Allmänbildning är ett intressant ämne, och jag har verkligen ingen bra definition på vad jag personligen anser "är allmänbildning". Läste nånstans att allmänbildning är kunskap om typ vad som behövs för att "leva i vardagen och samhället". Hur man sköter ett hem (disk, tvätt, nån form av matlagning), lagar och regler samt hur landet styrs (så man exempelvis kan rösta), livräddande manövrar och hur man ska hantera nödsituationer som drunkningstillbud och hjärtstillestånd, hur statusen ute i världen ser ut på ett ungefär och liknande sånt där. Låter ganska bra tycker jag.
Vem som varit med i Melodifestivalen eller öht vilka som är eller har varit stora inom musik skulle jag inte räkna in i "allmänbildning". Om nån skulle säga att de har ett hum om vem som vann Melodifestivalen, var OS ska hållas och hur det gick i valet i nåt annat land så skulle jag bara se det som att personen har lite nutidskoll. Verkligen inte något jag tycker är "viktigt att veta".
Det är visserligen bra att ha ett hum om kultur eftersom det är en del av samhället men jag skulle inte kalla nån för oallmänbildad om den inte känner till Beatles idag. Det finns så mycket info i världen att det är omöjligt att lagra allt det som inte fångar ens intresse.
Det är inte så trevligt att tillskriva folk känslor. Ser inte hur nån här "gått i taket", blivit "förbannad" eller "arg". Jag ser däremot en frustrerad tonåring som om och om igen får höra att hon "borde" känna till en specifik artist av en eller annan anledning.