amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Nu har det gått ett tag och jag undrar lite hur det går för dig? Har själv fött upp ett föl på flaska så jag vet vilket arbete det är. Jag hade turen att ha en surrogatmamma till min åtminstone så hon fick "vara häst" men matningen fick jag sköta. Den enda trösten är att ju längre det går ju mer sällan behöver man mata. Nu är ju din född så tidigt så när betet sätter igång så kan du kanske njuta lite av den lilla istället.
Tänker på dig!

Tusen tack Mia 61 för ditt gulliga inlägg. Jodå det går bra, hon är så duktig, hon dricker sin mjölkersättning ur krubban och jag har även fått hem speciella fölpellets som är baserade på mjölkersättning som hon igår fick för första gången och hon är så duktig, äter det med, så nu kan jag få sova lite längre på nätterna. och som du säger eftersom hon är så tidigt född så kommer hon ju kunna tillgodogöra sig betet riktigt bra. På lördag kommer det en gullig tjej som har en liten welshponny som är 2 år som ska stå här som sällskap till min lilla busunge. hoppas verkligen det kommer att gå bra så hon får lära sig hästspråket och vara en riktig häst. Men det är värt att slit och jobb när man märker hur bra hon mår och växer.

Vill även säga en gång till att jag absolut inte har nånting med dessa smskedjor och efterlysningar att göra, dessa telefonnr som går runt är absolut inte mina, det kanske är ett nytt föl som har drabbas?

Läst tråden i tysthet.Måste bara säga att det är skönt att höra att det går bra för er.Hoppas nu det kommer att funka med ponnyn som sällskap.Lycka till i frantiden.

Vill även säga en gång till att jag absolut inte har nånting med dessa smskedjor och efterlysningar att göra, dessa telefonnr som går runt är absolut inte mina, det kanske är ett nytt föl som har drabbas?
Det värsta är att kedjor från förra året har fått nytt liv, liksom det som utlöste den här tråden.

Om vi alla hjälps åt att sprida information om att man ska anmäla till föl- och ammajouren och hänvisa alla dit, så slipper vi idiotiska SMS-kedjor och spammande av ställen som Facebook och liknande.

Jag har oxå fått dessa sms.

Blir galen på dem. Informerar om Ammajouren till den som skickat sms:et till mig. Och skickar INTE vidare.

Förlorade själv ett föl förra året, slängde upp henne på ammajouren direkt, 2 dagar senare kom det en hingstföl från Kalmar.
På 3:e dagen då stoet "bara" behövdes hålla i bara grimma & grimskaft, visade sig att fölet inte klarade sig ändå. Han fick avlivas på natten :(

Btw ang brems, jag äger ingen, vi tog en hovtång & klämde åt mulen mellan handtagen & vred om. Fungerade lika bra. Plus det gick snabbare att släppa mulen på stoet eftersom vi fick bremsa henne varannan timme första dygnet.
(borde kanske köpa en brems nästa gång jag är i byn)

Jag hade tråd här på buke & fick mycket tips & råd, hade en hel del telefonsupport från erfarna bukefalister.

Är ännu idag enormt tacksam över all hjälp jag fick, hade inte fölungen blivit sjuk, hade vi klarat det. :)

Den siste maj får samma sto ett nytt föl efter en annan hingst, vi håller tummarna att detta är friskt & levnadsdugligt.

Visst Ammajouren är jättebra att den finns och jag kontaktade dom direkt samma dag men då fanns det tyvärr ingen amma. Men tyvärr har jag inte fått några svar överhuvudtaget därifrån utan från bekanta som jag har kontaktat, även fått svar från 2 st som har läst den här tråden. Jag har själv ringt dom som står med på ammajouren varav inget napp, några är gamla ston som inte fått föl på flera år och inte har mjölk, då tycker jag att det är inte ammor utan mer sällskapsmammor och det är ju bra men då ska dom inte stå där under ammor, sen är det några som absolut inte vill flytta sina ston och det respekterar jag fullt ut, men jag vill ju heller inte flytta mitt föl och det har veterinären bestämt sagt nej till, eftersom mitt föl inte fick i sig råmjöllk så är den väldigt känslig och mottaglig för alla olika bakterier, och det är större risk att flytta ett litet föl som inte har nån motståndskraft istället för ett äldre sto. Sen var det även nån som inte svarade.
Så självklart är ammajoren kanon att den finns men som sagt jag har inte fått ett enda napp där och ingen har ringt mig som sett mitt telefonnr därifrån. Utan enbart från kontakter ifrån bekanta till bekanta som har sett dessa efterslysning mm.
Sen är jag egentligen heller inte mycket för smskedjor. Men efterlysningar verkar funka mycket bättre än ammajouren, i mitt fall.

Jag var inne på ammajouren och tittade för ett tag sen och jag vet att jag reagerade på att det sto 1972 på ett sto? Förstod inte riktigt vad det stod för!
Tråkigt om inte uppgifterna stämmer eller uppdateras på ammajouren, då tappar den ju liksom lite meningen med varför den finns.

Skönt att det går bra med din lilla iallafall. Jag håller tummarna för framtiden också, att den får en lekkompis och att den blir "häst".
/Mia

Mycket synd att fel ammor hamnar på jouren.

Ska försöka få tag på Henrik och be dom skriva VAD det är för märrar som platsar där...

För i min värld är det en väldans skillnad på amma och surrogatmamma.
Den förstnämnda är ett akutbehov medans den andra har man bra med tid att skaffa fram på ett eller annat sätt om man har lite fantasi.

AM

Nu cirkulerar det på FB igen ett meddeande om föl som förlorat sin mamma - någon som vet om det är den gamla kedjan som vaknat till liv igen?? Tycker mig känna igen mobilnumret:

"Ett sto dog under fölning inatt! En mamma behövs. Någon som känner till ett sto som har förlorat sin fölunge? Sprid fort......XXXXXXXX det är bråttom!!!"

* = sista siffran, tänkte det kanske kunde undvika vidare spridning/telefonterror om det inte stämmer

---------------------------
moderator censurerade samtliga siffror i telefonnumret

Senast ändrad av en moderator:

Det ÄR samma som cirkulerar ett nytt varv. Och detta visar än en gång hur dumt det är att sätta igång SMSkedjor, facebookkedjor etc. Man förlorar liksom kontrollen!
Besvara det genom att hänvisa till ammajouren!

Tack Ameo! Hänvisar till ammajouren och säger även åt fok att sluta sprida ovanstående meddelande på FB =)

*kl*

Jag har lagt in detta i min statusrad på facebook & hoppas det sprids. Förhoppningsvis kan vi får stopp på detta skenande fenomen.

OBS!! Sluta sprida efterlysningar ang ammor & förlorade föl vis sms & på FB. Personerna som det rör sig om är fullständigt nedringda av hjälpsamma & bara nyfikna människor som varken har föl el amma!
Info om lämplig amma eller föl når inte fram. Telefonerna ringer dygnet runt & sms:en haglar in 24/7. Har du lämpligt sto/föl, anmäl det på Ammajouren istället & ta kontakten där. http://www.asvt.se/page53584.php Sprid vidare!

Vårt sto förlorade sitt föl under fölningen nu ikväll :(
Anmäld som amma...

Tack. Det är tufft :(
Får vara tacksamma att inte mamman oxå strök med.

Nu cirkulerar en ny efterlysning på Fb angående amma. Då många av de som postar denna efterlysning är bukefolk så känns det som om det är på sin plats att putta den här tråden.

Såg det.

Kommer posta min text ännu en gång:

OBS!! Sluta sprida efterlysningar ang ammor & förlorade föl via sms & på FB. Personerna som det rör sig om är fullständigt nedringda av hjälpsamma & bara nyfikna människor som varken har föl el amma!
Info om lämplig amma eller föl når inte fram. Telefonerna ringer dygnet runt & sms:en haglar in 24/7. Har du lämpligt sto/föl, anmäl det på Ammajouren istället & ta kontakten där. http://www.asvt.se/page53584.php Sprid vidare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka