölägaren,gör klart direkt i sms'et, typ kontakta Ammajouren tel xxxxxx och/eller webadress för kontakt med fölägaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka