Alternativ till märgben/tuggben

Sv: Alternativ till märgben/tuggben

Men shit.... Fick ni ut nånting av den "utredningen"?

Ja den "utredningen" (?) visade att Loka inte är foderallergisk. Hon fick en rätt häftig provokation också då hon efter 7-8 v på enbart foderallergi och riskakor bröt sig in i kattmatssäcken och smällde i sig några kilon... :crazy: Visade ingen som helst reaktion på det (förutom att hon spydde som en gris ett dygn) eller nästkommande veckor då hon fick vanlig mat och en väldig massa godis.

Blodproven är inte tillförlitliga på så vis att de har rätt ibland. Fick jag förklarat.

Kvalsterallergi är vad Loka har.

Okej. Skrev utredning inom "" eftersom det inte riktigt känns som en utredning när man bara utesluter grejer. Utredning för mig är när man tar prover och grejat hit och dit, vet att du gjorde det också, men just att bara äta en sorts foder känns inte så utredningdmässigt för min del.

Men väldigt bra för dig att hon inte är foderallergisk för det är riktigt jobbigt ibland. Hur mår hon nu?

Men utredningen bestod ju i att låta henne gå på ett så allergenfritt foder som möjligt för att rensa systemet och låta ev. allergiska reaktioner får lägga sig och sedan utsätta henne för en provokation. Syftet var aldrig att sätta henne på specialfoder för resten av livet utan att ta reda om det fanns någon allergi där överhuvudtaget.
Eftersom hon inte visade någon reaktion så gick vi inte vidare i någon utredning om foderallergi.

Pricktestet visade kvalsterallergi, fyra sorter.
Totalt tog hela utredningen (från uteslutning av ohyra till test av antihistaminer) tio månader. Foderutredningen bestod av 10 veckor utav den tiden, pricktestet skedde mitt i den. Det som tog tid var uteslutningen av ohyra, 3-4 månader.

Jag hade föredragit en foderallergi faktiskt. Just nu brottas jag med att hålla kvalsterfritt hemma, kvalsterfritt på hunddagis, bada henne var 7-10 dag med dyrt specialschampo (sepolytic och varierar med havreschampo) och medicinera med antihistaminer två gånger om dagen.
Kunde varit värre förstås, antihistaminerna är iaf rel. billiga (ca 100kr/mån) och utan bieffekter. Hade lite tur där, antihistaminer funkar tydligen på 1/3 hundar med allergi.

Hälsar vi på min bror eller någon annan som inte gillar att städa måste hunden sköljas av efteråt annars ligger hon på golvet och river. Hon får inte sova i sängen/sovrummet, då blir hon sämre. Blir hon sämre betyder det också att vår svarta vardagsrumsmatta blir grå av mjällen hon släpper (och jag överdriver inte, det tar en kvart...) vilket i sin tur inte direkt underlättar i jakten på kvalstren.

I övrigt mår hon bra! :)

Senast ändrad:

Min Loka har ju både och, eftersom hon är en mattjuv av rang tycker jag att det är värst...

Hon har ju blivit Hyposensibliserad i över 3 år nu så det gör att kvalsterallergin håller sig väldigt lugn, märker knappt av det faktiskt. Sen är hon ju korthårig och det gör nog sitt.

Kortisonet har jag nog inte gett henne på ett halvår nu, inte efter vi opererade örat på henne (kliandet gjorde att hon fick blodöra). Så det finns hopp;)

Skogstrollet, får hon inte hyposensibilisering?
Jag har också en tik som är kvalsterallergiker (också mot fyra sorter), som gick igenom en liknande utredning som den Loka gjorde. Dock började hon med sensibiliseringen så fort man kommit fram till vad problemet var. Just nu ligger dosen på en spruta varannan månad (efter 1,5 års behandling) och allergin är inte på långa vägar densamma. Hon har fått kortison, prednisolon varannan dag för att lindra klådan - men då pälsen varit så bra, det sista året mer eller mindre, har hon inte fått tabletterna mer än i kortare perioder då hon kliat mer.

De procedurer du pysslar med, att tvätta hunden ofta och städa som en dåre låter inte särskilt smidigt. Är det en fas ni är i just nu, eller någonting ni ska fortsätta med under en lång tid?

Okej, då ska jag tänka på det också (det är verkligen mycket att hålla reda på). Men riskakor verkar vara ett bra alternativ när det gäller belöningsgodis (för inte hinner man väl tugga matbitarna när man vill göra andra saker på samma gång :D)

Dextrosol (fruktsocker, utan smak) kunde jag ge också. Inte för mycket men smidigt att ha med i jackfickan.

Min hund är tokig i tuggben och får i sig vid fri tillgång hur mycket som helst så då köpte jag en handboll i riktigt läder, lät den vara lätt pumpad så att han kan bita tag enkelt. Han älskar den;) Han har också en äldre fotboll i läder som han har fått "hjälp" av en annan hund att slakta, den är alltså helt platt och han tuggar lika intensivt på den som med tuggben.
Nu vet jag inte hur det fungerar om det går att låta din hund tugga på sådant men det var en liten tanke just för att tillfredsställa tugg behovet.
De får ju inte i sig något men det kanske räcker med att din hund får det i munnen och att det blir fel?

Just nu är jag i startfasen då jag försökar få ner problemen så mycket det går. Hon har gått på antihistamin i ca 4 v och blivit bättre och bättre. Mjällandet är nästan helt borta och klåda uppstår bara när hon utsätts mer än vanligt för kvalster. (Mjällandet är s.k. ichytosis som är ärftligt, vanligt hos golden och som bröt ut och blir värre när allergin blir värre.)

Specialschampot har varit dels klådstillande men också sådant som "bryter ner" mjällflagorna så att de ska lossna ur pälsen och göra huden fräschare. För själva kvalsterlämningarna räcker det egentligen att sköjla av med vatten och under sommarhalvåret (och vår-höst egentligen) är det inget problem eftersom hunden mer än gärna hoppar i sjön regelbundet.

Städningen är väl mer besvärlig för att jag är så lat... :o Jag dammsuger lite oftare än vanligt och har köpt ett HEPA-filter jag stoppat i, tvättar filtar, soffkuddar och liknande regelbundet. Vädrar ofta och vi har sänkt innetemperaturen till 18grader.
Fick också rådet att ha Loka ute när jag dammsög eftersom det fick kvalsterskiten att virvla runt i luften inne. Likaså har jag bytt ut hennes tygbäddar och filtar mot en biabädd.

Lokas allergi är relativt mild, därför rekommenderades jag följande.

Alternativ 1 = antihistamin. Enkelt, billigt, inga bieffekter och fungerar för 1/3 hundar. Funkade inte det:

Alternativ 2 = kortison. Vissa hundar klarar sig på en lite dos någon gång i veckan. Krävdes det dock kortison så ofta som varannan dag (då ökar risken för bieffekter) rekommenderade vet. hyposensibilisering.

Alternativ 3 = hyposensibilisering som initialt skulle kosta ca 5000kr och därefter ca 2000kr/tionde månad för nytt serum.

Alt.1 funkar som tur är. Innan hon började på antihistaminet var hon så tydlig att jag kunde se på henne när det var dags att dammsuga inne (när jag väl visste att det var kvalstrena hon reagerade på).

Visst hade livet varit enklare om hon varit allergisk mot t.ex vete.

Senast ändrad:

Då är det inte samma hyposens som min för (och turali har jag för mig) för det kostar ca 1000 :- för 10 doser som räcker i 10 månader för mig...

Tänkte rekommendera HEPA-filter, men såg att du har det, det gör stor skillnad tycker jag. Mina föräldrar köpte en dammsugare med HEPA när vi fick reda på Lokas allergi (då hade vi 4 hundar i huset...) och det gjorde stor skillnad framförallt under tiden man dammsög. Du har inte funderat på en självgående dammsugare, eller det är du som har en sån?

Men kan hon äta torrfoder trots allergin? Min tål inte dammet som är i påsen...

Återigen, tack för ett bra förslag! Det blir ju trots allt lite enklare när det finns andra alternativ :)

TinyWiny: Det ska absolut kollas av nästa gång jag pratar med vet. för han älskar redan bollar så jag kan tänka mig att en fotboll i läder hade varit väldigt uppskattat! :)

Priserna på vaccinet varierar rätt kraftigt i landet har jag märkt.

Jo jag har en självgående dammsugare och jag hoppas slippa ge upp torrfodret, väntar och ser hur bra hon blir och behövs det så får jag börja med annat alternativ.

:)

Så är det kanske.

Det blir bättre ska du se, dels vänjer man sig, dels brukar själva allergin lugna sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
528
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 243
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 672
Senast: super
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka