Allt om Halter!

E

elinsjobergh

Jag funderar ev. på att vara med i några Halter klasser med min unga dam nästa år, för miljöträningens skull m.m.
Nu vill jag så klart ha så många tips och råd jag bara kan få!:) Har aldrig tävlat i Halter, vad ska man tänka på på tävligen, innan , hur träna hemma, ska manen vara ihop flättad m.m.
Har läst en artikel i LuckyRider om Halter, men vill så klart även ha era råd!!!
Så...Skriv, skriv, skriv!!!!

Sv: Allt om Halter!

Jag har lärt mig en sak av de tävlingar jag har varit med min kompis på:
Du ska visa hästen som om den var den vackraste i världen och du är mäkta stolt över den.
Du ska se stolt och samtidigt korrekt ut där du går bredvid din häst.

"Hästen skall visas för hand i grimma och skall röra sig rakt med taktmässiga rörelse i skritt och trav, samt ställas upp för granskning. Domaren undersöker varje häst individuellt och placerar den vackraste och mest korrekta hästen som etta i klassen.Handlerns sätt att visa upp hästen har stor betydelse för domarens helhetsintryck.".

Hästen ska förståss vara ren och fin, välryktad, kanske lite pälsglans på.

Jag tycker det är fint om man klipper manen kort och bandar den, eller bandar den lång som den är. Svansen ska vara väl rengjord och kammad, oflätad kanske lite ansad vid roten.

Är man inte ute efter några jätteplaceringar behöver man mest tänka på grunderna, som att hästen och du är hela och rena och visar er på ett acceptabelt sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Tänk på att lära hästen att ställa sig korrekt, med alla fyra i marken, att fram står parallet och bak likaså, lycka till....

Träna hemma, gärna månader i föväg på att stå stilla och att du kan gå från ena sidan till den andra utan att hästen vill gå iväg och att kunna stå stilla länge, fast andra travar förbi. Och att nån kan gå runt hästen utan att den blir distraherad. Att visa tänderna kan oxå vara en bra ide att träna på hemma. Själv har jag även en ryggsäck med mig med lite putssaker i för att i sista sekunden kunna kamma till lite innan man går in. Brukar även träna på att klippa och ansa hästen innan. Inte kul att stå dan innan tävlingen med en häst som abolut inte vill stå still då man klipper håret runt hovarna eller målar på dom.

Hur i hela friden ska man göra för att banda manen så att det ser ut för någonting?!:crazy:
Är helt grön på det här med å banda...Tips, tips, tips:bump:

Samma här. Helst ska man väl banda den. Dvs kortklippt man och att man sedan gör små toffsar som innan man skulle ha knoppat den. Har försökt några gånger men de blir bara "hej kom och hjälp mig " av de hela. Kör nu med bara kort man. Tyvärr så gillar han inte att bli ryckt (och jag HATAR att rycka manar) så jag klipper den mest men den ser forfarande för j...ligt ut. :mad:

Kickis skrev:
Samma här. Helst ska man väl banda den. Dvs kortklippt man och att man sedan gör små toffsar som innan man skulle ha knoppat den. Har försökt några gånger men de blir bara "hej kom och hjälp mig " av de hela. Kör nu med bara kort man. Tyvärr så gillar han inte att bli ryckt (och jag HATAR att rycka manar) så jag klipper den mest men den ser forfarande för j...ligt ut. :mad:

Har inte så stor lust att klippa eller rycka manen... Vill ha den lååång :love:
Men, men det är väl bara att träna, har ju ca ett halvår på mig!!! :D

Gillar oxå lång man! :love: Men har tänkt att mest rida hunter och pleasure på min så då är de lika bra att ha den kort. Men ve och fasa för de där bandandet.:mad:

Spara manen lång och gör en "ardenner-fläta" då istället ;)

Malin

Kickis skrev:
Gillar oxå lång man! :love: Men har tänkt att mest rida hunter och pleasure på min så då är de lika bra att ha den kort. Men ve och fasa för de där bandandet.:mad:

Blir nog inte så mycket hunter, pleasure m.m med henne (är mest reiningblod i henne). Men vem vet, någon klass kanske man provar på!! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 026
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 568
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar