Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det var väl just i kontexten tidigare mellodeltagare, eller fattade jag fel då?Nja. Ursprunget var att bland annat känna till Arja Saijonmaa. Det är något helt annat än slumpvis deltagare på 80-talet.
Fast det var väl just i kontexten tidigare mellodeltagare, eller fattade jag fel då?
Mvh har spelat "Högt över havet" på repeat senaste halvåret, utan att ha en aning om att den varit med i mello.
Se inlägg 59
Fast du bor ju inte i Sverige, så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att du inte hänger med i svenska melodifestivalen om det inte är något som speciellt intresserar dig.Det enda jag vet om melodifestivalen i år är att någon amerikansk hemmafru är med och att min mormor tycker hon är rätt dålig. Det innebär inte att jag inte är allmänbildad tänker jag. Jag vet inte heller någonting om bilsport eller rugby i världen, men jag kan prata med och relatera till människor ifrån många olika situationer och kulturer, löst om politik och världssituation, om samhälle och särskilt om natur. Det räcker för mig. Sedan ser jag mig inte som särskilt uppdaterat allmänbildad, men att dra in årets Svenska melodifestval i allmänbildning? Alltså nej.
Fast jag håller med, plojprogram är inte allmänbildning mer än att kanske veta att Robinson var den ”första svenska dokusåpan” som orsakade hela karusellen med alla efterföljande program och liknade större händelser. Att veta vem som deltagit eller vunnit melodifestivalen ett visst år måste snarare räknas som trivia.Fast du bor ju inte i Sverige, så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att du inte hänger med i svenska melodifestivalen om det inte är något som speciellt intresserar dig.
Absolut så.För mig är allmänbildning färskvara och en ständig "process". Allmänbildning för mig är inte endast ngt jag kan läsa i en historiebok utan jag tycker absolut att ngn slags pågående omvärldsbevakning ingår i begreppet allmänbildning.
Förlåt så hemskt mycket att jag har en hjärn skada som gör så det är svårt för mig med långa ord det var VERKLIGEN INTE meningen att vara så dålig! Jag fattar att det måste vara JÄTTE jobbigt för dig med så dåligt allmän bildade personer!!Jag tycker det tillhör allmänbildningen att veta att det heter allmänbildning, inte allmän bildning. Men det kanske är fel forum att ha synpunkter på särskrivning eller felaktiga ihopskrivningar.
Jag är ju inte allmänbildad men slänger in min definition här, för jag håller med digAlltså Eurovision är ju typ världens största musiktävling - så det torde ju verkligen kvala in under allmänbildning att veta vilka som ska representera oss.
Räknar inte stadminister etc som allmänbildning - det är saker man SKA kunna.
Jag kan liksom inte svara för hur det är hos er - det kanske inte står ett skit om det i nyheterna, vad vet jag, men så är inte fallet här.
Jag förstår inte heller argumentet om att man tycker det är tråkigt = då behöver man inte kunna det. Jag tycker en massa saker är skittråkigt men kan anse att det är allmänbildning ändå,att kunna saker har man ju alltid nytta av.
Vad bra du formulerade det som jag känt men inte kunnat hitta orden på känslan.Jag tycker ibland att det är svårt att skilja allmänbildning från akademisk utbildning, eftersom många med den senare också anser sig allmänbildade. Och oftast är det samhällsorienterande ämnen som ingår i konceptet allmänbildad.
Jag håller med, detta är ju mycket aktuell info som jag verkligen hoppas är svår att missa. Även om man inte minns alla historiska generalsekreterare så är det väl vettigt att hålla koll på vad som händer här och nu, och varför vissa av de här organisationerna finns/vad de sysslar medHanden på hjärtat, vem är António Guterres, utan att googla. Vad är UNWRA och var är de verksamma. Detta tillhör för mig allmänbildning. Vem som vann en stor svensk musiktävling är bara något specifikt i Sverige för en minoritet, ja det är det, av svenskar. Vad står NATO för och varför har Sverige blivit medlem tillhör också (svenska) allmänbildningen.