amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Ett litet tips! När mina ston fölar så brukar jag alltid försöka spara fosterhinnorna eller åtminstone en del av dom ifall något skulle tillstöta med fölet närmaste dygnet, Skulle det då finnas ett föl som söker amma så kan det vara lite lättare att få stoet att acceptera det nya fölet om man lägger på hinnorna så det luktar rätt. Finns ju många tips om hur man kan göra och alla tips är nog välkomna.
Lycka till alla med årets fölningar.

Jag upplever det som att väldigt många ger upp för fort och att de i den texten inte uppmanar folk att fortsätta. Två av de ston jag nämner här ovan hade kunnat döda sina fosterföl på en sekund om de hade fått de första gångerna de skulle dia, men med envishet och tålamod så accepterade de fölen, även om det tog dagar.

Förstår precis hur du menar.
Vet hur fruktansvärt korkade märrarna kan bli då man "vänjer" in dom vid främmande unge.

Men det finns en annan sida av det hela.

Och det är att det finn väldigt många som är så oerhört orutinerade.
Begriper att dom backar ur då dom ser sin märr förvandlas till elakheten själv.
Ofta är det ägare som kanske har på sin höjd fått ett föl tidigare.
Dom hade turen att ungen hoppade upp och diade på tre röda.

Dom har aldrig behövt mjölka ur, eller vet inte ens att man kanske bör göra sånt..
Dom vågar inte ens ta på juvret för märra skriker och slickar öron.

Sådana här finns det massor av och jag är helt övertygad att brems är för dom ett tortyr redskap som inte ens finns i stallet.

Alltså dom människorna ska låta bli alltihop innan dom ens börjar med projektet.
Dom kan faktist bli väldigt illa skadade just p.g.a. deras orutin och kanske även en kombination av för lite tålamod/rädda för stoet/för lite jävlar anamma.

Är du med?

Eller om man säger så här:
Jag skulle inte vilja ha en "nojig" stoägare bakom ryggen då jag skall ta strid med märra för att hon skall acceptera min unge. :D;)

Men som sagt. Tålamod, brems och jävlar anammma brukar lösa det mesta.

AM

Jag är med och visst är det så. Faktum är att de två ston vi kämpade som längst med, dessa föls ägare hade inte fixat det om vi inte hade varit med och styrt. De hade nog gett upp direkt för inte nog med att deras sto just dött en dramatisk död så ska de se sitt lilla föl som faktiskt överlevt, få stryk av en galen märr. Så mitt råd får bli, förutom det jag skrivit innan om tålamod och envishet, att man ska ta hjälp av sådana som varit med om detta förut och som inte är känslomässigt involverade.

Kl

Hur vanligt är det att ston som precis vants av från en egen unge acceptererar ett nytt föl?
Och hur bör man gå till väga?

Cheran som ev. har en amma

Förstår inte varför denna disskusion fortfarande pågår, jag bad er ju att respektera detta, då jag inte har gått ut med nån information att det har löst sig eller att jag har haft en amma här hemma. Nån annan som jag inte vet vem det är har gått ut och lämnat ut dessa uppgifter.

Ang ammajouren så kontaktade jag Henrik direkt ifredags när det hände och då fanns ingen amma men han skulle skriva in det åt mig på hemsidan och eftersom jag har haft fullt upp dygnet runt med matning av fölungen har jag inte haft tid att gå ut på ammajouren och kolla eftersom jag trodde att det var inskrivet redan där. Sedan sa en bekant åt mig att jag inte fanns med så i måndags gick jag in och skrev in mina uppgifter där när jag fick reda på det.

NU SLUTAR NU MED DENNA DISSKUSION DET ÄR NOG JOBBIGT ÄNDÅ SOM DET ÄR.
RESPEKTERA DETTA, SNÄLLA MÄNNISKOR.

MVH INGELA PETTERSSON

Men varför är du så arg på "oss"?

Det är väl knappast vårat fel att du inte har en amma. Ingen har heller anklagat dej för något. Sedan är det väl helt normalt att folk kommer med tips och råd som ammajouren mm.

Jag tycker det är superbra att ha denna diskussion om hur man bör gå tillväga när ett föl förlorar sin mamma eller tvärt om så att det kan lösa sig på bästa möjliga sätt. Det är säker flera här inne som kommer att hamna i din situation någon gång i framtiden.
Självklart är det tråkigt när hästar dör och far illa och alla här inne hoppas att det kommer att gå bra med ditt föl.
Lägg din energi på att mata fölungen istället för att vara upprörd utan anledning på ett forum.

Lycka till!

Kl

Hur vanligt är det att ston som precis vants av från en egen unge acceptererar ett nytt föl?
Och hur bör man gå till väga?

Cheran som ev. har en amma

Om du har sett ditt sto låta andra föl dia medans honfortfarande har sitt egna föl vid sidan skulle jag kunna tro att det kan gå
men annars har jag aldrig hört att det fungerat.

Och jag tror inte att hennes mjölk "duger" till en lite kotte som är född nu.
Stonas mjölksammansättning förändras allt efter att unen blir äldre.

Så en sådan märr KAN duga som surrogatmamma men inte ge den näring så det räcker.

AM

*knapplån*

Som respons på ursprungsfrågan - amma-efterlysning via SMS-kedjor. Jag är fullt beredd att skicka kostnader för nummerbyte för jourtelefoner, företagslurar och hela konkarongen till den som börjar med detta förbannade otyg. Jag har inte den "lyxen" att jag kan stänga av mina lurar, och här piper det konstant natt som dag, fullständig rundgång och ingen vet vad det egentligen handlar om, inga namn, ingen info, inget ID - bara skicka vidare.

Fullkomligen huvudlöst, får jag inte sova snart eller ö h t göra något annat än försöka hålla undan i boxen för sådant som faktiskt måste komma fram (som inte har med hästar och ammor och fan och hans moster att göra) kommer jag att bli riktigt otrevlig. Det är fruktansvärt att konstant få detta skit levererat! Det måste rimligen finnas vettigare sätt att hantera detta, så det kommer till folk som faktiskt kan göra någon skillnad. Vilket jag inbillade mig att Ammajouren var till för...

Tänkte inte ens så långt.. :o

Ja,det är nog som du säger,en anledning att inte ha ett 'nyavvant' sto till annat än surrogatmamma. :)

Jag vet att alla i denna tråden inte menar mig och mitt föl men det finns vissa inlägg i denna tråd som riktar sig direkt till mig varför hon inte gjorde "si" och varför gjorde hon "så" mm. och man ska inte uttala sig när man inte vet hur det hela har gått till. Och har man rent mjöl i påsen så behöver man ju inte ta åt sig.
Jag har ett dygnet runt jobb nu med matning av fölunge och man blir väldigt ledsen och trött när man läser såna här påhopp från "vissa" i detta inlägg, när det inte stämmer överhuvudtaget.
och Jag lägger redan all min energi på fölungen så det är därför jag inte orkar med sånt här.

Vill rikta ett tack till alla dom som har lämnat värdefulla tips till mig.

Jag kunde aldrig tro att det skulle bli sån här respons :-)
Vi borde använda det till att jaga hästtjuvar i framtiden :idea:

Eller så INTE, med tanke på hur det hela urartar efter ett tag. :crazy:

Hur många med bil i "rätt" färg (som dessutom varierade...) blev inte misstänkta förra året då hästskärar-SMS:en cirkulerade för fullt?

Om jag får amma-SMS i år kommer jag att göra som Ameo föreslår, göra en allmän hänvisning att man anmäler lämpligt föl eller amma till Ammajouren, och får jag andra kedje-SMS så skiter jag i att skicka det vidare. :cool:

Vid såna här tillfällen så är jag glad att jag har skyddat nummer så jag slipper dessa sms. Bara de i mitt eget stall som har mitt nummer.
Det verkar ju som ni har det hur jobbigt som helst. :(

Men på mitt förra nummer trillade det inte lite efterlysningar och grejer då och då, och det blir ju så att man inte bryr sig om dem till sist. Så de som är 'ärligt' menade når ju inte fram för allt annat brus.
Kan man kanske sätta upp lappar om att amma-jouren finns på ridskolor och sin lokala ridsportsaffär? Där rör sig ju mycket folk.

*knapplån*

Som respons på ursprungsfrågan - amma-efterlysning via SMS-kedjor. Jag är fullt beredd att skicka kostnader för nummerbyte för jourtelefoner, företagslurar och hela konkarongen till den som börjar med detta förbannade otyg. Jag har inte den "lyxen" att jag kan stänga av mina lurar, och här piper det konstant natt som dag, fullständig rundgång och ingen vet vad det egentligen handlar om, inga namn, ingen info, inget ID - bara skicka vidare.

Fullkomligen huvudlöst, får jag inte sova snart eller ö h t göra något annat än försöka hålla undan i boxen för sådant som faktiskt måste komma fram (som inte har med hästar och ammor och fan och hans moster att göra) kommer jag att bli riktigt otrevlig. Det är fruktansvärt att konstant få detta skit levererat! Det måste rimligen finnas vettigare sätt att hantera detta, så det kommer till folk som faktiskt kan göra någon skillnad. Vilket jag inbillade mig att Ammajouren var till för...

Fast den som desperat söker en amma kan ju inte ansvar för dina "vänner" :cool:
Att de skickar sms eller ringer till dig på nätterna har ju inget att göra med ursprunget... Det har ju att göra med folk som inte vet hut eller respekterar tiden på dygnet... eller :confused:

Jag tycker det är helt huvudlöst att starta en sådan kedja där man inte kan överblicka konsekvenserna eller ens stoppa den när det är inaktuellt. Dagisnivå-

Jag tycker det är helt huvudlöst att starta en sådan kedja där man inte kan överblicka konsekvenserna eller ens stoppa den när det är inaktuellt. Dagisnivå-

Fast nu var det ju så att det INTE startades en sms-kedja av de ansvariga. Som jag har hört så letade de via facebook bland sina hästbekanta och deras bekanta och det var till slut någon där som på eget bevåg började med sms :)

Fast nu var det ju så att det INTE startades en sms-kedja av de ansvariga. Som jag har hört så letade de via facebook bland sina hästbekanta och deras bekanta och det var till slut någon där som på eget bevåg började med sms :)
Det spelar ju ingen roll VEM som startar SMS-kedjan, det är ju lika huvudlöst oavsett...

Jag vet inte vilken av kedjorna du pratar om (jag har fått två olika), men oavsett vem som startar den är det väl väldigt ogenomtänkt?

Nu är vi innte på andra varvet angeånde sms och FB uppmaningar om att sprida vidare.

TÄNK på detta och hänvisa till ammajouren.

En snabbslagning på eniro gav Örebro som adress med ett mobilnummer.
Men med fel kontaktmänniska...

AM

Nu är vi innte på andra varvet angeånde sms och FB uppmaningar om att sprida vidare.

TÄNK på detta och hänvisa till ammajouren.

En snabbslagning på eniro gav Örebro som adress med ett mobilnummer.
Men med fel kontaktmänniska...

AM

Jo tack JAG VET att det har kört igång igen!!!
Skulle bra gärna vilja vet vem som gjorde det.... :-(
Vad står det för kontaktmänniska? PM:a gärna det till mig så jag kan få tag i denne...

SMS:a INTE hänvisningar till ammajouren i det här fallet!
Vi VEEEET redan att det finns och vi vill inte ha en miljon sms och telefonsamtal om att vi borde kontakta dem.... suck.
Vi har aldrig bett om en sms-kedja det är någon för oss okänd person som påbörjat den :eek:

Nu har det gått ett tag och jag undrar lite hur det går för dig? Har själv fött upp ett föl på flaska så jag vet vilket arbete det är. Jag hade turen att ha en surrogatmamma till min åtminstone så hon fick "vara häst" men matningen fick jag sköta. Den enda trösten är att ju längre det går ju mer sällan behöver man mata. Nu är ju din född så tidigt så när betet sätter igång så kan du kanske njuta lite av den lilla istället.
Tänker på dig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka