Alternativ till märgben/tuggben

Killaloe

Trådstartare
Eftersom min valp går på allergifoder för närvarande och ska fortsätta med det de kommande månaderna. Därför är ju alla tuggben, hårda kex och märgben uteslutna ur hans kost. Men redan efter en några dagar märks det att han behöver något att gnaga på (och det ska helst inte vara mina skor) eftersom han är van vid att ha fri tillgång till det. Så jag undrar helt enkelt om det finns några bra alternativ till märgben och liknande som inte är någon fara att ge till honom med hänsyn till en eventuell allergi?

Sv: Alternativ till märgben/tuggben

Går det inte att ta märgben, där du skrapar ur märgen och rengör väldigt noggrant som du kan ge? Du skulle kunna ta allergifodret, blöta upp - och sedan fylla i märgbenet för att låta frysa. Då blir det inte bara ben att tugga på, utan även lite fyllning.

Det finns vissa kongar som du kan fylla med hundens foder som är uppblött lite i vatten, sedan in i frysen!

Annars rekommenderar jag PET-flaskor, billigt och roligt ;)

Turali han har aldrig fått annat än väll rengjorda märgben tidigare, men veterinären tyckte ändå att jag skulle undvika att ge honom det eftersom han trots allt gnager på benet och får i mig saker på det sättet.. (eller nåt sånt, kommer inte ihåg den exakta förklaringen). Men tack för förslaget ändå :)

Aliide Är kongar typ som aktiveringsbollar, eller hur fungerar dom? Och hur gör du med petflaskorna?

Typ en sån här som i ihålig:

img_3573.jpg

Petflaskan gav jag bara rätt och slätt, min hund älskar dom.

Vilken söt bild! :)
Sådu fyller dom inte flaskorna med godis eller liknande? Det kan hur som helst vara värt ett försök :)

Nej inga märgben. När min golden var under utredning skulle hon helst inte gå blodspår eller apportera vilt heller. Det är känsligt det där.

Det finns tuggleksaker i vinyl också, jag har aldrigt tyckt att de ser roliga ut men om hunden är desperat så. :

Tur det inte riktigt är aktuellt med sånt för oss än så jag inte behöver tänka på det också. Det är så himla svårt ändå, men det kan ju absolut vara värt att titta upp tuggsaker i vinyl också. Fast det är så fasligt svårt att veta vilka som är bra och inte, för om dom är dåliga är det väl egentligen ingen större mening att köpa nya leksaker när han ändå har några stycken :)

Min tuggar ganska duktigt på vanliga sånna kamprep, de är ju billiga också:D

Men shit.... Fick ni ut nånting av den "utredningen"?

Loka hade aldrig kunnat gå igenom en sån utredningen, hon äter ALLT...

Det är egentligen konstigt, för den utredningen jag gjorde (blodproven) som så många veterinärer förkastar, den hade faktiskt rätt. Den visade att min Loka är allergisk mot spannmål, fisk, betor och ägg tex och det är väldigt sant för så fort hon får i sig något av detta så kliar hon halvt ihjäl sig. Så jag förstår inte varför de väljer att utesluta dittan och dattan innan de tar blodprovet, om provet inte funkar så visst, men när de gör denna metoden så känns det nästan som om de bara ska få sitt jäkla allergifoder (som innehåller?) sålt.

Lite missriktat mot dig, men förstår du hur jag menar..?

Jag har ett sådant liggande som han kan gnaga på, men det verkar inte riktigt vara av intresse mer än för några sekunder. Kanske blir det bättre när han slutar leta efter sina vanliga ben? För det är ju ett bra alternativ om dom blir litemer intressanta. Kanske har du ett bra tips på hur man får honom att tycka det? :)

Men shit.... Fick ni ut nånting av den "utredningen"?

Loka hade aldrig kunnat gå igenom en sån utredningen, hon äter ALLT...

Det är egentligen konstigt, för den utredningen jag gjorde (blodproven) som så många veterinärer förkastar, den hade faktiskt rätt. Den visade att min Loka är allergisk mot spannmål, fisk, betor och ägg tex och det är väldigt sant för så fort hon får i sig något av detta så kliar hon halvt ihjäl sig. Så jag förstår inte varför de väljer att utesluta dittan och dattan innan de tar blodprovet, om provet inte funkar så visst, men när de gör denna metoden så känns det nästan som om de bara ska få sitt jäkla allergifoder (som innehåller?) sålt.

Lite missriktat mot dig, men förstår du hur jag menar..?

Jag är visserligen inte Skogstrollet, men jag svarar ändå :) Vad jag har förstått så är det där blodprovet verkligen ingenting att ha. Men det låter ju förstås underligt att det då har kunnat stämma så bra för din hund...

Min hund går också på uteslutningsdiet. Min veterinär ville dock inte alls kränga på mig allergifoder (de har tre olika märken i sin butik) utan vi började faktiskt med en hemmakokt variant och när jag kände efter ett tag att det blev alldeles för dyrt så tyckte han att vi kunde justera receptet till billigare ingredienser hellre än att gå över på torrfoder. Nu valde jag ändå tillslut torrfoder för enkelhetens skull, och för att (royal canins) torrfoder innehåller rätt mkt energi och min tik är rätt svårfödd.

Till ts; Specifik har "Hypoallergenic treats" som är lite större i storleken.Som hårda kex ungefär. Jag frågade hos veterinären idag och min tik kan äta dessa trots att hon äter royal canins (och inte specifiks) allergifoder. Min tik saknar verkligen också tuggben så jag hoppas någon kommer med ett tips på något hydroliserat tuggben eller nåt :D

Annars har hon fått ordentligt intejpade toarullar med några foderkulor i att slita i stycken. Eller som någon sa en petflaska (men jag har lagt några godisar i för att få upp intresset lite). Glöm inte att ta av korken bara så att den inte hamnar i magen.

Därom tvistar de lärda, alla jag vet som har tagit blodproven har fått bra och tillförlitliga svar.
Dock vet jag inte om de pratar om samma blodprov de olika veterinärerna, men det lär vi aldrig få reda på.

Däremot vet jag att det är DYRT och krångligt, kan det vara det som gör att de backar?

Ja, det hade ju inte varit så tokigt med ett sånt tuggben. Min vet. var väl kanske inte sådär överdrivet entusiastisk till "Hypoallergenic treats" utan tyckte att jag gott kunde klara mig utan dom, för det fyller ju inte riktigt behövet av tuggande + att min herre är allt annat än lättfödd så han behövde inte ha något extra godis utöver det jag tar från hans matranson.. Men jag får kanske ompröva det beslut om det skulle bli alldeles olidligt om några veckor :)

Morötter är såklart uteslutet då? Vad innehåller maten? Du borde ju kunna ta någon av de ingredienserna annars? Ex så innehåller ju många foder sockerbeta och det är bra tugg i dem...

Kanske har du ett bra tips på hur man får honom att tycka det? :)
Lek med honom! Kampa och busa. Min toka blir ofta så "arg" på kamprepen så sen när jag släpper ska hon DÖDA och då kan hon ligga och anfalla och bita i dem läääänge:D Hon är iof väldigt bitig på allt (dock bara lagliga grejer), hon biter i alla leksaker och har massor med tuggben så hon är inte så svårmotiverad;)

Ja, jag har förmig att jag fråade om just morötter och även om det kanske inte var någon jätte fara tyckte dom ändå att jag skulle låta bli att ge honom det (för man vet ju aldrig om det påverkar) Såhär ser innehållsförteckningen för fodret ut:
Ris, hydrolyserat sojaproteinisolat, animaliskt fett, mineraler, sockerbetsfiber, hydrolyserad fågellever, vegetabiliska oljor (inklusive gurkörts olja (Boragoolja)), zeolit, fruktos-oligosackarider (FOS), fiskolja, L-tyrosin, kelaterade spårämnen, taurin, DL-metionin, ringblommeextrakt (med högt luteininnehåll), vitaminer.

Så det skulle kanske vara okej med sockerbeta?

Haukur Det ska absolut testas :D Får hoppas att han blir lika motiverad av det som din :)

Det är ju säkert processade betor i maten, men det kanske går? Mina gillar iaf betor, men den ena tål inte dem.

Du kan ju också frysa ris då till klumpar tex. Fågellever borde du ju kunna torka osv...

Jag får nog fråga då innan jag ger betor, så det inte är så att han eventuellt är allergisk mot dom också. Ris tror jag kan vara ett bra alternativ (men det är inte risk att det blir för mycket ris?) men hur fungerar det om man torkar fågellever, blir man av med proteinerna då (det känns inte riktigt som det, men jag är väldigt osäker) för det är man väl i fodret iom att det är hydrolyserat?

Är det fodret med hydrolyserade proteiner ska du undvika att ge rent kött också under perioden. Jag fick dock tipset att ge riskakor, osaltade och naturella, till min.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
528
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 243
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 672
Senast: super
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka