R
Raderad medlem 68338
Jag kan tycka att det finns en del luckor i min allmänbildning, för saker som intresserar mig nu kunde få mig att gråta av tristess som 20 åring.
Samtidigt så har jag betydligt bättre allmänbildning nu än som 20 åring.
Tänker ibland att jag gärna hade gått en kurs i allmänbildning, just för att det är kul att kunna lite om mycket, blir lättare att se samband och kunna formulera sina tankar och korrelera (?) det med de olika områdena.
Ibland kan jag tycka att mina kunskaper finns där men jag har dålig koll på att de faktiskt hända samtidigt, eller att de är en naturlig konsekvens på det som hände tidigare i ett helt annat ämne (om man tänker att de är kategoriskt uppdelade som i skolan).
Vi är några stycken vänner som startat en slags samtalsgrupp med avsikt att utöka allmänbildningen. Alla i gruppen väljer ett ämne, högt eller lågt eller vad som. Sen ses vi på ngt lämpligt hak med lite anor typ Konstnärsbaren eller Den Gyldene Freden och diskuterar. Under en och samma kväll kan vi diskutera tex änglamakerskor, judisk kultur under 1700-talet, franska 80-tals hits, är Mc Gyver en stilikon, eller kvinnors roll i de litterära salongerna under franska revolutionen.