Men du bor väl inte i Sverige?
Jag tycker absolut inte det är allmänbildning att kunna rabbla hela finalen! Däremot att veta vem som vann. Likaså att åtminstone känna igen några låtar från årets Mello och veta att de kom från Mello. Det är liksom svårt att missa om man bor i Sverige och använder internet, läser tidningar eller lyssnar på radio. Bor man inte i Sverige är det såklart inte allmänbildning!
Jag har noll koll på vilka som ska representera övriga länder i Eurovision, liksom jag absolut inte har koll på alla EU-länders statsministrar. Det hindrar ju inte att vem som är statsminister eller vem som är superpopulär artist i ett annat land är allmänbildning för de som bor där.
Motsvarande gäller annan populärkultur/sport - om det hamnar på förstasidan på alla tidningar, i topp på alla nyhetssajter, och pratas om i de flesta fikarum är det allmänbildning åtminstone just då. Om det bara är de som dedikerat följer just det programmet/sporten/whatever är det inte allmänbildning.
(Ursprunget till tråden är en annan tråd där folk ansåg att det var allmänbildning vem som kom femma på 80-talet, typ. Det håller jag verkligen inte med om..
)