Amerikansk cocker spaniel

Filbunke

Trådstartare
Min kompis planerar att skaffa en amris och jag ställer såklart upp som bollplank/hjälp/stöd iom att det är hens första egna hund. Jag har ju dock ingen erfarenhet av rasen så jag vänder mig därför till er för stöd. Det jag vet är att rasen har problem med öroninflammationer och även ögon och att den behöver regelbunden pälsvård.

Det jag undrar är alltså: vad behöver man ha koll på inför valpköp? Vad behöver man ha koll på inför att äga en amris? Jag har erfarenhet av dvärgschnauzrar, vilket alltså är en helt annan typ av hund. Min vän har träffat flera Amrisar och trivs väldigt bra med rasen, men är inte så van vid att träna och uppfostra hund så att säga, vilket jag såklart gärna hjälper henne med.

Det blev ett väldigt förvirrat inlägg, hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Alltså: amerikansk cocker spaniel - ge mig all information ni har, vad behöver ”vi” tänka på, osv.

Min mamma har en. Väääldigt mycket problem med öronen, måste tvätta dem varje dag (medans vår andra hund står och skrattar...:banghead:), dessutom hör hon knappt nånting i ena örat och hon har väldigt täta örongångar, ska därför kanske opereras. Åker till veterinären 1 gång i månaden typ. Väldigt mycket skor som lämnas ute på tomten i snön... Väldigt sällskaplig & glad dygnet runt & kan knappt vara stilla. Skulle aldrig skada en fluga men yla kan hon, väldigt högt.

Se till att den är helt frisk (kolla även släkt osv)! Skulle nog inte köpa en igen, hon är underbar men väldigt mycket jobb...

Skulle inte köpa en eftersom jag aldrig träffat en som INTE har problem med allergi och öron.
”Problemet” är att hundarna oftast inte ens visar att de har öronproblem. Är jättevanligt att man träffar Amris vid vaccination eller kloklippning, tittar i öronen och ser ett öra fullt av sekret med kraftig förtjockad och inflammerad hörselgång och hunden säger inte ett knyst utan är lika glad som den alltid är. Det är hemskt. Dessutom normaliseras problemet av uppfödare.

Ajdå, är det såpass illa med öronen alltså? Hur kollar en ens upp själva ”öronstatusen”? Rasklubbens har väl enbart krav på ögonlysning?

Börja med att läsa igenom RAS.

Jo, det har jag gjort. Men det finns ju inga krav på någon typ av öronstatus? Det står att ”En hund med återkommande öroninflammationer ska inte gå i avel.”, men hur vet jag som valpköpare om hunden har haft återkommande öroninflammationer? Det står också att anatomin med trånga hörselgångar ökar risken för öroninflammationer, hur ska jag kunna veta att ex föräldrar har trånga hörselgångar?

En nära vän hade en amris som gick bort häromåret 13-14 år gammal. Han var den goaste och mysigaste hund jag träffat. Gjorde vad som helst för en godis och var genomsnäll. Lite halvkorkad och ibland lite kommer strax, när jag är färdig tendenser dock. Precis som alla andra sagt så hade han upprepade öroninflammationer och blev tyvärr döv på äldre dagar. Min vän skaffade en engelsk cocker istället som nästa hund, lite mer fräs i honom och än så länge friskare.

Har träffat några stycken och flertalet har haft problem med öronen. Makens pappas frus son (nu vart det invecklat) har en tik, superglad och snäll, men ett mentalt vrak. Livrädd för det mesta. Så jag skulle nog kolla upp den mentala biten också.
Även hennes öron har problem ( sen om det beror på den obefintliga pälsvården eller ngt annat vågar jag inte svara på).

Min kompis planerar att skaffa en amris och jag ställer såklart upp som bollplank/hjälp/stöd iom att det är hens första egna hund. Jag har ju dock ingen erfarenhet av rasen så jag vänder mig därför till er för stöd. Det jag vet är att rasen har problem med öroninflammationer och även ögon och att den behöver regelbunden pälsvård.

Det jag undrar är alltså: vad behöver man ha koll på inför valpköp? Vad behöver man ha koll på inför att äga en amris? Jag har erfarenhet av dvärgschnauzrar, vilket alltså är en helt annan typ av hund. Min vän har träffat flera Amrisar och trivs väldigt bra med rasen, men är inte så van vid att träna och uppfostra hund så att säga, vilket jag såklart gärna hjälper henne med.

Det blev ett väldigt förvirrat inlägg, hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Alltså: amerikansk cocker spaniel - ge mig all information ni har, vad behöver ”vi” tänka på, osv.

Träffat trevlig amerikansk men den har trist nog problen att ögonkanten hänger som på typ blodhund. Det ksn ge problem i framtiden. Men den kräver pälsvård och ägaren tränat mycket på att vara i olika miljöer.

Jo, det har jag gjort. Men det finns ju inga krav på någon typ av öronstatus? Det står att ”En hund med återkommande öroninflammationer ska inte gå i avel.”, men hur vet jag som valpköpare om hunden har haft återkommande öroninflammationer? Det står också att anatomin med trånga hörselgångar ökar risken för öroninflammationer, hur ska jag kunna veta att ex föräldrar har trånga hörselgångar?

Träffa så många av uppfödarens hundar du kan. Lyft på öronlapparna, titta ner i hörselgången och lukta. Samt fråga uppfödaren såklart...

Rent krasst hade jag inte köpt amris. Som tidigare nämnts har de stora problem med öronen, och läser man RAS är öronproblem en av de vanligaste avlivningsorsakerna. Trots enorma problem med trånga hörselgångar och tunga öronlappar säger standarden att öronen skall vara ansatta som högst i nivå med undre ögonkanten. För mig är det inte en funktionell anatomi och ingen avel jag skulle vilja stötta, det skulle väl isåfall vara en uppfödare som aktivt avlar för bättre anatomi och minskade problem oavsett vad standarden säger.

Jag har en amris och är vän med flera uppfödare av rasen så jag har hyffsad koll. Jag har en genom go, alltid glad och lycklig amris Spolar öronen ca 1ggr/månad, har aldrig haft några problem. Ögon som en hök. I år är första vintern jag har honom nerklippt. Han har rak, fantastisk päls som är mer lättskött än man kan tro.

Jag tror det gäller att köpa hund av rätt uppfödare.

Min är snart 9 år och jag kommer definitivt att skaffa fler.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?