Allmän bildning

Fast så är det väl inte? Kanske mest om man bara menar fin kultur som teater och gå på museum och kolla på tavlor och sånt. Men det finns MYCKET kultur också som verkligen INTE bara är för tanter! Och det är också det jag menar att det oftast är den såkallat fin kulturen som räknas som allmän bildning och inte annat.
Folk brukar säga att hela finklulturen typ bärs av tanter :) konsten, litteraturen, teatern, musiken osv.
Och att folk delvis därför börjar tycka att den är totalt B, det är väl numera vanligare att tycka att just gå på museum kolla tavlor, läsa och sådant är strunt.

Utan tycker precis som du att annan kultur är den viktiga kulturen.

Självklart är det inte bara för tanter, den är för gubbar och för alla, men folk är ju så trendkänsliga och gubbarna verkar ha glömt konsumera sin del av kulturen.
 
Så det är en till sak som är dålig för dom som inte KAN läsa så mycket då? För att det är bara från att läsa böcker och tidningar som man kan få ett bra ord förråd inte att lyssna på radio och på musik eller att kolla på tv program om alltmöjligt och prata med andra och massa andra sätt?
Dåligt och dåligt. Det ger inte samma förutsättning att hantera stor mängd information och det kan såklart vara begränsande.

Om man ska springa långt är det värdefullt ha god kondition och fysiska funktioner.

Ska man hantera mycket information är det värdefullt att ha god läsförmåga och stort ordförråd.

I dagens samhälle klarar de flesta sig bra utan att kunna springa långt, jag springer inte ens till tunnelbanan, men det blir snabbt en begränsning om man inte kan läsa.

Man kan lära sig ord genom att lyssna men då bör man titta på till exempel Nyheterna istället för Love is blind, man måste ju möta nya ord och inte bara höra ord man redan kan. :)

Att prata med andra kan vara värdefullt om de andra kan stimulera utifrån större ordförråd och radio kan såklart vara språkutvecklande om det är till exempel Vetenskapsradion, men RIX FM ger inte 70 000 ord i ordförråd. Läsning är fortfarande oslagbart som metod. :)
 
Folk brukar säga att hela finklulturen typ bärs av tanter :) konsten, litteraturen, teatern, musiken osv.
Och att folk delvis därför börjar tycka att den är totalt B
Fast är det bara såkallat tant kultur som hör till allmän bildning då? Och inte all konst och literatur och musik och kort filmer och allt annat som görs av andra motför såkallat fin kultur?
 
Fast är det bara såkallat tant kultur som hör till allmän bildning då? Och inte all konst och literatur och musik och kort filmer och allt annat som görs av andra motför såkallat fin kultur?
Ja det skrev jag? All kultur hör till allmänbildningen, även tant kultur. Jag skrev att många verkar tycka att finkulturen ska bort från allmänbildningen för att det är bara finkultur för tanter.

Vi har ju redan konstaterat att melodifestivalen, tictoc, europop och TV-serier hör till allmänbildningen! Inklusive finska poptanter från 80-talet. Diskussionen tycktes vara att museer, historia och litteratur var lite för "fint" för att få höra till allmänbildningen utan var ute och B, bara populärkultur får vara med.
 
Ja men är läsning det ENDA sättet för att öka sitt ord förråd? Jag fråga sätter inte att det är ETT sätt utan om det är detenda sättet.
Tyvär så hjälper det inte för alla att läsa mycket heller. Jag läser tillexempel MYCKET men inte hela tidningen för att det heltenkelt blir för mycket. Men jag läser mycket ändå så kan jag inte skriva bättre motför jag gör.

Fast är inte det lite able ism att ut gå från att läsa ÄR det bästa sättet för ALLA? Alla tar ju in saker o lika och endel kanske ser ett historie program och sen verkligen minns dom det. Och andra kanske läser om samma sak men kommer ändå bara håg lite av det. För det be ror ju även på HUR man lär sig bäst?
Och sen så det som jag menade var att det INTE måste vara att inte skolan eller föräldrarna prio riterar lösning om nån har svårt för det.
Jag vet inte om det är "able-ism" men jag anser att skolan gör barnen en björntjänst när det hela tiden ska anpassas bort så fort något blir jobbigt. Om ett barn har svårigheter för att läsa, skriva och stava så KAN inte den bästa lösningen vara att barnet ska slippa göra detta utan istället för extra stöd och resurser sättas in för att barnet ska få hjälp med att just läsa och skriva.

Skriften är otroligt gammal och en stapel i ett civiliserat samhälle, det är ingenting som är "på utgång". Som @Badger skrev så är tal mycket mer flytande. Ja du kan förlita dig på vad du hör folk säga på TV och i poddar men för god källkritik kommer förr eller senare läsning att behövas.

Du kan säkert utöka ditt ordförråd genom att bara lyssna men aldrig lika väl som om du läste. Möjligheten att stanna upp, titta på och reflektera över ord, SE dem i sitt sammanhang, det får du aldrig genom att bara lyssna.

Sedan är det såklart inte en möjlighet för alla att läsa, men ja, så är det bara tyvärr.
 
Dåligt och dåligt. Det ger inte samma förutsättning att hantera stor mängd information och det kan såklart vara begränsande.

Om man ska springa långt är det värdefullt ha god kondition och fysiska funktioner.

Ska man hantera mycket information är det värdefullt att ha god läsförmåga och stort ordförråd.

I dagens samhälle klarar de flesta sig bra utan att kunna springa långt, jag springer inte ens till tunnelbanan, men det blir snabbt en begränsning om man inte kan läsa.

Man kan lära sig ord genom att lyssna men då bör man titta på till exempel Nyheterna istället för Love is blind, man måste ju möta nya ord och inte bara höra ord man redan kan. :)

Att prata med andra kan vara värdefullt om de andra kan stimulera utifrån större ordförråd och radio kan såklart vara språkutvecklande om det är till exempel Vetenskapsradion, men RIX FM ger inte 70 000 ord i ordförråd. Läsning är fortfarande oslagbart som metod. :)
Ja men då är det alltså inte BARA att läsa böcker och tidningar som kan ge ett stort ord förråd.
Jag kan ju bara ta migsjälv som exempel för jag vet inte hur andra tänker och funkar. Men jag kan absolut INTE läsa en hel tidning som tillexempel DN! Och alltså inte för att jag inte KAN läsa för det kan jag ju. Men inte en hel tidning och jag skulle absolut INTE kunna komma håg såmycket av det.
Och det är inte för att jag inte lärde mig läsa när jag var liten eller att mina föräldrar inte läste förmig eller nåt sånt. Utan för att den sortens läsning funkar heltenkelt inte förmig som MIN hjärna funkar!
Och ja jag skriver skit dåligt och jag har svårt att ut trycka mig ibland. Men jag VET att jag ändå är bra allmän bildad och jag har BRA ord förståelse och ett BRA ord förråd ändå. Och jag tror verkligen inte att jag är nåt under barn utan det kan nog vara så för många bara att om dom inte passar i mallen så räknas det inte.
 
Ja det skrev jag? All kultur hör till allmänbildningen, även tant kultur. Jag skrev att många verkar tycka att finkulturen ska bort från allmänbildningen för att det är bara finkultur för tanter.

Vi har ju redan konstaterat att melodifestivalen, tictoc, europop och TV-serier hör till allmänbildningen! Inklusive finska poptanter från 80-talet. Diskussionen tycktes vara att museer, historia och litteratur var lite för "fint" för att få höra till allmänbildningen utan var ute och B, bara populärkultur får vara med.
Då har vi o lika upp fattning om det heltenkelt. Jag tycker att det oftare verkar som att fin kultur eller tant kultur räknas som mera värd allmän bildning motför ganska så mycket annat. Men kanske inte Mello då för det verkar vara extremt viktigt iallafall i Sverige!
 
Sedan går det oerhört mycket snabbare att läsa en text än att höra den eller se den uppspelad som film. Att lyssna igenom en nyhet eller se ett historiskt skeende på film tar sådan tid och blir så översiktligt. Man kan också stanna, markera var man var, gå tillbaka, eller kanske kontrollera uppgifterna när man läser. Det folk säger känns mer flytande, svårkontrollerat, en politiker har lättare att prata bort en journalist i TV än hen har att delta i en serie debattartiklar.
Att folk med en hjärna som tar in och processer info enligt hur skolan är uppbyggd på hur vi ska lära oss så är det säkert så att det går betydligt fortare att läsa än att höra samma text. Som tur är idag så finns det hjälpmedel (appar) som läser upp skriven text, så bara för att man inte läst det innebär det inte att du behöver höra på en politiker som slingrar sig. Där emot så kan jag snappa upp mer i tal genom att lyssna på tonläge, hur personen slingrar sig och mycket mer som inte kommer fram i text/taltext.

Kl
Jag kan säkert tolkas på många sätt som jag har kunskapsförakt, nej jag har inte det minsta förakt mot kunskap oavsett var den kommer ifrån. Jag har där emot förakt mot alla som tycker att kunskap bara kan komma från ett håll, den akademiska vägen. Två helt skilda saker.
 
Ja, men jag menar att det trots allt är ett filter. Vem har valt just den infon och varför? Info som har valts ut från en representant för en kultur och som har valts ut av någon annan ger ändå att filtreringen till vilken information som ges ser olika ut. Att förlita sig till en enda källa, som under strecket är, för all ens minoritetskultur känns för mig som alltför snäva urvalskriterier. Sedan håller jag med om att det brukar vara väldigt intressanta texter fulla av både information, perspektiv och analys.
Var hittar du din information utan filter? All min information är genom filter och även om jag reste till Japan skulle all information jag fick vara genom filter eftersom jag inte kan Japanska.

Då kan jag ju tjata om moderna språk istället. Självklart är det så att om man kan Franska och Tyska så har man helt plötsligt så mycket mer värld framför sina fötter. Speciellt som franska är ett så stort språk i så många delar av världen och speciellt eftersom franska tidningar har betydligt större fokus på Afrika och Asien än svenska (vilket beror på deras koloniala arv). Men dock är det ju så att moderna språk, eller att lära sig fler språk alls, tydligen har varit på undantag i svenska skolor sedan kommunerna tog över. Det har jag dock läst i en filtrerad tidning :)

Med allt det sagt så är under streckare inte skrivna av journalister utan av tex en invandrad professor i arabiska språk el dyl. Så så väldigt illa behöver det inte vara.

Sedan vidare, var skrev jag att man inte fick läsa någon annan information. Jag försökte hålla det enkelt. Ditt absoluta lägstamått för allmänbildning är kanske att läsa ett skönlitterärt verk från varje världsdel per år, men jag är inte där än. Jag är å andra sidan inte heller allmänbildad och jag läser bara de under streckare som fångar mitt intresse.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om det är "able-ism" men jag anser att skolan gör barnen en björntjänst när det hela tiden ska anpassas bort så fort något blir jobbigt. Om ett barn har svårigheter för att läsa, skriva och stava så KAN inte den bästa lösningen vara att barnet ska slippa göra detta utan istället för extra stöd och resurser sättas in för att barnet ska få hjälp med att just läsa och skriva.

Skriften är otroligt gammal och en stapel i ett civiliserat samhälle, det är ingenting som är "på utgång". Som @Badger skrev så är tal mycket mer flytande. Ja du kan förlita dig på vad du hör folk säga på TV och i poddar men för god källkritik kommer förr eller senare läsning att behövas.

Du kan säkert utöka ditt ordförråd genom att bara lyssna men aldrig lika väl som om du läste. Möjligheten att stanna upp, titta på och reflektera över ord, SE dem i sitt sammanhang, det får du aldrig genom att bara lyssna.

Sedan är det såklart inte en möjlighet för alla att läsa, men ja, så är det bara tyvärr.
Fast det är skillnad på: så fort nåt blir jobbigt och att verkligen inte klara det. Jag tycker att det är ganska så tydlig able ism i detdär inlägget faktist.
Ja skrift är väldigt gammalt och förut var det också ett väldigt bra sätt att få makt och att ute stänga andra som inte hade samma till gång till att läsa och ta in kun skap.
 
Ja men då är det alltså inte BARA att läsa böcker och tidningar som kan ge ett stort ord förråd.
Jag kan ju bara ta migsjälv som exempel för jag vet inte hur andra tänker och funkar. Men jag kan absolut INTE läsa en hel tidning som tillexempel DN! Och alltså inte för att jag inte KAN läsa för det kan jag ju. Men inte en hel tidning och jag skulle absolut INTE kunna komma håg såmycket av det.
Och det är inte för att jag inte lärde mig läsa när jag var liten eller att mina föräldrar inte läste förmig eller nåt sånt. Utan för att den sortens läsning funkar heltenkelt inte förmig som MIN hjärna funkar!
Och ja jag skriver skit dåligt och jag har svårt att ut trycka mig ibland. Men jag VET att jag ändå är bra allmän bildad och jag har BRA ord förståelse och ett BRA ord förråd ändå. Och jag tror verkligen inte att jag är nåt under barn utan det kan nog vara så för många bara att om dom inte passar i mallen så räknas det inte.
Det viktiga är inte att komma ihåg att allt som står i en tidning, värdet ligger i att förstå vad du läser när du läser det. DN är utmanande för många tonåringar att läsa idag, det är helt enkelt ett för svårt språk och för många obekanta ord. Vad som är din svårighet vet jag inte, men generellt är det svårt utifrån både bristande ordförståelse och omvärldskunskap. Jag är lärare och brukar låta mina elever läsa just DN, sedan pratar vi om det, så jag vet rätt väl var svårigheterna ligger på gruppnivå. :)
 
Jag vet inte om det är "able-ism" men jag anser att skolan gör barnen en björntjänst när det hela tiden ska anpassas bort så fort något blir jobbigt. Om ett barn har svårigheter för att läsa, skriva och stava så KAN inte den bästa lösningen vara att barnet ska slippa göra detta utan istället för extra stöd och resurser sättas in för att barnet ska få hjälp med att just läsa och skriva.

Skriften är otroligt gammal och en stapel i ett civiliserat samhälle, det är ingenting som är "på utgång". Som @Badger skrev så är tal mycket mer flytande. Ja du kan förlita dig på vad du hör folk säga på TV och i poddar men för god källkritik kommer förr eller senare läsning att behövas.

Du kan säkert utöka ditt ordförråd genom att bara lyssna men aldrig lika väl som om du läste. Möjligheten att stanna upp, titta på och reflektera över ord, SE dem i sitt sammanhang, det får du aldrig genom att bara lyssna.

Sedan är det såklart inte en möjlighet för alla att läsa, men ja, så är det bara tyvärr.
Håller med, min mest närstående har väldigt mycket dyslexi (och ett par bokstäver) men 80-talsskolan har gjort att han läser och skriver mycket väl, felstavat men väl. Felstavningarna fixar ofta ordprogrammen vilket är bra numera. Han är extremt allmänbildad.
 
Det viktiga är inte att komma ihåg att allt som står i en tidning, värdet ligger i att förstå vad du läser när du läser det. DN är utmanande för många tonåringar att läsa idag, det är helt enkelt ett för svårt språk och för många obekanta ord. Vad som är din svårighet vet jag inte, men generellt är det svårt utifrån bristande ordförståelse. Jag är lärare och brukar låta mina elever läsa just DN, sedan pratar vi om det, så jag vet rätt väl var svårigheterna ligger på gruppnivå. :)
Ja det kanske det är men somsagt så inte alltid. Och jag tycker att det är fel att an tyda att det alltid be ror på att man inte kan läsa eller att man har dålig ord förståelse och att det är skolans eller föräldrarnas fel.
Som nån skrev nu kommer jag inte håg vem det var. Men att kolla på ny heter och lyssna på vetenskaps radio ger mera ord förråd. Och sånt har jag oftast INGA problem med! Och även fast jag inte har slut betyg från grund skolan än så brukar jag klara iprincip alla ord i ord förståelsen på hög skole prov tillexempel OM nånannan läser upp frågorna och svaren. Men om JAG ska läsa själv i huvudet så kanske jag bara klarar hälften heltenkelt för att min hjärna funkar så.
 
Ja det kanske det är men somsagt så inte alltid. Och jag tycker att det är fel att an tyda att det alltid be ror på att man inte kan läsa eller att man har dålig ord förståelse och att det är skolans eller föräldrarnas fel.
Som nån skrev nu kommer jag inte håg vem det var. Men att kolla på ny heter och lyssna på vetenskaps radio ger mera ord förråd. Och sånt har jag oftast INGA problem med! Och även fast jag inte har slut betyg från grund skolan än så brukar jag klara iprincip alla ord i ord förståelsen på hög skole prov tillexempel OM nånannan läser upp frågorna och svaren. Men om JAG ska läsa själv i huvudet så kanske jag bara klarar hälften heltenkelt för att min hjärna funkar så.
Det är ingen som säger att det alltid är så. Att generalisera innebär just att man pratar i allmänhet med förenklande slutsatser som inte lyfter alla avvikelser från det generella.

Tanken här är ju inte att prata om dig och din förmåga utan om allmänbildning i allmänhet och ordkunskap/läsförmåga i allmänhet. :)
 
Det är ingen som säger att det alltid är så. Att generalisera innebär just att man pratar i allmänhet med förenklande slutsatser som inte lyfter alla avvikelser från det generella.

Tanken här är ju inte att prata om dig och din förmåga utan om allmänbildning i allmänhet och ordkunskap/läsförmåga i allmänhet. :)
Fast endel gör ju det. Som att läsning ÄR det bästa sättet att få kunskap och allmän bildning. Då bort ser man ju från ALLA andra att att bli allmän bildad och ALLA som inte funkar exakt som en skol mall tycker.
 
Fast är inte det lite able ism att ut gå från att läsa ÄR det bästa sättet för ALLA? Alla tar ju in saker o lika och endel kanske ser ett historie program och sen verkligen minns dom det. Och andra kanske läser om samma sak men kommer ändå bara håg lite av det. För det be ror ju även på HUR man lär sig bäst?
Och sen så det som jag menade var att det INTE måste vara att inte skolan eller föräldrarna prio riterar lösning om nån har svårt för det.
Nej jag tycker kanske att det är lite ableism att inte vilja lägga resurserna på att lära alla läsa. För som sagt säkert fanns det fler eller lika många med svåra förhållanden på 60-talet, eller 70-talet, ändå hade vi resurser och speciallärare som kunde hjälpa dem lära sig läsa. Och det är ju en grundpelare i demokratin.

Att kunna läsa är ju inte ett hinder sedan. Man kan lyssna även om man också kan läsa.

Ett historieprogram förmedlar inte lika mycket information om en bok om historia tyvärr. Det tar lång tid för den att visa allting och om du lyssnar noga ser du hur få ord de faktiskt lyckas få in på en timma. Att visa är såklart också viktigt så historieprogram är ju ett fantastiskt komplement.

Det finns forskning på att tyvärr lär man sig inte ens lika bra genom att läsa på en skärm som genom att läsa i en bok och man lär sig inte lika mycket genom att lyssna på ett band som genom att läsa en bok heller. Det är olika saker, två bra saker, men det är inte samma sak. Precis som man också lär sig mer och minns bättre genom att skriva för hand än genom att skriva på ett tangentbord.
 
För mig så är inte käll kritik samma som att läsa men okej. Hur man ska kunna bli allmän bildad om man inte kan läsa ja det är ju lite en av frågorna? Om allmän bildning bara är som skol kunskap och fin kultur eller kan annat räknas som allmän bildning också?
Och man kan ju lära sig med att titta på nyheter eller alltmöjligt. Historia tillexempel kan man lära sig jätte mycket om utan att kunna läsa bara av att titta på tv program och kanske lyssna på radio eller poddar!
Och varför JAG inte tycker att det är så enkelt för alla att bara läsa en tidning så blir man allmän bildad är kanske för att jag VET att det INTE alltid är att bara sätta sig och läsa. Och att det INTE alltid bara handlar om att man inte KAN läsa eller att ens föräldrar inte läste för en när man var liten utan att det kan finnas jätte många andra andledningar varför nån heltenkelt inte kan bara läsa en tidning varje dag och ta in och komma håg vad man läste.
Nej, källkritik är inte samma sak som att läsa, men du kan inte hela tiden hålla på att separera saker från varandra. Genom att läsa lär du dig saker, och du lär dig att vara källkritisk. Du kan inte bara lyssna dig till kunskap, och du kan inte bara prata dig till ett bättre ordförråd för du kommer aldrig träffa en tillräckligt stor bredd av människor. Genom hela tråden upplever jag att du bara ser saker som rätt eller fel, en uppdelad verklighet. Skolan är en del av allmänbildningen, du kan inte dela upp saker i att det här är eller inte är allmänbildning.
Det finns massor av forskning kring hur man tar till sig kunskap och vad jag kan se är det läsning som är en av de mest centrala verktygen att ta till sig kunskap. Bara för att du inte har möjlighet att ta till dig en hel tidning så faller inte forskningen som säger att för den absoluta majoriteten av människor så är läsning bättre. Det finns till och med forskning på att man tar till sig olika beroende på om det är en fysisk bok eller på laptop/platta.
Fast är inte det lite able ism att ut gå från att läsa ÄR det bästa sättet för ALLA? Alla tar ju in saker o lika och endel kanske ser ett historie program och sen verkligen minns dom det. Och andra kanske läser om samma sak men kommer ändå bara håg lite av det. För det be ror ju även på HUR man lär sig bäst?
Och sen så det som jag menade var att det INTE måste vara att inte skolan eller föräldrarna prio riterar lösning om nån har svårt för det.
Nej. Det är inte abelism det vi försöker säga. Jag håller med de andra som säger att det är problematiskt att vi arbetar bort moment i skolan bara för att det är svårt. Sen finns det en uppsjö av lärteorier kring hur man bör undervisa, hur vi lär oss bäst osv, men det går inte att komma ifrån att det skrivna ordet är vad vårt demokratiska samhälle vilar på.
 
Fast endel gör ju det. Som att läsning ÄR det bästa sättet att få kunskap och allmän bildning. Då bort ser man ju från ALLA andra att att bli allmän bildad och ALLA som inte funkar exakt som en skol mall tycker.
Nej? Att hävda att X är det bästa verktyget innebär inte att Y och Z inte funkar alls? Det handlar om att Y och Z kanske inte ger en komplett bild eller är det bästa mediet för att förmedla. Det är ju bara att jämföra med alla böcker som blivit filmer, vi hade ju behövt sitta igenom timtals av Harry Potter, per bok, om vi skulle ha med alla detaljer som går att få med i den skrivna versionen.
 
Det kanske heltenkelt inte ÄR lika viktigt att kunna läsa jätte mycket nu som det var kanske på 1980 talet tillexempel. Sånt ändras ju också och andra saker blir viktiga motför som det har varit innan.
Men sen så var det som jag skrev om att det såkallat bara är att läsa en tidning varje dag så borde man vara allmän bildad och jag tycker inte att man kan säga så utan att det är som en för enkling för att det är heltenkelt inte BARA för alla.

Att kunna läsa är enormt viktigt för det är när vi läser som vi formar vår hjärna och skapar spår i den för att hålla kunskap:

https://sits.nu/lasa-eller-lyssna-vad-hander-i-var-hjarna-nar-vi-laser/
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lasning-formar-hjarnan
https://www.motivation.se/innehall/neuroplasticitet-hemligheten-som-haller-din-hjarna-i-gott-skick/
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 561
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp